John'47 schreef:Als ik op vakantie misgrijp omdat mijn body dienst weigert ben ik de pineut.
Dat is bij een Pro ook hoor. Het enige verschil is dat als je NPS lid bent en je op een evenement bent waar NPS aanwezig is, je het spul kunt dumpen en vervangend materiaal meekrijgt. Maar als die er niet zit kun je hooguit een koerier bellen. De gemiddelde progessional kennende holt hij overigens in de laatste situatie gelijk een winkel in en koopt gewoon een nieuwe body...
John'47 schreef:Blijf ik het toch vreemd vinden dat ik hetzelfde betaal voor dezelfde spullen als een fotojournalist, maar minder service krijg. Als die beroepsfotograaf zijn risico wil afdekken hoeft hij dat niet zelf te doen. Dat onderscheid zou ik liever zelf maken, bijvoorbeeld door een servicecontract, terwijl ik begrijp dat de pro dit gratis erbij ontvangt. Ik vind het met twee maten meten storend.
Is niet helemaal waar. In mijn tijd bij NPS (intussen zo'n 20 jaar terug) was het niet alleen een dienstverleningskanaal. Het is een kanaal waar ook anders met klanten wordt omgegaan. Er liggen ook andere verwachtingen. Je kon toen wel steevast rekenen op een telefoontje van toen nog Inca of het niet tijd werd om je 2,5 jaar oude F90 om te ruilen voor een F4. Er werd toen ook gesuggereerd dat oudere apparatuur niet dezelfde privileges genoten (want is je eigen schuld dat de sluiter versleten is en er dus mee ophoudt). Overigens werd toen ook aardig "gezeurd" door Inca dat wij steevast F90's gebruikten in plaats van F4's, men was maar wat gebrand om dat vroegtijdig te upgraden.
En bedenk wel: waar jij 6 tot 10 jaar met een body doet, wordt bij dit soort mannen/vrouwen het spul in 3 jaar of 100.000 opnamen gewoon boekhoudkundig afgeschreven en gaat het de verkoop in. De omloopsnelheid van met name bodies is extreem veel hoger, en daar verdien je het weer terug. Dus terugverdienen doen ze dit wel.
Ik weet niet of men met de overgang van Inca naar Nikon zelf milder is geworden, maar het is een andere doelgroep waar andere verwachtingen en een andere manier van omgang voor geldt. Van NPS leden mag je een maximale leeftijd en een minimum van onderhoud verwachten.
Overigens geldt dat eigenlijk ook voor mijn fietsenmaker. Die weet dat mijn vouwfiets een zakelijk ding is, en dat het mij grof geld kost als ik die een dag moet missen. Hij verwacht van mij dat ik minimaal 1 keer per jaar een grote beurt laat doen, maar als er dan wat mee is dan sta ik wel bovenaan het lijstje. Recreatieve fietsers die staan onderaan, en dan duurt een band plakken soms een dag of soms zelfs twee dagen. Vinden die mensen ook niet erg: ze fietsen omdat het leuk is, niet omdat het noodzakelijk is om in leven te blijven.
Jaap