Nikon Z15

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Nikon Z15

Berichtdoor jan24 » ma dec 28 2020 4:29 pm

Dit las ik op de FB pagina van NCN.
Is daar iets over bekend?
En met de uitbreiding van de Z-serie, is er nog bestaansrecht voor de spiegelreflexen? Of zijn deze op hun retour?
De techniek schrijdt voort, dat kan ik begrijpen, maar of daar een hele range van modellen ook mee ten onder gaat. :shock:
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 28 2020 4:47 pm

Wat las je dan Jan? Dat wordt mij niet duidelijk, en FB wil ik niet.
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor jan24 » ma dec 28 2020 5:19 pm

Iemand meldde op FB te wachten op de Z15. Wilde nog niet aab de Z6 en/of Z7, ook niet de laatste versies.
Onderstaande is een deel uit diens bericht op FB, voor wat het waard is:

Ooit zal het wel iets worden.Zo rondt het uitkomen van de Z 15 zie ik wel weer. Met het uitkomen van de serie "II" modellen zijn de eerdere "gewone" Z in een klap verdachte dingen waar een luchtje aan zit.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor EdvandeZilver » ma dec 28 2020 5:33 pm

Zucht,... Facebook. Die laatste opmerking slaat echtwaar nergens op.
En voor Nikon geruchten moet je op nikonrumors.com zijn.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 28 2020 6:00 pm

Oh, die persoon verwacht kennelijk weinig van de Z-serie, het zou pas zo rond de Z15 wat kunnen worden. Negeren, zo'n bericht, lijkt mij.....

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Patrick » ma dec 28 2020 6:12 pm

Even het andere stuk van je vraag: ja, de DSLR is een uitstervende soort. Er is al een een tijd een duidelijke verschuiving richting systeemcamera's voor het DSLR segment en naar smartphones in het goedkope/compacte segment.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor George Fennes » ma dec 28 2020 7:32 pm

Dat de DSLR zijn langste tijd heeft gehad dat is wel duidelijk.
De Mirrorless camera's worden steeds beter en de kwaliteit is ook super.
Ook qua snelheid worden ze steeds beter.
Geen last van back of frontfocus dat lijkt mij ook een pré.
Dan het gewicht dat zal velen onder ons ook aanspreken.
Maar om die persoon op FB aan te halen die denkt dat pas bij het type Z15 je de ideale camera heb.
Dat zou kunnen Nikon is nog niet zo lang bezig met het Mirrorless gebeuren dus er zullen nog heel wat ontwikkelingen en innovaties volgen.
Het zou niet mooi zijn als we op het huidige niveau blijven steken.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor jan24 » ma dec 28 2020 8:45 pm

Dank voor de reacties. Aan de opmerking op FB wil ik ook geen waardeoordeel geven, maar het prikkelde mijn nieuwsgierigheid.
Zeker ook, omdat ik neig om op termijn de D7500 aan te schaffen. Deze daalt, niet spectaculair, wel in prijs. Maar elk tientje is er één.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Ronald53 » ma dec 28 2020 9:50 pm

George Fennes schreef:--knip-- Maar om die persoon op FB aan te halen die denkt dat pas bij het type Z15 je de ideale camera heb.
Dat zou kunnen Nikon is nog niet zo lang bezig met het Mirrorless gebeuren dus er zullen nog heel wat ontwikkelingen en innovaties volgen.
Het zou niet mooi zijn als we op het huidige niveau blijven steken.
Hallo George, misschien doe je Nikon met het Z-systeem wat te kort, de opmerking over de late start kan makkelijk geïnterpreteerd worden als dat Nikon nu een forse achterstand heeft. Ik ken de concurrentie niet, maar Thom Hogan is beslist niet negatief over de kwaliteit en/of de prijs/kwaliteit verhouding van de Nikons, vergeleken met de rest. Ondanks de late start. En Nikon heeft in een heel korte tijd al een behoorlijk aantal kwalitatief goede Z-mount objectieven op de markt gebracht.
Met je opmerking over het niet moeten blijven hangen op het huidige niveau ben ik het helemaal eens. En de komst van de Z6-II zie ik ook niet als een domper op de vreugde die ik heb aan mijn pas in het voorjaar gekochte Z6. Hoe beter de Z's worden, hoe sterker de concurrentiepositie en hoe meer kans dat we mooie dingen gaan zien, ook wat betreft bijvoorbeeld Z-glas. En hoe meer kans dat de Canon-adepten in mijn omgeving ongelijk krijgen met hun opmerkingen (richting mij) dat Nikon een merk zonder toekomst is.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor George Fennes » di dec 29 2020 1:36 am

Ronald mijn excuses als op jou is overgekomen dat de huidige Z serie niet goed zal zijn.
Het tegendeel zelfs.
Maar er is nog zoveel te ontwikkelen en ontwerpen.
Nikon is maar pas begonnen op Mirrorless gebied er ligt nog zoveel meer te ontdekken en ontwerpen.
Zo beter Ronald?

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor EdvandeZilver » di dec 29 2020 8:39 am

Helemaal blanco begon Nikon nou ook weer niet aan het spiegelloze avontuur. Je zou de Nikon 1 serie als opstapje kunnen beschouwen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Hans Braakhuis » di dec 29 2020 10:35 am

Nikon is niet van de introducties. Voor nieuwe baanbrekende ontwerpen moet je bij anderen zijn. Bijvoorbeeld Minolta vwb autofocus op een spiegelreflex. De eerste Nikon met AF was de F-501 (1986) en die heb ik aan m'n neus voorbij laten gaan, en toen een Nikon FA genomen.

Nikon heeft wel meerdere keren laten zien, dat als er al een ander ontwerp kwam, dat de concurrentie zich achter de oren ging krabben. De allerbeste introductie was de Nikon F in 1959, ongeëvenaard en de concurrentie was in geen velden of wegen te zien: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/De%20Nikon%20F,%20al%2050%20jaar%20fotoplezier.pdf
Ook Nikon zelf was verbaasd.

Bij introducties van een een nieuwe coating op glas voor lenzen van objectieven was Nikon zo succesvol, dat op een gegeven moment Nikon dat niet meer deed. Want na een introductie, ging de concurrentie ook nieuwe coatings gebruiken. Ze waren wakker gemaakt. Nikon was niet de uitvinder van de eerste coating en de eerste multi-coating.

Het door Nikon zelf gemaakte glas voor objectieven is verschrikkelijk goed. Maar het kan beter. Volgens mij heeft Nikon 2 keer geprobeerd Schott https://nl.wikipedia.org/wiki/Schott_AG te kopen. Helaas heb ik hier nooit een vinger achter kunnen krijgen. Wel gesproken met hen die het zouden moeten weten, maar geen antwoord. Met het geld dat Nikon niet nodig had voor Schott is toen in Australië een hele grote zandbak gekocht (https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicium)

De introductie van de Nikon 1 serie ging met veel tamtam. Een ieder en met name Nikon zelf was enthousiast. Zelf schreef ik een terughoudende recensie.

De introductie van de eerste goedkope digitale reflex, de D1, was ook een stunt. De Nikon prijs was drie keer lager dan de concurrentie. En Nikon had de samenwerking met bv Kodak en anderen netjes 3 jaar van te voren opgezegd. We gaan het zelf doen.

Bij de introductie van VR (Vibration Reduction) was Nikon heel laat, alle grote camera fabrieken hadden dat al. Contax was er mee begonnen en ging daar bijna aan failliet (Contax AX uit 1996).

Een andere introductie was in 2017 met de WX 7x50 IF verrekijker. Iets beters heb ik nooit gezien. Helaas nooit zelf een test kunnen uitvoeren met een Zeiss, Leica en Swarovski er naast. Ben met testen gestopt in 2014-15. De introductie prijs van €6.399,= maakt ook al veel duidelijk. Drie keer duurder dan een goede Zeiss. Dat Nikon zoveel investeert in een verrekijker was in 2017 ongehoord. Veel bezuinigingen hadden al plaats gevonden. En wat verwacht je aan aantallen van deze verrekijker te verkopen? Bij Nikon België is de kijker gewoon te koop en men heeft iets meer dan 50 cent van de prijs afgedaan. https://www.nikon.be/nl_BE/product/sport-optics/binoculars/wx/wx-7x50-if. Nederlandse winkels zijn duurder. Nikon had twee redenen voor deze uitzonderlijke kijker: Nikon laat zien wat ze kunnen en Nikon bedankt de ontwerper Tatsushi Nishioka, die toen met pensioen ging.

Ik wacht niet op de Z15, heb nog nooit een Z in m'n handen gehad. Een tweedehans Z6 zal ik misschien nog wel aanschaffen. Want dan ik m'n objectieven uit de periode 1986 - 1990 goed gebruiken. Heerlijk wat een glas en wat goedkoop. Geen onderhoud en vrijwel geen afschrijving.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor George Fennes » di dec 29 2020 11:59 am

Mooi verhaal Hans.
Zelf heb ik ook nog nooit een Z serie in handen gehad.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe het vasthoud en de bediening en zo.
Niet dat ik zou willen overstappen want ik ben tevreden met mijn X-H1 en bijbehorend glaswerk.
Ook de financiële kant van de zaak speelt natuurlijk een belangrijke rol.
Als pensionado moet ik wel op de kleintjes letten maar dat is logisch.
Nu moet ik overal voor sparen terwijl ik vroeger iets kon kopen als ik het wilde.
Maar jullie hoeven geen medelijden te hebben hoor.
We hebben het nog steeds goed.
Maar de Z serie lijkt mij wel interessant.
Dus na de coronatijd gaan we de winkel eens lastig vallen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor Ronald53 » di dec 29 2020 12:33 pm

@Hans: Ik ben jaren actief geweest in de technologieontwikkeling. Een Canadese relatie maakte ooit de opmerking dat je makkelijk kunt herkennen wie vooraan in de ontwikkeling hebben gelopen, zij zijn het die met pijlen in hun rug op de grond liggen. Ofwel: Als je koploper bent, is de kans groot dat je naderhand door de achteropkomende concurrentie voorbijgestreefd wordt.
@George: Op 1 januari volg ik je qua status, dan ben ik ook pensionado. Ik wel vast een potje aangelegd voor de Nikkor Z 100-400 die voor 2021 is aangekondigd! Ik hoop dat Nikon daar weer iets moois van maakt.
Groet, Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Z15

Berichtdoor George Fennes » di dec 29 2020 12:56 pm

Dus Ronald dan hoor je ook bij de oude z . . . . n.
Verstandig dat je een potje heb gemaakt om jezelf te verwennen.
Ik had ook zo'n potje maar die is ondertussen leeg.
Veel mooie fotomomenten toegewenst.

Groetje van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten