Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Patrick » wo sep 15 2010 9:24 pm

Een vaak gelezen klacht is dat de zoekfunctie van het forum niet erg goed werkt. Wat juist is. Zo worden getallen niet echt goed opgepikt door de zoekfunctie, wat vooral lastig is als je naar bepaalde objectieven zoekt. Maar er is een goed alternatief.....

Google

Hoe gaat een en ander in z'n werk. Natuurlijk kan je gewoon een zoekterm naar Google sturen, en goede kans dat je wat zoekresultaten op dit forum tegenkomt. Maar het kan veel gerichter. Je kan namelijk de site specificeren. Heel handig. Voorbeeldje:

Code: Selecteer alles

site:nikon-club-nederland.nl 80-200 f2.8


Je tikt dus "site:nikon-club-nederland.nl" voor wat je zoeken wilt. Dat werkt trouwens ook prima met andere sites. Het resultaat:

Afbeelding

Precies wat we willen zien: alleen resultaten op de NCN site! Maar het kan nog beter. Je kan de periode van de zoekresultaten beïnvloeden. Aan de linkerkant van het scherm staat een linkje "Meer opties". Daaronder zie je extra mogelijkheden.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie wat met deze alternatieve manier kunnen. Als je ervaringen of tips hebt, plaats dan een reactie hieronder!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 15 2010 9:29 pm

Patrick schreef:Als je ervaringen of tips hebt, plaats dan een reactie hieronder!

Ervaring heb ik al langere tijd daarmee. Specifiek als je naar reacties zoekt m.b.t. lenzen in een bepaalde brandpunt, bereik of lichtsterkte, wat typisch getallen zoekacties zijn, heb je snel de juiste reacties gevonden.
Daarnaast als je specifiek reacties van een bepaalde auteur daarin zoekt, plaats je die naam erbij, en zijn de resultaten zeer gericht.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Patrick » wo sep 15 2010 10:12 pm

Dat heb je vast niet met de interne zoekfunctie gevonden Henk... :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Kroontje » do sep 16 2010 5:15 pm

Hallo Patrick.

Dat heb je snel voor elkaar, nadat we een gesprek erover hebben gehad in Hoorn...Tussen de banken :wink:
Mooie uitleg zal nu een stuk beter gaan.

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor ReneG » do sep 16 2010 5:23 pm

Misschien ook nog een suggestie die op andere fora nogal eens wordt gebruikt: Neem per (hoofd)categorie in een 'welkomstdraadje' links op naar de berichten die veelgestelde vragen beantwoorden. Of maak een soort FAQ met links naar die berichten (zoals het draadje over flitsinstellingen van ALE of het verscherpen in NX2 van Leon). Een soort 'nuttige draadjes' post. Handig voor iedereen.

Het zal echt niet alle problemen oplossen, maar het helpt wel. Ik heb me laatst nl. kapot zitten zoeken naar het 'verscherpen in Capture NX2' draadje van Leon omdat de zoekfunctie dienst weigerde. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor JaapV » do sep 16 2010 5:51 pm

Nog een ander belangrijk voordeel ten opzichte van onze interne zoekfunctie: omdat Google resultaten groepeert per webpagina, worden ze voor ons gegroepeerd per draadje, in plaats van onoverzichtelijk per bericht.

En ter overweging aan Patrick c.s.:
Waarom de huidige interne zoekfunctie niet gewoon hierdoor vervangen? (Ome Ken gebruikt het bijvoorbeeld ook op zijn site! :twisted: )
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Patrick » do sep 16 2010 6:10 pm

JaapV schreef:En ter overweging aan Patrick c.s.:
Waarom de huidige interne zoekfunctie niet gewoon hierdoor vervangen? (Ome Ken gebruikt het bijvoorbeeld ook op zijn site! :twisted: )

Tja, ik heb weinig zin om in de standaard forumsoftware te gaan zitten hacken. Allereerst omdat PHP niet echt mijn ding is, maar ook omdat updates in zo'n geval ineens heel lastig zijn. Maar nog veel belangrijker: de zoekfunctie is niet voor alle zaken "onbruikbaar". Je kan bijvoorbeeld zoeken per forumlid, wat natuurlijk niet zo makkelijk gaat met Google search. Wij hebben eigenlijk een beetje pech met het feit dat we vaak op getallen zoeken.

Ome Ken heeft trouwens statische pagina's. Dan is een standaard zoekmachine heel bruikbaar. Dus dat hij het gebruikt verbaast me niet.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Léon Obers » wo sep 29 2010 1:57 pm

Patrick schreef:Je kan bijvoorbeeld zoeken per forumlid, wat natuurlijk niet zo makkelijk gaat met Google search.

Dat gaat met Google search werkelijk uitstekend. Ik zoek vaak oude berichten op die ik eerder ooit geschreven heb om ernaar te refereren in nieuwe draadjes. Simpel mijn naam "obers" erbij naast de normale zoekwoorden, en ik krijg alleen maar berichten die ik geschreven heb, of berichten waar mijn naam eventueel nog specifiek is aangehaald. (Mijn volledig eigen reactie waar ik naar op zoek ben zit er dan meestal net boven).

Maar ik kan je wel gelijk geven door niet de zoekfunctie van het forum zelf aan te passen.
Als iemand liever Google wil gebruiken, dan kan die dat toch gewoon doen?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor JaapV » wo sep 29 2010 2:15 pm

Henk schreef:
JaapV schreef:Nog een ander belangrijk voordeel ten opzichte van onze interne zoekfunctie: omdat Google resultaten groepeert per webpagina, worden ze voor ons gegroepeerd per draadje, in plaats van onoverzichtelijk per bericht.
:shock:
Klopt! Maar dit is op te lossen d.m.v. uitgebreid zoeken => resultaten weergeven per onderwerp.

Was me nooit opgevallen. :oops:
Zo zie je maar wat een interessant draadje dit is geworden! 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Onno » wo nov 24 2010 11:23 am

Nog een tip: http://www.google.nl/cse/home?cx=016515 ... mh_4&hl=nl
Functie wordt binnenkort toegevoegd aan de 'Uitgebreid zoeken' pagina.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Onno » wo nov 24 2010 2:09 pm

Daniël schreef:waarom wordt van dit draadje niet gewoon een "i" button gemaakt zoals met veel belangrijke berichten?

Goed idee. Bij deze.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor HeYokah » vr dec 31 2010 1:15 pm

KIJK HIER KAN IK NOU WAT MEE,... die forumzoekmode is een bietje erg seniel,. irritant,.... google had ik idd zelf ook al uitgevonden,.....DANK
gezellige avond allemaal
Gebruikersavatar
HeYokah

Forumlid
Berichten: 142


Locatie: Papenvoort

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Patrick » vr dec 31 2010 1:31 pm

HeYokah schreef:KIJK HIER KAN IK NOU WAT MEE,... die forumzoekmode is een bietje erg seniel,. irritant,.... google had ik idd zelf ook al uitgevonden,.....DANK
gezellige avond allemaal

Daarom zijn er ook dit soort draadjes. :mryellow:

Ik zal er eens naar kijken hoe we dit soort handige informatie beter vindbaar kunnen maken volgend jaar. Ik heb al wat ideetjes, maar moet het nog uitwerken. Erst maar eens een andere server in gebruik gaan nemen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » vr apr 26 2013 11:40 am

Nikon Club Nederland • Toon onderwerp - Ontwerpfabriek Van Nelle 3D

Ontwerpfabriek Van Nelle 3D - Nikon Club Nederland
www.nikon-club-nederland.nl › ... › Fotograferen › Foto beoordelingen

het werkt goed bij mij!
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1427


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tip: alternatieve manier om te zoeken op het forum

Berichtdoor Richard » zo mei 21 2017 3:11 pm

Patrick schreef:Ik zal er eens naar kijken hoe we dit soort handige informatie beter vindbaar kunnen maken volgend jaar. Ik heb al wat ideetjes, maar moet het nog uitwerken. Erst maar eens een andere server in gebruik gaan nemen!

Hoe is het met de ideetjes?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten