Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor jvdheuvel » vr okt 15 2021 4:19 pm

Hallo, ik heb een mooie Nikon Coolpix B500 gezien op bol.com en wilde weten of de optische zoom hierop uitbreidbaar is. Standaard 40x. Heb gebeld met het algemene nummer van ze https://klantenservicecontact.nl/bol-com-bellen/? Alleen hun vertelde me dat dit product via een partner wordt verkocht. Dan kan schijnbaar ook? Niet helemaal duidelijk voor mij. Weet iemand hier misschien of de optische zoom uitbreidbaar is. Bij bol.com staat het er niet bij en hun klantenservice kon me dus niet helpen. Wil hem graag bestellen, volgend weekend gaan we een paar dagen naar Terschelling en ik neem het toestel dan graag mee.
Nikon D7200 + MD-D15 | SB800 | 50mm F/1.8D | BR-2A | Tokina 12-24 f/4 | Tokina 28-80 f/2.8| Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED | TC-17e
Gebruikersavatar
jvdheuvel

Forumlid
Berichten: 147


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 4:24 pm

In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor gijs sandberg » vr okt 15 2021 5:07 pm

Beste J,
Spoed is een slechte raadgever.
Ik kan begrijpen dat een willekeurige medewerker van een webshop niets weet van een item dat via een derde geleverd kan worden.
re: uitbreidbaar
To the point: lijkt me van niet.
Uit de technische specificaties blijkt wel dat men (digitaal) 4x kan inzoomen.
Groeten, Gijs
PS (gelet op de effectieve beeldhoek) vergeet niet een stevig statief mee te nemen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Nikkormaat » vr okt 15 2021 5:42 pm

Houd er rekening mee dat atmosferische factor zoals heiligheid en stof bij grote afstand en erg lange brandpunten de kwaliteit van opname behoorlijk kan verminderen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Patrick » vr okt 15 2021 6:14 pm

Dat is "omgerekend naar FX" 23 - 900mm. Hoezo uitbreiden? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Ludo » za okt 16 2021 9:19 am

jvdheuvel schreef:Hallo, ik heb een mooie Nikon Coolpix B500 gezien op bol.com en wilde weten of de optische zoom hierop uitbreidbaar is. Standaard 40x. Weet iemand hier misschien of de optische zoom uitbreidbaar is.


Je hebt de (standaard) 40x optische zoom, de digitale zoom is wat er wordt bedoeld met de ''uitbreiding'.
Met andere woorden: nadat je 40x met de zoomlens hebt ingezoomd, kan de camera dat beeld ook nog
eens -tig keer voor je inzoomen: de zogenaamde digitale zoom
Dat moet je m.i. niet anders zien dan een ordinare vergroting, en geloof me, dat beeld wordt er echt niet
beter van. :wink:
.
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor ben42 » za okt 16 2021 3:58 pm

Hallo,
Hieronder wat illustraties die de verschillende effecten van zoom (en digitale/extra zoom) laten zien. Het zijn geen foto's genomen met een Nikon Coolpix B500, maar een camera die enigszinds te vergelijken is.

Deze opnames zijn niet gepland gemaakt, maar toevallig had ik zoveel foto's gemaakt in verschillende brandpunten dat dit aardig de volledige range van een 30 maal zoom camera laat zien. De eerste foto is een panorama, hiermee kun je dus meer op een foto zetten dan met een normale foto kan, in een aantal gevallen kan dat een uitkomst bieden.

De volgende vijf foto's zijn in verschillende zoomstanden waarbij de 'normale' zoom wordt gebruikt en de volledige sensor.

De laatste foto is in de camera gemaakt met een digitale zoom (extra zoom), in dit geval een 3 X digitale zoom. Zoals je zelf kunt waarnemen levert dat niet meer een gestoken scherp beeld op. Op de maximale zoomafstand is het beeld als niet helemaal meer optimaal, deze digitale zoom maakt dat natuurlijk niet beter. Maar in een aantal gevallen kan geeft dit wel wat extra mogelijkheden.

Vriendelijke groet,
Ben


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Ben

De optische brandpuntsafstanden van deze foto's.

foto 1 brandpunt 4.3 mm, maar met de panorama functie 'kunstmatig' een grotere beeldhoek.
foto 2 brandpunt 4.3 mm, de maximale beeldhoek van deze camera.
foto 6 brandpunt 129 mm, de maximale inzoomstand van deze camera.
foto 7 brandpunt 129 mm, plus 3 maal digitale (extra) zoom.
Laatst gewijzigd door ben42 op za okt 16 2021 4:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Nikkormaat » za okt 16 2021 4:01 pm

Wat is de brandpuntverhouding ten opzichte van Fullframe
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor ben42 » za okt 16 2021 4:09 pm

Opgegeven bij de camera (fabrikant info):
(Voor de bovenstaande foto's van Florence).

OPTISCHE ZOOM
30x

KIJKHOEK (FORMAAT GELIJK AAN 35 MM)
84°-3°30' (24-720 mm) 1

BRANDPUNTSAFSTAND
f = 4,3-129 mm

DIGITALE ZOOM (FOTO)
Tot 486x (VGA)

Ten opzichte van 35 mm formaat dus ongeveer een factor 5.5.
Ten opzichte van DX formaat dus ongeveer een factor 3.6

Vriendelijke groet,
Ben
(Zoals gebruikelijk vertrouw niet alle informatie op het internet, dat is ook van toepassing op de door mij verstrekte informatie).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor George Fennes » zo okt 17 2021 5:48 am

Ben mooie uitleg en duidelijk.
Maar ik mis foto 7 en die zou juist moeten aantonen dat de digitale zoom slecht van kwaliteit is.
En dus niet zou moeten willen.
Zou je die alsnog kunnen plaatsen?

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor Patrick » zo okt 17 2021 1:22 pm

Punt vind ik persoonlijk meer de vraag: waarom zou je aan een equivalent van 900mm (bij een camera van minder dan 300 Euro!) nog meer zoom willen? Ik zou hooguit nog wat meer groothoek willen, hoewel 24mm equivalent al heel goed is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor ben42 » zo okt 17 2021 8:12 pm

George Fennes schreef:Ben mooie uitleg en duidelijk.
Maar ik mis foto 7 en die zou juist moeten aantonen dat de digitale zoom slecht van kwaliteit is.
En dus niet zou moeten willen.
Dat wil ik nou juist niet, veel mensen willen aantonen dat digitale zoom slecht is. Maar ik wil laten zien dat het in bepaalde gevallen voldoende resultaat oplevert. De beste camera is de camera die je bij je hebt, of dat nu een mobiel, een compact, een DX, FX, 6x6 is dat is minder belangrijk dan de camera bij je hebben. Als je tevreden bent met het resultaat, is dat voldoende. Een compact (de mijne met 30 keer optische zoom en nog veel meer met digitale zoom) is gewoon een fantastische camera, veel beter en meer dan de 3 kilo die ik 40 jaar geleden met trektochten meenam. **)
George Fennes schreef:Zou je die alsnog kunnen plaatsen?

Groetjes van George

Afbeelding

Dit is de zevende foto, maar ik heb gemerkt dat af en toe de site de maten van de foto niet kan vaststellen en ze dan de foto ('s) niet toont. Bij herhaald (plaatsen of bekijken) worden de foto's dan weer wel, dan weer niet goed getoond.
(Door dit probleem klopt de interne nummering die ik gebruikt heb ook niet meer ?????).

Vriendelijke groet,
Ben.

**)
Zelf ben ik heel erg blij, tevreden en nog veel meer met mijn D7200. Dit is grote stappen beter dan de D70 en kleine stapjes beter dan de D7000. En bergen beter dan mijn analoge apparatuur. FX is nog weer ietje, pietsje beter dan mijn DX, maar die heb ik niet en als gevolg daarvan dus ook niet bij me.
De huidige compacts zijn technologische wondertjes, voor de meeste doelen voldoende of meer dan voldoende. De D7200 werkt veel prettiger (sneller, goede zoeker), maar de mensen met wie ik op vakantie ga zien in de uiteindelijke foto's niet wat nu met de compact is gemaakt en wat nu met de DX is gemaakt.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor George Fennes » zo okt 17 2021 8:32 pm

Bedankt Ben vanaf een afstand lijkt foto 7 nog wat.
Maar kom je dichterbij en ga je iets kroppen dan wordt je er niet vrolijk van.
Ik heb vroeger een Sony Camera gehad met optische en digitale zoom.
Maar de digitale zoom heb ik nooit gebruikt.
Ik vond de kwaliteit niet acceptabel.
Digitale zoom is naar mijn mening alleen maar een verkooppraatje van de fabrikant maar niet bruikbaar.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor ben42 » zo okt 17 2021 8:38 pm

Patrick schreef:Punt vind ik persoonlijk meer de vraag: waarom zou je aan een equivalent van 900mm (bij een camera van minder dan 300 Euro!) nog meer zoom willen? Ik zou hooguit nog wat meer groothoek willen, hoewel 24mm equivalent al heel goed is!
Persoonlijke voorkeur.

Vogelaars willen graag meer 'equivalent'. Sportfotografen soms ook.

Zelf geef ik weer de voorkeur aan groothoek en Ultra groothoek. Op mijn niet dure smartphone zit een ultra groothoek van vrijwel gelijk aan de 8 mm op mijn DX. Ben ik blij mee.

En natuurlijk wil ik aan beide kanten meer en ik wil dit ook graag voor minder dan 300 Euro. **)
(Meer, meer en nog meer).

Ben
**)
Voor Rectilineare afbeeldingen is meer dan 8 mm DX of 12 mm FX nauwelijks zinvol, het levert nauwelijk meer beeld en heel wat meer 'misvorming', dus meer groothoek dan 8 mm (rectilinear) 'wil' ik niet. Ik heb ook nog de keymission 360. Aan de groothoek kan ben ik dus al helemaal voorzien.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Coolpix B500 uitbreiding optische zoom?

Berichtdoor ben42 » zo okt 17 2021 8:59 pm

George Fennes schreef:Digitale zoom is naar mijn mening alleen maar een verkooppraatje van de fabrikant maar niet bruikbaar.
Het is ook een verkooppraatje.

Natuurlijk zijn er beperkingen aan digitale zoom, bij vrijwel alle fotografen in deze groep zijn die beperkingen wel bekent. Wij fotografen croppen, maar echte mensen gebruiken de digitale zoom. **) Soms hebben echte mensen een te hoge verwachting en zijn ze teleurgesteld, dat is zo voor meerdere aspecten (inclusief digitale zoom) van fotografie (en video).
Ben

**) Door de smartphone is het zo dat het aantal digitale zoom gebruikers hoger is dan het aantal niet digitale zoom gebruikers.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten