Nikon Full Frame Mirrorless camera

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor ATOR » wo apr 22 2015 12:31 pm

Ze zouden het goed kunnen doen en de beste eigenschappen kunnen combineren van wat er allemaal al op de markt is en de punten aanpakken waar de gebruikers nog niet blij mee zijn. Met een superconverter om al het Nikon glas maximaal te kunnen gebruiken.

Maar het zou me niets verbazen als het gewoon een Nikon 1 j5 maatje groter zou worden. Nieuw product met een geringe investering. Zoals ze van de D7000 een D600 gemaakt hebben. Nikon staat niet echt bekend om zijn innovatie.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor oud0001 » wo apr 22 2015 3:31 pm

Leuk bedacht en wishful thinking. De mirrorless markt is al voorzien en verzadigd in allerhande formaten.
Nikon heeft die boot een paar jaar geleden laten afmeren zonder een kaartje te kopen en in te stappen.
Er hebben er al te veel geld geïnvesteerd in een ander merk mirrorless systeem.
Daarmee stort een te late poging in. Er moet wel op verdient worden natuurlijk.

Eerst heeft men een goede sensor nodig. Die moeten ze inkopen want zelf ontwikkelen is extreem duur. Dat inkopen doet Nikon al.
Er zijn er al velen dus de prijsrange staat ook al een beetje vast. Dan kun jij je geen dure ontwikkelingskosten meer permitteren.
Dan moet je nog een eigen lijn van glaswerk creëren. Het nut van mirrorless is compact en licht. Dus bestaand Nikon glas zou niet functioneel zijn omdat het te groot en zwaar gaat worden. Dus ook nieuwe objectieven die kleiner en lichter zijn met een eigen vatting dan wel een vatting overnemen. Het mag wat kosten. En dat alles moet dan ontwikkeld worden binnen een vaststaand budget want de prijzen voor een systeemcamera hebben zich zo langzaam aan wel gesetteld in verschillende prijsranges. Dan moet er ook nog winst te behalen zijn.
Dus alles zelf ontwikkelen is geen doen. Inkopen en assembleren maakt echter weer geen innovatieve camera en dus is er geen markt meer voor Nikon om dat nog te doen. Ik verwacht dat het er niet zal komen en indien het er toch van komt het geen meerwaarde biedt.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor Frank B » wo apr 22 2015 5:59 pm

Mwaa, ze kwamen ook opeens met een prachtige FX op de proppen na een achterstand te hebben opgelopen.
Ik laat mij verrassen...
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor pveenstra » wo apr 22 2015 7:00 pm

Nikon heeft al een reeks camera's zonder spiegel. Zet er een grotere sensor in en klaar is je camera. Met de Nikon 1 serie, waar ook nieuwe objectieven voor nodig waren, kwamen ze ook plotsklaps.....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor JaapV » wo apr 22 2015 11:25 pm

JaapV schreef:Het zal wel aan mij liggen, maar hoe is "F-mount" te rijmen met "mirrorless lens"?
Anders gezegd, waarom zou een mirrorless lens anders zijn dan een (D)SLR-objectief?
En als die inderdaad anders moet zijn, kan het dan nog steeds een F-mount objectief zijn?
:wtf: :D

..., zoals ik al schreef.

Dat stukje waarnaar TS verwees had het echt in één adem over A) F-mount en B) mirrorless lens. Ik Blijf het dus vreemd vinden.
Ik heb altijd gedacht dat F-mount hoort bij Nikon (D)SLR, en als dat verhaaltje geen onzin is dan zouden we dus over een tijdje onze eigen objectieven gewoon op een spiegelloze camera kunnen gaan gebruiken. Het is dan wel een raadsel wat daar dan het voordeel van zou zijn. Gezien de voor onze huidige objectieven benodigde registerafstand zit dat voordeel dan in elk geval niet in de afmetingen van het geheel. En er was ook sprake van dat er geen EVF in gaat komen. Hoe wordt een kleine LiveView anders genoemd? Of gaat het ineens weer over een meetzoeker oid? :?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor Frank Roelofs » wo apr 22 2015 11:53 pm

Los van de registerafstand, die gelijk zal blijven, kan de rest veel kleiner en lichter worden. Geen prisma, matglas enzovoort.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Full Frame Mirrorless camera

Berichtdoor Léon Obers » do apr 23 2015 3:21 am

De registerafstand van een mirroless camera zal beslist ook kleiner worden. Met een adapter zullen de oudere objectieven die nog zijn afgestemd op een grotere registerafstand van de (D)SLR, dan vervolgens nog wel ingezet kunnen worden, als je die objectieven perse nog wilt inzetten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten