Welke opties mis je

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Welke opties mis je

Berichtdoor Buckwheat » vr okt 21 2016 9:47 am

Nu ik een hele tijd met Nikon werk mis ik nog wel een aantal functies.
Out of the box, welke vernieuwende mogelijkheid zou jij willen terugzien?

Ik mis de volgende softwarematige functies:

1 Bracketing mode via diafragma inplaats van sluitertijd
2 Automatische Hyperfocus mode. (landscape)
3 realtime DoF informatie in de viewfinder

Hardware technisch ben ik minder te spreken over:
4 Beperkte AF-punten dekking op de FX series.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 21 2016 10:01 am

Beste B,
re: 1
Probeer eens in S mode.
re: 2
Bedoel je Hyperfocaal instelling ?: dat lijkt me een instelling op het objectief.
re: 3
Wat dacht je van de DOF-preview knop ?
re: 4
Dat is al door velen vermeld, voor sommige DX bodies geldt dat minder, in Live-view geldt het probleem niet.
re: vernieuwend ... terugzien
Is dat geen contradictie ?
Groeten , Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op vr okt 21 2016 10:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Jur » vr okt 21 2016 10:03 am

Ik mis helemaal niets op mijn D800 en D810 camera's; met beide camera's is overigens Bracketing via het variëren van het diafragma gewoon mogelijk.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Marten » vr okt 21 2016 10:12 am

Ook ik mis niets. (D810)
Er kunnen zelfs een aantal functies komen te vervallen wat mij betreft.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 21 2016 10:24 am

Je scheert alle FXen over een kam. Jouw D610 heeft 39 scherpstelpunten, maar de D750, D810 en de D4s hebben er 51. Bij de laatste twee staan ze verder uit elkaar dus bestrijken zij een breder gebied. Hoeveel scherpstelpunten wil je of ben je gewend en waarvoor denk je er zoveel nodig te hebben? Automatische hyperfocus? Je geeft de controle weg aan de camera, terwijl je met de Dof-functie die controle juist wil perfectioneren. Welke kant wil je uit?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor signxpress » vr okt 21 2016 11:36 am

Tsja, ik mis mijn D810 welke ik nog niet hebt gekocht.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Janvis » vr okt 21 2016 11:43 am

Ik wou dat er een functie was al mijn tekortkomingen corrigeerde tijdens het fotograferen :P Hoewel je dan waarschijnlijk wel een luie fotograaf wordt :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor ben42 » vr okt 21 2016 11:53 am

Buckwheat schreef:2 Automatische Hyperfocus mode. (landscape)


De meest gebruikelijke COC (Circle Of Confusion) in dof berekeningen is 0.03 mm voor 35 mm formaat en 0.02 mm voor DX formaat. *)

Voor een 24 MP camera betekend dit dat de COC een doorsnede heeft van 5 pixels breed.

Wat betekend dit stel de camera is ingesteld op de hyperfocale afstand. Een lichtpunt dat zich dan op zeer grote afstand bevind wordt dan horizontaal uitgesmeerd over 6 pixels en vertikaal ook uitgesmeerd over 6 pixels. Dit kan dan volgend de DOF 'regels' wel worden beschouwd als acceptabel scherp, maar voor landschapsfotografie, waarbij zaken op grote afstand het merendeel van het beeld vormen zou ik beslist niet kiezen om scherp te stellen op de hyperfocale afstand. Het is 'zonde' om b.v. een 24 MP camera te hebben dan dan voor zaken op grote afstand deze camera te degraderen tot een ongeveer 1 MP camera. **)

Ben

*)
De meest gebruikelijke COC hoeft natuurlijk niet gebruikt te worden. Veel DOF programma's laten ook andere waarden toe, maar vrijwel alle DOF tabellen en DOF calculatoren gebruiken standaard deze maat.

**)
Bij een 24 MP camera.
In het algemeen zal een vlek van 5 pixels breed, 6 pixels op de sensor beslaan. Dit geld zowel horizontaal als vertikaal. Het oppervlakte van de COC vlek is 20 pixels (2.5*2.5*3.14). Dat betekend dat er meer dan 20 pixels worden geraakt door een dergelijke vlek. Zeer kort door de bocht gezegd reduceer je hiermee het oplossend vermogen van een 24 MP camera tot 1 MP.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 1:47 pm

Nog nooit heeft er iemand in het veld gestaan en dat allemaal zo staan berekenen Ben. Nou ja, misschien Ansel Adams dan. Je kwakt je favoriete landschap glaasje voor de sensor, meet het licht, opent de DOF calculator in de smartphone en stelt dat in. Simpel en idd scherp genoeg en met plezier gemaakt. Scherp genoeg is scherp genoeg op die manier omdat het werkt. Het hangt in musea aan de muur zonder ooit een probleem te zijn geweest. Je zoekt een probleem dat er niet is. Misschien is voor jou enkel de maximale scherpte alles bepalend. Dat kan en is een keuze maar geen absolute waarde voor een goede foto.
Kijkafstand, diffractie en LPMM van het objectief spelen ook een rol als je scherpte zoekt. ;-)

Natuurlijk kun je ook gaan focusstacken of resolutie vergroten door multirow pano toe te passen, maar daar ging het ook niet over.

De TS wenst een DOF schaal in de zoeker en dat is mogelijk. Mijn Fuji's hebben het ook allemaal.
Nikon zou dat ook technisch kunnen realiseren. Of Nikon daar voor kiest is een 2e.

Hyperfocaal gemaakt met de DOF lijntjes op mijn 14mm f2.8 Fujinon objectief.
Afbeelding_XT20310 by André van der Molen, on Flickr

Back on topic:
1. Bracketing via het diafragma begrijp ik niet. Wat is je doel daarmee?
2. Automatische hyperfocale instelling gaat niet lukken omdat het deels afhankelijk is van het gebruikte diafragma en brandpunt.
Dat vindt allemaal plaats op het objectief.

Op oudere objectieven kom je wel een semiautomatische tegen. Je stelt dan zelf het diafragma in a.h.v. de DOF lijntjes op het objectief.
Stel je objectief in op f11 en zie dat dit geel is. Daarmee corresponderen de gele lijntjes op de afstandschaal. Zet dan de, op zijn kant liggende 8, het oneindig symbool gelijk met f11. Je DOF is van het oneindig streepje t/m het getal bij het rechtse gele streepje. Dat is de dichts bijzijnde afstand vanwaar je scherpte hebt tot aan oneindig. Heel simpel te doen. Niet rekenen maar draaien.;-)
Afbeelding

3. Zie hier boven.
4. heb ik geen oordeel over. Mijn huidige Nikon is een D300s met veel meer AF punten net zoals mijn X-T2. Ik gebruikte echter meestal het centrale AF punt en bij landschap meestal hyperfocaal.
Laatst gewijzigd door oud0001 op vr okt 21 2016 4:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Buckwheat » vr okt 21 2016 2:15 pm

Betreft diafragma bracketting is het bij portretten wel handig om verschillende diafragma's te schieten. (persoonlijk) Een burst met automatsche variatie werk wel sneller. In S mode heb ik het nog niet geprobeerd, kijken of het lukt. thanks voor de tip

DoF in millimeters lijkt mij handig, diafragma voorinstelling komt nog niet dichtbij de werkelijkheid van je beeldvlak.
Bij een prime, is hyperfocus nog wel te vinden echter bij een zoomobjectief?? Body weet het f getal, brandpunt afstand er moet alleen nog een foucs afstand in worden gesteld. De camera is prima rekenmachine die dit mooi kan instellen in [Hyp-mode].

Het gebruik van alle opties door elkaar is onzin, de vraag was ook niet om de ideeën te toetsen maar nieuwe handige opties te bedenken.
Nikon D610 | 50mm 1.4D | 85mm 1.8G | AF-S 24-85 f/3.5-4.5 VR | AF-S 18-35 f/3.5-4.5G ED | SB700 Speedlight.
Buckwheat

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 21 2016 2:54 pm

Beste B,
re: De camera is prima ...
Mogelijk, maar de kamera zou daarvoor speciale extra software moeten krijgen, werkt alleen met AF lenzen, en de resultaten kunnen per kamera-model verschillen.
re: echter bij een zoomobjectief ...
Eens, nog een argument voor Primes, liefst manual focus, beter nog: zoek eens naar de 20mm f 8.0 fish-eye.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor EdvandeZilver » vr okt 21 2016 3:41 pm

Gijs:
beter nog: zoek eens naar de 20mm f 8.0 fish-eye

Gaat je niet lukken. De 8mm f8 daarentegen...., dat is inderdaad retrofocus.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 21 2016 4:06 pm

Ed toch,
Ken je (moderne) klassiekers.
De 20mm f 8.0 fish-eye uit de fun-fun/amusing lens set is een fixed-everything lens, en past op practisch iedere kamera met Nikon F vatting.
Groeeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor EdvandeZilver » vr okt 21 2016 4:22 pm

Oeps, je hebt helemaal gelijk Gijs, het essentiële "fun" ontbrak in mijn zoekopdracht.
Wel een beetje een vreemde eend in de Nikkor bijt hoor!
http://www.cs.mtu.edu/~shene/FORUM/Taiw ... -Lens.html
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 4:55 pm

Buckweat, dank je voor je antwoord.

Handig bij portret? Ik denk dat je beter eerst goed kunt nadenken wat je in het portret wilt terug zien en dan het bijpassende diafragma te kiezen. Dan zit je meteen goed.

Ik heb ook een teleurstelling voor je.
Hyperfocaal en zoom zie je nooit samen gaan en daar is een reden voor.
Brandpunt speelt een belangrijke rol. Hoe meer groothoek hoe meer hyperfocale DOF. Hoe meer tele hoe minder hyperfocale DOF.
Landschap schieten met een zoom kan prima maar niet hyperfocaal. Dat is dan niet meer mogelijk.

DOF in mm is ook geen beginnen aan. De maximale nauwkeurigheid bij het meten van de DOF is de centimeter. Kleiner is zinloos.
Kortweg het steekt niet op een centimeter.

Langer dan 100 jaar heeft de fotografie en de camera zich ontwikkeld. Er zijn vele opties en mogelijkheden bij gekomen die soms handig zijn en soms gewoon in de weg zitten omdat men te veel bezig is met de opties en elektronica.
Alles wat je met een functie in de camera zou kunnen doen kun je ook anders doen. Je hoeft enkel te weten hoe. Als je dat weet maakt het niet uit welke camera je hebt. Je kunt alles bereiken wat je wilt. Het zou handig zijn die handmatige technieken te leren. Dan mis je helemaal niets meer, ongeacht de camera die je in handen hebt. ;-)
oud0001




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten