(Her)bewerken van foto's van forumleden

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Steven » ma apr 16 2012 7:01 pm

jvdk schreef:Persoonlijk zal ik helemaal nooit een foto van een ander bewerken. Want dat is mijn foto niet. Of er moet specifiek om gevraagd worden


En als iedereen nu jou respect en fatsoen had om dit als uitgangspunt te nemen was er geen vuiltje aan de lucht geweest.
Steven



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor addy » ma apr 16 2012 7:07 pm

Misschien een vinkje tegen onnodig quoten.

Als je reageert op het bovenstaande bericht is quoten toch niet nodig.
Breda.......here we come(back)
Gebruikersavatar
addy

Forumlid
Berichten: 470


Locatie: Breda

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Rijko » ma apr 16 2012 7:24 pm

RvDam schreef:
Rijko schreef:
Roelof schreef:De teerling is geworpen, de kogel is door de kerk en het kalf is verdronken. We hebben een nieuw profielveld aangemaakt, zolang je je profiel niet aanpast dan is het niet te zien. Zodra je je profiel aanpast dan is het nieuwe veld verplicht. ;-) Hierna zal ik een regeltje aan de forumregels toevoegen dat de foto's van mensen die daar 'nee' hebben staan niet bewerkt mogen worden.
Kun je dat nieuwe veld niet optioneel maken? Ik voel er niets voor om het veld te moeten invullen. Een verplichte keuze opleggen aan iedereen vind ik onjuist, temeer dit voor de meeste mensen geen echt issue is. Ik zal mijn profiel dus nooit meer kunnen aanpassen.
Beetje kinderachtig. Het is een kwestie van even een vinkje zetten. Maar omdat je het er niet mee eens bent weiger je dit. Ik dacht dat we allemaal volwassen mensen waren hier!


Omdat ik hier van kinderachtigheid wordt beschuldigd, moet ik wel even reageren.

Ik heb een reden om het 'gedwongen' vinkje niet te willen. Het is simpel als volgt!

Als ik 'ja' invul, dan geef ik als het ware een vrijbrief aan een ieder die meent iets aan mijn foto te kunnen toevoegen, danwel te verbeteren, om maar zijn gang te gaan, en dat wil ik niet.

'Nee' invullen is me te absoluut. Ik ga ervan uit dat iemand vraagt of ik een herbewerking op prijs stel, en als iemand met een zinvolle aanvulling of verbetering komt, heb ik daar ook geen bezwaar tegen. Maar een vrijbrief middels een 'ja' vinkje, is me een brug te ver.

Daarbij denk ik dat een 'nee' vinkje de bereidwilligheid om spontaan te reageren met tips en aanwijzingen op een foto ondermijnt, Als iemand invult dat hij/zij geen bewerking van een foto wil, dan zal menigeen zich wel tweemaal bedenken voordat hij/zij moeite gaat doen om de visie op die foto in woorden uit te drukken - dat kost veel meer tijd dan een paar woorden te geven, en dan te zeggen dat je bereid bent het te laten zien met een bewerking (dat stelt de eigenaar van de foto in kwestie immers niet op prijs, vinkje nee dat wil ik niet, is tenslotte nee dat wil ik niet)

Ik stel de beheerder en moderatoren dan ook voor om het vinkje weer te verwijderen uit het profile. Dit vinkje is volstrekt overbodig en betuttelend. Er zijn immers nooit echt problemen geweest. Zelfregulering is altijd voldoende geweest; laten we zelfregulering gewoon zijn gang gaan, stel ik voor.
Rijko



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Peter » ma apr 16 2012 7:38 pm

Het vinkje wordt niet verwijderd uit het profiel. Er is voor gekozen en de onderbouwing is gegeven door Roelof en Patrick.

De keuze of het principe zwaarder moet wegen dan het vinkje moet een ieder zelf maar maken.

Op het moment dat foto's bewerkt worden zonder dat er toestemming voor is gegeven kan dit middels de meldknop gerapporteerd worden.
Dat geldt trouwens in zijn algemeenheid.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7778


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor iBub » ma apr 16 2012 7:42 pm

Peter schreef:Het vinkje wordt niet verwijderd uit het profiel. Er is voor gekozen en de onderbouwing is gegeven door Roelof en Patrick.

De keuze of het principe zwaarder moet wegen dan het vinkje moet een ieder zelf maar maken.

Op het moment dat foto's bewerkt worden zonder dat er toestemming voor is gegeven kan dit middels de meldknop gerapporteerd worden.
Dat geldt trouwens in zijn algemeenheid.


Lekker kort door de bocht mijnheer de forumbeheerder/moderator.

Vergeet niet dat je lid bent van een club waar de leden toch iets te zeggen hebben. Als jullie je dus op deze manier gaan manifesteren met een houding van " wij bepalen dus niet zeiken" houd het voor mij op. Zowel als forumlid als NCN lid.

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Peter » ma apr 16 2012 7:48 pm

Het kan wel kort over komen, ik verwijs slechts naar de reactie van Roelof en Patrick. Beiden hebben de keuze toegelicht.
Hen volledig citeren leek me niet echt nodig. Ik hoef de woorden van Roelof en Patrick bovendien niet te verdedigen, dan kunnen ze zelf wel

De betiteling 'zeiken' is nergens voor nodig, het hoeft niet op de man gespeeld te worden
Daar is een openbaar forum ook niet voor bedoeld.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7778


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor iBub » ma apr 16 2012 7:50 pm

Voorlopig trekken "jullie" je niets aan van de mensen die het belachelijk vinden dat er een vinkje moet worden gezet. Het is dus overduidelijk dat jullie dat als "zeiken" of "zeuren" zien want er wordt vrij weinig mee gedaan.

Tot zover mijn bijdragen aan dit forum, doe ermee wat je wilt.

Gerard
iBub



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Patrick » ma apr 16 2012 7:53 pm

Ik kan niet anders melden dat we het er als team over gehad hebben. Wij hebben ervoor gekozen dit vinkje in het profiel dan maar toe te voegen. Niet erg van harte trouwens. De reden dat we dat doen is juist omdat we rekening houden met de wensen van de leden. Wij zouden er zelf niet mee gekomen zijn. Nu wordt dat ineens omgedraaid. :shock:

Ik houd onszelf trouwens wel het recht voor het "ooit" weer weg te halen als we toch niet gelukkig zijn met de (uit)werking ervan. Maar ook dan doen we dat weer als team met medeneming van de mening van onze leden en forumbezoekers.

Zoals ik al zei: in deze kunnen we het niet voor iedereen goed doen. Helaas.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26857


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor jdgraaf » ma apr 16 2012 8:06 pm

Ik vind het helemaal niet verkeerd dat er gekozen is voor het vinkje. Schept gewoon duidelijkheid. En omdat het mij ook niet uitmaakt, heb ik dan ook aangeven dat mijn foto's bewerkt mogen worden. Want het is vaak ter illustratie en uitleg bedoeld als het gedaan wordt door andere forumleden. En dat is toch waarom we hier toch op het forum zitten?

Het argument van het is te absoluut vind ik ook een beetje vergezocht. Of je wilt niet dat je foto's nabewerkt worden kies je voor mijn foto's nabewerken: nee, of het maakt je niets uit en dan kies je Ja. En ja af en toe beslissen de beheerders iets, dat gebeurd nu eenmaal. De keuze is door de beheerders zo te lezen weloverwogen gemaakt gemaakt na een lange (218?? posts tot nu toe) discussie.

Kunnen we nu weer verder gaan met foto's, camera's en ander foto gerelateerde topics waar dit forum voor bedoeld is?

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Maurice » ma apr 16 2012 8:22 pm

Zucht.... holie-molie... waar zijn jullie hier in hemelsnaam mee bezig.....?????
15 Pagina's crap... sorry hoor.... wat een problemen zeg.... dit tread is eigenlijk een aanfluiting voor het NCN forum.

Beste mods, sluit deze onzin en ik zou bijna zeggen: gooi deze tread weg, geen beste reclame voor nieuwkomers.
Geen enkele reactie heeft nu toegevoegde waarde. Jullie kunnen het toch nooit goed doen voor iedereeen.

Het is zoals het is, klaar.


Sorry als ik iemand beledigd heb, dat was niet de bedoeling.
Kom op mensen... alles keumt good!!


Maurice
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor ReneG » ma apr 16 2012 8:26 pm

Dit is nou precies wat ik bedoel. 'Voor' het vinkje was er een discussie over wel of niet foto's bewerken, maar dat was nog een redelijk beschaafde discussie. Na het vinkje barst er een hele discussie los over het vinkje. Op een gegeven moment gaat het dan alleen nog maar over het vinkje (en overigens terecht). Het hele foto bewerken interesseert me namelijk niet zo veel, heb me ook grotendeels afzijdig gehouden uit die discussie. Het vinkje interesseert me wel.

Het probleem begint zodra er wordt gereguleerd op basis van incidenten die in goed overleg kunnen worden opgelost. Reguleren op basis incidenten is nooit een oplossing.

Het begint met een extra regeltje. Die werkt enigzins. Dan volgt er nog een. En nog een. etc. De moderatoren hebben niet die intentie, maar ze hebben wél een precedent geschept. De kans is groot dat je vervolgens daarmee wordt geconfronteerd. Stem je in dan ben je in de ogen van een groep consistent, stem je daar niet mee in dan ben je in de ogen van een andere groep inconsistent. Lose/lose situatie. Het mag best een keer knallen op een forum, zo'n incident los je op of er lopen één of twee mensen weg. Dat zij zo. Bij overregulering heb je goede kans dat op langere termijn je forum leegloopt. Het hoeft niet fout te gaan, maar vaak is dit wel het begin. Net zo erg is inconsistent beleid van verschillende moderatoren (Dat is een voorbeeld, ik zeg niet dat er hier sprake van is).

Ik zit al meer dan 20 jaar op fora (ben nog begonnen in de tijd dat ik met 14.4k modems via de telefoon op BBS'en inlogde) en heb zo'n 10 jaar daarvan zelf gemodereerd. Ik denk dat al van meer dan 100 fora actief lid ben geweest. Elke keer zodra moderatoren begonnen met het reageren op incidenten in de vorm van extra regels was dat het begin van het einde. Ik heb zelf een jaar of 14 geleden die fout ook gemaakt, ik heb ervan vervolgens van geleerd. Sommige mensen maakten ergens (al dan niet terecht, meningen verschillen) een punt van. Vervolgens komt er een regeltje. Dat ziet een andere groep ook en die gaat ook lobbyen. En aangezien er een precedent is gezet doe je het als moderator daarna al snel niet meer goed.

@Mas: Ik kan wel wat namen roepen maar die fora bestaan dus niet meer. Sans Peur, MWL (al zijn die wel weer opgekrabbeld nadat de helft van 10.000+ leden waren vertrokken), een engelstalig handboogforum, enkele EVE alliance forums (dat zijn een paar duizend man sterke fora van een gaming community, die waren besloten).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor ReneG » ma apr 16 2012 8:39 pm

Patrick schreef:Ik kan niet anders melden dat we het er als team over gehad hebben. Wij hebben ervoor gekozen dit vinkje in het profiel dan maar toe te voegen. Niet erg van harte trouwens. De reden dat we dat doen is juist omdat we rekening houden met de wensen van de leden. Wij zouden er zelf niet mee gekomen zijn. Nu wordt dat ineens omgedraaid. :shock:


Lees dit alsjeblieft niet als persoonlijke kritiek richting de moderatoren, want dat is het niet, maar ik denk dat hier wel een fout wordt gemaakt. Ik heb de fout als moderator één keer gemaakt, nooit weer.

Dit is nl. precies wat er gebeurt als je reguleert op basis van incidenten. Incidenten los je per geval op. Reguleren doe je uitsluitend op basis van veelvuldige voorkomende problemen die de orde of gang van zaken op het forum verstoren. Dat is dus niet het geval wanneer er een keer een stevige discussie wordt gevoerd op het forum, of wanneer er één of twee keer per jaar een incident optreedt. En als je het al niet van harte doet als groep moderatoren, dan sta je er dus ook niet achter.

Hadden jullie nee gezegd, dan was de discussie misschien doorgegaan, maar nu lopen de moderatoren weer kans de gebeten hond te zijn. En als er nu iemand nu met een vergelijkbaar voorstel komt voor een soort nieuw regeltje, en je voert het door, dan krijg je dit gedoe weer. Dan vallen er een hoop mensen over je heen. Doe je het niet dan vallen er weer andere mensen over je heen omdat je inconsistent bent want je hebt het hier wel gedaan. Je kunt het per definitie eigenlijk al niet meer goed doen. Het kan ook best loslopen hoor, maar wees voorzichtig met precedentwerking... Het werkt meestal namelijk tegen je... :(
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Rijko » ma apr 16 2012 8:43 pm

Peter schreef:Het vinkje wordt niet verwijderd uit het profiel. Er is voor gekozen en de onderbouwing is gegeven door Roelof en Patrick. De keuze of het principe zwaarder moet wegen dan het vinkje moet een ieder zelf maar maken. Op het moment dat foto's bewerkt worden zonder dat er toestemming voor is gegeven kan dit middels de meldknop gerapporteerd worden. Dat geldt trouwens in zijn algemeenheid.


Ik kies er voor om mijn profiel dus niet meer aan te passen.

Het vinkje zal heus wel weer verdwijnen, want met het verplichtende karakter dient het geen enkel doel.

Profielen van anderen lezen om te zien of zij een vinkje hebben doe ik zo wie zo niet.
Rijko



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Rijko » ma apr 16 2012 8:46 pm

ReneG schreef:
Patrick schreef:Ik kan niet anders melden dat we het er als team over gehad hebben. Wij hebben ervoor gekozen dit vinkje in het profiel dan maar toe te voegen. Niet erg van harte trouwens. De reden dat we dat doen is juist omdat we rekening houden met de wensen van de leden. Wij zouden er zelf niet mee gekomen zijn. Nu wordt dat ineens omgedraaid. :shock:
Lees dit alsjeblieft niet als persoonlijke kritiek richting de moderatoren, want dat is het niet, maar ik denk dat hier wel een fout wordt gemaakt. Ik heb de fout als moderator één keer gemaakt, nooit weer. Dit is nl. precies wat er gebeurt als je reguleert op basis van incidenten. Incidenten los je per geval op. Reguleren doe je uitsluitend op basis van veelvuldige voorkomende problemen die de orde of gang van zaken op het forum verstoren. Dat is dus niet het geval wanneer er een keer een stevige discussie wordt gevoerd op het forum, of wanneer er één of twee keer per jaar een incident optreedt. En als je het al niet van harte doet als groep moderatoren, dan sta je er dus ook niet achter. Hadden jullie nee gezegd, dan was de discussie misschien doorgegaan, maar nu lopen de moderatoren weer kans de gebeten hond te zijn. En als er nu iemand nu met een vergelijkbaar voorstel komt voor een soort nieuw regeltje, en je voert het door, dan krijg je dit gedoe weer. Dan vallen er een hoop mensen over je heen. Doe je het niet dan vallen er weer andere mensen over je heen omdat je inconsistent bent want je hebt het hier wel gedaan. Je kunt het per definitie eigenlijk al niet meer goed doen. Het kan ook best loslopen hoor, maar wees voorzichtig met precedentwerking... Het werkt meestal namelijk tegen je... :(


100% mee eens!
Rijko



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor jdgraaf » ma apr 16 2012 8:47 pm

Rijko schreef:
Peter schreef:Het vinkje wordt niet verwijderd uit het profiel. Er is voor gekozen en de onderbouwing is gegeven door Roelof en Patrick. De keuze of het principe zwaarder moet wegen dan het vinkje moet een ieder zelf maar maken. Op het moment dat foto's bewerkt worden zonder dat er toestemming voor is gegeven kan dit middels de meldknop gerapporteerd worden. Dat geldt trouwens in zijn algemeenheid.


Ik kies er voor om mijn profiel dus niet meer aan te passen.

Het vinkje zal heus wel weer verdwijnen, want met het verplichtende karakter dient het geen enkel doel.

Profielen van anderen lezen om te zien of zij een vinkje hebben doe ik zo wie zo niet.


Daarom hoef je ook niet in het profiel te kijken maar bij de post in de thread aan de linkerzijde onder de avatar.. :wink:
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten