Wat ging er mis?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Wat ging er mis?

Berichtdoor jvdme » do nov 23 2017 12:32 am

Al jaren gaat het de verkeerde kant op met Nikon.
M.i. Was zij in 2008 op haar hoogtepunt: D3, D700, D300s en D90 waren de top in hun klasse.Wat ging er daarna mis, wat was de grootste fout/misrekening van Nikon volgens jullie?
1. Het idee dat iedereen zou switchen naar Fx
2. De techniek (D600 en later D800 en D750)
3. Het niet serieus nemen van Dx
4. Nog geen mirrorless Dx of Fx
5. De prijzen
6. Een wirwar van modellen en updates
7. De marketingpolitiek
8. ......... (zelf invullen).

Of ligt de oorzaak buiten Nikon?
9. Opkomst mobieltje
10. Verzadigde markt
11. ......... (zelf invullen).

Ik stel deze vraag aan jullie puur uit nieuwsgierigheid. Ik ben een switcher en gebruik alleen nog 2 1J1’s, naast Fuji.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Autofan1985 » do nov 23 2017 8:03 am

Klein detail: in 2008 was het nog de D300, de D300s kwam in 2009. ;)

En in hoeverre is het daadwerkelijk mis gegaan? Wel denk ik dat de combi van de punten 3 en 5, aangevuld met 9 en 10 niet al te positief hebben uitgepakt voor de winst van Nikon, maar dat het echt mis gegaan zou zijn vind ik een groot woord.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Jan en Yuul » do nov 23 2017 8:49 am

Is er ook niet zo'n lijstje voor Canon, Fuji etc. te maken?
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Skippy » do nov 23 2017 8:54 am

Voor Fuji zeker niet, dat is nou net een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat in relatief korte tijd en met durf de bakens heeft verzet door de introductie van de X en GFX lijn.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor oud0001 » do nov 23 2017 9:06 am

Fuji klimt juist op. Ik heb gisteren nog een update gehad voor mijn X-E1. :mryellow: :thumbup: :prost:
Die zou bij elk ander merk, zoals Nikon en Canon al lang afgeschoten zijn.
Daarnaast het prettig lage gewicht.

In mijn ogen begon de val na de D700 en de overstromingen in Thailand.
Na de D700 begonnen de sluiterproblemen en sensor vlekken bij de D600. Dat kost betrouwbaarheid en dus klanten.
Ook liet de D400 op zich wachten en kwam uiteindelijk gewoon niet.
De uiteindelijke D500 was veuls te duur en veuls te laat.
Nikon is niet in de spiegelloze markt ingestapt.

Door enkele van voorstaande zaken ben ik o.a. overgestapt op Fuji. Ik gebruik nog wel mijn oudere betrouwbare Nikon glas zoals enkele AI MicroNikkors en El Nikkors. De body ligt verder in de kast te nixen met een 24mm f2.8D er op.
oud0001



Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Robert » do nov 23 2017 9:14 am

Fuji heeft ook de nodige missers gemaakt. Zelf heb ik een blauwe maandag een XT-1 gehad, helaas is de AFS van die camera niet helemaal spot-on. Teveel missers.
Tuurlijk hebben de huidige modellen daar weer minder last van, maar zo heeft elk merk zijn dingetje.
En Nikon heeft nog steeds toppers in huis denk aan de D850 of de D5. Alleen de mirrorless camera laat op zich wachten, maar die komt ongetwijfeld ook.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2636


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Wat ging er mis?

Berichtdoor John'47 » do nov 23 2017 10:42 am

Ik vind niet dat Nikon zo veel verkeerd gedaan heeft.
De laatste jaren heb ik met veel plezier gewerkt met de D800e en de D810
Minder tevreden ben ik over sommig Nikon glas, maar met glas van Sigma kom ik goed uit als aanvulling op wat Nikkors.
Ik vind wel dat Nikon soms te snel iets in de winkels brengt, waardoor updates over elkaar buitelen en soms techniek vervangen moet worden zoals bij de D600
Maar ook andere merken zijn me tegen gevallen
Ik kocht een van de eerste Fuji x body's Het was een x-pro 1 die in een jaar tijd kwa prijs halveerde en bovendien niet mijn camera was.
Naast Nikon gebruik ik al vrijwel mijn hele leven Leica M. Daar ben ik mee gestopt, omdat daar ook snel body's worden opgevolgd door nieuwe, waardoor de hoge aanschafprijzen niet meer kloppen
Ik heb nog een Leica T geprobeerd, maar dat was mijn ding niet.
Ik heb nu naast een D810 nog een Sony RX1R mk2 en dat is tegenwoordig mijn meest gebruikte camera. Als een 35mm volstaat is dat kleine ding beter dan de D810
Als ik momenteel alles nieuw moest kopen werden het een D850 en genoemde Sony.
Nog steeds Nikon, want hij doet precies wat je verwacht. Steeds opnieuw. Nooit onverwachte problemen, zoals ik had met Fuji en Leica
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 11:05 am

Ik ga hier eens lekker voor zitten. En tegen in. Al was het maar om de discussie te voeren. :mryellow:
jvdme schreef:Al jaren gaat het de verkeerde kant op met Nikon.

Oh? Gaat het zoveel beter met Canon?

jvdme schreef:1. Het idee dat iedereen zou switchen naar Fx
3. Het niet serieus nemen van DX

Beetje hetzelfde punt, toch? Is dat wel zo? Ze hebben DX prima bediend. Ik zou eerder zeggen dat ze teveel modellen hadden dan te weinig. Maar jij doelt op het ontbreken van een duidelijk topmodel in de DX lijn zoals de D300/D300s was?

jvdme schreef:2. De techniek (D600 en later D800 en D750)

Ik heb geen lijstjes bijgehouden, maar Canon heeft ook zijn zeperds gehad. En Sony laat zijn modellen zo snel opvolgen dat ze niet eens toe kwamen om dingen op te lossen in het huidige model!

jvdme schreef:4. Nog geen mirrorless Dx of Fx

Eens. Daar ga ik natuurlijk niets tegenin brengen. Als ze er nu nog mee komen zijn ze echt te laat wat mij betreft; veel mensen die zoiets zochten in plaats van een DSLR zijn al lang naar merken als Fujifilm, Olympus/Panasonic of Sony verhuisd.

jvdme schreef:5. De prijzen

Ze doen precies hetzelfde als Canon. Ik neem aan dat dit min of meer gedwongen was. Maar moet je als amateur wel kijken naar de top-lijn met objectieven en klagen dat het allemaal zo duur is geworden? We zijn hier op het forum natuurlijk wel een beetje doorgeschoten gekkies die als amateurs in het verkeerde segment shoppen. Zeg maar. :shh:

Ik zou ook kunnen tegenwerpen dat de nieuwe lijn met f1.8 primes juist een heel positief punt is van de afgelopen periode. Er valt echt wat te kiezen!

jvdme schreef:6. Een wirwar van modellen en updates

Tja, als je alle D3xxx en D5xxx modellen en de 18-xxx objectieven nog uit je hoofd kent (shit, ik ben er daar een van!), dan ben je echt niet van dit forum en soortgelijke bronnen weg te slaan. En dan is er nog die D7500. Die kan ik ook niet uitleggen. :crazy:

De FX lijn is een stuk logischer wat dat betreft. Daar zie ik geen punt. Even afgezien van de Df. Een gemiste kans wat mij betreft. Dit had iets heel gaafs kunnen zijn, maar is het niet geworden.

jvdme schreef:7. De marketingpolitiek

Waar doel je op?

jvdme schreef:Ik stel deze vraag aan jullie puur uit nieuwsgierigheid. Ik ben een switcher en gebruik alleen nog 2 1J1’s, naast Fuji.

Nou net een model dat me nooit aangesproken heeft. Ja, ze zijn klein en snel, maar je kan bijna niets instellen en de sensor heeft mij nooit kunnen overtuigen...

Groeten van een andere "switcher"... Hoewel ik nog steeds zo op pad kan met een heel aardige set van Nikon.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Skippy » do nov 23 2017 11:23 am

Qua DX, waarom nog steeds geen 23mm f2 specifiek voor DX?
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 11:46 am

Dat is wel een punt. Vrijwel alle primes zijn op FX geënt. Met een FX camera kan je een mooie logische set primes opbouwen. Op DX lukt je dat niet bij Nikon; het past natuurlijk allemaal wel, maar de cropfactor zit je al snel in de weg. Daar heeft een systeem dat puur DX formaat (of micro 4/3!) gebaseerd is een groot voordeel.

In zoverre neemt Nikon het DX formaat niet serieus...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Skippy » do nov 23 2017 11:57 am

Dat bedoel ik, een 24mm en 35mm equivalent voor DX dus een 16mm en 23mm. Voor de langere brandpunten volstaan de f1.8 objectieven.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor JvdKooij » do nov 23 2017 12:21 pm

volgens mij is de markt voor dat soort primes veel te klein.
Vergeet niet dat DX veelal door beginners/amateurs gebruikt wordt, dus die hebben liever een zoomlens.
De D500 en D7500 worden dan wel vaker door wildlife fotografen gebruikt, maar dan met telelenzen.
Dus die markt voor een 16mm en 23 mm prime lijkt me niet zo groot.

verder ben ik het wel mee eens dat Nikon (en Canon ook trouwens) een micro 4/3 mirrorless body uit had moeten brengen.
Voor 98% zeker ga ik de komende tijd overschakelen naar Olympus omdat het gewoon belachelijk veel gewicht scheelt en de verschillen niet meer zo groot zijn in AF en de beeldkwaliteit.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 12:45 pm

APS-C lijkt me persoonlijk een logischer keuze. Nikon gaat er vast voor zorgen dat je op zo'n camera bestaand glas kan gebruiken. Dan is een cropfactor van 2 niet erg handig...

Maar wellicht is het juist slim om een FX formaat systeemcamera op de markt te brengen. Daar is nu niet zoveel keus in... De kleinere formaten worden door merken als Fujifilm, Olympus en Panasonic al erg goed afgedekt met prima camera's en uitstekend glas...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Vincent » do nov 23 2017 12:54 pm

Ben ik dan de enige die vind dat Nikon juist een hele goede keuze lijkt te maken? :roll:

De hele cameramarkt krimpt. Logisch ook, de digitale camera markt heb je altijd als een bubble kunnen zien. Met de opkomst van digitaal explodeerden de verkopen, vergelijk het maar eens met de verkoop van de flagship analoge bodies. Met de komst van telefoons met camera is de neergang weer begonnen, en die zal nog wel even door blijven gaan. Dan kun je halsoverkop als merk meespringen op bijvoorbeeld mirrorless, maar ook die markt krimpt, en zal blijven krimpen naarmate camera's in mobieltjes beter worden. En dat gaan ze worden. Dat worden ze al.

In de huidige tijd moeten bedrijven schijnbaar altijd groeien, of op zijn minststabiel blijven. Dat lijkt mij vrijwel onmogelijk in een markt die zo snel verandert als deze. Ik zie dan liever een bedrijf met een visie, een langetermijnsvisie, waarbij de omvang wellicht kleiner wordt. Krimp accepteren om op de lange termijn stabiel(er) te zijn. Minder onderhevig aan veranderingen.

Nikon lijkt in mijn optiek juist een bewuste positie in de markt te kiezen. Hoogwaardige bodies, hoogkwaliteit objectieven, maar waarbij de lagere modellen niet totaal vergeten worden. Gericht op het deel van de markt wat veel minder lijkt te krimpen, en dus niet het hele grote middensegment. D500, D850, D5, 105mm, 28mm, 58mm, de nieuwe 70-200mm, de 300 PF, de nieuwe FL primes.

Allemaal unieke producten in kwaliteit, wezenlijk anders ontworpen dan de puur op scherpte gerichte concurrenten. Dat is niet perse beter, je mag andere voorkeuren hebben, maar wel anders, onderscheidend, uniek. Dat is inderdaad duurder, soms aanzienlijk duurder, maar geld is juist een drijfveer in het midden- en laagsegment en veel minder in het hogere segment. Nikon heeft een eigen identiteit aangenomen, meer dan in de jaren voorheen. Daarmee bedient het een eigen markt, een stabiele(re) markt.

Het belangrijkste wat er tegenwoordig mis lijkt is de eeuwige klaagcultuur. Waarin niets meer goed genoeg is, geen persoon of bedrijf iets goeds kan doen, en we daar allemaal maar al te graag online ons zegje over willen doen. Waarin alle politieke wereldproblemen op facebook opgelost worden en ieder lid van een forum het beter weet dan de CEO's van de miljarden bedrijven. En ik doe er ook weer aan mee. Voor misschien wel de 20e keer dit jaar in nagenoeg dezelfde discussie :crazy:

:clap:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 1:06 pm

Waar zit die like! button toch? :clap:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Verhoef en 13 gasten