Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Brewsky » ma apr 08 2013 9:17 pm

JaapV schreef:
Brewsky schreef:Ik probeer ook wat foto's te plaatsen via Picasa en op zich lukt dat. Mijn vraag is of alleen jpg mogelijk is. De foto die ik had geplaatst was in scherpte enorm achteruit gegaan na exporteren vanuit Viewnx in jpg hoogste kwaliteit. Is dat dan inherent aan de conversie en zodanig dat de scherpte echt veel achteruit gaat? Ik zie namelijk zeer scherpe foto's voorbij komen op het forum. In NEF is de foto die ik plaatste ook scherp, maar in jpg verre van. Zie ik wat over het hoofd en zo ja wat? :?

Een NEF op vol formaat is (behalve op dieper dan pixelniveau) even scherp als het daarvan afgeleide JPG exemplaar. Als die JPG (door ongeziene software!) automatisch wordt teruggeschaald naar een in een webpagina passend kleiner formaat, dan is het onontkoombaar dat die software pixels moet verwijderen. Hoe meer pixels het origineel heeft, hoe meer vervorming er zit in het teruggeschaalde exemplaar. Daar zit die "onscherpte" in.

De enige manier om dat helemaal te voorkomen is om zelf de foto te verkleinen naar het vereiste formaat en vervolgens die foto weer enigszins te verscherpen. Alleen op die manier houd je zelf controle over hoe de foto door anderen zal worden gezien.

Met Capture NX2 werkt dat erg goed. Je zou dit draadje er eens op na kunnen slaan.


Dank Jaap. Ik ga me er eens in dat draadje verdiepen.
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger
Brewsky

Clublid
Berichten: 88


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Brewsky » ma apr 08 2013 9:34 pm

Grrr lukt me nog niet om in 1024 te plaatsen. Wel als zodanig geconverteerd vanuit Viewnx. In Picasa kan ik alleen 800 selecteren. 1024 staat er niet eens bij. Graag nog een tip of trucje die ik moet toepassen voor plaatsen in 1024. Dank alvast. Groet Martijn
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger
Brewsky

Clublid
Berichten: 88


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor JaapV » ma apr 08 2013 9:46 pm

Sorry Martijn, maar ik heb nog nooit iets met Picasa gedaan... :oops:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor jan » ma apr 08 2013 9:47 pm

Brewsky schreef:Grrr lukt me nog niet om in 1024 te plaatsen. Wel als zodanig geconverteerd vanuit Viewnx. In Picasa kan ik alleen 800 selecteren. 1024 staat er niet eens bij. Graag nog een tip of trucje die ik moet toepassen voor plaatsen in 1024. Dank alvast. Groet Martijn

Je kunt gewoon deze 800 selecteren. Daarna verander je in de "geplakte" link de "s800" in "s1280" voor liggende foto's en "s1024" voor staande foto's.
Succes
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor MarcoD750 » ma apr 08 2013 9:51 pm

Brewsky schreef:Grrr lukt me nog niet om in 1024 te plaatsen. Wel als zodanig geconverteerd vanuit Viewnx. In Picasa kan ik alleen 800 selecteren. 1024 staat er niet eens bij. Graag nog een tip of trucje die ik moet toepassen voor plaatsen in 1024. Dank alvast. Groet Martijn



ik selecteer een foto en klik in picasa of google plus op deze foto en dan op de vergroting, dus volledig scherm, dan kopieer ik de afbeeldings link en die plak ik tussen de img tags, zo heb je de exif ook gelijk in beeld.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor Brewsky » ma apr 08 2013 10:01 pm

Dank heren, that will do the trick!!! :wink2:
D810, MB-D12, Nikon AF-S 70-200 VRII F/2.8, Nikon AF-S 14-24mm F/2.8, Nikon AF-S 105mm F/2.8, Sigma 35mm F/1.4, Nikon SB910, Carry Speed FS Pro, Lowepro Slingshot 200AW, Sirui N2204, Sirui K30x, Camranger
Brewsky

Clublid
Berichten: 88


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor henrikus » zo apr 21 2013 12:00 pm

Jammer hoor,dat dit toch zo ingewikkeld moet zijn.....misschien ligt het aan mij,maar ik snap er geen f..... van.Ik zit ook op o.a.modelbouwforums,en dat werkt super eenvoudig om daar foto's te plaatsen.
Gewoon het spul in een album zetten,een bericht maken,foto's erin linken,klaar.....Ik had nog wel hele mooie foto's,waar ik jullie mening over wilde weten,maar ik erger me bijzonder aan al die ,in mijn ogen onnodig veel en lastige handelingen. :evil:
Jammer............. :frown:
henrikus

Forumlid
Berichten: 12



Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor a vgastel » zo apr 21 2013 12:53 pm

Henrikus
Proberen is weten. :wink2:
Marco d7100
Was eigenlijk op zoek naar marco d90 . :wink2:
Als ik nef in picasa plaats en doe een upload googel foto deze plaatst jpg zijn mijn exif gegevens weg.
Wat gaat hier verkeerd.

Als ik de nef in view nx om zet naar jpg dan[picasa] naar googel foto staan ze er wel in.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor keepaheadback » zo jun 02 2013 5:21 am

Jammer hoor,dat dit toch zo ingewikkeld moet zijn.....misschien ligt het aan mij,maar ik snap er geen f..... van.Ik zit ook op o.a.modelbouwforums,en dat werkt super eenvoudig om daar foto's te plaatsen.
Gewoon het spul in een album zetten,een bericht maken,foto's erin linken,klaar.....Ik had nog wel hele mooie foto's,waar ik jullie mening over wilde weten,maar ik erger me bijzonder aan al die ,in mijn ogen onnodig veel en lastige handelingen. :evil:
Jammer............. :frown:
keepaheadback



Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor DannySan » zo jun 02 2013 7:20 am

Ook hier nog steeds problemen met plaatsen, ik ben nu bezig met overstap naar Flickr en de optie om de exif in de foto te plaatsen
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor jan » zo jun 02 2013 7:52 am

DannySan schreef:Ook hier nog steeds problemen met plaatsen, ik ben nu bezig met overstap naar Flickr en de optie om de exif in de foto te plaatsen

Dat ligt dan echt aan je workflow. Ik plaats de foto's ook vanuit Picasa en heb geen enkel probleem met het zichtbaar maken van exif gegevens. Zie mijn laatst geplaatste foto's > klik in het betreffende draadje. Alle drie hebben gewoon exif gegegevens wanneer je ze aanklikt..
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor John Hoenen » zo jun 02 2013 8:10 am

Ik heb sinds kort ook problemen met Picasa.
Ik krijg de exif met geen geweld meer mee, voorheen was het appeltje-eitje en stond de exif netjes boven de foto.
Ik heb zelfs anderen hiermee geholpen en gedacht: zo moeilijk is dat toch allemaal niet.

Ik weet niet waar het probleem zit.
Gebruikersavatar
John Hoenen

Forumlid
Berichten: 4510


Locatie: Heerlen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor MarcoD750 » zo jun 02 2013 8:20 am

Hier werkt het nog steeds goed hoor, direct vanuit picasa of google plus

Beschrijving zoals ik al had gegeven.

Afbeelding
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2232


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor jan » zo jun 02 2013 8:37 am

Hebben jullie wel de foto 1280 breed gemaakt en de "s800" gewijzigd in "s1280" en voor staande foto's 1024 breed en de "s800" gewijzigd in "s1024"?
Ik heb nog steeds geen andere workflow als toen ik de handleiding heb geschreven. Behalve dan dat 1024 breed nu 1280 is geworden en voor staande foto's nog steeds 1024 is.

1 een staande foto max. 1024 breed en een gewijzigde "s-code" in 1024:
Afbeelding

2. een liggende foto max. 1280 breed en een gewijzigde "s-code" in 1280:
Afbeelding
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Procedure voor het plaatsen van foto's vanuit picasa

Berichtdoor DannySan » zo jun 02 2013 8:45 am

Precies zo gewerkt als jij beschrijft jan gedaan, bij liggende foto's bijna altijd wél exif maar bij staande foto's nooit.
Kán de workflow zijn, maar ik ga - zoals het nu lijkt - toch volledig overstappen naar Flickr dus dan ga ik sowieso anders werken.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten