Is er niet een hoekje op het forum.

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Ronald Jan » di jan 29 2013 6:53 am

Is er een hoekje op het forum waar de beginnende amateur zijn vraagjes kwijt kan en niet gelijk overkomt als dom,want ik volg nu een paar dagen het forum en krijg echt de indruk dat je bij de betere amateurs moet horen om het te begrijpen wat hier gevraagd wordt en wat voor antwoorden er gegeven worden.
Ik voel me vreselijk dom en ik voel niet echt dat ik er bij hoor,maar wat je niet geleerd heb kan je niet weten.
En als het zo is dat dit alleen voor gevordende Nikon bezitters is zal ik verder moeten zoeken.
Ik kom mischien een beetje bot over maar dat is echt de bedoeling niet en ik wil ook niemand kwetsen,ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt want ik wil graag lid blijven van dit forum.
Groetjes Ron.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Rob Smit » di jan 29 2013 7:21 am

Hallo Ron,

Er zal vaak bij vragen verwezen worden naar de zoekfunctie (of handleiding van de camera-flitser, ook een handig boekje).
Het lijkt mij eerder gepast om een apart vragen-antwoorden hoekje in het leven te roepen.
Nu is het vaak een vraag die gesteld is, gevolgd door 83 meningen en antwoorden.
Vanzelfsprekend zit het juiste antwoord er bij, vaak echtr in termen omschreven die niet makkelijk te volgen is als de materie niet geheel onder de knie is.
Logisch, menigeen wil ook dieper ingaan op sommige vragen, al is het maar het antwoord dat eerder gegeven is completer maken.
Gebruikersavatar
Rob Smit

Forumlid
Berichten: 1194


Locatie: Omgeving Breda
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor jan » di jan 29 2013 7:22 am

Beste Ron,

Ik vindt dit wel een heel voorbarige conclusie.
Het is wel zo dat er regelmatig vragen de revue passeren die op een zeer eenvoudige wijze zelf beantwoordt hadden kunnen worden door bijvoorbeeld het handboek te openen of door simpel Google te gebruiken. En dat stoort sommige (forum)leden, dit "gebrek" aan zelfstudie.
Maar het is inderdaad wel zo dat dit forum door beginners alswel door vergevorderde gebruikers wordt gebruikt.
Ik volg dit forum nu al enige tijd en deel je conclusie niet als dat dit forum niet geschikt is voor "beginners". Er kan af en toe een reactie tussen zitten waarvan je denkt mhhh maar de algemene teneur is wel dat je vooruit wordt geholpen.
Dus kom maar op met die vragen en zult ervaren dat het hier best wel plezierig en leerzaam is.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor a vgastel » di jan 29 2013 7:24 am

RON
Stel gewoon je vragen er zijn geen domme vragen en niet gevraagd is niet weten. :wink2:
Iedereen is zo begonnen misschien met wat meer technische achtergrond uit de analoge tijd perk.
Alles is te leren ook voor jou en iedereen hier op het forum zal je helpen er is info genoeg te vinden voor als je een vraag of probleem hebt.
Dus stel gewoon je vraag in het desbeteffende topic.
Jii moet je niet bang maken dat je er niet bij hoort iedereen wordt gewoon en netjes behandeld.


EDIT +1
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Ronald Jan » di jan 29 2013 10:12 am

jan schreef:Beste Ron,

Ik vindt dit wel een heel voorbarige conclusie.
Het is wel zo dat er regelmatig vragen de revue passeren die op een zeer eenvoudige wijze zelf beantwoordt hadden kunnen worden door bijvoorbeeld het handboek te openen of door simpel Google te gebruiken. En dat stoort sommige (forum)leden, dit "gebrek" aan zelfstudie.
Maar het is inderdaad wel zo dat dit forum door beginners alswel door vergevorderde gebruikers wordt gebruikt.
Ik volg dit forum nu al enige tijd en deel je conclusie niet als dat dit forum niet geschikt is voor "beginners". Er kan af en toe een reactie tussen zitten waarvan je denkt mhhh maar de algemene teneur is wel dat je vooruit wordt geholpen.
Dus kom maar op met die vragen en zult ervaren dat het hier best wel plezierig en leerzaam is.


Ik wil toch nog wat zeggen door google ben ik hier terecht gekomen omdat ik zoekende ben en ik heb wel geteld een site gevonden die wat duidelijkt maakt voor mij,en ik trek ook geen conclusie ik heb alleen weer gegeven hoe ik het ervaar als iemand een vraag steld en ik het antwoord lees dat ik er totaal niks van begrijp alleen al wat iedereen hier als vanzelf sprekend ervaart voor mij totaal onduidelijke begrippen zijn.
En nogmaals ik heb niemand willen kwetsen of willen beschuldigen en ik hoop dat ik ook voor u wat duidelijker ben?
Ik ben ook lid van een BBQ forum want dat is ook een hobby die ik kan uitvoeren en die hebben een lijst voor de nieuwkomers met alle begrippen en afkortingen die wij als bbq gebruiken,en nog heb ik die nog wel eens nodig maar mischien is het een idee om zoiets over te nemen?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Patrick » di jan 29 2013 10:25 am

Ik meen juist dat we het meest toegankelijke Nikon-forum zijn in ons taalgebied. Niet dat ik dat regelmatig controleer.

Gewoon stellen die vragen! Volgens mij is de kans bijna 100% dat je het benodigde antwoord krijgt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Angelique » di jan 29 2013 10:33 am

Sorry maar ik vind deze conclusie wel heel erg snel getrokken Ron.
Ik ben zelf ook een beginner hier en vraag regelmatig iets hier en wordt altijd super geholpen.
Ik kom dan ook wel eens antwoorden tegen van wat voor mij abracadabra is maar google of vraag dit dan gewoon.
Gewoon lekker blijven posten en vragen stellen hier leer je alleen maar van!!
Succes! :-)
Groetjes Angelique

Nikon D3100 18-55VR / AF-S 55-300 mm - f/4-5.6G ED VR DX
http://angeliquedalhoeven.weebly.com/index.html
Gebruikersavatar
Angelique

Forumlid
Berichten: 476


Locatie: Oldenzaal
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor George Fennes » di jan 29 2013 10:44 am

Beste Ron, ergens kan ik me jouw reactie wel voorstellen.
Dit is een forum waar heel veel kennis aanwezig is.
En niet ieder mens is hetzelfde de een reageert zo en de ander op weer een andere manier.
Maar het is de bedoeling dat iedereen zich hier thuisvoelt dus ook jij.
Maar stel gerust je vragen en laat de antwoorden rustig over je heen gaan.
Mocht iemand arrogant reageren dan zal hem dat zeker te verstaan gegeven worden door de mod's.
Maar in ieder geval een hartelijk welkom en een fijne tijd hier.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor gijs sandberg » di jan 29 2013 11:11 am

Beste Ron,
Vergeet dat minderwaardigheidscomplex.
Vergeleken met vele Nikon bezitters heb je al een boel goed gedaan
-wonen in Beverwijk, waar de reparatie-experts zitten.
-toegeven dat je ook niet alles weet
- etc. etc. etc.
Ik kan je alleen aanmoedigen de zoekfunctie te gebruiken voordat je een vraag op het forum zet.
Ook kan het handig zijn om de PDF handboeken van de Nikon site op te halen, dat zoekt makkelijker.
Als je een vraag op het forum zet, geef dan aan wat jouw ervaringsniveau (en kamera/lens) is, dat geeft ons (die wellicht meer weten) een hint hoe we het beste kunnen antwoorden.
Een zorgvuldig gestelde en gespelde vraag heeft altijd meer kans op een grondig antwoord dan een raffeltje waaruit anderen niet veel wijs kunnen.
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di jan 29 2013 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Mas » di jan 29 2013 11:25 am

De opmerkingen van ts kan ik me wel enigszins voorstellen, het gebeurt toch regelmatig dat een (al vaker gestelde) vraag bot beantwoord wordt met verwijzingen naar de gebruiksaanwijzing of google.
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor CaptainHook » di jan 29 2013 12:05 pm

Mas schreef:De opmerkingen van ts kan ik me wel enigszins voorstellen, het gebeurt toch regelmatig dat een (al vaker gestelde) vraag bot beantwoord wordt met verwijzingen naar de gebruiksaanwijzing of google.

Ehhh, ja en nee. :huh:

Wat is er mis met een beetje zelfzoekzaamheid? Om te laten zien dat je in ieder geval een poging gedaan hebt om je in de desbetreffende vraag te verdiepen?
Dat geef imho juist aan dat je betrokken bent en eager om je vraag/probleem aan te pakken.

Alleen maar roepen 'dit is mijn probleem' en ik wil ff snel op een presenteerblaadje het antwoord. Dat getuigt nou niet bepaald van een positieve instelling.
En dan gebeurt het wel eens (meer dan eens) dat dezelfde vraag meerdere keren voorkomt ja. So what? Dan is er toch niks mis mee om daar naar te verwijzen? Want blijkbaar (?) was de vrager te 'gemakzuchtig' om zelf even wat moeite te steken in zoeken...
Alles heeft te maken met hoe je je opstelt en er tegenover staat. :wink:
Laatst gewijzigd door CaptainHook op di jan 29 2013 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Mas » di jan 29 2013 12:13 pm

Mas schreef:Wat is er mis met een beetje zelfzoekzaamheid? Om te laten zien dat je in ieder geval een poging gedaan hebt om je in de desbetreffende vraag te verdiepen?
Dat geef imho juist aan dat je betrokken bent en eager om je vraag/probleem aan te pakken.

Alleen maar roepen 'dit is mijn probleem' en ik wil ff snel op een presenteerblaadje het antwoord. Dat getuigt nou niet bepaald van een positieve instelling.
En dan gebeurt het wel eens (meer dan eens) dat dezelfde vraag meerdere keren voorkomt ja. So what? Dan is er toch niks mis mee om daar naar te verwijzen? Want blijkbaar (?) was de vrager te 'gemakzuchtig' of zelf even wat moeite te steken in zoeken...
Alles heeft te maken met hoe je je opstelt en er tegenover staat.


Ja en nee :)

Is natuurlijk niets mis met zelfredzaamheid of eigen initiatief, maar is dit een forum om mensen op te voeden? Iemand stelt een vraag, anderen geven antwoord, weer anderen negeren, een vierde stoort zich er aan en een vijfde plaatst een cynische opmerking. Die laatste, daar stoor ik me dan weer aan en dan krijg je dit soort discussies .. ;-)
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor Johan v. V. » di jan 29 2013 12:18 pm

CaptainHook schreef:
Mas schreef:De opmerkingen van ts kan ik me wel enigszins voorstellen, het gebeurt toch regelmatig dat een (al vaker gestelde) vraag bot beantwoord wordt met verwijzingen naar de gebruiksaanwijzing of google.

Ehhh, ja en nee. :huh:

Wat is er mis met een beetje zelfzoekzaamheid? Om te laten zien dat je in ieder geval een poging gedaan hebt om je in de desbetreffende vraag te verdiepen?
Dat geef imho juist aan dat je betrokken bent en eager om je vraag/probleem aan te pakken.

Alleen maar roepen 'dit is mijn probleem' en ik wil ff snel op een presenteerblaadje het antwoord. Dat getuigt nou niet bepaald van een positieve instelling.
En dan gebeurt het wel eens (meer dan eens) dat dezelfde vraag meerdere keren voorkomt ja. So what? Dan is er toch niks mis mee om daar naar te verwijzen? Want blijkbaar (?) was de vrager te 'gemakzuchtig' om zelf even wat moeite te steken in zoeken...
Alles heeft te maken met hoe je je opstelt en er tegenover staat. :wink:

Tja, maar als je alleen maar vragen mag stellen die nog niet eerder zijn gesteld kon het wel eens vrij vlot een dooie boel worden hier. Er zijn niet zoveel vragen te bedenken waarvan je het antwoord niet ergens op google of op dit forum kunt vinden.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor FotodeKlerk » di feb 12 2013 9:38 pm

Hallo, ik ben nu een paar dagen lid en ik mag mijzelf wel als (ver) gevorderde beschouwen, maar ik moet ook zeggen en dat is best leuk dat ik antwoorden lees dat ik denk hé... dat wist ik ook niet. Daarom vind ik het toch wel verstandig om af en toe te googelen en daar toch je voordeel mee kan doen voordat je denkt dat je een "domme" vraag stelt . Ps: Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden. :oops:
FotodeKlerk



Onderwerp:

Re: Is er niet een hoekje op het forum.

Berichtdoor DannySan » wo feb 13 2013 6:36 am

riona schreef:Is er een hoekje op het forum waar de beginnende amateur zijn vraagjes kwijt kan en niet gelijk overkomt als dom,want ik volg nu een paar dagen het forum en krijg echt de indruk dat je bij de betere amateurs moet horen om het te begrijpen wat hier gevraagd wordt en wat voor antwoorden er gegeven worden.
Ik voel me vreselijk dom en ik voel niet echt dat ik er bij hoor,maar wat je niet geleerd heb kan je niet weten.
En als het zo is dat dit alleen voor gevordende Nikon bezitters is zal ik verder moeten zoeken.
Ik kom mischien een beetje bot over maar dat is echt de bedoeling niet en ik wil ook niemand kwetsen,ik hoop dat mijn vraag begrepen wordt want ik wil graag lid blijven van dit forum.
Groetjes Ron.


Goedemorgen Ron,

ik sluit mij (grotendeels) aan bij de reacties hierboven; ook ik ben hier nog niet heel lang maar heb niet het idee dat dit forum zo 'ontoegangkelijk' is.
Ik heb je berichtengeschiedenis even teruggelezen en zie eigenlijk geen vraag die jij hebt gesteld die een vreselijk ingewikkeld antwoord heeft.
Het is wel zo dat 'we' soms makkelijk in de algemene terminologie vervallen; zoals "ik zie nog wat onscherpte, wellicht kun je een stopje omhoog met de sluitertijd en hoe heb je de AF ingesteld?" maar tegelijk zijn dit normale 'kreten' hier. Mocht je een topic gevonden hebben wat je heel interessant lijkt, en je snapt de uitleg niet zou ik zo zeggen: post je vraag en je krijgt zékers een antwoord hier hoor!
Alle kreten/terminologie/afkortingen zijn allemaal al eens besproken op zóveel plekken op het internet dat je er bijkans over zou struikelen, bijvoorbeeld dit > linkje is wel informatief vind ik.
En inderdaad kun je op 1 gestelde vraag meerdere soorten antwoorden krijgen (heb ik zelf ook ondervonden); maar dat is juist het leuke van een forum zoals dit. (mijn mening dan).

Dus ook ik zou zo zeggen: er zijn geen domme vragen, je komt niet bot over: stel je vragen en leer.

Groetjes Danny
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3835


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten