(Her)bewerken van foto's van forumleden

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

(Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Steven » ma apr 09 2012 12:55 am

Ik weet niet of ik het goed zie maar het lijkt mij alsof er steeds vaker in draadjes geplaatste foto's zonder vooraf te vagen herbewerkt worden door andere leden. Dit uiteraard met de beste benoeningen. Toch kan ik mij voorstellen dat dit een wat intimiderend karakter heeft naar de poster en eigenaar van de geplaatste foto's. Zeker als voor sommige mensen het terugfluiten van diegene die de foto heeft geplaatst een drempel vormt.

Vaak zegt degene verantwoordelijk voor de nabewerking dat als je het er niet mee eens bent dat hij of zij die dan weghaalt of zelfs stuur me maar een PB als hij weg moet. Ik vind dit een beetje de omgekeerde wereld. Mijns inziens is het netter om vooraf te vragen of je een poging mag wagen om de nabewerking beter te doen of iets te laten zien aan de poster.

Ik zelf ben geen voorstander van het ongevraagt bewerken van mijn foto's door derden, al respecteer ik wel de goede bedoelingen. Laat dat duidelijk zijn.

Er zijn forums waar er onder de avatar staat of de gebruiker het al dan niet toestaat dat zijn of haar foto's bewerkt mogen worden. Is dat geen idee voor het NCN forum?

Wat is jullie mening?
Steven



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Patrick » ma apr 09 2012 1:53 am

Even verplaatst naar de juiste sectie.

Tja, probleem is een beetje dat een forum niet zo'n snel medium is. Toestemming moeten vragen, met alle omslachtigheden dat dat met zich toeneemt, zou het voor mij niet meer aantrekkelijk maken om een bewerking van de foto van een ander te doen.

Maar is dit eigenlijk wel een probleem? Ik kan me eerlijk gezegd niet echt problemen met nabewerkingen herinneren. Ik zelf vind het eigenlijk wel heel prettig als mensen de tijd nemen om me te laten zien wat zij zouden hebben gedaan, wat er wellicht beter kan en zo. Grootste gevaar is dat ik er iets van leer, wat ik graag op de koop toeneem! :wink:

Daarnaast kan je op het uitroeptekentje drukken bij het bericht en het door een moderator laten verwijderen als je het echt vervelend vindt. Ze (we) zijn er niet altijd, maar toch best vaak.

Als dit echt een groot punt wordt gevonden wil natuurlijk ik best overwegen het idee van een vinkje in het profiel te overwegen binnen het team.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor George Fennes » ma apr 09 2012 8:28 am

Op zich heeft Steven wel een punt.
Ik begrijp best wat hij bedoeld.
Daarom zou inderdaad een vinkje in de ruimte bij de Avatar een mogelijkheid kunnen zijn waardoor iemand te kennen geeft er geen probleem mee te hebben dat zijn/haar foto bewerkt wordt door derden.
Staat er geen vinkje dan gewoon niets doen.
Het is een vorm van beleefdheid en niet iedereen heeft de moed om tegen de publieke opinie in te gaan en te zeggen haal je foto maar weg.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Kroontje » ma apr 09 2012 9:08 am

Dat is zeker een punt ;)
Kan me daar wel iets bij voorstellen, maar ben daar niet altijd blij mee ben.
Ben ik er voor om iets van een icoontje te plaatsen als je er niet van gediend bent, zoals George al aangaf.

Dit moet natuurlijk wel mogelijk zijn ;)

Groet Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor hillie1965 » ma apr 09 2012 9:42 am

Ben het met Patrick eens. Je kunt namelijk veel van elkaar leren doordat een ander jou foto op zijn of haar manier bewerkt en daarbij aangeeft hoe dat is gedaan.
Sinds ik op dit forum zit heb ik al diverse dingen mogen ontdekken/leren waarmee ik verder kan. Hulp van een ander helpt mij in ieder geval om mijzelf beter te maken.
Maar ik respecteer de anderen hun mening en daarvoor zou het vinkje dan kunnen zijn.

Gr. Hillie.
Gebruikersavatar
hillie1965

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Anjum
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor a vgastel » ma apr 09 2012 11:34 am

+1
hillie daar ben ik het helemaal mee eens.
Ben dit aan het uit proberen maar dat gaat echt niet goed.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Steven » ma apr 09 2012 12:10 pm

Even als toelichting, ik ben het er mee eens dat het laten bewerken van je geplaatste foto door een ander -Mits met duidelijke toelichting- leerzaam kan zijn. Waar ik een probleem mee heb is dat dit ongevraagt gebeurt. Niet iedereen durft publiekelijk bezwaar te maken als dit bij zijn of haar foto gebeurt. Vandaar dat ik het idee geoppert heb van een melding onder de avatar van de poster.

Staat fotobewerking wel toe
Staat fotobewerking niet toe

Ik heb dit dus gepost als een idee voor "verbetering" van het forum Is niet zo een ingrijpende aanpassing maar schept wel duidelijkheid zonder iemand in verlegenheid te brengen.

Patrick schreef:Even verplaatst naar de juiste sectie.

Tja, probleem is een beetje dat een forum niet zo'n snel medium is. Toestemming moeten vragen, met alle omslachtigheden dat dat met zich toeneemt, zou het voor mij niet meer aantrekkelijk maken om een bewerking van de foto van een ander te doen.

Maar is dit eigenlijk wel een probleem? Ik kan me eerlijk gezegd niet echt problemen met nabewerkingen herinneren. Ik zelf vind het eigenlijk wel heel prettig als mensen de tijd nemen om me te laten zien wat zij zouden hebben gedaan, wat er wellicht beter kan en zo. Grootste gevaar is dat ik er iets van leer, wat ik graag op de koop toeneem! :wink:

Daarnaast kan je op het uitroeptekentje drukken bij het bericht en het door een moderator laten verwijderen als je het echt vervelend vindt. Ze (we) zijn er niet altijd, maar toch best vaak.

Als dit echt een groot punt wordt gevonden wil natuurlijk ik best overwegen het idee van een vinkje in het profiel te overwegen binnen het team.


Ik begrijp wat je zegt Pat. Maar nu kun je dus stellen dat als je hier een foto plaatst je in het beginsel toestaat dat anderen je foto van het forum plukken en daar hun ding mee kunnen doen. Ik vind hoe goed ook de bedoelingen en hoe leerzaam dit ook mag zijn vooralsnog de keuze van de poster om dit toe te staan in plaats van achteraf terugdraaien.
Steven



Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor EdwinKort » ma apr 09 2012 12:24 pm

Ik krijg ook het herbewerken van foto's nog niet voor elkaar. ja, kan ergens op een knopje drukken 'auto-enhanced', maar dit is het ook vaak niet. Heb nu pixelmator (testversie) en viewnx2.

Op zich heb ik geen probleem met het (her)bewerken van foto's, als dan ook maar duidelijk is HOE iets gedaan is, zodat er van te leren is. Misschien wil ooit iemand een 'cursus' of 'walk-through' maken om in ieder geval goed balans in foto's te krijgen.

Ik zie dus wel wat in een 'vinkje' :)
Mijn foto-site
Helaas, geen Nikon-spul meer.
Zend PM als je mijn foto wil bewerken, zodat ik er iets van kan leren
EdwinKort

Forumlid
Berichten: 1010


Locatie: Rhoon
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Peter » ma apr 09 2012 12:31 pm

Het idee van een vinkje (indien technisch mogelijk) lijkt me een aardige suggestie.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

(Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor RvDam » ma apr 09 2012 1:03 pm

Ik ben ook iemand die het liever niet heeft dat mijn foto's door andere bewerkt worden. Ik besteed namelijk redelijk veel aandacht aan het eindresultaat een dit is niet altijd wat andere mooi vinden. Zo heb ik laatst een serie gemaakt waarbij ik de witbalans bewust erg koel heb gehouden. Deze foto werd ongevraagd bewerkt omdat men vond dat de witbalans niet goed was, wat dus en bewuste keuze was. Ik heb gevraagd deze foto weer te verwijderen. Daarna kreeg ik meteen het verwijd dat ik niet tegen kritiek kon. Dus sindsdien heb ik het opgenomen in mijn onderschrift. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn.


Je weet nooit wat je kunt, tot je het geprobeerd hebt.....
Gelieven mijn foto's niet bewerken.....
Gebruikersavatar
RvDam

Clublid
Berichten: 214


Locatie: Sassenheim
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor yzf1kr » ma apr 09 2012 1:14 pm

Patrick schreef:Tja, probleem is een beetje dat een forum niet zo'n snel medium is. Toestemming moeten vragen, met alle omslachtigheden dat dat met zich toeneemt, zou het voor mij niet meer aantrekkelijk maken om een bewerking van de foto van een ander te doen.

Maar is dit eigenlijk wel een probleem? Ik kan me eerlijk gezegd niet echt problemen met nabewerkingen herinneren. Ik zelf vind het eigenlijk wel heel prettig als mensen de tijd nemen om me te laten zien wat zij zouden hebben gedaan, wat er wellicht beter kan en zo. Grootste gevaar is dat ik er iets van leer, wat ik graag op de koop toeneem! :wink:


Ik ben het wel eens met Steven, ik verbaas me er ook vaak over hoe makkelijk en respectloos er soms met het werk van anderen omgegaan wordt.
De maker van de foto krijgt vaak niet eens de kans om zelf iets te doen met kritiek die hij krijgt, maar er wordt meteen al een "betere" versie neergekwakt.
(Het komt ook niet zelden voor dat de betere versie nog slechter is.)


Een forum is nou eenmaal een langzaam medium, dan moet je maar wat geduld hebben.
Het gaat ook niet om het wel of niet ergens iets van leren, maar over de manier waarop. Ik ben ook van mening dat er zondermeer van te voren even toestemming gevraagd zou moeten worden, gewoon uit fatsoen en respect voor andermans werk.

Zo'n vinkjes systeem hoeft van mij echt niet, dat is zo'n gekunstelde oplossing die toch niet werkt. Er is niets mis met gewoon even vragen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Galloper » ma apr 09 2012 1:23 pm

RvDam schreef:Ik ben ook iemand die het liever niet heeft dat mijn foto's door andere bewerkt worden. Ik besteed namelijk redelijk veel aandacht aan het eindresultaat een dit is niet altijd wat andere mooi vinden. Zo heb ik laatst een serie gemaakt waarbij ik de witbalans bewust erg koel heb gehouden. Deze foto werd ongevraagd bewerkt omdat men vond dat de witbalans niet goed was, wat dus en bewuste keuze was. Ik heb gevraagd deze foto weer te verwijderen. Daarna kreeg ik meteen het verwijd dat ik niet tegen kritiek kon. Dus sindsdien heb ik het opgenomen in mijn onderschrift. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn.

Indien iemand dit in z'n onderschrift zet lijkt me het heel duidelijk. Hoeft er ook niet aan het forum gesleuteld te worden om ergens een vinkje bij te plaatsen.
Gebruikersavatar
Galloper

Forumlid
Berichten: 606


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Roelof » ma apr 09 2012 1:25 pm

Technisch kan het, een apart veld dat dat aangeeft of je vindt dat je foto's bewerkt mogen worden of niet.
Hoe zou dat getoond moeten worden?
- In het miniprofiel naast je bericht
- In het uitgebreidere profiel als je op de gebruikersnaam klikt
- Als een vinkje
- Als de tekst 'foto's mogen bewerkt worden' en 'foto's niet bewerken'
En wat doen we met foto's van gebruikers die dat veld nog niet ingevuld hebben, want het bestaat nog niet niet, dus niemand heeft dat veld nu al ingevuld.
Vindt iedereen dat zo'n veld er moet komen. Want hoe meer je in je profiel stopt (vooral het miniprofiel naast het bericht) hoe onoverzichtelijker het wordt. Per slot van rekening is het altijd mogelijk om zo'n tekst in je onderschrift te zetten.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Arthur Mol » ma apr 09 2012 1:44 pm

Ik ben voorstander van een toevoeging bij de Avatar. Een simpel "Bezwaar bewerken Ja/Nee" lijkt me genoeg, op Phototime is dat ook zo en werkt goed.

Afbeelding
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Gebruikersavatar
Arthur Mol

Forumlid
Berichten: 3403


Locatie: R'dam Zuid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: (Her)bewerken van foto's van forumleden

Berichtdoor Steven » ma apr 09 2012 1:55 pm

Arthur Mol schreef:Ik ben voorstander van een toevoeging bij de Avatar. Een simpel "Bezwaar bewerken Ja/Nee" lijkt me genoeg, op Phototime is dat ook zo en werkt goed.

Afbeelding


+1
Steven




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten