Gaat Nikon breken met de traditie?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jun 01 2016 8:35 am

Kijk eens goed. Een foto van een kennelijk prototype groot formaat mirrorles compact camera.

Afbeelding
De foto en een klein artikel over het gerucht van deze nieuwe camera komt van:
http://nikonrumors.com/2016/05/31/more- ... talk.aspx/

Nu zijn berichten van NikonRumors, altijd geruchten. Logisch. En over geruchten praten, daar kun je het druk mee hebben. Dus veelal blijf ik daar vanaf. Maar voor dit onderwerp wil ik een uitzondering maken. En waarom.

Even naar wat er op de foto te zien is:
1 - Zit er nog wel een F bajonet op? Maar het f 1,4 50?mm objectief is niet het objectief dat ik ken. En mocht het knopje onder de Nikon gravure het ontgrendelknopje zijn, dan zijn we de klos. De F bajonet gebruikt Nikon nog maar sinds 1959.
2 - De flitsschoen is geheel anders dan dat ik bij Nikon gewend zijn. Dit lijkt wel de flitsschoen die Olympus gebruikt. Met de actuele Nikon flitsschoen sluiten we nog steeds aan op de oude ISO norm uit de jaren 70. De eerste flitser van de Nikon met de ISO norm was de SB-3 uit 1974. Daarvoor gebruikte Nikon de PC ( Prontor-Compur, of Poor Contact) aansluiting. Ook m'n SB-3 doet het nog steeds op m'n huidige reflex camera.
3 - Als dit de camera wordt, dan ben ik blij met het fatsoenlijke instelwiel voor onder- of overbelichting. Maar of ik zelf aan het diafragma kan draaien in de A instelling? Hoop het.

Natuurlijk is dit camera ontwerp een gerucht, maar het kan het begin zijn van het loslaten van traditie. Nikon ken ik als een Japans camera merk, waarbij traditie en kwaliteit hoog in het vaandel staat. De kwaliteit wordt los gelaten als een product goedkoop moet zijn, omdat de concurrentie ook goedkoop is. Daar kan ik inkomen. Maar traditie loslaten op het gebied van bajonet en flits. Het moet niet gekker worden.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Marten » wo jun 01 2016 10:00 am

Traditie moet je loslaten als het je in de weg zit.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Skippy » wo jun 01 2016 10:12 am

Eens met Marten. Overigens is de flitsschoen van Olympus afwijkend van deze afbeelding. Bij Olympus zijn de twee achterste contactpunten op een lijn niet de twee voorste. Ik neem aan dat Nikon (eindelijk) een serieuze APS-C? MLC op de Photokina introduceert. Laat maar hopelijk nog niet te laat.

Aanvulling; ik heb net het commentaar van Thom Hogan op Nikon Rumors gelezen. Hij vermoed dat Nikon een "grotere" sensor (1.7 factor, kleiner dan APS-C) in de bestaande CX-vatting van de Nikon 1 gaat plaatsen. Als dat zo is schat ik de kansen voor deze camera(s) in als minimaal. Daar wil de consument niet aan in vergelijking met de APS-C sensor van Fuji en de FX-sensor van Sony.
Laatst gewijzigd door Skippy op wo jun 01 2016 10:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Vincent » wo jun 01 2016 10:16 am

Foto of 3D rendering...? En ja dat maakt uit want iedereen met een beetje kennis van 3D software kan de geruchtenwereld op zijn kop zetten door een of meerdere bewuste of onbewuste foutjes...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Skippy » wo jun 01 2016 10:20 am

Foto van een prototype lijkt mij.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor justme » wo jun 01 2016 10:24 am

rendering, veel te clean
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Highlander » wo jun 01 2016 10:36 am

In april werd dit nog als een FF aangekondigd
http://cameratimes.org/new-nikon-full-frame-mirrorless-camera-way/

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Sharkey » wo jun 01 2016 8:11 pm

Zo zeg .... Nikon is niet zo heel creatief geweest dan met dit prototype ... :?
(als ik dit vergelijk krijg ik toch heel erg een Photoshop gevoel.)

Afbeelding
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor JaapV » wo jun 01 2016 9:06 pm

Dus dan zijn we toch weer terug bij af, Hans: geruchten... :(
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor bcvthul » wo jun 01 2016 9:22 pm

Het gaat al een tijdje niet goed met Nikon. Ze moeten wat anders. Maar wat....dan toch een (volwaardige) systeem-camera. Zou een systeem-camera met f-mount kunnen?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor Vincent » wo jun 01 2016 9:43 pm

bcvthul schreef:Zou een systeem-camera met f-mount kunnen?


Je zit, zonder hulpmiddelen, toch vast aan de 'enorme' registerafstand van de F-mount: 46,5 mm. Dus hoe klein de camera body ook kunt maken, om het volledige focusbereik te kunnen benutten zul je toch die 46,5 mm aan moeten houden. Echt klein wordt het dus niet dan...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor JvdKooij » wo jun 01 2016 9:50 pm

waarom zou het erg klein moeten zijn dan, veel mensen vinden dat niet eens handig omdat ze grote handen hebben.
ik neem even aan dat mirrorless meer voordelen heeft dan alleen kleiner?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor ArendV » do jun 02 2016 10:18 am

Natuurlijk zijn er meer voordelen van mirrorless dan alleen de afmetingen.

Voor mij mogen ze met een grotere MILC komen met F-mount en dezelfde registerafstand als de DSLRs. Helaas denk ik dat de meeste potentiële klanten hier anders over denken en een compacte camera willen. Laten we dan hopen dat ze met een verdomd goede adapter komen voor de bestaande Nikkors.

En nog even ter aanvulling: bij een compact systeem horen ook compacte objectieven en dit is vaak meer gerelateerd aan sensorgrootte dan aan registerafstand.
De Sony en Fuji systemen zijn wat mij betreft niet echt compact, Olympus wel. En niet te vergeten Nikon 1, die een aantal compacte goed presterende objectiefjes heeft, maar niet direct concurreert met de andere MILCs met grotere sensoren.
Dus de gedachte van Thom Hogan van de Nikon 1 mount met grotere sensor zal zeker een compact systeem opleveren, maar ben het wel met Skippy eens dat zo'n systeem slecht ontvangen zal worden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor JvdKooij » do jun 02 2016 10:46 am

Hoi Arend,
alhoewel de Panasonic en Olympus camera's wel kleiner zijn, zijn de goede telelenzen dat niet echt hoor.
dus wat mij betreft maakt de grote van de camera dan weer niet uit.
Maar dat is meer specifiek gericht op de onderwerpen die ik fotografeer, natuurlijk zullen er veel mensen zijn die liever een wat compacter systeem hebben.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gaat Nikon breken met de traditie?

Berichtdoor ArendV » do jun 02 2016 10:55 am

Jaap, voor natuurfotografen met tele objectieven zoals wij biedt mirrorless inderdaad maar een beperkt voordeel in afmetingen en nog steeds een nadeel in autofocus.
Compacter dan mijn Nikon DSLR met 300mm f4E VR met teleconverter wordt het niet snel met welk systeem dan ook.

Maar goed, de doelgroep van een nieuwe Nikon mirrorless bestaat niet voornamelijk uit natuurfotografen.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten