Is de EXIF viewer niet meer in werking?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Is de EXIF viewer niet meer in werking?

Berichtdoor Ronald53 » do nov 07 2024 11:47 am

Als ik op een recent geplaatste foto klik krijg ik geen EXI meer te zien. Het vreemde is (vind ik) dat dat dan weer niet geldt bij bijvoorbeeld een foto die Tony hier enige tijd terug plaatste: viewtopic.php?p=961074#p961074
Ik heb het dus over het aanklikken van de foto zelf, niet van een eventueel aanwezige link onder de foto.
Is dit iets dat gewijzigd is bij Flickr of bij het NCN Forum ?
Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ronald53

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is de EXIF viewer niet meer in werking?

Berichtdoor keenoncoolstuff » do nov 07 2024 12:22 pm

Je moet aan een hele hoop voorwaarden voldoen om die EXIF zichtbaar te krijgen bij het plaatsen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar (nog) rekening mee houdt. De workflow is nogal omslachtig en je vergeet snel een stap...

Rob
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
keenoncoolstuff

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tony D » do nov 07 2024 1:17 pm

Ik hoef geen omslachtige dingen te doen om via CameraRAW de foto in jpg op te slaan. De EXIF gaat dan ‘gewoon’ mee.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie
Tony D

Moderator

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do nov 07 2024 3:29 pm

keenoncoolstuff schreef:Je moet aan een hele hoop voorwaarden voldoen om die EXIF zichtbaar te krijgen bij het plaatsen. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar (nog) rekening mee houdt. De workflow is nogal omslachtig en je vergeet snel een stap...

Rob

Met DxO Photolab moet je moeite doen om de EXIF juist NIET mee te krijgen. Maar daar gaat mijn opmerking helemaal niet over. Ik heb het over foto's waar de EXIF wel zichtbaar wordt als je op de link naar de foto klikt, maar niet als je op de foto zelf klikt.
Ronald
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » do nov 07 2024 4:14 pm

Ronald, ik heb je vraag gemaild aan Richard (serverbeheer).
Skippy

Moderator

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » do nov 07 2024 6:41 pm

En kan ik hier antwoord geven: aan de EXIF viewer is niets gewijzigd. Zit de informatie niet in het bestand, is de regel leeg.
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » do nov 07 2024 7:31 pm

Aanvulling: voor plaatsen van de foto is het te controleren wat de EXIF viewer er uit haalt: plaats achter

Code: Selecteer alles

https://forum.nikon-club-nederland.nl/exifviewer.php?i=
de URL - link naar de foto.

Bijvoorbeeld:

https://forum.nikon-club-nederland.nl/exifviewer.php?i=https://live.staticflickr.com/65535/54087738717_ef41191d4d_o.jpg

Als de zijden 2048 of minder pixels zijn komt het helemaal goed.
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do nov 07 2024 8:01 pm

Richard schreef:--- knip --- Als de zijden 2048 of minder pixels zijn komt het helemaal goed.
Aha, dus daar zit de kneep. De EXIF viewer kan niet overweg (of is ingesteld om niet overweg te kunnen) met foto's die groter zijn dan 2048 pixels. Het forum accepteert die weer wel, als de gebruikte BBcode er een is voor 2048 pixels of minder.
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » do nov 07 2024 8:08 pm

De EXIF viewer kan prima met grotere foto's overweg: https://forum.nikon-club-nederland.nl/exifviewer.php?i=https://live.staticflickr.com/65535/53952218964_873247fbb4_o.jpg

Klik met de rechtermuisknop op de foto en open in een nieuw tabblad en dan met de muis boven de tab gaan om de grootte van de foto te zien. Bovenstaande foto is 10794x3170 pixels.
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do nov 07 2024 8:20 pm

Dit is een tekst die ik onlangs aan een forumlid stuurde die wat vragen had over het linken naar foto's op Flickr. Ik kopieer de tekst ongeveer integraal in, terk zelf je conclusies m.b.t. de zichtbaarheid van de EXIF bij het klikken op een foto (die groter is dan 2948 pixels):

Beste X,

Dit is de volledige code van een foto (ik heb de vierkante haken even door ronde haken vervangen, en wat kleurtjes aangebracht):
(url=https://flic.kr/p/2q5PfRr)(img)https://live.staticflickr.com/65535/53875741187_2902ded668_m.jpg(/img)(/url)(url=https://flic.kr/p/2q5PfRr]Torenvalk(/url) by (url=https://www.flickr.com/photos/186404985@N06/)Ronald M.(/url), on Flickr

Dit zijn de opties:

1) Bij gebruik van de hele code is dit het resultaat, toegang tot de volledige EXIF krijg je als je op de streep onder de foto klikt, als je op de tekst "Torenvalk" klikt, of op de naam van de fotograaf. Klik je op de foto zelf, dan zie ik geen EXIF:
AfbeeldingTorenvalk by Ronald M., on Flickr

2) Zet je een Return tussen het rode en blauwe deel, dan krijg je dit, bijna alles blijft als hierboven, maar de tekst wordt nu netjes onder de foto geplaatst:
Afbeelding
Torenvalk by Ronald M., on Flickr

3) Gebruik je alleen het rode deel, dan krijg je dit, er is nu bij mij alleen EXIF te zien als je op de streep onder de foto klikt:
Afbeelding

4) Neem je alleen het onderstreepte rode deel, dan krijg je dit, hier is bij mij nooit EXIF te zien:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of jij, als je op de foto klikt, in alle gevallen ook geen EXIF ziet, dus ook geen beperkte EXIF bovenaan de foto.

Met vriendelijke groet,
Ronald
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do nov 07 2024 8:30 pm

Aha, dus hier zit de kneep, als links niet werkt, dan rechts klikken dus:
Richard schreef:Klik met de rechtermuisknop op de foto en open in een nieuw tabblad en dan met de muis boven de tab gaan om de grootte van de foto te zien.
Maar eerst even kijken of de makkelijker, snellere want directere optie van links klikken werkt, zoals bij bijvoorbeeld een foto die Tony hier enige tijd terug plaatste: viewtopic.php?p=961074#p961074

Pfff,,,,
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » vr nov 08 2024 2:20 pm

Ronald53 schreef:.
.
.
.
4) Neem je alleen het onderstreepte rode deel, dan krijg je dit, hier is bij mij nooit EXIF te zien:
Afbeelding

Ik ben benieuwd of jij, als je op de foto klikt, in alle gevallen ook geen EXIF ziet, dus ook geen beperkte EXIF bovenaan de foto.

Met vriendelijke groet,
Ronald

Klopt.

Bij alle andere formaten dan origineel zijn bij Flickr foto's zonder EXIF gegevens. Dat is al heel lang zo. Wat Flickr doet kan ik alleen naar raden.
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ReneG » vr nov 08 2024 3:00 pm

Ik wil als aanvulling hierop melding maken van het volgende: Ik maak sporadisch mee dat EXIF viewer op bepaalde momenten niet altijd de EXIF waardes weergeeft, maar op een later tijdstip weer wel.

Ik had dit bij één van de maandopdrachten; toen werd door Josti aan mij en een paar anderen gemeld dat de EXIF niet in onze foto's zat (die zat er wel in). Josti zag de EXIF in mijn foto niet, in andere foto's wel. Ik heb toen alle foto's in de maandopdracht bekeken en kreeg bij een aantal foto's géén EXIF te zien, terwijl Josti die klaarblijkelijk wel zag. Een aantal daarvan waren Flickr foto's, mogelijk speelt het resizen daarin mee. Maar bij mijn eigen foto's in ieder geval niet, die host ik zelf op een webserver zonder tussenkomst van third-party software (kale filters dus). Een dag later zag hij de EXIF van mijn foto wel (op hetzelfde systeem en op dezelfde browser). We hebben het er toen maar op gegooid dat het een foutje was of een hickup in het systeem. Maar ik had hetzelfde probleem, een dag later zag ik bij sommige foto's wel weer de EXIF en bij anderen niet.

Voor de duidelijkheid, dit was allemaal op dezelfde PC's en systemen en al mijn op NCN gepubliceerde foto's zijn op beide zijden kleiner dan 2048 pixels.

Ik kan het probleem en de oorzaak niet goed duiden en vind het ook geen heel groot probleem, maar ik wilde er toch even melding van maken want ik zie dit sporadisch gebeuren.
Spul waarmee je foto's maakt...
ReneG

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Richard » vr nov 08 2024 3:21 pm

Zou me niet verbazen als dat met een php upgrade verdwijnt. php upgraden kan pas na forum upgrade.

We maken gebruik van de php functie exif-read-data https://www.php.net/manual/en/function. ... d-data.php
Met vriendelijke groet,

Richard
Richard

Serverbeheerder

Contacteer:

Terug naar “Het Forum”