Welke opties mis je

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Boem » vr dec 16 2016 4:34 pm

wat ik mis zit (niet) in NX-D: de mogelijkheid om te exporteren in een format dat exif- gegevens doorgeeft, zoals DNG
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor JaapV » vr dec 16 2016 11:11 pm

Ik ken DNG niet uit persoonlijke ervaring.
Wat bedoel je hier met "doorgeven"? Alle echte Exif gegevens blijven in alle goede fotosoftware intact bij conversie naar bijvoorbeeld JPEG...
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Boem » za dec 17 2016 11:36 am

Ik zou het handig vinden als ik na NX-D, verdere beeldbewerking met lightroom of photoshop zou kunnen doen. Nu kan dat wel, maar dan kan ik niet meer zien welke lens ik heb gebruikt, welke instellingen etc. Een alternatieve oplossing zou natuurlijk zijn als Nikon met Adobe zou afspreken hoe Adobe alle gegevens uit de NEF bestanden kan lezen, en dan ook meteen echt even zou doorgeven hoe de Nikon kleuren zouden moeten zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor JaapV » za dec 17 2016 6:36 pm

Komt nog bij dat Lightroom alleen de "harde basisinstellingen" in het raw-bestand ziet. Dus niet softwarematige zaken als Picture Control, Active D-Lighting en (meen ik!) Vignette Control.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Jur » zo dec 18 2016 1:10 pm

Boem schreef:Ik zou het handig vinden als ik na NX-D, verdere beeldbewerking met lightroom of photoshop zou kunnen doen. Nu kan dat wel, maar dan kan ik niet meer zien welke lens ik heb gebruikt, welke instellingen etc.


Niet helemaal waar. Als je een in NX-D bewerkte NEF bijvoorbeeld exporteert als TIFF en later importeert in LR, kun je wel degelijk in de exif zien welke camera, objectief, belichtingsinstellingen e.d. zijn gebruikt. Je kunt alleen niet zien welke picture control instelling en ADL is gebruikt, maar dat is op dat moment ook waarschijnlijk niet meer zo relevant.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor Boem » zo dec 18 2016 6:48 pm

Dan doe ik iets fout, want dat zie ik niet. Ik zal eens gaan zoeken wat ik verkeerd doe. Blijft aan tiff wel een beetje jammer dat het bestand pakweg 5x zo groot is.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke opties mis je

Berichtdoor ATOR » zo dec 18 2016 7:46 pm

In een ander topic zijn we net tot de conclusie gekomen dat je met Lightroom precies dezelfde kleuren uit je foto haalt als met Nikon software. Verder leest LR alle exif info.
Voor die redenen hoef je geen NX-D te gebruiken, al helemaal niet als je verder gaat bewerken in LR/PS. Die extra tussenstap kost je alleen maar kwaliteit,
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten