Kan het niet goedkoper ?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mar 07 2017 8:15 am

Toen ik zelf begon met het aanschaffen van Nikon spullen in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw, was het eenvoudig. Ik ging naar Duitsland. Er was een lagere BTW, winkels namen genoegen met een lagere winstmarge en er was meer concurrentie. Winkels net over de grens in Kleve en Emmerich tot aan Foto Koch in Düsseldorf. Soms een prijsverschil met Nederland tot wel 35%.
In 2001 kregen we de Euro en binnen een paar jaar werden de prijzen in Europa voor Nikon spullen vrijwel gelijk. En met de Europese garantie kon je overal in Europa iets van Nikon kopen en toch in Nederland service en garantie krijgen.
Tot de zomer van 2014 was het duidelijk: wacht even met de aanschaf van een nieuw uitgekomen camera of objectief. Na verloop van tijd gaat de prijs omlaag. Bij Nikon spullen is de aanschafprijs na enkele maanden tot een half jaar zo’n 30% minder dan de adviesprijs. Toen de D600 in 2012 leverbaar werd, was de winkelprijs de eerste maand: €2.149, een maand later €2.083 en daarna naar €1.899, €1.699, en €1.619 steeds één maand later. Er is dus geld te besparen door te wachten met de aanschaf. Maar, dat was “vroeger”, er is wat veranderd.
In 2014 maakten twee grote winkels die ook via het internet verkochten bekend dat zij niet meer de winkel met de laagste prijs wilden zijn. Ze gaven meer service, je kreeg er koffie. Voor een goed advies, iets uitproberen, kost wat, heb je wat. Het verschil tussen een winkel en een dozenschuiver mag geld kosten.
Maar toen bleven op een gegeven moment alle prijzen vrijwel gelijk. Voor de consument heet dat “laagste prijs garantie”. Via een prijsvergelijker op het www weten fotowinkels wat de laagste prijs is en daar gaat dan niemand meer onder zitten. Wat “laagste prijs” genoemd wordt is waarschijnlijk een gegarandeerde verkoopprijs voor de winkel. Dus zakken de prijzen niet meer. En dus nemen winkels ruimere marges. En dus zie je als consument weer meer fotowinkels op de markt komen.
En de firma Nikon kondigt de laatste jaren keurig prijsverhogingen aan. Het wordt weer duur. Het kan weer uit om elders boodschappen te doen.
Elders boodschappen doen: In Europa geldt het Europese recht. En dus garantie en service in heel Europa. Gibraltar valt niet onder het Europese recht. Een aankoop in een aanmerkelijk goedkoper wereld deel zoals Noord Amerika of Azië, kan wel, maar je hebt in Europa geen garantie, en zijn veelal nog lokale belastingen die het product duurder maken, verzendkosten, invoerrechten. Staat er in de kleine lettertjes: “Het spijt ons om u te informeren dat dit niet mogelijk is omdat we op dit moment geen winkel in Europa hebben”., dan weet je waar je aan toe bent. Niks dus.

Dit alles uit de inleiding van http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Kan-h ... dkoper.pdf

Aanleiding de nu al derde prijsverhoging binnen anderhalf jaar van Nikon: gerucht: http://nikonrumors.com/2017/03/06/another-nikon-price-increase-coming-next-month.aspx/

Al ik in de USA al zo rond de €1400 goedkoper uit kan zijn met de aanschaf van een D810, waarom zou ik dan nog in Nederland m'n boodschappen doen?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Marten » di mar 07 2017 9:28 am

Reden dat mensen nog steeds in Nederland hun dure (Nikon) boodschappen doen is omdat men opziet tegen het "gedoe" als er iets mis is in de garantieperiode. Dat er een apparaat van een paar duizend Euro uit het verre boze buitenland moet komen is een tweede barrière.
Men heeft er geld voor over om onzekerheden weg te nemen. Veel geld.
Ik niet.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Etienne2 » di mar 07 2017 9:39 am

Ieder zijn gedacht hierover.
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 07 2017 9:41 am

Beste Hans,
Leuk, die oude koeien ...
re: goedkoper uit kan
Net als Marten meldt, het is maar net wat men goedkoper vindt.
Ik zou niet snel een multi.000 kamera kopen zonder garantie of support.
Overigens (zoals in de kleine lettertjes te lezen is) het genoemde prijsverschil is exclusief invoerrechten, transport, BTW, garantie.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Marten » di mar 07 2017 1:22 pm

gijs sandberg schreef:.Net als Marten meldt, het is maar net wat men goedkoper vindt.....

Ik geloof niet dat ik dat heb geschreven... Nou ja, toe maar.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Jur » di mar 07 2017 1:54 pm

Voor de D810 is het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland inmiddels ook al opgelopen tot rond de € 1000,-. Een beetje merkwaardig niet, als je bedenkt dat Nikon NL een onderdeel is van Nikon GmbH?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Vincent » di mar 07 2017 2:18 pm

Leuk, weer een zeur-topic. Daar hadden we er nog niet genoeg van :clap:

Hans Braakhuis schreef:Tot de zomer van 2014 was het duidelijk: wacht even met de aanschaf van een nieuw uitgekomen camera of objectief. Na verloop van tijd gaat de prijs omlaag. Bij Nikon spullen is de aanschafprijs na enkele maanden tot een half jaar zo’n 30% minder dan de adviesprijs. Toen de D600 in 2012 leverbaar werd, was de winkelprijs de eerste maand: €2.149, een maand later €2.083 en daarna naar €1.899, €1.699, en €1.619 steeds één maand later. Er is dus geld te besparen door te wachten met de aanschaf. Maar, dat was “vroeger”, er is wat veranderd.


Je draait zaken nu om. Bij de introductie was de D750 goedkoper dan de D600 bij introductie (die 2 jaar eerder op de markt kwam)! Dat lijkt volstrekt onlogisch omdat de D750 nieuwer is, in een hoger segment zit en nieuwere technologie heeft/had bij introductie.

Maar 'vroeger' werden nieuwe producten sowieso standaard voor een veel hogere prijs in de markt geintroduceerd. De klanten die niet konden of wilden wachten betaalden dan de absolute hoofd-/introductieprijs en de hoogste marges zaten altijd op de nieuwste producten van de grote A-merken. Nu zijn ze gestopt met die 'onzin' en komt een product gewoon gelijk voor de 'normale prijs' op de markt. Hoef je dus ook niet meer te gaan gokken wanneer het verstandig is om te kopen. Hadden we voorheen niet altijd discussies dat iemand zich belazerd voelde omdat een week na aankoop het product overal ineens een stuk goedkoper was...

'Normale prijs' bewust tussen aanhalingstekens. Iedereen staat vrij om van de prijsstelling van producten verder te vinden wat hij zelf wil. Maar als je het niet eens bent met het soort producten of de prijs ervan, dan koop je het gewoon niet, stap je over op een ander merk dat wel aan jouw wensen voldoet, of koop je het elders waar je denkt beter af te zijn. Niet zo moeilijk toch?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Marten » di mar 07 2017 2:27 pm

En, Vincent, als je dit topic maar een zeur topic vindt, dan reageer je toch gewoon niet ?
Ook niet zo moeilijk toch?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mar 07 2017 2:57 pm

Wat specifieker: Nikon Nederland hanteert een adviesprijs. Tot aan 2014-15 was de adviesprijs gelijk aan de aanschafprijs in de winkel, als je de nieuwe camera direct wilde aanschaffen.
Een voorbeeld: Adviesprijs van de D600 = €2.149. Toen de D600 in 2012 leverbaar werd, was de winkelprijs de eerste maand: €2.149, een maand later €2.083 en daarna naar €1.899, €1.699, en €1.619 steeds één maand later.

Koop ik vandaag een D610 in de winkel van Nikon Nederland dan betaal ik € 1.659. Dat is een redelijk verschil met de D750 die in dezelfde winkel €2.199 kost. Of te wel de zelfde prijs als bij de introductie bijna 2 jaar geleden.
Bron: https://store.nikon.nl/

Bij Billiger DE vind ik voor de D610 vandaag: in Digitale Spiegelreflexkameras ab1.369,00 € 9 Preise vergleichen.
En voor de D750: Unser billigstes Angebot 1.824,90 €.
Bron: http://www.billiger.de
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor ATOR » di mar 07 2017 3:31 pm

Dan koop je het toch ganz einfag in Duitsland, ik doe het regelmatig. Als je nog meer avontuur en voordeel wilt bestel je het in Hong Kong, een D810 voor HK$15.000, dat is €1800!! :o :lol:

Het voordeel van het huidige prijzenbeleid is dat je fotoapparatuur veel waardevaster is. Dure Nikon lenzen kosten eigenlijk niets. Elke Nikon lens die ik gekocht heb is na een aantal jaar tweedehands net zo veel waard (of meer!) als waarvoor ik hem nieuw kocht. Daarom heb ik een Nikon 105mm f/1.4 gekocht. Ik gebruik hem niet veel maar over 5 jaar is hij tweedehands meer waard dan de nieuwprijs nu. Wie ben ik om nee te zeggen tegen een gratis lens :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor Vincent » di mar 07 2017 4:42 pm

Hans Braakhuis schreef:Koop ik vandaag een D610 in de winkel van Nikon Nederland dan betaal ik € 1.659. Dat is een redelijk verschil met de D750 die in dezelfde winkel €2.199 kost.e


De D750 is een hoger en een nieuwe model dus het is bijna vanzelfsprekend dat die duurder in de winkel ligt. En jij had dus liever een D750 met een advies- en introductieprijs van €3000,- die dan langzaam naar de huidige €2200 was gezakt? Ik niet.

Prijzen zijn verhoogd, daar baalt iedereen van natuurlijk, maar het huidige systeem van vaste prijzen, ook een tijdje na introductie, ben ik persoonlijk wel erg blij mee. De introductieprijzen zijn niet kunstmatig hoger, en er is geen prijsverloop waar je bedrijfsmatig rekening mee moest houden. Zo kon ik de 105mm direct kopen toen hij uitkwam omdat ik vrijwel zeker wist dat hij niet een maand later goedkoper zou zijn, of een maand daarna weer... dan blijf je altijd vooruitschuiven.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor ben42 » di mar 07 2017 5:49 pm

Dank jullie wel voor deze draad.
Mijn D7000 is bijna 6 jaar oud.
Jullie geven dus aan dat als de D7300 uitkomt ik niet hoef te wachten tot die goedkoper wordt ?

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor mozes » di mar 07 2017 5:52 pm

ATOR schreef:Dan koop je het toch ganz einfag in Duitsland, ik doe het regelmatig. Als je nog meer avontuur en voordeel wilt bestel je het in Hong Kong, een D810 voor HK$15.000, dat is €1800!! :o :lol:

Het voordeel van het huidige prijzenbeleid is dat je fotoapparatuur veel waardevaster is. Dure Nikon lenzen kosten eigenlijk niets. Elke Nikon lens die ik gekocht heb is na een aantal jaar tweedehands net zo veel waard (of meer!) als waarvoor ik hem nieuw kocht. Daarom heb ik een Nikon 105mm f/1.4 gekocht. Ik gebruik hem niet veel maar over 5 jaar is hij tweedehands meer waard dan de nieuwprijs nu. Wie ben ik om nee te zeggen tegen een gratis lens :mryellow:

Tuurlijk, ik zie ze ook op MP duurder dan die nieuw te krijgen is in de winkel, je gaat dan toch niet voor 2e hands.
En een grijze import is goedkoper dan tweedehands, wat nou garantie :D

ben42, die word echt wel goedkoper, omdat dit niet vol te houden is.
Mensen zijn niet meer zo merkvast als voorheen.
En het is gewoon wachten op het moment dat winkeliers toch weer gaan stunten....
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor JaapV » di mar 07 2017 6:26 pm

Vrijheid van meningsuiting... :D
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kan het niet goedkoper ?

Berichtdoor MarcvanZuylen » di mar 07 2017 6:57 pm

ATOR schreef:Dan koop je het toch ganz einfag in Duitsland, ik doe het regelmatig. Als je nog meer avontuur en voordeel wilt


"Meer avontuur"? Dat begrijp ik niet helemaal. Als je de camera in Duitsland koopt heb je hier in Nederland toch gewoon recht op garantie aangezien het een Europese garantie is. Toch?
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten