Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Roelof » do jan 05 2012 3:12 pm

Omdat er bij picasa wel eens wat verandert, hierbij een vernieuwde procedure om foto's vanuit picasa te publiceren op ons forum. Met dank aan Jan Hagen (op het forum jan) voor het uitzoeken.

Foto’s plaatsen vanuit Picasa

Het is belangrijk dat je de foto’s al in het juiste formaat in de Picasa album plaatst. De grootste zijde moet je verkleinen naar 800 (s800 code, zie laatste blad) of 1280 (s1280 code, zie einde bericht).
Let er tevens op bij een conversie dat je de exif gegevens niet verwijderd. Voorbeeld ViewNX

Afbeelding

Haal de vinkjes weg uit de vakjes. Indien er een vinkje staat bij “camera instellingen verwijderen” dan komen de exif gegevens niet mee en zijn dus ook niet zichtbaar.


Afbeelding

Ga naar je map en klik op “bewerken”

Afbeelding

Je krijgt nu 3 opties te zien. Om een foto te plaatsen moet je kiezen uit:
1.- Openbaar op het web
2.- Beperkt, iedereen met de link
3.- Alleen u. Deze niet kiezen wanneer u foto’s wilt plaatsen

Afbeelding

Klik op “link naar deze foto”

Afbeelding

Zet een “vinkje” bij “alleen afbeelding (geen link)
Kies bij Formaat selecteren “ Groot 800 px”
Kopieer de gehele link (met de rechtermuisknop) bij “afbeelding insluiten”
Ga nu terug naar Uw bericht op het Nikon forum

Afbeelding
Afbeelding

Plak hier uw gekopieerde link uit Picasa,

Afbeelding

selecteer de link en klik op “Img”

De link staat er nu als volgt:”

Code: Selecteer alles

[img]https://lh3.googleusercontent.com/-Sa605ZmINDU/TqR7lGwKc9I/AAAAAAAACVM/UL312GcaPCo/s800/DSC_0117.JPG[/img]

Vervang de “s800” uit de link voor “s1280”, indien je foto als 1280 hebt geplaatst in je Picasa
album. (Zie begin). Hierna zijn de exif gegevens ook leesbaar op het forum.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Frans Heinsbroek » do jan 05 2012 5:23 pm

Fijn deze duidelijke uitleg. Ik had ook het idee dat het iedere keer anders was.
Soms krijg ik in de link achter.jpg ook nog een ?.NL. Deze laatste moet je dan weghalen zodat de link idd op jpg eindigt.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor JanvanO » zo jan 22 2012 9:53 pm

Nou ik vind het nog al wat.
Snap er niets van.!
Wel jammer.

Gr Jan.
1 D300 en 1 hele mooie FF Body met best wat mooi Nikon glas. Carbon statief, schommelkop en enig ander los spul.
JanvanO

Clublid
Berichten: 227


Locatie: Op het mooie eiland Walcheren, net achter de duinen en het waanzinnige brede strand!
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor george013 » zo jan 22 2012 10:57 pm

Is ook niet helemaal correct.
De werkflow is indien je de exif wilt laten zien:
1. zorg dat de exif in de foto zit
2. zorg dat de foto zichtbaar is op Picasa of Flickt of wat dan ook
3. zorg dat de afmetingen niet groter zijn dan hier op het forum is toegestaan.
4. link naar de originele foto.

Met dit laatste gaat veel fout.
In Flickr kun je alleen exif zichtbaar maken met een Pro-account, in Picasa is het gratis, voor al die mensen die zeggen dat je naar Flickr moet overgaan.
Zowel in Flickr als in Picasa moet je naar het originele bestand verwijzen. In Flickr met een Pro-account is dat het grootste bestand. In Picasa was dat Full-screen. Hier is wat veranderd. Voorzover ik achterhaald heb is de exif zichtbaar als full-screen en je schermweergave gelijk zijn. Hetzelfde beeld op een groot scherm met veel pixels zal een ander foto laten zien als een beeld op een laptop met minder pixels.
Om toch de exif te zien zijn er twee workarounds:
1. de grootte van je foto is niet groter als het maximaal toegestane op dit forum: verander de s-code in s0 voor het plaatsen.
2. je hebt dit niet gedaan, dan in Jeffey's exifviewer in de adresbalk de s-code alsnog veranderen in s0. De exifviewer maakt zich niet druk om de maten. Deze laatste truuk lukt je niet bij Flickr. Daar heeft de link naar het origineel een code in de bestandsnaam.
George
george013



Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor MauricevdL » vr feb 10 2012 3:56 pm

Wat als ik geen Flickr of Picassa gebruik? Kan ik wel gewoon (bijvoorbeeld) naar mijn eigen website doorlinken?
Gebruikersavatar
MauricevdL

Forumlid
Berichten: 89


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Patrick » vr feb 10 2012 5:36 pm

MauricevdL schreef:Wat als ik geen Flickr of Picassa gebruik? Kan ik wel gewoon (bijvoorbeeld) naar mijn eigen website doorlinken?

Natuurlijk kan dat. Het plaatsen van foto's op het forum is niets anders dan een foto die niet groter is dan 1024x1024 pixels ergens publiekelijk toegankelijk op het internet, de exacte locatie achterhalen (iets dat in principe eindigt op ".JPG") en dat tussen img-tags plaatsen. Dat kan prima een eigen site zijn. Sterker nog: dat heeft mijn voorkeur. Dat doe ik zelf ook, hoewel ik ook nog wel wat heb staan op Photobucket.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Will » do mar 08 2012 6:12 pm

Zou toch denken dat we bij Nikon via Mypicturetown.com zouden werken.

groet,

Will
Will

Forumlid
Berichten: 18


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Martha » wo nov 21 2012 11:43 pm

Beste webmaster,
Help, ik geef het op. Ben al weer meer dan een uur bezig met het uploaden een foto voor de weekopdracht. Vorige keer met veel gedoe en on- line hulp van Henk gelukt. Nu dezelfde procedure gedaan en raad eens: er verschijnt geen foto maar een link! En dat terwijl ik toch echt 'ALLEEN AFBEELDING' had aangevinkt.
Is er echt geen gemakkelijkere procedure te verzinnen? Mij ontmoedigt het om nog mee te doen. :cry:
Ik houd het deze keer dus maar voor gezien en ga morgen lekker fotograferen!
Groeten, Martha
Martha

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Frank Roelofs » wo nov 21 2012 11:55 pm

Martha schreef:Beste webmaster,
Help, ik geef het op. Ben al weer meer dan een uur bezig met het uploaden een foto voor de weekopdracht. Vorige keer met veel gedoe en on- line hulp van Henk gelukt. Nu dezelfde procedure gedaan en raad eens: er verschijnt geen foto maar een link! En dat terwijl ik toch echt 'ALLEEN AFBEELDING' had aangevinkt.
Is er echt geen gemakkelijkere procedure te verzinnen? Mij ontmoedigt het om nog mee te doen. :cry:
Ik houd het deze keer dus maar voor gezien en ga morgen lekker fotograferen!
Groeten, Martha


Woont er niet iemand in jou buurt die het je uit kan leggen. Het is wel een beetje omslachtig maar kan toch redelijk snel als het een maal door hebt.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor MauritsD » do nov 22 2012 12:07 am

Martha schreef:Beste webmaster,
Help, ik geef het op. Ben al weer meer dan een uur bezig met het uploaden een foto voor de weekopdracht. Vorige keer met veel gedoe en on- line hulp van Henk gelukt. Nu dezelfde procedure gedaan en raad eens: er verschijnt geen foto maar een link! En dat terwijl ik toch echt 'ALLEEN AFBEELDING' had aangevinkt.
Is er echt geen gemakkelijkere procedure te verzinnen? Mij ontmoedigt het om nog mee te doen. :cry:
Ik houd het deze keer dus maar voor gezien en ga morgen lekker fotograferen!
Groeten, Martha


Martha, je bent er bijna:

Code: Selecteer alles

[img]https://lh6.googleusercontent.com/-0KOeNanN7x8/UK1NVgfONuI/AAAAAAAAACE/hmOCBtS7qH8/s1024/DSC_0468-facebook.jpg[/img]


1. plaats de hele link tussen "img" en "/img" (met rechte haken eromheen zoals hierboven)
2. pas driekwart aan het einde de "s800" aan naar "s1280"

voila:

Afbeelding
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !
Gebruikersavatar
MauritsD

Clublid
Berichten: 1468


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Martha » vr nov 23 2012 4:24 pm

Iedereen bedankt voor de hulp! Mijn fout was dat ik de link niet eerst selecteerde alvorens op IMG te klikken.
Vanuit ViewX importeren ging ook niet, maar dat doe ik nu rechtstreeks vanuit Picasa 3 en dat gaat prima.
Ik heb het meteen nog maar twee keer gedaan en dit keer drie foto's geplaatst :)
Kan ik het niet meer verleren :roll:
Groeten, Martha
Martha

Forumlid
Berichten: 59



Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Gertje » zo dec 09 2012 10:22 pm

Ik wil graag een aantal foto's plaatsen. Ik werk met Lightroom en mijn foto's staan op het internet op de site van Oypo. Iemand tips hoe ik zonder gebruik van Picasa mijn foto's incl Exif kan presenteren aan jullie?
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Patrick » zo dec 09 2012 10:23 pm

Gertje schreef:Ik wil graag een aantal foto's plaatsen. Ik werk met Lightroom en mijn foto's staan op het internet op de site van Oypo. Iemand tips hoe ik zonder gebruik van Picasa mijn foto's incl Exif kan presenteren aan jullie?

Heeft Oypo ook een niet-verkoop-sectie? Zo niet, dan zal je wat anders moeten zoeken om je foto's te parkeren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Gertje » zo dec 09 2012 11:12 pm

Patrick schreef:
Gertje schreef:Ik wil graag een aantal foto's plaatsen. Ik werk met Lightroom en mijn foto's staan op het internet op de site van Oypo. Iemand tips hoe ik zonder gebruik van Picasa mijn foto's incl Exif kan presenteren aan jullie?

Heeft Oypo ook een niet-verkoop-sectie? Zo niet, dan zal je wat anders moeten zoeken om je foto's te parkeren.


Flickr opgezocht en de eerste foto's staan online op het forum. Was ff puzzelen maar met een goed gevuld forum aan info kom je er altijd wel uit. Mijn dank!
Gertje
Gebruikersavatar
Gertje

Forumlid
Berichten: 136


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor meraba » di jan 08 2013 12:55 pm

Ik probeer een foto te plaatsen die op mijn eigen website staat. Ik krijg wel de link naar de foto maar niet de foto zelf.
Dit heb ik gedaan: geklikt op button 'Img' en de url van de foto ingevoerd.
[img]]http://andreweijermars.nl/Fotografie/img_DeIllusieVanDeWerkelijkheid.jpg[/img]

Hoe krijg ik de foto in de weekopdracht?
Laatst gewijzigd door meraba op di jan 08 2013 3:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
meraba




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten