Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Pearldrop » za okt 31 2015 5:38 pm

Cyrus schreef:De AE-L knop zit perfect op de D610 en D750, namelijk op de plek waar bij de D700, D8x0 D3 en D4 de AF-On button zit. Bij die camera's zit de aparte AE-L juist net buiten bereik...

Los daarvan: met de AE-L knop werkend als AF button, heb je - zoals gezegd - eigenlijk geen aparte AE-L knop meer nodig, de ontspanknop neemt dan in feite die rol over.


Niet helemaal. Als je meerdere fotos wil maken dan moet je telkens opnieuw reframen als je de belichting anders dan op het onderwerp wil meten. Dat vind ik het voordeel van 2 afzonderlijke (en instelbare) knoppen voor ae-l en af-l
(En de fn knop is al bezet voor iets anders).
Hoe dan ook je zult altijd compromissen moeten sluiten. Ik heb de fn knop belegd met auto iso omdat ik dat handig vind ofschoon ik het niet heel vaak gebruik. Op een andere camera zou ik dat in het menu moeten laten om toch ael en afl te hebben.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor MarcvanZuylen » za okt 31 2015 6:10 pm

philippe schreef:Wat ik onlangs opnieuw ervaarde is, wanneer ik m'n camera (een D800) aan de riem rond de nek of over de schouder draag en deze nog aan staat, dat de live view, de preview of het menu aangaat, gewoon door het slingeren van de camera tegen m'n lichaam;
Er zou een mogelijkheid moeten zijn om al die knopjes (selectief-) uit te kunnen zetten.
Overigens is het niet de eerste keer dat ik onbewust in "the heat of the fight" tegen een of andere (verkeerde) knop druk. Het zou me gelukkig maken deze optie toegevoegd te zien, via een of andere firmware update of zo...

Dit is de reden waarom ik de ingebouwde flitser heb dicht geplakt met gaffer tape, zo klapt deze niet meer uit als ik per ongeluk tegen deze knop druk, die ik overigens 'slecht' plaatst vindt. Ook heb ik nu uit zelfklevende vilt een kleine 'donut' gemaakt en deze rond de LV knop geplakt zo zit deze 'verzonken' en beschermd (ik maak toch geen video's, en die knop schakelde ook zomaar om).



Het 'probleem' met de LiveView-knop herken ik niet, daarentegen het ongewild opklappen van het intern flitsertje wel, heel irritant. Een of ander 'slotje' zou inderdaad heel prettig zijn. Daarover gesproken, een 'slot-stand' voor je M-instellingen zou ik ook heel handig vinden. Gewoon de instellingen die je in de M-stand hebt gekozen vast kunnen zetten. Heb wel eens dat ik een aantal studio-foto's moet maken en dat ik dan merk dat de sluitertijd of het diafragma is gewijzigd omdat mijn camera (hangend aan een riem) weer langs mijn lichaam heeft 'geschuurd' en de sluitertijd is veranderd.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor henkk » za okt 31 2015 6:22 pm

Ik had laatst een D5500 in handen van een vriend en ik moet zeggen dat ik het touchscreen erg gemakkelijk vond. Dat spaart een hoop knoppen uit waardoor in mijn D700 zo waardeer. Dat zou ik wel op meer camera's willen zien.
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 31 2015 8:23 pm

De D750 heeft 2 custom-standen waarin je allerlei instellingen (o.a. Auto-ISO, minimale sluitertijd, Max. ISO) kunt opslaan. Hebben de D 700 en 800 dat niet?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Pearldrop » za okt 31 2015 8:41 pm

D700 in ieder geval wel. Zelfs 4 geheugenplaatsen daarvoor
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JaapV » zo nov 01 2015 3:35 am

D800 ook wel. Tweemaal vier "geheugenbanken" voor verschillende types fotografie. In te stellen zoals je zelf wilt.
Alleen, als je iets in een ervan wijzigt dan moet je dat ook zelf weer herstellen om er geen rommeltje van te maken.
Je zou willen dat uit- en weer aanzetten van de camera zo'n wijziging automatisch teniet doet, maar helaas...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » zo nov 01 2015 8:26 am

Beste Jaap,
re: geheugenbanken
Kunnen vele kamera's die niet opslaan op een uitwisselbaar geheugenkaartje?
Ik zou favoriete instellingen gewoon op zo'n kaartje vastleggen (hoeft niet groot of duur te zijn).
Jammer genoeg heeft Nikon het zo ontworpen dat je per set instellingen een apart kaartje nodig hebt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor philippe » zo nov 01 2015 12:29 pm

JaapV schreef:D800 ook wel. Tweemaal vier "geheugenbanken" voor verschillende types fotografie. In te stellen zoals je zelf wilt.
Alleen, als je iets in een ervan wijzigt dan moet je dat ook zelf weer herstellen om er geen rommeltje van te maken.
Je zou willen dat uit- en weer aanzetten van de camera zo'n wijziging automatisch teniet doet, maar helaas...


Ziehier nog een reden voor een blijvend firmware update programma, zo kunnen ze dit dan eens 'bijwerken'...
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » zo nov 01 2015 12:34 pm

Philippe,
re: bijwerken.
Ik denk dat je de strekking van Jaap's opmerking niet geheel doorgrondt.
Je zou toch niet willen dat een Japanner van tijd tot tijd de pretstanden op een kamera wijzigt, naar de laatste mode aan de andere kant van de wereld?
Nikon heeft op vele kamera's de mogelijkheid gemaakt om eigen user-standen op te slaan (en naar een andere kamera van hetzelfde model over te zetten).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo nov 01 2015 1:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor emiel » zo nov 01 2015 1:50 pm

gijs sandberg schreef:Philippe,

Je zou toch niet willen dat een Japanner van tijd tot tijd de prestanden op een kamera wijzigt, naar de laatste mode aan de andere kant van de wereld?
Nikon heeft op vele kamera's de mogelijkheid gemaakt om eigen user-standen op te slaan (en naar een andere kamera van hetzelfde model over te zetten).
Groeten, Gijs

weer een voorsprong van de smartphone wereld, die update al jaren zonder aan je userinstellingen te komen ;-)

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JvdKooij » zo nov 01 2015 2:05 pm

JaapV schreef:D800 ook wel. Tweemaal vier "geheugenbanken" voor verschillende types fotografie. In te stellen zoals je zelf wilt.
Alleen, als je iets in een ervan wijzigt dan moet je dat ook zelf weer herstellen om er geen rommeltje van te maken.
Je zou willen dat uit- en weer aanzetten van de camera zo'n wijziging automatisch teniet doet, maar helaas...


volgens mij werkt het zo wel op de D610, de instellingen blijven opgeslagen zoals jij het wilt, en als je zilt veranderen moet je ze goed zetten en opnieuw opslaan.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Pearldrop » zo nov 01 2015 2:41 pm

gijs sandberg schreef:Philippe,
re: bijwerken.
Ik denk dat je de strekking van Jaap's opmerking niet geheel doorgrondt.
Je zou toch niet willen dat een Japanner van tijd tot tijd de pretstanden op een kamera wijzigt, naar de laatste mode aan de andere kant van de wereld?
Nikon heeft op vele kamera's de mogelijkheid gemaakt om eigen user-standen op te slaan (en naar een andere kamera van hetzelfde model over te zetten).
Groeten, Gijs


Ik geloof dat Jaap bedoelt dat dmv een firmware update deze functie zodanig aangepast wordt dat de wijzigingen die je maakt op een in de geheugen bank opgeslagen instelling, niet automatisch opgeslagen worden maar dat je jouw eigen oorspronkelijke preset weer kunt oproepen. Hij bedoelt niet dat de japanners er een pret-preset in kunnen duwen.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JaapV » zo nov 01 2015 10:29 pm

Pearldrop, bedankt! Dat is precies wat ik bedoelde.
Ik lees mijn schrijfsels altijd voordat ik Bevestig aanklik, omdat ik een hekel heb aan misverstanden. Deze keer had ik dat kennelijk niet zorgvuldig genoeg gedaan.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor ReneG » ma nov 02 2015 10:16 am

Landerd schreef:Het 'probleem' met de LiveView-knop herken ik niet, daarentegen het ongewild opklappen van het intern flitsertje wel, heel irritant. Een of ander 'slotje' zou inderdaad heel prettig zijn.


Slot voor de flitser zit erop, dat is een flitser instelling. Als je door de flitsersettings heen gaat kom je een stand tegen met het flitsteken in zo'n 'parkeerverbod' bordje. Dan klapt hij niet meer uit. Daar kwam ik op de eerste dag met mijn D750 achter... ik dacht even dat mijn flitser kapot was want hij klapte niet op. Toen kwam ik erachter dat hij t.o.v. mijn D7100 die extra stand voor flitserblokkering heeft.

Ik weet overigens niet of de D8xx serie deze feature al heeft. Maar ik denk dat alle toekomstige camera's met ingebouwde flitser deze stand wel zullen hebben/krijgen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Remco H » di nov 03 2015 4:14 pm

JvdKooij schreef:een tablet

aub geen apps en touch screens.
dat maakt het allemaal ingewikkelder en langzamer.
laat het maar lekker met knopjes.

Inderdaad. Lijkt me niks, zo'n aanraakscherm vol met vingerafdrukken en -vegen.
Voor tabletten kunnen we ook naar de drogist als het moet. :lol:
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten