Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor George Fennes » wo mei 17 2017 11:51 am

Ericb je schreef dat dit Forum het toonbeeld is van beschaving.
Dat komt omdat de moderatoren er nu de wind goed onder hebben :yawn:
Maar je waarneming klopt vroeger was dat wel eens anders.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ivan10 » wo mei 17 2017 11:53 am

Ach ja, misschien wordt Nikon overgenomen door Canon of Fuji of Ricoh. Of misschien wel Samsung of Apple. Het zou allemaal kunnen in de toekomst.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor ben42 » wo mei 17 2017 12:19 pm

Ben zojuist in de dure gadget shop op schiphol geweest.
Een Nikon D3400 gezien. Verder zag ik daar geen camera s meer.Geen ompacts geen dure lenzen.


In het verleden hadden ze altijd een leuke collectie. Effe kijke was dan leuk.


Jammer.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ivan10 » wo mei 17 2017 12:26 pm

Op Youtube comments en onder artikelen zag je vaak Canon gebruikers afgeven op hun merk omdat die te langzame innovatieve vorderingen maakte en Nikon beter bezig was. Dus misschien zit het in de lucht om je merk onder het vergrootglas te leggen nu is Nikon aan de beurt met als aanleiding de jaarcijfers.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » wo mei 17 2017 1:07 pm

Ik volg Canon niet zo maar ik denk dat zowel Canon als Nikon last hebben van de wet van de remmende voorsprong. Zij hebben decennia lang het grootste deel van de buit onderling verdeeld. Nu komt er nieuwe techniek waarmee zij minder ervaring hebben, zoals software, en dan hebben de kleinere partijen opeens een kans om marktaandeel te winnen.

Of vergelijk het met een olietanker, eenmaal op koers duurt het even voordat de koers gewijzigd is. Maar als je niet aan het roer draait weet je zeker dat er niets veranderd.

Kleinere organisaties en/of afdelingen hebben vaak het voordeel dat beslissingen en de daaruit voortvloeiende koerswijziging(en) sneller genomen worden. Innovatie krijgt daardoor meer kans. Kijk naar Apple,in het begin innovatief maar nu meer evolutionair bezig.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ivan10 » wo mei 17 2017 1:23 pm

Ja, dat is waar, EricB. Fabrikanten voelen de last van innovatie. Innoveer of verdwijn. Maar dat is in te kopen lijkt me bepaalde kennis op software gebied. Wat voor technische mensen lopen er rond bij Nikon en wie neem je aan gezien de lange termijn strategie. Misschien spelen oude leningen en verplichtingen ook een rol dat je ondernemerschap wordt beperkt, dat zou kunnen. Ik weet het niet.

Ja, de Canon fans vonden de ISO en de sensoren van Nikon met name een vooruitgang. Maar goed misschien vergelijken we nu twee slakken, terwijl de hazen al voorbij zijn gerend 8) :lol:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Marten » wo mei 17 2017 2:20 pm

Ericb schreef:.... ik denk dat zowel Canon als Nikon last hebben van de wet van de remmende voorsprong. ...

Ik denk, Eric, dat je daar een heel goede analyse neerzet.
De Duitse autobahnen zijn de oudste van Europa, maar tevens de slechtste. De Spaanse -als voorbeeld- zijn daarentegen uitstekend.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Vincent » wo mei 17 2017 2:49 pm

Ivan10 schreef:Dus misschien zit het in de lucht om je merk onder het vergrootglas te leggen [...]


Het tegenovergestelde zou ook wel eens het geval kunnen zijn. De fuji camera afdeling was op sterven na dood toen ze met de x100 uitkwamen. Als je heel objectief naar de x100 kijkt dan was het echt een draak van een camera vol met minpunten waar een Nikon camera niet mee weg zou komen bij het grote publiek, en al helemaal niet hier op het forum ;)

En toch werd de x100 een gigantisch succes en misschien zelfs wel de wedergeboorte van Fuji. Soms is een markt niet zo makkelijk en logisch als je zou denken...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » wo mei 17 2017 4:00 pm

Wat Fuji natuurlijk heel goed zag is een golf van nostalgie bij oudere fotografen. Vandaar de retro styling. Een prijstechnisch gunstig alternatief voor Leica. Met innovatie heeft dat natuurlijk niet zo heel veel te maken, wel met het juiste onderbuikgevoel. Veel DSLR gbruikers worden ouder, willen terug naar kleinere lichtere systemen zonder al te veel compromissen als het om de beeldkwaliteit gaat.
En Fuji is, met succes, in dat gat gesprongen. Of die vraag blijft bestaan of een tijdelijk verschijnsel is is natuurlijk koffiedik kijken.
Persoonlijk kijk ik het nog even aan en gebruik ik mijn V1 als ik klein en licht wil. Ik kijk al wel een tijdje om mij heen en ik denk dat als Nikon in 2017 geen compacte mirrorles met minimaal een sensor van APC formaat op de markt brengt ik toch een Fuji of Olympus ga kopen. Maar nogmaals, mijn voorkeur gaat uit naar een Nikon waarop ik mijn huidige lenzen, flitsers etc kan gebruiken en het liefst met een vergelijkbare menustructuur.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor ATOR » wo mei 17 2017 4:03 pm

Dat gigantische succes van de Fuji camera's valt helaas nogal tegen. Bij Fuji is de omzet van digitale camera's en lenzen (ook voor TV, security en projectors) de afgelopen 4 jaar fors gedaald van 175 naar 100 miljard Yen.

Pas de laatste drie jaar maakt de totale fotoafdeling bij Fuji winst en dat komt vooral door de goed verkopende instant-fotocamera Instamax met de bijbehorende film, en de high-value-added printing business. Ze melden wel dat de winstgevendheid van digitale camera's verbeterd is nu ze zich meer op high-end camera's richten.

De Hello Kitty 2016 Mini Instamax camera is de performance highlight uit het jaarverslag :D Blijkbaar is dat de niet-mobiele-telefoon camera van de toekomst.

Bron: Fujifilm annual report 2016.


Zo zie je maar weer, het gras aan de andere kant...
Laatst gewijzigd door ATOR op wo mei 17 2017 4:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Patrick » wo mei 17 2017 4:06 pm

Vergeet ook niet dat Nikon nog steeds (hoe lang zijn ze dat al?) het op een na grootste merk op dit gebied is. Zo slecht is het wat dat betreft allemaal nog niet. De markt waar Nikon erg sterk in was is veranderd. Dat raakt Nikon in verhouding meer dan andere merken. Dat ze vervolgens voor ons onzichtbaar zijn bij het oplossen van dit probleem, dat is natuurlijk jammer. Maar ik denk dat ze zelf heel goed snappen waar het probleem zit. Daar hebben ze ons niet voor nodig. Wat niet wegneemt dat hier samen lekker over keuvelen natuurlijk best leuk is...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Ericb » wo mei 17 2017 4:13 pm

Voor Nikon is de camerabusiness direct de corebusiness. Voor het Fuji concern is de fotocamera tak maar een beperkt deel van het concern. Daarmee bestaat er wel een elementair verschil tussen beide merken. Ook Canon heeft naast camera's veel meer verschillende producten.
Dat maakt volgens mij Nikon in principe wel kwetsbaarder.
Laatst gewijzigd door Ericb op wo mei 17 2017 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor imaginary_nl » wo mei 17 2017 4:19 pm

Nikon maakt ook nog wat "chip wafer steppers". Concurrent van ASML.
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op wo mei 17 2017 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Highlander » wo mei 17 2017 4:28 pm

En brillenglazen,ik heb nu een nieuwe bril met Nikon Super Integrated Coating en Nano Crystal Coat :ugeek:
Dit is nu perfect afgestemd met mijn Nikon camera, echt een aanrader.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6483


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Financiele jaarcijfers Nikon '16-'17

Berichtdoor Nikkormaat » wo mei 17 2017 4:40 pm

Bovendien maken ze verrekijkers, veldtelescopen en geavanceerde microscopen, alhoewel dat waarschijnlijk geen hardlopers zijn
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten