Wat ging er mis?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor ATOR » do nov 23 2017 1:21 pm

Net als Djunclesam heb ik het ook behoorlijk gehad met het, om de professionele term te gebruiken: suf gejank :D

Maakt Nikon fouten, oh ja. De DL serie en de action cam's. Dat waren grote missers van Nikon.

Nikon zou minstens één kleine camera in het assortiment moeten hebben waar, eventueel met een adapter, de F mount lenzen en hun flitsers op passen. Een leuke instapper en een camera die je er naast je gewone Nikon bij hebt.

Het ontbreken van mirrorless is vreemd, zeker in het onderste segment. Alleen al omdat het veel goedkoper om te maken is dan een toestel met een spiegel erin. In 2018 komt Nikon met hun mirrorless camera's, ik ben benieuwd.

Nikon maakt geen specifieke DX prime's zoals Fujifilm. Geen idee waarom niet. Canon en Sony doen dat trouwens ook niet. Dat kan geen toeval zijn, als de markt er zou zijn zouden ze dat echt wel doen. Misschien omdat prime kopers vooral kiezen voor fullframe en DX gebruikers liever met een 18-heelveel lens rondlopen. Fujifilm heeft geen fullframe en kan zich volledig focussen op dx formaat.


Maar laten we wel wezen, Nikon doet veel wel goed:

De D5, D850 en D500 zijn de top in hun klasse.

Een D3xxx met een set AF-P lenzen is zowat de goedkoopste manier om met serieuze kwaliteit te fotograferen.

Nikon heeft een groter marktaandeel en maakt veel meer winst op digitale camera's dan Fujifilm, Olympus, Panasonic en Pentax bij elkaar.
Nikon heeft flink het roer omgegooid om zich aan te passen aan de gekrompen markt. Ze hebben stevig gereorganiseerd en hebben flink gesneden in de kosten. Ze zijn financieel gezond en ik heb er geen twijfel over dat ze nog lang camera's zullen maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Skippy » do nov 23 2017 1:55 pm

ATOR schreef:Nikon maakt geen specifieke DX prime's zoals Fujifilm. Geen idee waarom niet. Canon en Sony doen dat trouwens ook niet. Dat kan geen toeval zijn, als de markt er zou zijn zouden ze dat echt wel doen. Misschien omdat prime kopers vooral kiezen voor fullframe en DX gebruikers liever met een 18-heelveel lens rondlopen. Fujifilm heeft geen fullframe en kan zich volledig focussen op dx formaat.

Canon heeft een 24mm f2.8 EF-S (alleen voor APS) pancake én 40mm f2.8 EF (voor APS en FF) pancake. Met name de 24mm mis ik toch wel bij Nikon voor DX.

ATOR schreef:Een D3xxx met een set AF-P lenzen is zowat de goedkoopste manier om met serieuze kwaliteit te fotograferen.

Mee eens. Ik ben van Nikon DX D70s naar FX D700/Df naar DX nu een D5500 gegaan (in afwachting van mirrorless FX) en de kwaliteit die met een moderne Nikon DX camera haalbaar is (zeker met een kwaliteitsobjectief) was ook voor mij een openbaring. Nikon beheerst als geen andere fabrikant de kunst van het uiterste halen uit een sensor. En die AF-P objectieven 10-20mm, 18-55mm en 70-300mm bieden veel waar voor het geld.
Laatst gewijzigd door Skippy op do nov 23 2017 2:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Peter » do nov 23 2017 2:06 pm

uuh, waar ging het mis met Nikon ?

ik kies voor optie 11: zelf invullen


Ik heb pakweg 4 jaar nu een D300s. Ik behandel dat ding als oud vuil, sleur er mee door bossen en velden.
Slecht weer, vorst, zout noem maar op.
Paar keer gestuiterd met die camera om me nek, de hele zooi in de drek (rijmt ook nog)
En de D300s doet nog elke keer wat ik wil, scherpstellen en vastleggen. Klik, klak, rats

Tot nu toe gaat het dus niet mis :-)
Gewoon goed spul !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 2:11 pm

Ja, maar die is volgens de TS nog uit de goede tijd Peter. Dat moet je met een recenter model niet meer proberen... :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor AppieHappie » do nov 23 2017 4:04 pm

Ik ben zeer tevreden over Nikon. Dat wil niet zeggen dat er geen verbeteringen mogelijk zijn: groothoekobjectieven zijn in vergelijking met andere merken (bv. C.) minder goed en/of duurder. Denk aan het PC 19mm objectief. Verder valt het mij tegen dat er voor Capture NX2 geen goede opvolger is gekomen. NX-D is voor mij toch minder. En ik zie ook nergens kursussen door Nikon ervoor.
Bert
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 4:57 pm

Andere merken hebben/hadden niet eens iets als Capture NX2. En dat was eigenlijk ook niet eens echt een Nikon product. Het had zomaar Nik Capture NX2 kunnen heten..
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor AppieHappie » do nov 23 2017 5:39 pm

Maar ALS je het hebt moet je er ook reklame voor maken en de gebruikers helpen.
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 5:43 pm

Ik zie niet waarom je reclame ervoor zou MOETEN maken..

Gebruikers helpen... Hoever moet je daarin gaan? Volgens mij hebben ze het best lang ondersteund nadat het uit de portfolio gehaald is. Er is genoeg online te vinden om het je eigen te maken ook volgens mij. En dus nog steeds beschikbaar. Maar ondertussen niet meer een issue; het is al jaren niet meer van een upgrade voorzien en ik denk niet dat je nu nog ondersteuning kan verwachten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor AppieHappie » do nov 23 2017 5:54 pm

Voor NX-2 niet, maar NX-D? NCN organiseert wel kursus voor Lightroom, maar niet voor NX-D. Is daar geen belangstelling voor?
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor gvdnberg » do nov 23 2017 6:24 pm

Ik verwacht dat Capture NX-D zo laat kwam dat de meeste mensen direct overgestapt zijn van Capture NX2 naar Lightroom.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Patrick » do nov 23 2017 6:50 pm

Tja. NX-D is wat beeldkwaliteit betreft uitstekend, maar wat mogelijkheden betreft best beperkt. Daardoor zullen er niet zoveel mensen zijn die er binnen de club veel ervaring mee hebben en er echt wat over kunnen vertellen. Naast het feit dat ik vermoed dat er niet veel vraag naar zo'n cursus zou zijn, door de aantallen gebruikers (die er zelf niet uitkomen). Het is niet voor niets dat er wel andere cursussen zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Marten » do nov 23 2017 7:49 pm

Volgens mij ging en gaat er helemaal niets mis.
Nikon kwam laat met een fullframe sensor, maar toen de D3 er eenmaal was, bleek dat was gekozen voor kwaliteit boven snelheid.
Ik verwacht dat het met een spiegelloze fulframe net zo zal gaan.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor henkk » do nov 23 2017 8:32 pm

IMHO gaat er niet zo veel mis:
- ik heb even moeten wachten tot ik een generatie kon overslaan om van mijn D700 over te stappen; inmiddels is dat na 8 jaar zo ver;
- mijn F4S heb ik nog veel langer in bedrijf gehouden, meer dan 10 jaar van ca. 1993 tot ongeveer 2005 toen ik een D50 kocht; ik weet nog dat ik rond die tijd in Afrika was waar enkelen een Canon digitaal hadden en ik dus die F4S en zij voortdurend een stopcontact zochten bij elke boom ....; alleen heb ik aan het eind een paar filmpjes moeten bijkopen; mijn 6 AA batterijen waren nog fris als een hoentje;
- die D50 is nog steeds operationeel en zoals ik laatst kon vaststellen, mits goed belicht tot zijn max. 1600 ISO nog een prima apparaat; werkt met AI, AI-S, AF, AF-D en AF-S lenzen en heeft twee schermpjes (zo goed, zou Nikon hem daarom zo snel hebben vervangen?);
- waarom zouden er precies DX equivalenten van 24 en 35 mm moeten zijn? Ik heb al snel toen ik een DX had (die D50 dus) een 20/2.8 AF-D gekocht en de standaard 18-55 verkocht; een 35 mm op DX is echt equivalent aan een 50 mm op FX; echt groothoek is idd lastiger of DX;
- de 24-70 wordt als niet passend voor DX gezien maar mijn eerste Nikkor was een 35-105 (op een FE2); prima flexibele setting; niks mis mee en is ook nog steeds inzetbaar;
- de concurrentie (Sigma ART, Zeiss) maakt mooie lenzen maar wel erg groot en zwaar (mijn keuze was de 1.8 nikkor voor 35 mm boven de 1.4 Sigma; bij de 20 mm is het omgekeerd uitgepakt);
- Nikon heeft de productie uitgezet in diverse landen, behalve Japan vzv ik weet Thailand, China, Indonesië, zonder dat ik merk dat de kwaliteit daaronder geleden heeft. Er is dus sprake van een optimalisatie van productieproces en logistiek;
- je kunt duizenden km's stuiteren met bodies (D700 en D300S) en lenzen 80-200, 50 mm, 20 mm in een 4x4 Nissan en alles blijft werken ondanks het stof en het getril (wie het kent weet wat een 'African Massage' inhoudt).
- De 885 was ook een leuke instapper in het digitale gebeuren; een paar jaar leuk mee gewerkt voordat ik de D50 kocht.
Wat er eerder wel mis ging:
- de Pronea: ik heb er een, wat een rampending; vrat batterijen en het wisselen van filmtype was leuk bedacht maar niet uitvoerbaar; viel (echt!) in een tas in het water en was direct dood terwijl er nauwelijks (zoet!) water bij gekomen was (gelukkig verzekerd); het filmpje zit er nog steeds in want zonder breekijzer er niet meer uit te krijgen;

Over de 1-series heb ik zelf geen oordeel.

Ik ben blij met wat er nu te koop is en kan het daarmee nog een hele tijd uitzingen. Niet dat Nikon daarmee van mij nog grote omzetten gaat halen, maar dat is ook niet mijn doel.

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Peter » do nov 23 2017 9:08 pm

Patrick schreef:Ja, maar die is volgens de TS nog uit de goede tijd Peter. Dat moet je met een recenter model niet meer proberen... :thumbup:


Dat is ook de reden dat we niets vervangen he :wink: De D90 van mijn echtgenote staat op ruim 300.000 clicks. Rammelt gewoon door.
Er is voor mijn D300s geen goede opvolger. Die is er wel, maar de D500 ligt me niet goed in de hand en voelt veel te plastic aan.
Daar gaat het bij mij dus enigszins mis. Maar ja, een Miele is tegenwoordig ook niet meer gegoten in beton
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor a90 » do nov 23 2017 9:42 pm

Het is wel grappig hoe de achteruitgang van Nikon (en andere cameramerken) gerelateerd wordt aan de techniek die ze al dan niet in de markt zetten, daar ligt in dit geval namelijk helemaal de oorzaak niet.

De belangrijkste oorzaak van de achteruitgang van cameraverkopen komt zonder meer door de gewijzigde vraag van de consument, dit doordat andere apparaten zijn gaan voldoen aan de behoefte om beeld vast te leggen zoals mobiele telefoons en tablets. Waar in het topjaar 2010 nog sprake was van 121 miljoen digitale camera's was daar in 2016 nog slechts 24 miljoen van over en die trend is nog steeds dalend.

Zelfs als Nikon wel een super lineup zou hebben en al jaren een mirrorless systeem zou produceren dan nog is de trend neerwaarts te noemen, al had het dan misschien minder hard neerwaarts kunnen zijn dan concurrenten.

De digitale camera is in rap tempo een relikwie uit het verleden aan het worden. Dit ongeveer net zoals LP's en CD's geliefd zijn bij een select gezelschap die er de waarde van in kunnen zien, maar de grote massa aan het streamen is geslagen is..

De website van Cipa houdt precies bij wat de statistieken zijn. Deze PDF geeft duidelijk de opkomst en ondergang weer van de digitale camera (refelx en non-reflex) en de verkopen van 2016 waren op niveau van 2002...

http://www.cipa.jp/stats/documents/common/cr300.pdf

Camerafabrikanten zullen gedwongen moeten inkrimpen en consolideren, de consumentenvraag is weggevallen en wat rest is een niche markt voor liefhebbers die slechts een fractie afnemen dan de massa ooit deed.

Deze grafiek uit 2013 al weer illustreert wel mooi de verhouding en waar het tipping point heeft gezeten in verkochte aantallen.

Afbeelding

De bovenstaande grafiek is hieronder in zijn geheel weergegeven en veelzeggend. Het geeft cumulatief de verkochte mobiele apparaten met camera weer. Deze grafiek zegt denk ik genoeg over de verhoudingen...

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten