Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor jvdme » vr mei 12 2017 5:41 pm

TH heeft het verslag van Nikon weer geanalyseerd. Dat is (weer) even schrikken:
- Aantal verkochte verwisselbare-lens-kamera's: -23% (marktaandeel van 31% naar 26%).
- Aantal verkochte lenzen: -22% (marktaandeel van 28% naar 24%).
- Aantal verkochte compactkamera's: -61% (marktaandeel van 30% naar 25%).

Plannen/verwachtingen voor het komende jaar: organisatie herstructureren, meer kostenbesparing, meer omzet en meer winst. Weinig goed nieuws dus.
(Hopelijk komen ze voor deze zomer met een paar mooie nieuwe dingen.)
Laatst gewijzigd door jvdme op vr mei 12 2017 5:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Nikkormaat » vr mei 12 2017 5:44 pm

Is er ook een vergelijking met de andere"A-merken"?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor jvdme » vr mei 12 2017 5:49 pm

Voor het marktaandeel verwisselbare-lens-kamera's is de verwachting voor komend jaar: Canon 48% en Nikon 23%.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Nikkormaat » vr mei 12 2017 6:05 pm

Mijn hemel. Dat is een fors verschil. Heeft Canon ook een dalende lijn of stijgen ze door wat bij Nikon weg te snoepen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor imaginary_nl » vr mei 12 2017 6:48 pm

Het ligt niet alleen aan de prijzen, maar om de recente prijsverhogingen nu helemaal uit te sluiten gaat te ver.
Er worden absurde bedragen gevraagd voor de apparatuur en op een gegeven moment haken de consumenten af.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor George Fennes » vr mei 12 2017 6:58 pm

Kan het niet veroorzaakt worden dat N en C te lang hebben vastgehouden aan traditionele concepten en geen nieuwe inovatieve wegen bewandeld hebben?
Wat compaktjes betreft is N nooit een hoogvlieger geweest en hebben ze het tegen de meeste andere merken moeten afleggen.

De feiten laten nu zien dat men niet tijdig het roer heeft omgegooid.

Jammer want ergens heb ik nog steeds een zwak voor Nikon.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor ben42 » vr mei 12 2017 9:04 pm

De totale markt wordt kleiner.
Uit de boventaande gegevens haal ik.
Totale Markt voor verwisselbare lens camera's is 91 procent van voorgaande.
Totale Markt voor verkochte lenzen is 91 procent van het voorgaande.
Totale Markt voor compact camera's is 46 procent van het voorgaande.

De totale markt is dus een stuk minder en het zou best wel een kunnen dat de compact markt groter is (of was) dan de totale verwisselbare lens markt. Andere A merken moeten dit ook merken. Voor compact camera's zijn de getallen zo dramatisch dat iedere grote leverancier een achteruitgang moet hebben.

Voor Nikon is een en ander extra dramatisch omdat ze bovenop het kleiner worden van de markt ook nog eens marktaandeel verliezen. De hoeveelheid die ze nu kunnen investeren in nieuwe producten is aanzienlijk minder dan in voorgaande perioden. Bij dergelijke dramatische getallen, worden de ontwikkelkosten per eenheid aanzienlijk groter.

Zorgelijk. (Ja ook bij mij weer lichte paniek, daar ik ook een zwak heb voor Nikon, maar ook zorgelijk voor de volledige camera markt).

Jammer,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Tom van Hell » za mei 13 2017 3:04 pm

Als je kijkt naar oa Sony en Olympus dan blijft Nikon ook te lang hangen in spiegelreflex camera's
Als je kijkt wat voor prestaties Sony al jaren zet met camera's zonder spiegels dat zou ik ook wel willen.
In techniek blijven ze hopeloos achter lopen. Neem alleen als de wifi connectiviteit. Waardeloos.
En aan de instapmodellen kant is Canon gewoon goedkoper.
Pas uitgebreid met een neefje zitten kijken waarmee die voor 600 a 700 een leuke set mee zou kunnen beginnen, kwam die toch bij canon uit.

Zelfde telt voor compact. Regelmatig vragen ze aan mij wat goede opties zijn en dan kom ik veelal bij Sony en canon uit.
Als ik vandaag bij 0 zou moeten beginnen dan ging ik over op Sony of Olympus In laatste geval moet je dan wel van 3:4 formaat houden.

Dus dalende verkoopcijfers ik sta er niet van te kijken aan de onderkant van de markt zijn ze te duur en aan de bovenkant lopen ze achter
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl
Tom van Hell

Forumlid
Berichten: 630


Locatie: Scherpenzeel (gld)
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » za mei 13 2017 4:11 pm

Tom,
Los van de nieuwste Sony valt dat achterlopen wat spiegelreflexen betreft aan de bovenkant wel mee. Die nieuwe Sony heeft een aantal beperkingen waardoor het allemaal een stuk minder rozengeur en maneschijn lijkt te zijn alleen weet de afdeling marketing van Sony dat goed te verbergen.
Snelheden worden erg beïnvloed door instellingen en dus maar beperkt gehaald, het aanbod aan lenzen is relatief beperkt en tenzij Sony het eindelijk geleerd heeft zal de menustructuur waarschijnlijk ook niet echt overzichtelijk zijn.
Wat de wifi betreft heb je groot gelijk.
Sony is volgens mij vooral goed in marketing maar als je eenmaal kennis hebt gemaakt met de service (of liever gezegd, het ontbreken van service) van Sony piep je wel anders.

Mijn grootste zorg is dat Nikon terrein verliest op Canon. Als de basis te smal wordt zal het lastiger worden om te investeren en te innoveren. Tenzij je een 2e Leica denkt te kunnen worden.Ik zou, als ik Nikon was, mijn geld inzetten op een mirrorles body met F vatting. zie ook de site van Thom Hogan die veel beter dan ik kan uitleggen waarom dat een goed idee is.

Verder moet het lenzen aanbod op de schop. Als ik kijk wat mijn laatste 3 nieuw aangeschafte lenzen waren zijn dat de Sigma 18/35 1,8 (Nikon heeft niets wat er ook maar een beetje op lijkt), Sigma 150/600 (de 200/500 Nikon kwam te laat voor mij), en de nieuwe Tamron 10/24 DX.
Ik heb geen behoefte aan weer een nieuwe 18/.... 4,5/6,3 standaardzoom . daar heeft Nikon al genoeg varianten op.
De serieuze DX gebruikers vragen al jaren om lichtsterke primes. Waarom kan Fuji die wel maken en laat Nikon het afweten?

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik wil best geld uitgeven aan Nikon spullen maar wat ik nodig heb bied Nikon mij niet aan, behalve geweldige body's. En eigenlijk zijn het op dit moment alleen de body's die mij bij Nikon houden.
Ik weet dat ze recent een aantal geweldige lenzen hebben uitgebracht maar die zijn voor mij helaas onbetaalbaar of niet relevant.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor JurjenF » za mei 13 2017 5:10 pm

Tja, als je de prijzen van Nikon ziet dan gaan 'gewone' consumenten, waar ik er ook één van ben, toch naar andere merken kijken. Ik heb dan ook maar 1 Nikkor en 1 originele accu bijvoorbeeld.
En als de prijsopdrijving van hun objectieven ziet en die vergelijkt met andere merken dan zegt mij dat genoeg. Dat ga je merken. In je jaarcijfers.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » za mei 13 2017 9:01 pm

Op zich is een hogere prijs niet het grootste probleem maar dan moet de meerprijs wel te rechtvaardigen zijn door de kwaliteit en de functionaliteit en de vraag naar het product. En daar gaat het mis. Het lijkt erop dat ze zich steeds meer focussen op een relatief kleine doelgroep van professionals. Maar die beperkte doelgroep moeten ze delen met Canon en in toenemende mate Sony. Dat kan een strategie zijn maar voor een eenvoudige amateur als ik komt het eind dan wel snel in zicht.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Patrick » za mei 13 2017 10:24 pm

Professionals schieten zelden met Sony. Uitzonderingen daar gelaten. Idem voor andere merken. Pro's schieten nog steeds overwegend Canon of Nikon.

Canon heeft overigens de prijzen ook verhoogd. Dat is het verschil niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Peter » za mei 13 2017 10:57 pm

Ja, pro
Maar de consumentenmarkt lijkt me toch groter dan de pro markt.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Patrick » za mei 13 2017 11:21 pm

Absoluut. Daar wordt het geld verdiend. Die pro's doe je erbij.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » zo mei 14 2017 10:18 am

Precies en als je de consument van je vervreemd door bv absurde prijzen voor accessoires te vragen kiezen die al snel voor een ander merk. Zeker als ze bv nog geen Nikkor lenzen bezitten. Het probleem zit hem volgens mij niet in de prijs van een kit met een D3300/3400 met standaard zoom maar op het moment dat de klant iets meer wil merkt hij of zij pas hoe duur het systeem is.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten