Koop ik nog een DSLR lens?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Ronald53 » wo mei 26 2021 11:30 pm

Skippy schreef:... en de veelzijdige Z 24-200mm f4-6.3 voor € 799
Net nog gezien voor €100 minder. Bij een NCN-partner, volgens mij geen sluikimport. Goedkoper dan in Duitsland zelfs. Heb er heel hard over nagedacht, maar toch maar niet. Ik wacht met uitgeven denk ik op de 100-400mm. Die wel wat duurder gaat zijn. Maar om bij het onderwerp te blijven: Omdat ik een Z 6 heb, wil ik eigenlijk alleen nog Z-objectieven hebben. De Z 6 heb ik ruim een jaar, omdat ik wilde upgraden van mijn D5600. Had ik een paar jaar eerder een duurdere FX body gekocht, dan zou ik waarschijnlijk nog zonder veel bedenkingen in FX-lenzen investeren.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Skippy » wo mei 26 2021 11:45 pm

Ik zit ook te dubben over de 24-200mm. Of een Z50 met 16-50mm voor er bij/backup en als 1.5x converter i.c.m met mijn F 70-200mm f4.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Richard » do mei 27 2021 11:04 am

Succes met de keuze Luc.
Hier in huis zijn 2 blije 24-200mm bezitters.
ReneG schreef:En zo zie je maar hoe behoeften verschillen. Alle zaken die je hierboven benoemt zijn voor jou van belang maar ik gebruik ze niet en heb er geen behoefte aan (behalve de buffer, maar daar heb ik een D500 voor). Zo heeft ieder zijn eigen criteria.
Absoluut, maar de reden van de overstap is de Z200-600mm. Met de Z200-600 in het vooruitzicht vind ik het slimmer om daarvoor te gaan i.p.v. Nikkor 200-500mm.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Patrick » do mei 27 2021 4:33 pm

Ik zou niet meer in nieuw spul investeren voor een DSLR. Maar dat komt omdat de paar voordelen die een DSLR nu nog heeft ten opzichte van een systeemcamera geen issue voor mij zijn. En de voordelen van een systeemcamera zijn voor mij veel zwaarwegender. Ik heb jaren met veel plezier met mijn DSLR's gewerkt maar zie me niet meer terugkeren. En met de ontwikkelingen zie ik die kans eerder kleiner dan groter worden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor FranklaPlace » do mei 27 2021 7:57 pm

Als professional schrijf je zulke objectieven in 3 jaar economisch af. Dan kan het al een stuk aantrekkelijker maken om nu wel nog te investeren. De netto kosten na 3 jaar liggen dan echt een heel stuk lager.

Voorlopig is er toch ook nog geen serieuze Z camera voor sportfotografen. De Z9 kan daar misschien verandering inbrengen, maar die is er ook nog niet, en wie weet welke invloed het wereldwijde chiptekort op die termijn gaat hebben.

Vergeet ook niet, voordat het Z-telelens aanbod serieus genoeg is, of op zijn minst leverbaar, dan zijn we al wel een paar jaar verder. Heb je deze aankoop mooi afgeschreven. Èn goed kunnen gebruiken. Niemand heeft ooit een foto verkocht gemaakt met apparatuur waarop hij nog zit te wachten!!

Vroeg overstappen en de eventuele nog aanwezige minpunten voor lief nemen is natuurlijk hartstikke leuk voor de hobby, niet als je er dagelijks je brood mee verdient!
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Karina2 » do mei 27 2021 11:35 pm

Very well spoken :-)

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Patrick » vr mei 28 2021 12:25 am

De meesten hier zijn geen professionals. Ik schrijf mijn objectieven dan ook niet af in drie jaar...

Verder heb je natuurlijk wel gelijk dat het voor professionals anders werkt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor FranklaPlace » vr mei 28 2021 7:47 am

Patrick schreef:De meesten hier zijn geen professionals. Ik schrijf mijn objectieven dan ook niet af in drie jaar...


Soms is zo’n generiek antwoord gewoon niet zo heel erg relevant als juist diegene die de vraag hier stelt één van de uitzonderingen is op ‘de meesten hier’. :wink:
Gebruikersavatar
FranklaPlace

Forumlid
Berichten: 39


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Huib » di jun 01 2021 4:03 pm

Richard schreef:Absoluut, maar de reden van de overstap is de Z200-600mm. Met de Z200-600 in het vooruitzicht vind ik het slimmer om daarvoor te gaan i.p.v. Nikkor 200-500mm.


Dat kan wel eens heel lang wachten worden. Als ik vandaag nikonrumors lees, is de verwachting een 105 en 50 mm micro.

En wordt de z200-600 het type 'schuiftrompet' met de kwetsbare tube, dan laat ik deze aan mijn deur voorbij gaan.

Tot op heden is de z serie meer een reis en reportage combinatie en in dat opzicht scoren ze een voldoende.

Momenteel zelf op zoek naar een 500 a 600mm combinatie met minder gewicht dan mijn huidige 500m F4 d500 combi. Het enige wat serieus in aanmerking komt is de Nikon 500mm F5.6 maar die is momenteel nergens verkrijgbaar. Dus de vraag naar F Mount is nog steeds groot en zie dit ook niet snel verdwijnen.

Inplaats van het z programma uit te breiden in het lange segment komen ze met 2.8 versies op de proppen. Lichtsterke spreekt de amateur aan maar meestal knijpen ze tot 5.6 want zoveel "available light photography" zie ik niet.... 8)

Patrick schreef:De meesten hier zijn geen professionals. Ik schrijf mijn objectieven dan ook niet af in drie jaar...

Verder heb je natuurlijk wel gelijk dat het voor professionals anders werkt.


:lol: Schrijf al meer dan 50 jaar geen objectieven af.
Huib

Forumlid
Berichten: 226


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor JimNikonZ » ma aug 16 2021 5:01 pm

Ik vermoed dat het einde van het DSLR tijdperk in zicht komt. In ieder geval bij Nikon. Nikon leed verlies op de spiegelreflex, de bijbehorende lenzen, de compacts en de 360 graden actie camera’s. Ze maken nu eindelijk weer eens winst en de levertijden lopen op, ondanks de prijzen die wat hoger liggen dan we van Nikon gewend waren.
Ik moet trouwens zeggen, dat de kwaliteit van de foto’s uit de Z7, zelfs met de “vakantielens” 24-200 prima is.
Ik zou echt niet meer terug willen naar een D8x0, geen enkele twijfel. Mijn advies zou zijn, investeer niet meer in het DSLR systeem, maar in Z spulletjes
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Hannibalb » ma aug 23 2021 3:30 pm

Gelukkig zijn er ook mensen met een andere mening want ik hou het voorlopig gewoon op de DSLR.

De zoeker van de Z serie is nog geen liefdevolle relatie voor mij.
Maar misschien als iedereen naar de Z gaat worden mijn toekomstige lenzen misschien wel goedkoper.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor George Fennes » ma aug 23 2021 4:04 pm

Hannibal iedereen mag zijn mening hebben niets mis mee.
Maar de toekomst en nieuwe ontwikkelingen zal je toch moeten gaan zoeken in het mirrorless systeem.
Ik ben van mening dat de beeldkwaliteit van mirrorless al beter is dan van DSLR.
Dat verschil ga je zien.
En ja de objectieven voor de DSLR zullen goedkoper worden op het moment dat Nikon stopt met het hele DSLR gebeuren.
Ik denk dat Nikon nog een paar modellen moet uitbrengen van het mirrorless gebeuren om de enkele facetten waarin de DSLR nu nog superieur is aan de mirrorless te overtreffen.
Dat dan het doek gaat vallen voor de DSLR.
Ik verwacht dat het nog 2 jaar gaat duren.
Er zitten ook minder bewegende delen in de mirrorless camera dus minder storinggevoelig.
Stiller en zo zijn er nog veel meer voordelen op te noemen.
Ik ben geen profeet in dit opzicht maar De Tijd zal het uitwijzen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Hannibalb » ma aug 23 2021 4:13 pm

Ik ben geheel met je eens dat de Z camera de toekomst is,

Maar dan zal het eerst voor de massa een heel stuk goedkoper moeten worden want als er minder kwetsbare onderdelen in zitten dan kan het ook goedkoper.

Want de massa betaald geen 3000 of meer voor een body.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Skippy » ma aug 23 2021 4:17 pm

Een DX sensor Z50 kost € 799, een fullframe Z5 kost € 1.239. Heel veel minder dan € 3.000 dus.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor George Fennes » ma aug 23 2021 4:33 pm

Alles wat nieuw is kost de hoofdprijs.
Was met DSLR's ook en naderhand werd het goedkoper.
Vergeet niet dat de fabrikant er niet voor ons is.
Hij wil winst maken en liefst zo veel mogelijk.
Het zal mede van de concurrent afhangen of de prijzen gaan dalen.
Maar dat het iets goedkoper wordt hangt ook van het vraag en aanbod af.
Een interessante ontwikkeling.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten