Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Patrick » za dec 14 2013 12:41 pm

@ivan: Een beetje fotograaf heeft 3 a 4 accu's nodig? :shock:

Ik heb onlangs in mijn rol als Plaatjespiet ruim 1000 foto's geschoten in IJmuiden. Ik was nog steeds bezig met mijn eerste accu. En ik heb er vier voor twee camera. Ik zou best toe kunnen met twee bij een camera. En dan gebruik ik de tweede maar zelden ook.

Als je gaat filmen en veel liveview gebruiken kan het best anders zijn, maar dat eerste zit niet eens op mijn D700 en het laatste gebruik ik zelden. Het is immers een SLR. Het beeld is uitstekend via het oculair! Maar het hangt natuurlijk af van het soort fotografie dat je doet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Ivan10 » za dec 14 2013 12:54 pm

Als ik een beurs versla (veel live view), doe ik per batterij 3 uur. Een hele dag betekent dus 3-4 accu's. Extra reserve batterijen daar gelaten. Via de zoeker zal het vast veel minder zijn.
Mijn D5000 is in haar eerste jaar gerepareerd door Beverwijk. Het had de neiging snel de batterij leeg te zuigen, ik deed er dan ook heel kort mee, maar dacht dat het normaal was. Toen ben ik ook derde merk batterijen gaan kopen. Omdat het leegzuig effect bleef en sommige accu's ermee op hielden waaronder Nikon's accu's, ben ik maar eens gaan bellen met Beverwijk. Het bleek dus niet normaal te zijn. De 'doorgeslagen' Nikon accu en de body zijn gerepareerd. Aan één Nikon accu zit nog altijd een vreemd brandluchtje. Mijn eerste Nikon, is dus niet onder een gelukkig gesternte geboren. Of ik hierna nog een nieuwe Nikon wil, weet ik niet. De service is goed, het product wat minder. :mrgreen:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Patrick » za dec 14 2013 1:16 pm

Waarom zou vaak gebruik maken van live view Ivan?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Ton van de Wiel » za dec 14 2013 1:20 pm

Ik gebruik Live view alleen als ik van statief werk. Vooral in de donkere uren. Dan is het een mooi systeem om nauwkeurig scherp te stellen.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Ivan10 » za dec 14 2013 1:45 pm

Zie het antwoord van Ton en een voorbeeld van mijn verslagen. Op de beurs werk ik altijd vanaf statief en zijn de kamers vaak donker. Flitsen doe ik niet, dat leidt de bezoekers af.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor DannySan » za dec 14 2013 5:27 pm

Mooi verslag Ivan10!
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor MartijnM » za dec 14 2013 6:07 pm

Wel apart hoe sommigen zeer selectief lezen. Met de in mijn reply aangehaalde rotzooi op eBay, doelde ik de namaak shit die daar veelvuldig wordt aangeboden. Dit is een groot probleem, ook voor de A-merken zelf! sandisk heeft zelfs beschrijvingen gepubliceerd hoe je namaak enigszins kunt herkennen. Heb het dus zeker niet over Hahnel, Hama en vele andere alternatieve aanbieders
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor JaapV » za dec 14 2013 9:50 pm

Eens met MartijnM. Er zijn hier mensen bij die alleen diagonaal "lezen" en er op binaire wijze van uitgaan dat er maar twee standpunten mogelijk zijn: ofwel 100% vóór gebruik van vreemdmerk-accu's, dan wel 100% tégen. Een genuanceerde reactie kan dus niet anders worden geïnterpreteerd dan een afwijzing van het eigen standpunt. En mag dus vrijelijk aangepakt c.q.afgebrand worden.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Ivan10 » za dec 14 2013 11:17 pm

DannySan schreef:Mooi verslag Ivan10!

Dank, Danny. De foto's van 2012 vind ik alleen wat beter dan dit jaar, 2013. Maar je volgend jaar beter. Excuus offtopic.

Ik zou het nog steeds fijn vinden als de accu's wat goedkoper worden, mocht iemand van Nikon meelezen. En natuurlijk moet de firmware worden aangepast. 8)
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Bob42 » zo dec 15 2013 12:29 am

jfbat schreef:
Wat ik van de actie van Nikon vindt? Ik snap dat men voorzichtig is met betrekking tot goedkope, niet gecontroleerde accu's uit bijvoorbeeld China. Er zijn voorbeelden waarbij (in andere apparatuur) dit tot echt gevaarlijke situaties heeft geleid. Maar het komt ook wel "mooi" uit voor Nikon dat ook de boodschap uitgedragen wordt dat je eigenlijk maar beter je kunt beperken tot alleen Nikon spullen. En dat voelt niet goed. Het voelt vooral als een als "goede daad" verkochte poging ook het eigenbelang te dienen. Nikon is overigens bepaald niet de enige die dit doet. Apple is er een kei in, Canon en Sony doen het ook.

Al met al is er 1 ding dat me vooral dwars zit: dat Nikon dit niet gewoon netjes heeft gemeld in bijvoorbeeld de release notes van de update. Het gebeurt "stiekem" en dat is iets wat ik niet netjes vind.


De discussie over de voors en tegens van Nikon accu's (waarmee ik bepaald niet altijd positieve ervaringen heb) en accu's van derden vind ik totaal niet interessant.
Wat ik in deze discussie mis (behalve de hier aangehaalde reactie), is wat we vinden van deze stiekeme actie van Nikon. Ik vind het bepaald niet chic, om niet te zeggen achterbaks. En, hoewel ook dat off-topic schijnt te zijn, het gaat waarschijnlijk niet alleen over accu's.
Ik zal in het vervolg niet meer zo maar updates installeren. De release notes en de motieven van Nikon zijn kennelijk niet altijd even betrouwbaar en updates dus niet altijd in het belang van de gebruiker.
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor JaapV » zo dec 15 2013 4:11 am

:roll: dit is een ongeleid projectiel aan het worden.

Patrick, jij hebt deze knuppel in het hoenderhok gegooid. Aan jou de eer (of, zo je wilt, dure plicht) om die weer te verwijderen met enkele mogelijke voorbeelden van hoe de update van Nikon dit effect zou kunnen hebben :twisted:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Rik Rollinga » ma dec 16 2013 1:20 pm

Goh, dit is wel een eigen leven gaan leiden hè! Ik heb al eens eerder opgemerkt dat je toch een fototoestel koopt om foto's mee te maken, niet om het Nikon-woord als sektarisch geloof te verspreiden.

Ik ben het volledig met Ton van de Wiel eens, ondanks dat ik makkelijk originele accu's kan betalen. Ik heb er één van Wasabi die het wat langer uithoudt dan de originele Nikon accu en ben daar heel tevreden mee, vooral omdat hij me minder dan de helft gekost heeft tov een originele Nikon. Bovendien heeft niet iedereen een toestel van €1500,- of weet ik wat voor een bedragen hier genoemd werden. Mijn bescheiden D5100 kostte minder dan €500,- dan is een extra batterij van €80,- 16% van de aanschafprijs van het toestel. Hoe realistisch is zo'n prijs? Ik hoop dat ik op die retorische vraag geen antwoord hoef te geven. Ook al kan ik het makkelijk betalen (nu wel vroeger niet), in zo'n geval bekruipt mij het gevoel dat ik, zij het door een heel goed merk, zwaar ik de zeik wordt genomen.

Ondertussen maakt niemand zich schijnbaar druk over wat er verbeterd is met de update van de software.

Back to business: als iemand een link heeft met hacks mag hij die voor mij posten.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Léon Obers » ma dec 16 2013 1:32 pm

Rik Rollinga schreef:Back to business: als iemand een link heeft met hacks mag hij die voor mij posten.

Zoals in de eerste reactie al gemeld. Gewoon de oudere eerder firmware weer terugzetten. Op het web zijn die oude firmware versies nog wel te vinden. Welke camera gebruik je?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor Rik Rollinga » ma dec 16 2013 2:29 pm

D5100 (had ik dat niet vermeld?), maar ik heb de ouwe firmware er al in zitten, de ouwe firmare is natuurlijk ook geen hack.
Als er inderdaad niks nieuws aan de firmware is toegevoegd (wat hier ondanks de vele berichten de vraag blijft), behalve dan dat het toestel niet meer werkt met 3rd party batterijen, dan volstaat inderdaad de ouwe firmware (niks doen is ook een optie, vaak vergeet ik dat :D ). Los daarvan was ik überhaupt wel geïnteresseerd in het bestaan van hacks.

Het mooiste zou zijn dat je zelf in de software kan kijken en het op maat kan aanpassen, met de modulaire Fn toets laat Nikon dat eigenlijk al voorzichtig toe.
Als het niet echt hoeft.
Gebruikersavatar
Rik Rollinga

Forumlid
Berichten: 341


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Firmware-update belemmert gebruik third party-accu's

Berichtdoor jfbat » ma dec 16 2013 2:43 pm

Rik Rollinga schreef:Als er inderdaad niks nieuws aan de firmware is toegevoegd (wat hier ondanks de vele berichten de vraag blijft)

Nikon vertelt dat gewoon:

D5100 firmware-update 1.02

Wijzigingen in deze versie
- De resterende batterijlading wordt nu correct gedetecteerd voor de oplaadbare Li-ionbatterij EN-EL14a.

bron: https://nikoneurope-nl.custhelp.com/app ... a_id/59010

Ik heb dat in ieder geval ook al eerder aangegeven. In de praktijk lijkt het batterijmanagement aangepakt te zijn, waarbij ook een aantal third-party batterijen niet meer werken.

Aangezien ik geen EN-EL14a batterijen heb, vind ik het verder wel goed en blijf ik mooi bij de oude firmware.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten