Welke opties mis je

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 21 2016 5:07 pm

Waarom kan landschappen schieten niet met een zoom, terwijl het wel met een vast brandpunt kan? Als je het brandpunt bij je app invoert, wordt er toch evengoed een afstand berekend. Als de camera het ingestelde brandpunt weet en dat weet hij, want het staat ook in de exif, dan zou het theoretisch toch moeten kunnen?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 6:30 pm

Ik schreef:

Landschap schieten met een zoom kan prima maar niet hyperfocaal. Dat is dan niet meer mogelijk.


Ik vind het altijd heel prettig als mensen letterlijk nemen wat ik schrijf. :thumbup:
Dat scheelt veel miscommunicatie.
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Frankie » vr okt 21 2016 7:43 pm

Leuk toch om een beetje te fantaseren. Ik dacht aan een gyroscopische compositieautomaat die je naar een gulden snede 'dwingt' en afgesneden voetjes voorkomt. Of een A.E.T.T.R.O.I.D.-functie die altijd voor fijne belichtingsgafiekjes zorgt. Of liever nog een auto-dynamischbereikverdubbelaarknopje.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Brutus » vr okt 21 2016 7:50 pm

Tuihanti schreef:Ik heb ook een teleurstelling voor je.
Hyperfocaal en zoom zie je nooit samen gaan en daar is een reden voor.
Brandpunt speelt een belangrijke rol. Hoe meer groothoek hoe meer hyperfocale DOF. Hoe meer tele hoe minder hyperfocale


Het gelijk is natuurlijk volkomen aan je zijde.
Tenminste, met moderne (draai)zoomobjectieven.
In die "goede oude tijd", toen er nog schuifzooms werden gemaakt, ging dat prima.

Afbeelding

Om met moderne zooms een idee van de DOF te krijgen hebben we app'jes en een smartphone nodig.
Da's de vooruitgang.
:wtf:

En dan nog.
Sinds de "afstandsschaal" op de objectieven overbodig is verklaard :thumbdown: , is die laatste optie ook niet meer echt practisch.

Dus, om toch weer on-topic te komen: wat ik mis is een afstandsschaal op de objectieven (of in zicht in het oculair - moet toch ook niet zo ingewikkeld zijn?) met daaraan gekoppeld een DOF indicatie.

Ja, dat kan ook met de DOF knop.
Als er tenminste voldoende licht is en de betreffende ogen jonger dan 35 zijn...

Oh ja.
Een volautomatisch tak-uit-hoofd-groei alarm en een horizonhorizontaalzetter zou ook wel handig zijn.
Bij mij, tenminste. :D
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 21 2016 8:20 pm

Tuihantie. Ik begrijp je reactie niet. Waarom kan er bij een zoomobjectief niet hyperfocaal worden ingesteld. Of bedoel je dat nu niet meer kan in tegenstelling tot die mooie schuifzoom van Brutus, door het tegenwoordig ontbreken van de diafragmawaarden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » vr okt 21 2016 11:17 pm

Beste Brutus,

Ook bij die ouwe objectieven is het gelijk aan mijn zijde.
Hyperfocaal is van een halve meter tot oneindig scherpte! De rest is zone focus. Dan heb je scherpte van een bepaalde afstand, 1/3e voor je scherpstelpunt, tot de maximale afstand, 2/3e achter je scherpstelpunt en meer niet. je haalt dan geen oneindig meer!!!
Je bent dan gewoon op oneindig aan het scherp stellen.
Dat komt door het brandpunt. Zoals ik eerder schreef: Hoe meer groothoek hoe groter de hyperfocale DOF. Bij een 18mm kun je bij f16, als je scherp stelt op ongeveer 1.50meter, een hyperfocale afstand hebben van 1.50m tot oneindig. Daar tussen is alles relatief scherp. Dat is hyperfocaal scherpstellen. Bij een 80mm gaat dat niet meer.

De lijntjes op die zoom geven je wel de DOF aan, maar niet hyperfocaal.
Je kunt dat ook an die lijntjes zien. Hoe meer mm hoe dichter ze op elkaar staan! De DOF wordt dus kleiner als het brandpunt langer wordt.

Nikkormaat, ik bedoel letterlijk dat het niet kan door het brandpunt. Alles boven 50mm is zinloos. Dan heb je scherpte tot oneindig enkel nog vanaf 6.5m tot oneindig op f11. As je voorgrond, midden en achtergrond scherp wilt hebben is dat de max. Ga je op F16 zitten wordt de dichtst bij zijnde afstand nog verder weg. Je diafragma moet je ook niet te ver knijpen anders krijg je weer diffractie.
Kijk hier zelf maar even: http://www.dofmaster.com/doftable.html
Dan stel je scherp op je onderwerp en hebt een gewone DOF. Vroeger had je geen DOF calculator op je smartphone.
Je had geen smartphone. Dus had je iets anders nodig om je DOF te kunnen inschatten. Dan kon je de lijntjes op de zoom gebruiken die daar ook voor zijn bedoeld. Dat is de DOF indicatie, maar dat is niet hyperfocaal.

Hyperfocaal is de maximale scherpte in diepte van een objectief behalen door op een bepaalde afstand scherp te stellen bij een gegeven brandpunt en diafragma, waarbij de schepte van relatief dichtbij tot oneindig doorloopt.
Indien het niet van dichtbij tot oneindig doorloopt is het geen hyperfocale afstand meer, maar gewoon DOF.
Hopelijk wordt het nu iets duidelijker?
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Brutus » vr okt 21 2016 11:37 pm

Nimmer zou ik je gelijk willen bestrijden, Tuihanti.
Ik kijk wel uit.

In mijn onschuld heb ik altijd begrepen dat hyperfocaal instellen betekent dat je de de DOF zódanig gebruikt dat het gehele beeld van de de betreffende foto "scherp" wordt weergegeven.
... effe mijn oude theorieboeken van Fotogram van zolder halen .... :think:
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Janvis » vr okt 21 2016 11:47 pm

Volgens mij wordt "zoom" en "tele" door elkaar gehaal. Een 10-24 objectief is een zoom objectief maar door het groothoekbereik toch prima geschikt om hyperfocaal mee scherp te stellen. (Of zie ik het als beginner nu verkeerd? )
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Johan v. V. » za okt 22 2016 12:16 am

Ik weet niet beter of bij ieder brandpunt kun je de hyperfocale afstand instellen, ongeacht of het een zoomlens of een prime is. Ik dacht altijd dat het bij een pepaald diafragma en een bepaald brandpunt het in te stellen scherpstelpunt is die in dat geval een zo groot mogelijk scherpstelbereik tot en met oneindig is. Of zit ik er zo naast?
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Marten » za okt 22 2016 12:43 am

Een non-ai destructie waarschuwingslampje? Of een spiegelloos ombouwsetje?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor John'47 » za okt 22 2016 7:17 am

Ik mis niets, ik zou eerder zeggen dat er veel te veel opties en menu's zijn op moderne camera's
Nikon zou wat mij betreft de eenvoud van Leica menu's mogen overnemen
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor EdvandeZilver » za okt 22 2016 10:58 am

@ André,
Hyperfocaal is van een halve meter tot oneindig scherpte!

Ik wil je graag verwijzen naar een draadje uit het verleden: viewtopic.php?t=15423

On-topic:
Mogelijkheid van vergrendeling d.m.v. pincode.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3152


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » za okt 22 2016 12:45 pm

Ed, dank je voor de link, maar waarom wil je me daar naar verwijzen? :wtf:
Kun je me dat concreet aangeven? Dan kan ik ook concreet en gepast reageren.

Ik zeg exact het zelfde enkel met andere en vooral veel minder woorden, minder tekst en dus simpeler te kauwen.
Ik ben een liefhebber van de essentie.

Ik vraag me af waarom je dat ene zinnetje er uit pikt en uit de context plaatst. Ik mis de context " daarbuiten is het zone focussen".
Daarmee zeg ik dat het niet zo maar hyperfocaal is als je de lijntjes gebruikt op het objectief, maar dat het gaat om de exorbitant grootst mogelijke DOF van zo dicht mogelijk bij tot en met zo ver mogelijk weg of wel oneindig. Je weet wel, die 8 op zijn kant.

Ik zal het bewijs dan wel weer bij mijn woorden aanleveren waardoor het toch weer een lang verhaal gaat worden.
Het zij zo.

Ik wil iedereen hier naar verwijzen: https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
Dit zijn de 2 gangbare definities van hyperfocal distance.Zelfs daar is geen absolute betekenis voor.

Ook deze kan van belang zijn: https://en.wikipedia.org/wiki/Scale_focus

Een DOF calculator er bij nemen dan: http://www.dofmaster.com/dofjs.html Wel even de juiste gegevens toepassen!
Hier een 50mm objectief en hyperfocaal kan bij f16 als je scherp stelt op 8meter en dan heb je DOF van 3,97meter t/m oneindig. Het diafragma zit met f16 zit ook al aan de grens en diffractie begint al een beetje toe te slaan.
Als je een landschap schiet met een voorgrond is 4 meter al te ver weg en meestal heb je een voorgrond, middenveld en een achtergrond. Die kan vaak al dichterbij liggen op 1 of 2 meter. Bij een 80mm gaat het dan helemaal niet meer lukken. Probeer het maar in de DOFmaster. Daarbij wil je bij landschapsfotografie juist een groots beeld en zo veel mogelijk binnen zuigen door het glas. Natuurlijk kun je ook een tele objectief gebruiken om details te pakken of zelfs een multirow panorama landschap te schieten. Het kan allemaal maar hyperfocaal heb je echt groothoek nodig. Pas dan kom je dicht genoeg bij om ook je voorgrond schep te krijgen. Daarom gebruiken landschapsfotografen ook meestal een groothoek objectief. Dat is logisch, toch? Is dat nu zo ingewikkeld? Neen. Moet je alle details kennen om er goed mee te kunnen werken? Absoluut niet. Als je de DOF calculator volgt of de lijntjes op het objectief dan werkt het uitstekend en heb je meer fun.

Voorgrond, middenstuk en achtergrond.
Afbeelding_XT20282 by André van der Molen, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Vincent » za okt 22 2016 12:54 pm

Ik begin me al bijna een minderwaardig fotograaf te voelen omdat ik uberhaubt nooit een DOF calculator gebruik. Laat staan afstandsschalen, lijntjes op een objectief en hyperfocaal en zonefocussen... :shifty:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor oud0001 » za okt 22 2016 1:18 pm

Misschien ben je wel zo geniaal dat je het niet nodig hebt. ;-)
oud0001




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten