Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Cyrus » vr okt 30 2015 5:01 pm

Remco H schreef:Wat heeft Nikon niet (nog niet)
Een AF-On knop op de D610 en de D750


Je kunt de AE-L knop daarvoor inzetten. En dan AE-L onder de ontspanknop of één van de vrij in te stellen knoppen aan de voorkant (naast het objectief).
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor emiel » vr okt 30 2015 5:15 pm

ik zou de body eens onder handen nemen:

Als de body nou eens echt modulair opgebouwd kon worden van een systeem achtige body, die makkelijk mee op reis te nemen is, tot een echte dslr die goed en stevig in de hand ligt. Een grip aan de zijkant, stukje eronder. enz.
De bediening kan natuurlijk ook veel beter, groot scherm, touch en alles via apps.
En dan een scripting achtige taal toevoegen die handelingen kan automatiseren of gecombineerd uitvoeren.
En uiteraard alles icm apps op laptop/tablet/smartphone.
Auto import via een fatsoenlijke wifi connectie, ook richting Lightroom ed. Geen kabels meer.

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Patrick » vr okt 30 2015 5:20 pm

Jij wil geen camera... jij wil een, tja, hoe noem je zoiets? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JvdKooij » vr okt 30 2015 5:21 pm

een tablet

aub geen apps en touch screens.
dat maakt het allemaal ingewikkelder en langzamer.
laat het maar lekker met knopjes.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Remco H » vr okt 30 2015 5:40 pm

Cyrus schreef:
Remco H schreef:Wat heeft Nikon niet (nog niet)
[list][*]Een AF-On knop op de D610 en de D750


Je kunt de AE-L knop daarvoor inzetten. En dan AE-L onder de ontspanknop of één van de vrij in te stellen knoppen aan de voorkant (naast het objectief).

Oké. Dat eerste wist ik. Dat tweede stond mij niet zo duidelijk voor de geest, maar het is op zich logisch. AE-L gebruik ik weinig, maar soms is het wel handig.
Toch vind ik de oplossing zoals op de D810, een volwaardige AE-L/AF-L-knop èn een AF-On-knop, wel de fraaiste. De AF-On-knop zit ook een stuk dichterbij voor de duim. Dat voordeel zul je op de D610/750 niet hebben.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor JvdKooij » vr okt 30 2015 6:14 pm

het werkt perfect op de D610, geen enkel probleem om die knop goed te bedienen en ik heb gewone handen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Patrick » vr okt 30 2015 7:36 pm

+1. En waarom zou je de AF-L willen gebruiken als je de AF-ON methode gebruikt? :huh:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Cyrus » vr okt 30 2015 10:31 pm

De AE-L knop zit perfect op de D610 en D750, namelijk op de plek waar bij de D700, D8x0 D3 en D4 de AF-On button zit. Bij die camera's zit de aparte AE-L juist net buiten bereik...

Los daarvan: met de AE-L knop werkend als AF button, heb je - zoals gezegd - eigenlijk geen aparte AE-L knop meer nodig, de ontspanknop neemt dan in feite die rol over.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor emiel » za okt 31 2015 9:04 am

Patrick schreef:Jij wil geen camera... jij wil een, tja, hoe noem je zoiets? :shock:


in dit soort discussies komt het wilde westen altijd boven: Henry Ford heeft ooit aan de cowboys in het wilde westen gevraagd wat ze wilden, en dan kwam het antwoord 'snellere paarden!'

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor jfbat » za okt 31 2015 10:39 am

Tsja, verschillende auto's gereden waarbij de vooruitgang dicteert dat alles "handig" via touchscreens moet. Het komt m.i. de verkeersveiligheid niet ten goede. Waar je met een fysieke knop vrij rap op de tast dingen als temperatuur aan kunt passen, moet je bij een touchscreen toch eerst (ook al is het maar héél kort) kijken wat je doet.

Bij camera's speelt dat veel minder, maar als alles via apps zou moeten en dat vervolgens betekent dat fysieke knoppen verdwijnen (ook makkelijker qua modulaire opbouw), haak ik af. Het zou voor mij teveel verlies aan gebruiksgemak zijn. En-en, daar zit ik minder mee. Sluit ook aan op het prettige van firmwareupdates die functionaliteit toevoegen of verbeteren.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Patrick » za okt 31 2015 10:51 am

emiel schreef:
Patrick schreef:Jij wil geen camera... jij wil een, tja, hoe noem je zoiets? :shock:


in dit soort discussies komt het wilde westen altijd boven: Henry Ford heeft ooit aan de cowboys in het wilde westen gevraagd wat ze wilden, en dan kwam het antwoord 'snellere paarden!'

Men mag natuurlijk helemaal los, maar ik vermoed dat de intentie van de TS was om de "gaten" in het Nikon aanbod aan te duiden, niet om te inventariseren wat de toekomstwensen zijn. Ik geloof ook niet dat Nikon nu typisch het merk is dat met zoiets totaal vernieuwends komt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Daniel1975 » za okt 31 2015 11:44 am

Geen touchscreen aub!!
Zoals hierboven al staat: in autos is het ook 3 stappen achteruit qua ergonomie. Draaiknoppen voor klimaat en navi bediening is veel fijner. Touchscreen bedienen kost veel meer (oog/hand)concentratie (en dus afleiding op de weg) dan een goede draaiknopbediening ( idrive, mmi).
Ik wil bij een camera ook blind knopjes indrukken.
Daniel1975

Forumlid
Berichten: 62


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 31 2015 12:45 pm

+1. Tenzij uitsluitend voor het menu en alle knopjes voor wijzigingen tijdens het werken blijven bestaan.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor philippe » za okt 31 2015 3:44 pm

Wat ik onlangs opnieuw ervaarde is, wanneer ik m'n camera (een D800) aan de riem rond de nek of over de schouder draag en deze nog aan staat, dat de live view, de preview of het menu aangaat, gewoon door het slingeren van de camera tegen m'n lichaam;
Er zou een mogelijkheid moeten zijn om al die knopjes (selectief-) uit te kunnen zetten.
Overigens is het niet de eerste keer dat ik onbewust in "the heat of the fight" tegen een of andere (verkeerde) knop druk. Het zou me gelukkig maken deze optie toegevoegd te zien, via een of andere firmware update of zo...

Dit is de reden waarom ik de ingebouwde flitser heb dicht geplakt met gaffer tape, zo klapt deze niet meer uit als ik per ongeluk tegen deze knop druk, die ik overigens 'slecht' plaatst vindt. Ook heb ik nu uit zelfklevende vilt een kleine 'donut' gemaakt en deze rond de LV knop geplakt zo zit deze 'verzonken' en beschermd (ik maak toch geen video's, en die knop schakelde ook zomaar om).
philippe

Forumlid
Berichten: 213


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heeft Nikon niet (nog niet)

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 31 2015 4:04 pm

Beste Philippe,
Dat soort ergonimie-discussies zijn van alle tijden.
In een grijs verleden was het soms zo dat sommige functies alleen via twee knoppen bediend konden worden (oa de aan-uit schakelaar).
Na enige kritiek is die werkwijze verlaten.
Een soortgelijk probleem: aan de ontspanknop kan men niet voelen of de kamera wel of niet ingeschakeld is, een simpel stukje mechanisch ontwerp zou dat kunnen regelen (al sinds de F5 van 199n)
Mijn ervaring: regelmatig is (ongewild) de verticale ontspanknop ingeschakeld, en bij andere gelegenheden de algemene aan-uit schakelaar rond de hoofd-ontspanknop niet ingeschakeld.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten