Een D750 of toch een Z6

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor funnyric » wo nov 20 2019 10:00 pm

Ik heb nu een maand of 6 een D5600 en wil eigenlijk naar een full frame camera van Nikon. Ik fotografeer voornamelijk in de natuurlijk zoals landschappen en of dieren. Ik heb pas een Tamron 150-600MM G2 gekocht en ik heb het idee dat hij beperkt wordt door de D5600 body. Nu kan het altijd duurder natuurlijk maar het moet ook niet te gaan worden :D

Wat denken jullie, een D750 gaan aanschaffen voor € 1000,= of even doorsparen voor een Z6 van € 1500,= ?
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor Stijn Smits » wo nov 20 2019 10:11 pm

Wat je je eerst moet afvragen is waar het gevoel van beperking vandaan komt en of 1 van de 2 camera's die je oppert dat gevoel gaan wegnemen en waarom.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor funnyric » wo nov 20 2019 10:20 pm

Stijn Smits schreef:Wat je je eerst moet afvragen is waar het gevoel van beperking vandaan komt en of 1 van de 2 camera's die je oppert dat gevoel gaan wegnemen en waarom.


Ik ervaar naar mijn mening teveel ruis in mijn foto's. Al werkelijk alles uit de kast gehaald om dit te minimaliseren tevergeefs. Ik weet dat een full frame die "beperking" weg haalt. Dus vandaar mijn aandacht naar de D750 en de Z6.
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor Richard » wo nov 20 2019 10:23 pm

Inderdaad, de D5600 heeft het voordeel van de cropfactor en dezelfde processor als de D750. De Expeed 4 volgens Engelstalige Wikipedia pagina. De D7500 is vooruitgang met de Expeed 5 processor.

Voordeel van de Z6 is een groter gebied met scherpstelpunten, voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=l1ce5R8yrf4
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor funnyric » wo nov 20 2019 10:45 pm

Richard schreef:Inderdaad, de D5600 heeft het voordeel van de cropfactor en dezelfde processor als de D750. De Expeed 4 volgens Engelstalige Wikipedia pagina. De D7500 is vooruitgang met de Expeed 5 processor.

Voordeel van de Z6 is een groter gebied met scherpstelpunten, voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=l1ce5R8yrf4


Klopt, maar een D7500 is weer geen full frame. Ik denk zeker gezien mijn fotograferen met de Tamron 2g dat een full frame wel een toegevoegde waarde zal hebben. Of is een Expeed 5 met een DX sensor beter dan een full frame met een Expeed 4?
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor Stijn Smits » do nov 21 2019 6:37 pm

Ik zou eerst eens een d750 huren en dan kijken of dat wel het beeld opleverd wat je hebben wil, vervolgens afhankelijk van je onderwerp een keuze maken. Voor actie fotografie met een lange lens zou ik nog geen systeemcamera nemen, zelf nog niet geprobeerd maar van bevriende fotografen die een d850 bezitten wel begrepen dat ze met de Z7 meer missers hadden. Voor bijvoorbeeld landschap zou ik niet twijfelen over die z6.
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor funnyric » zo nov 24 2019 11:45 am

De Z6 valt al af, ik lees te veel negative berichten zoals stof op de sensor en actie foto's (vliegende vogels volgen) enz.
Ik twijfel nu tussen de D750 of de D7500. De D750 heeft een expeed 4 FX sensor en de D7500 is een DX met expeed 5. Nu probeer ik uit te zoeken welke van deze 2 de scherpste foto's kan maken op lange afstand (400 - 600MM) bij een fotoformaat van 50x50cm. Iemand enig idee?
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor Richard » zo nov 24 2019 12:26 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor henkk » zo nov 24 2019 1:05 pm

Je wil landschappen en vogels. Gegeven een afstand tot het vogeltje zal veelal de d7500 in het voordeel zijn doordat je niet of minder hoeft te croppen (uitvergroten) en hij een hogere pixeldichtheid heeft dan de d750. Voor landschappen zal de d750 in het voordeel zijn omdat die in totaal meer pixels heeft dan de d7500 en je minder hoeft te vergroten. De d750 is vermoedelijk beter qua (ontbreken van) ruis.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor funnyric » za dec 07 2019 9:25 pm

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb dus gekozen voor een 2de body de Nikon D7500 van Kamera Express. In combinatie met mijn Tamron 150-600 G2 maak ik schitterende foto's in de natuur. Mijn 1ste body D5600 gebruik ik voor de kleinere lens zodat ik niet zoveel hoeft te wisselen.
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor henkk » za dec 07 2019 9:59 pm

Veel plezier met je aankoop!
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Een D750 of toch een Z6

Berichtdoor George Fennes » za dec 07 2019 11:58 pm

Denk dat je een goede keus gemaakt heb met de D7500 goede sensor en aangezien je veel aan natuurfotografie doet is de croppfactor een welkome aanvulling.
Veel succes met je aankoop.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten