Antwoorden op vragen n.a.v. Nikon's mid term plan

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Antwoorden op vragen n.a.v. Nikon's mid term plan

Berichtdoor Amadeus Gould » wo apr 19 2006 12:30 am

Dag Forumvrienden, Nikonvrienden,

Al eerder is hier op het forum Nikon's mid term plan genoemd.

Nikon gaf bij monde van de heer Michio Kariya (president, CEO en COO) op 30 maart antwoord op enkele vragen naar aanleiding van het plan. Deze staan nu op het web, klik hier. Wat ik opmerkelijk vind is dat Nikon nu wat meer R&D gelden gaat stoppen in imaging en dat men daarvoor voornamelijk gericht is geweest op precision equipment (steppers).

Er zijn twee vragen specifiek over de imaging tak van Nikon Corporation. De eerste vraag gaat over hoe Nikon aankijkt tegen de tweede generatie digitale spiegelreflexcamera's. Het antwoord van Michio Kariya:
"De eerste generatie digitale spiegelreflexcamera's betekende een verschuiving van film naar digitale beeldsensoren. De tweede generatie kan worden gezien als een grote stap voorwaarts in technische innovatie, welke grote verbeteringen in digitale prestaties en systemen oplevert. "

Gevraagd naar de competitie van electronica fabrikanten antwoordt Michio Kariya:
"Nikon spiegelreflexcamera's worden alom erkend als superieur in kwaliteit en betrouwbaarheid. De successen zijn het resultaat van expertise die door Nikon is vergaard in de optica, optical sensing, cameras en vele andere gebieden in de afgelopen halve eeuw sinds we fotocamera's gingen maken. Onze technologieën zijn onze belangrijkste kracht en ze zijn niet zomaar iets dat je van de ene op de andere dag verkrijgt. Door constant verder te bouwen op deze technologieën is Nikon in staat om zijn pionerende leiderschap te behouden in de digitale spiegelreflex wereld."

Tot zover enkele aspecten uit de toelichting van Nikon Corporation op het "mid term plan".

Voel je vrij om hierop te reageren :wink:

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Nikon's toekomst

Berichtdoor nikon-nl » wo apr 19 2006 8:04 am

Beste AG,
ook hier weer een niet veel zeggend verhaal in de vorm van een 'advertorial', om de aandeelhouder gerust te stellen. Concrete doelen worden niet gegeven en b.v. het aandeel in R&D-investeringen kan/wil men niet noemen. Men teert op de roem die men behaalde met de F-serie en de objectieven. M.b.t. de steppers hoopt men op succes door een eigen ontwikkeling, maar kijk ook eens wat de concurrentie doet.
Overigens heeft de rel rond Nedcar overduidelijk de handelsmentalitiet van de Japanners weergegeven. Praten met een premier, vakbond, werknemers: het haalt allemaal niets uit. De heren trekken koelbloedig de stekker eruit. Hierbij moet ik wel aantekenen dat de Nederlandse overheid in haar spreidingsbeleid ooit de verkeerde industrie (en overheidsdiensten) in Limburg heeft geplaatst om de werkloze mijnwerkers weer aan het werk te helpen.
Al met al houd ik nog steeds mijn hart vast m.b.t. het voortbestaan van Nikon.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » do apr 20 2006 8:54 pm

Ik zou wat er gebeurt bij NedCar wat willen relativeren. Mitsubishi is weliswaar deels eigenaar van de fabriek, maar de auto die uit productie gaat is de Smart ForFour van Daimler-Benz. Om nu van Mitsubishi te verwachten dat ze op de opengevallen productielijn even snel een andere auto gaan maken is mijns inziens niet erg reëel. Het nobele streven andere automerken te interesseren in de fabriek getuigt ook al niet van realiteitszin. Kijk maar hoeveel productiecapaciteit er naar het voormalige Oostblok verdwijnt. Kijk naar het verdwijnen van Renault uit Brussel, kijk naar het nog maar net geredde Ford in Genk, België. De overheid de schuld geven van het openen van een autofabriek in Limburg (inderdaad, voor de ex-mijnwerkers, destijds) komt me ook al niet logisch voor. Daf heeft toen heel veel moed gehad, maar is na de overname door Volvo ook verdwenen als bouwer van personenauto's. De ooit in Born gebouwde Volvo's komen weer gewoon uit Zweden.
groet, emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten