"Photosynthesis" - Roland Vink's database: ook camera's!

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

"Photosynthesis" - Roland Vink's database: ook camera's!

Berichtdoor JaapV » vr aug 07 2015 9:50 pm

Dit onderwerp is door de jaren al vaak - meestal zijdelings - ter sprake geweest in het forum.

Voor wie het nog niet kent: Roland Vink is jaren geleden begonnen met een database van (Nikon)objectieven, die je op ROLAND VINK's WEBSITE kunt raadplegen. De serienummers daarin verzint hij natuurlijk niet. Ze worden hem vanuit overal in de wereld toegestuurd door mensen zoals hier op het forum. Gewoon, omdat het een erg nuttig internationaal "naslagwerk" is.

Dus, als het serienummer van één van je objectieven niet valt binnen de nummerreeksen die van dat objectief al genoemd staan op zijn website, dan zal hij dat serienummer graag vernemen, samen met het jaar van aankoop en of je het nieuw hebt gekocht of al gebruikt. zijn e-mailadres staat genoemd op diverse plaatsen binnen zijn website. Let wel: zijn naam is Nederlands, maar hij is al een tweede generatie Nieuw-Zeelander, dus Nederlands kan hij niet of nauwelijks lezen.

Mijn aanleiding om dit nog even onder de aandacht te brengen is dat Roland vrij recentelijk ook begonnen is met het verzamelen van serienummers en bouw- of verkoopjaren (en een beperkt aantal algemene gegevens) van NIKON DSLRs. Hij houdt zich aanbevolen voor jullie serienummers, natuurlijk (net als bij de objectieven) voorzover ze niet vallen binnen de al bekende reeksen.

Dus, als je even tijd hebt, kijk het eens na. Vergelijk je serienummers met die op zijn website en als er eentje buiten valt dan leest hij dat graag in een mailtje. Fotografen wereldwijd rekenen op je! :lol: :wink2:

EDIT: Ik zou het bijna vergeten, maar als de site op de één of andere wijze nuttig voor je is geweest, dan is het niet Nederlands, maar wel netjes om daar dan een bescheiden bedragje voor naar hem over te maken.
(Nee: ik heb daar geen voordeel bij!)
Laatst gewijzigd door JaapV op vr aug 07 2015 10:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: "Photosynthesis" - Roland Vink's database

Berichtdoor Richard » vr aug 07 2015 10:03 pm

Dank voor de tip.

Dat is een grote collectie gegevens :!: :ugeek:

Zal mijn lenzen erin opzoeken.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

"Photosynthesis" - Roland Vink's database: ook camera's!

Berichtdoor MartijnM » vr aug 07 2015 10:14 pm

Grappig, ik heb ooit het serienummer van mijn AF-S 80-200mm f/2.8 opgestuurd (200196) en dat is - na al die jaren - nog steeds het oudst bekende exemplaar.

Heb de foto zelfs nog waar ze om vroegen...
https://flic.kr/p/x3VCap
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "Photosynthesis" - Roland Vink's database: ook camera's!

Berichtdoor Highlander » vr aug 07 2015 10:57 pm

Leuk Jaap, we deden dit ook bij de Saab club Nederland, kenteken, bouwjaar ingevoerd, ja en wanneer, of gesloopt.
Ik zal mijn objectieven een s checken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: "Photosynthesis" - Roland Vink's database: ook camera's!

Berichtdoor Hans Braakhuis » za aug 08 2015 8:55 am

Heb hem wel eens vaker van info voorzien. Roland wil er wel graag een foto van het snr bij.

Deze stond niet in de lijst: een D5500 uit Nederland op 5 februari 2015: 10:00 uur.

Afbeelding

Let op: ik weet wel eens wat, maar ik heb al die dingen niet. Eind van de dag was de camera weer terug bij Nikon.

JaapV, dank voor de tip.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten