Onderwerp:
Berichtdoor Tony D » wo sep 06 2023 11:57 pm
Ik ben zo langzamerhand de kern van de discussie kwijt.
Er is op een alv van enkele jaren geleden (uit mijn hoofd 2016) een discussie geweest over wat ons nu tot een Nikon-club maakte. Daar kwam uit dat het om de body ging. Andere accessoires konden van andere merken zijn. Logisch: als de firma Nikon toestaat dat een derde partij lenzen maakt met een F- of Z-mount, dan kunnen we die dus gewoon gebruiken. Zelfde geldt voor flitsers die ook met Nikon-body’s kunnen communiceren.
Toen ik moderator werd, ben ik de forumregels eens kritisch gaan doornemen en tot mijn verbazing staat er niets in over wel of geen Nikon-body. Alleen de puntentelling bij de maandopdracht is anders, dat is alles.
Zoals annoh al aangaf: sommigen van ons zijn beeldgericht en anderen meer merkgericht. Maar als je jezelf Nikon Club Nederland noemt dan zet je dat merk volgens mij op de eerste plaats. Dat je dat gebruikt om beelden te maken die je wil delen is daar een afgeleide van.
Ik zou het dus niet gek vinden als we hier afspreken om op het forum alleen beelden te plaatsen die met een Nikon-body zijn gemaakt. (Uitzondering zou dan kunnen zijn dat je een foto van je Nikon-body wil maken om daaraan iets te laten zien. Die zou je dan met andere camera of een telefoon moeten maken.)
Ik zie ook een ander argument langskomen: als het om de bespreking van een foto gaat, maakt het toch niet uit met welke camera hij gemaakt is? Nee, dat klopt. Maar we zijn toch Nikon Club Nederland en het forum is onderdeel van de club, ook al is het voor niet-clubleden toegankelijk. De kosten en de organisatie worden door de club(leden) opgebracht, niet-clubleden doen dus gratis mee. Dat wil voor mij zeggen dat alleen de clubleden kunnen bepalen wat er wel en niet toegestaan is. En als de algemene ledenvergadering ooit heeft besloten dat het om de Nikon-body gaat, zou dat hier ook moeten gelden.
Ik zou er voor zijn om op alle media van de NCN (website, forum, magazine, social media) uitsluitend foto’s van Nikon-body’s toe te staan. Dat heeft voor mij niet te maken met mogelijke sponsoring door Nikon NL of andere partners. Maar wel met het simpele feit dat we Nikon Club Nederland zijn en geen Canon, Fuji, Sony of wel merk dan ook Club Nederland.
En dan nog even het argument: als je het niet eens met de regels dan richt je toch je eigen club/forum op. Dat wordt door sommigen als dooddoener weggezet. Ik vind dat laatste juist een ondeugdelijk argument. Als jij bij een voetbalclub zit en je wil graag de bal met de hand spelen krijg je de keuze: of je wordt keeper of je gaat naar een andere club. Zo gek is dat argument dus niet.
Ton.