Nikon sluit fabriek in China

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor jacobus » ma okt 30 2017 6:20 pm

Nikon heeft fabriek in China gesloten ivm het steeds meer populair worden van de camera op de smartphone :frown:

Nikon sluit een grote Chinese fabriek waar digitale camera's worden gemaakt. Dat kost bijna 2300 mensen hun baan.

In de fabriek in de provincie Jiangsu werden sinds 2002 digitale camera's en lenzen gemaakt. Maar mede door de opkomst van smartphones - en de steeds betere camera's daarop - is de markt voor digitale camera's flink gekrompen. Daardoor kon de fabriek nog maar op een laag pitje draaien, laat het bedrijf weten in een verklaring.

Vandaag heeft het bestuur daarom besloten om de fabriek, waar 2285 mensen werken, helemaal te sluiten. De productie is per direct stilgelegd. Andere productie- en verkoopactiviteiten in China blijven onaangeroerd, laat Nikon weten.
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor George Fennes » ma okt 30 2017 7:03 pm

Ben bang dat Nikon producten nu wel duurder gaan worden.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor bcvthul » ma okt 30 2017 7:42 pm

Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor emdeklerk » ma okt 30 2017 9:37 pm

Naar de compactcamera's was praktisch geen vraag meer
Ook de 1-serie lijkt geheel geflopt. Niet heel verwonderlijk in mijn ogen, maar goed, wie ben ik.
Zou best wel eens kunnen dat het nu wel erg ruime DSLR-aanbod van Nikon ook wordt afgeslankt, ze moeten echt aan de bak met de professionele camera's om het aanstormende Sony van repliek te dienen.
De fabriek in Thailand schijnt voorlopig geen gevaar te lopen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor ReneG » ma okt 30 2017 11:54 pm

George Fennes schreef:Ben bang dat Nikon producten nu wel duurder gaan worden.


Eerder andersom. Dit is kostenbesparing. Een fabriek openhouden die niet productief is, is ongelofelijk duur. Hoe zuur dat ook is voor de betrokken mensen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Marten » di okt 31 2017 7:56 am

Bovendien is het China van nu, niet meer het lage lonen land wat het is geweest.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Peter » di okt 31 2017 9:18 am

Wereldwijd is de markt van compact camera's ingestort door de opkomst van de smartphone.
Er koopt blijkbaar haast niemand meer zo'n ding !, tante Truus wellicht of de liefhebber.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor George Fennes » di okt 31 2017 10:15 am

De tijd zal het leren.

Niet alleen dat de productiekosten in China redelijk laag liggen in vergelijk met andere landen.
Maar ook het feit dat er veel minder verkocht wordt aan apparatuur houdt in dat de ontwikkel kosten en innovaties gedeeld moeten worden door minder producten dus uiteindelijk zal het ongetwijfeld tot prinsverhoging leiden.
Maar dat is mijn mening en hoeft niet de juiste te zijn.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Marten » di okt 31 2017 11:58 am

Je hebt hoe dan ook altijd gelijk, want er zullen geen prijsverlagingen komen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Remco H » wo nov 01 2017 5:39 pm

Dat heb ik gisteren ook gelezen. En kwamen op YouTube ook video's voorbij die hierover gingen, met niet zo mooie titels. In ieder geval geldt dat voor deze:
The FALL of NIKON on the RISE (Plant closings) (5:20)
Alsof we een toekomst zonder Nikon tegemoet gaan! :shifty: Of is het dan wat al te sterk op mijn angsten ingewerkt?
Wat zou je dan moeten als je toch graag volledig kleinbeeldformaat hebt? Overstappen naar Canon? Je wilt toch zeker geen Sony op je systeemcamera hebben staan? :shock: Sony is leuk voor audio-apparatuur, video-apparatuur en TV's, dat soort spul. En bij Pentax hebben ze veel te weinig objectieven voor de K-1.
In ieder geval is het nu zo ver niet, en ik hoop ook dat het nooit zo ver komt.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor gvdnberg » wo nov 01 2017 7:10 pm

Ik denk dat de meeste merken niet een actief forum hebben zoals wij met Nikon Club Nederland in de lucht kunnen houden dankzij onze leden!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Peter » wo nov 01 2017 7:26 pm

:wink:

Ja Gert, alleen kunnen we de fabriek echter niet draaiende houden
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor ATOR » wo nov 01 2017 7:41 pm

Nikon is zich gewoon erg goed aan het voorbereiden op de toekomst. Ze zijn er zich van bewust dat de markt krimpt en dat het compactcamera segment overgenomen wordt door de mobiele telefoon. Ze spelen daar goed op in door zich te richten op het high end segment en door op elk gebied de kosten zoveel mogelijk terug te dringen. Een fabriek sluiten waar alleen maar compactcamera's gemaakt werden is dan niet meer dan logisch. In hun financiële rapportages lees ik realistische verwachtingen van toekomstige verkoopaantallen en hoe ze daarmee nog steeds leuk winst gaan maken.

Financieel gezien doet Nikon Imaging het gewoon goed, ze hebben zelfs recentelijk de omzet- en winstverwachting over het eerste half jaar met respectievelijk 5 en 3 miljard Yen (38 en 23 miljoen euro) naar boven bijgesteld naar aanleiding van boven verwachting hoge verkopen in het eerste kwartaal (het financiële jaar eindigt maart 2018 dus kwartaal 1 loopt van april tot en met juni 2017). Andere Nikon onderdelen laten allemaal een gestegen omzet zien al drukken toegenomen investeringen daar de winst.

Dus slaap gerust, Nikon gaat nergens naar toe. Ze slanken af maar dat is alleen maar goed om mean en lean de toekomst te lijf te gaan.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor gijs sandberg » wo nov 01 2017 8:16 pm

Beste Gert,
Fout gequote:
re: in de lucht kunnen houden
Ik vermoed dat het aantal CPX bezitters op dit forum dat zeker niet kunnen :lol:
Overigens werd de teruggang in Coolpixen al vele jaren geleden voorspeld....
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon sluit fabriek in China

Berichtdoor Marten » wo nov 01 2017 8:46 pm

Beste Gijs,
Jouw eigen manier quoten, door te beginnen met re: vervolgd door een gedeelte van een zin, maakt dat je reacties zo goed als onleesbaar zijn.
Ik moet gaan terugzoeken om de persoon en de zin te vinden waarop je reageert en de context waarin e.e.a. zich bevindt.
Dat maakt dat ik je reacties vaak maar laat voor wat ze zijn. Als je dat prima vindt: ga zo door.
In het andere geval zou je kunnen quoten zoals iedereen dat op dit forum doet.
En dat is wel zo duidelijk.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten