Koop ik nog een DSLR lens?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ahhveurink » wo mei 26 2021 6:49 pm

Beste Nikon liefhebbers. Graag jullie mening over een vraag die mij al een tijdje bezighoudt. Ik ben benieuwd naar jullie mening:
Ik beschik over spiegelreflexcamera's en lenzen van Nikon en zou graag een tele-/zoom lens willen aanschaffen. Een zogenaamde 'rib uit je lijf' aanschaf. Nu vraag ik mij af of het in de tijd van snelle ontwikkelingen van systeem camera's en lenzen het überhaupt nog verstandig is om een "ouderwetse" lens aan te schaffen. Ik weet dat je met een adapter je oude lens ook kan gebruiken op een systeem camera, maar hoe lang ondersteunt Nikon nog service bij de oude lenzen en camera's (bijvoorbeeld bij reparaties)? Of zitten we straks met onbruikbare spullen?!

Hoe leeft dit bij jullie? En wat is wijsheid?! Of zie ik onnodig beren op de weg?


Anja
Laatst gewijzigd door ahhveurink op wo mei 26 2021 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor justme » wo mei 26 2021 6:54 pm

Twee keer kopen is altijd duurder, echter houden de meeste goede lenzen aardig hun waarde.

Als je tussen twee systemen in zit blijft het lastig kiezen…
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor bcvthul » wo mei 26 2021 6:56 pm

Ik heb voor hetzelfde ' probleem' gestaan. Maar ik weet nu dat ik de systeemcamera de komende generaties(s) camera's nog even zal skippen. Hoofdreden is toch EVF. Ik ben er nog niet klaar voor, ik vind het nog niet echt overkomen.

Ik verwacht van Nikon nog wel support voor F-mount de komende jaren.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor henkk » wo mei 26 2021 7:17 pm

Nikon houdt oudere lenzen nog lang in service. Zo heb ik mijn geliefde pre-owned 80-200/2.8 AF-S nog niet zo lang geleden kunnen laten repareren tot weer als nieuw. Soms raken onderdelen op en is het einde verhaal.

Het voordeel van het Z-systeem zit m.i. vooral in de kortere brandpunten vanwege de kleinere registerafstand. Oudere (tele-)lenzen blijven waarschijnlijk nog lang bruikbaar en up to date want daar speelt de registerafstand veel minder een rol. Alhoewel er natuurlijk wel vorderingen worden gemaakt in lensontwerp en -bouw. Ik verwacht dat de FTZ adapter nog wel even leverbaar/vindbaar blijft.

Dus als je nu (alleen) een DSLR hebt, lijkt een 'tele/zoom rib uit je lijf' mij vooralsnog geen slechte aanschaf.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Brutus » wo mei 26 2021 8:10 pm

Eeuwig dilemma. Nu kopen of wachten tot iets goedkoper / beter wordt.
Geleidelijk aan ben ik gaan denken: "hoe eerder je iets koopt, des te langer heb je er lol van".

Life is what happens while you are busy making other plans.
John Lennon
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mei 26 2021 8:36 pm

..en het aanbod van "F" objectieven wordt ook steeds groter vanwege de overstappers naar "Z" met als gevolg, iets minder rib uit je lijf prijzen voor actuele modellen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Richard » wo mei 26 2021 8:43 pm

Als je nu iets wil kopen, koop wat de verkoper in de winkel heeft.

De 180-400 bijvoorbeeld is momenteel niet verkrijgbaar, wereldwijd: https://nikonrumors.com/2021/05/20/nikon-temporary-suspends-orders-for-the-nikkor-af-s-180-400mm-f-4-ed-tc-vr-lens-many-other-products-are-out-of-stock-and-have-been-for-a-while.aspx/
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor henkk » wo mei 26 2021 8:58 pm

In 2013 waren er al 75 miljoen Nikkor lenzen gemaakt. Laat daar nog 50 miljoen van over zijn. Waarom zorgen maken?
En dan heb je nog Zeiss, Sigma, Tamron, Samyang e.v.a.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ahhveurink » wo mei 26 2021 9:39 pm

Richard schreef:Als je nu iets wil kopen, koop wat de verkoper in de winkel heeft.

De 180-400 bijvoorbeeld is momenteel niet verkrijgbaar, wereldwijd: https://nikonrumors.com/2021/05/20/nikon-temporary-suspends-orders-for-the-nikkor-af-s-180-400mm-f-4-ed-tc-vr-lens-many-other-products-are-out-of-stock-and-have-been-for-a-while.aspx/


Richard ik heb je een pb gestuurd.
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ReneG » wo mei 26 2021 10:19 pm

Ik heb vorig jaar juist in DSLR geïnvesteerd omdat:
- De camera's het nog allemaal prima doen en de foto's echt niet slechter worden. Het enige 'probleem' dat ik op langere termijn zie is een mogelijk gebrek aan resolutie.
- De 2e hands prijzen relatief laag zijn en ik goede deals kon krijgen (met garantie)
- Ik de Z serie nog niet echt zie zitten voor het soort actieofotografie wat ik doe, waarbij ik de EVF (ook al is die goed voor een EVF) nog niet goed/snel genoeg vind
- Ik de oude lenzen nog steeds op de Z kan gebruiken met een adapter, mocht het zover komen. Ze zijn zeker niet onbruikbaar geworden.
- Natuurlijk verouderd het maar met Nikon ben ik niet zo bang voor de backward compatibility.

Ik zou overwegen om een dergelijke lens 2e hands met garantie te kopen. Als hij het na een maand of 6 nog doet is de kans dat hij nog 'verborgen gebreken' heeft heel klein.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ahhveurink » wo mei 26 2021 10:57 pm

ReneG schreef:Ik heb vorig jaar juist in DSLR geïnvesteerd omdat:
- De camera's het nog allemaal prima doen en de foto's echt niet slechter worden. Het enige 'probleem' dat ik op langere termijn zie is een mogelijk gebrek aan resolutie.
- De 2e hands prijzen relatief laag zijn en ik goede deals kon krijgen (met garantie)
- Ik de Z serie nog niet echt zie zitten voor het soort actieofotografie wat ik doe, waarbij ik de EVF (ook al is die goed voor een EVF) nog niet goed/snel genoeg vind
- Ik de oude lenzen nog steeds op de Z kan gebruiken met een adapter, mocht het zover komen. Ze zijn zeker niet onbruikbaar geworden.
- Natuurlijk verouderd het maar met Nikon ben ik niet zo bang voor de backward compatibility.

Ik zou overwegen om een dergelijke lens 2e hands met garantie te kopen. Als hij het na een maand of 6 nog doet is de kans dat hij nog 'verborgen gebreken' heeft heel klein.


Ik heb zelf ook een Nikon Z7 en die haalt het idd niet bij mijn D5. En juist voor actie fotografie heb ik snelheid nodig, maar dat staat even los van service (en blijven onderdelen beschikbaar) op DSLR lenzen in de toekomst. Maar wellicht duurt de ontwikkeling van langere systeemlenzen nog jaren, want op dat gebied is er nog niets.
Gebruikersavatar
ahhveurink

Forumlid
Berichten: 402


Locatie: Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Richard » wo mei 26 2021 11:05 pm

bcvthul schreef:Ik heb voor hetzelfde ' probleem' gestaan. Maar ik weet nu dat ik de systeemcamera de komende generaties(s) camera's nog even zal skippen. Hoofdreden is toch EVF. Ik ben er nog niet klaar voor, ik vind het nog niet echt overkomen.

Na 2 jaar wennen aan de Z7 van vrouwlief ben ik heel blij met de inruil van de D750 voor de Z6II. Op DXOmark zijn de verschillen klein: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D750-versus-Nikon-Z6II___975_1364
Praktijk verschillen:
  • Snapbridge i.p.v. WMU, Snapbridge maakt automatisch verbinding
  • Sneller en grotere buffer
  • Foto uit Z6II is in mijn beleving meer af dan een foto uit de D750
  • Eén U meer en ik gebruik ze alle 3
  • Batterij opladen via USB
Ik verwacht van Nikon nog wel support voor F-mount de komende jaren.

Zolang NSP onderdelen heeft zeker.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor jvdme » wo mei 26 2021 11:09 pm

Je hebt het over 'rib uit mijn lijf' aankopen. Heb je al eens naar de prijzen van de Z-objectieven gekeken?
Dan heb je het echt over 'ribben uit mijn lijf'.
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Skippy » wo mei 26 2021 11:21 pm

Ik vind de prijzen van de Z objectieven reëel. En nu met actiekorting voordeliger. Een uitstekend objectief als de Z 24-70mm f4 voor € 739 en de veelzijdige Z 24-200mm f4-6.3 voor € 799 bieden heel veel waar voor het geld. Natuurlijk zijn er ook (veel) duurdere Z-objectieven maar die zijn ook de benchmark qua prestaties.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ReneG » wo mei 26 2021 11:29 pm

Richard schreef:Na 2 jaar wennen aan de Z7 van vrouwlief ben ik heel blij met de inruil van de D750 voor de Z6II. Op DXOmark zijn de verschillen klein: https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Nikon-D750-versus-Nikon-Z6II___975_1364
Praktijk verschillen:
  • Snapbridge i.p.v. WMU, Snapbridge maakt automatisch verbinding
  • Sneller en grotere buffer
  • Foto uit Z6II is in mijn beleving meer af dan een foto uit de D750
  • Eén U meer en ik gebruik ze alle 3
  • Batterij opladen via USB


En zo zie je maar hoe behoeften verschillen. Alle zaken die je hierboven benoemt zijn voor jou van belang maar ik gebruik ze niet en heb er geen behoefte aan (behalve de buffer, maar daar heb ik een D500 voor). Zo heeft ieder zijn eigen criteria.
Laatst gewijzigd door ReneG op wo mei 26 2021 11:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten