Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do okt 17 2013 1:42 pm

Hallo allemaal,

Ik overweeg mijn lidmaatschap opzeggen aan het NCN en de moderatie vragen mijn account op te heffen. Mits er een capabel antwoord komt op....

Waarom? Ik heb vandaag kritiek geleverd op de wijze van modderen. Hierop worden alle reacties gewist (1 van de kritiekpunten) Was dit zo'n heftige discussie? Nee!! Ik gok dat iedereen die het draadje "Powergirl" heeft gelezen, gedurende gister en vandaag, wel een beeld had...

Het getuigd m.i. van zeer incapabel optreden van de desbetreffende moderator, welke anderen in bescherming neemt (lees mensen die ook voor bv. het NCN mag schrijven) Daarnaast heb ik persoonlijk al een akkefietje achter de rug met deze mod. Ook hierin bleek deze communicatief ontoereikend

Beste mensen... Dit kost leden en forumgebruikers (wellicht ook potentiele leden)

Graag Uw mening/actie..

WT... Heb alle printscreens (met tijd en datum) hier... Mocht je twijfelen aan m'n beweringen...
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor DannySan » do okt 17 2013 1:46 pm

Ontevredenheid snap ik helemaal, dit bericht niet om eerlijk te zijn. Probleem met een Mod? Los het op via pb. Valt er niet te praten schrijf dan Roelof of Gert aan; met beiden valt zeer volwassen te communiceren.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do okt 17 2013 1:56 pm

Dank je Danny voor je eerlijke en relativerende reactie,

Ik zal zeer zeker Roelof of Gert eens een pb sturen. En hierbij schets ik eigenlijk al dat er schijnbaar geen kritiek te leveren is. (ws heb je mijn laatste bijdrage in "Powergirl" gelezen?)

Ik wacht even af op een capabele reactie van de betreffende moderator...
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Vincent » do okt 17 2013 1:59 pm

De manier waarop had wellicht anders gekund maar een terugkerend probleem kan je niet op deze manier oplossen als moderators.

De Mods hebben feitelijk gelijk door in dat topic de regels toe te passen die ze zelf opgesteld hebben, maar omdat een draadje eronder (Ijshockey) EXACT hetzelfde gebeurt. Met als enig verschil dat de TS er geen problemen mee heeft (en vrolijk mee discussieert).

Los van mijn persoonlijke mening over de gestelde regels ruikt dat naar willekeur. Dat lijkt me een onwenselijke situatie want nu weten de leden niet of ze nu wel, of niet mogen reageren. En bepaalt de TS, of een MOD afhankelijk van zijn bui, of een draadje wel of niet opgeschoond moet worden. Daar onstaat volgens mij ook het probleem. Het mag eigenlijk niet, het gebeurt toch overal, en eens in de heel veel topics zit 1 TS er niet op te wachten en is er heibel in de tent. Gooi dan op alle topics in presentatie automatisch een slotje. Zijn we van het probleem af en blijven de regels gehandhaafd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » do okt 17 2013 2:05 pm

Ik kan niet voor dit forum spreken, maar ik ben zelf 5 jaar hoofd moderator geweest op een ander forum. Moderatie is altijd moeilijk, je zit namelijk al snel tussen 2 vuren. Waar de een in beschaafde op jolige manier iets inklopt, wordt dat door een ander als grove belediging gezien, en binnen no-time escaleert het. Sommige mensen pikken het goed op, anderen kunnen zich oprecht beledigd voelen dat er bepaalde dingen gezegd worden. Dit verschilt per persoon, en de uitdaging van moderatie is dat je dit telkens wel weer in geode banen moet leiden.

Niet optreden maakt de ene helft van het conflict boos (want de mods beschermen leden niet tegen "persoonlijke" aanvallen), wel optreden maakt de andere helft boos (want er wordt onnodig hard opgetreden). Je kunt het nooit goed doen als moderatie gedwongen wordt naar echt zware middelen te grijpen. Mijn advies is om via bestuur dingen te regelen. Uit jouw post maak ik op dat je eerder een problem hebt gehad met deze specifieke moderator, en om het zuiver te spelen zou ik gewoon het bestuur de kans geven dit even met alle betrokken partijen te bespreken.

Mijn praktisch advies is ook dat samen een pilsje pakken ook vaak helpt de gevoelens weer even te klaren: we zijn per slot van rekening allemaal mensen met een gezamelijke hobby...

Jaap
Jaap_van_Ekris



Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Peter » do okt 17 2013 2:18 pm

Wolfman schreef:Dank je Danny voor je eerlijke en relativerende reactie,

Ik zal zeer zeker Roelof of Gert eens een pb sturen. En hierbij schets ik eigenlijk al dat er schijnbaar geen kritiek te leveren is. (ws heb je mijn laatste bijdrage in "Powergirl" gelezen?)

Ik wacht even af op een capabele reactie van de betreffende moderator...


Hoewel ik de zaak inhoudelijk niet heb behandeld.., even een punt van orde.
Roelof is eerste aanspreekpunt bij klachten. Daarbij gaan wij (het moderator team) ervan uit dat Roelof pas wordt aangesproken nadat de klacht eerst met de desbetreffende moderator is besproken. Dat 'bespreken' gebeurt middels PB. Niet publiekelijk op het forum.

Per slot is het een zaak tussen 'klager' en moderator, niet meer en niet minder.
Kom je er met de desbetreffende moderator niet uit..., dan is Roelof het aanspreekpunt.

Het is verder je eigen keuze of je ontevredenheid zich moet uitten in het opzeggen van het lidmaatschap en het forumaccount.
Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen. Het zal mijn wijze van moderatie op dit forum niet beinvloeden.

In algemene zin heb ik geen moeite als er vragen worden gesteld over de regels en hoe wij hier mee omgaan. Kritiek mag, wij zijn niet perfect. Bovendien zijn wij er voor jullie, en niet andersom

Echter daar waar persoonlijke zaken worden besproken dan is de weg van PB de enige juiste weg en niet het forum. Daar pas ik voor,.
Persoonlijke zaken schrap ik direct van het forum, ongeacht wie ze schrijft en waarover ze worden geschreven.

Hopelijk wat toegelicht

Peter
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do okt 17 2013 2:25 pm

Ik heb zelf zo'n drie jaar een aantal forum's gemodereerd. Niet zo groot als deze, maar best redelijk...

Daarnaast heb ik lange tijd in het maatschappelijk werk/jeugdzorg gewerkt. Dit leert je verder te kijken dan iemands reactie of mogelijkheden. Het leert je ook om soms "tussen de regels door te lezen"

En ja... Moderator zijn is lastig. Zoals je al schetst. Openstaan voor verbeteringen zou een ander verhaal moeten zijn. Je wilt je forum toch altijd beter hebben? Tenminste... Ik destijds wel 8)

Ik heb in het genoemde topic zelf aangegeven dat er iets niet klopte op dit forum en dit via rapport aangegeven richting de moderatie. Actie....Slotje...en oa mijn gefundeerde post verwijderd. Precies zoals ik al aangaf in deze post...
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Rinaldo Wolvers » do okt 17 2013 2:28 pm

Peter schreef:
Hoewel ik de zaak inhoudelijk niet heb behandeld.., even een punt van orde.
Roelof is eerste aanspreekpunt bij klachten. Daarbij gaan wij (het moderator team) ervan uit dat Roelof pas wordt aangesproken nadat de klacht eerst met de desbetreffende moderator is besproken. Dat 'bespreken' gebeurt middels PB. Niet publiekelijk op het forum.

Per slot is het een zaak tussen 'klager' en moderator, niet meer en niet minder.
Kom je er met de desbetreffende moderator niet uit..., dan is Roelof het aanspreekpunt.

Het is verder je eigen keuze of je ontevredenheid zich moet uitten in het opzeggen van het lidmaatschap en het forumaccount.
Ik kan hier weinig zinnigs over zeggen. Het zal mijn wijze van moderatie op dit forum niet beinvloeden.

In algemene zin heb ik geen moeite als er vragen worden gesteld over de regels en hoe wij hier mee omgaan. Kritiek mag, wij zijn niet perfect. Bovendien zijn wij er voor jullie, en niet andersom

Echter daar waar persoonlijke zaken worden besproken dan is de weg van PB de enige juiste weg en niet het forum. Daar pas ik voor,.
Persoonlijke zaken schrap ik direct van het forum, ongeacht wie ze schrijft en waarover ze worden geschreven.

Hopelijk wat toegelicht

Peter


Kritiek mag dus niet. Althans.. Openlijk in een topic...Deze word door WT verwijderd, zonder reactie....
Het perfecte plaatje zit in m'n hoofd. Nu nog zien te verwezelijken.
Gebruikersavatar
Rinaldo Wolvers

Forumlid
Berichten: 265


Locatie: Leiden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor justme » do okt 17 2013 2:32 pm

voor het leesgenot over dit onderwerp, even het bericht van Wolfman toegevoegd aan deze discussie!



Wolfman schreef:Ik was eigenlijk klaar met deze discussie, maar wil toch even reageren op de post van Avado. Alhoewel mijn reactie ook zwaar off-topic is.... 8)

Persoonlijk denk ik niet dat de splitsing tussen "presentatie" en "beoordelingen" de oorzaak is van wat hier gebeurd.

Het moderatieteam heeft duidelijk gesteld wat er wenselijk is in beide sectie's van dit forum. Ook heeft men aangekondigd te gaan "optreden" in geval het even mis gaat, of dreigt te gaan. Even zw/w gezien mis ik echter dit "optreden" een beetje :frown: Ik ben van mening dat: als je een regel stelt, deze ook moet handhaven! En dat is nou precies wat er niet gebeurd...

Even als verder voorbeeld: Recentelijk ontspoorde een beoordelingstopic van Christaa in een discussie over het logo wat zij in haar foto's plaatst. Het moderatieteam reageerde hierop door van Christaa's topic 2 topics te maken. Eentje voor de beoordeling en eentje voor de (ongevraagde) discussie over het logo :| Aanmerkingen van forumleden werden verwijderd...

Verder voorbeeld: Heb zelf een "gevraagd" topic geopend omdat ik op zoek was naar een licht/flitsmeter. Dit topic ontspoorde in een discussie over het nut van een lichtmeter. Zelf herhaaldelijk verzocht on-topic te gaan, maar uiteindelijk de moderatie verzocht het topic te sluiten. De reactie hierop was dat het topic verplaatst werd. Bovendien kreeg het een andere titel. Iets als: "Help! Welke lichtmeter!!)

In beide gevallen laten medeforumgebruikers een topic mislukken en is de topicstarter de dupe. Eigenlijk krijgen de gebruikers die het topic laten ontsporen gewoon "hun zin" en voelt de topicstarter zich dus niet serieus genomen.

Toch wil ik wel aantekenen dat de eerste verantwoordelijkheid bij de forumgebruikers ligt. Een ieder zou zich er van bewust moeten zijn dat er (vaak) veel moeite gedaan is om een bepaalde foto te maken, een topic aan te maken, of überhaupt een foto geplaatst te krijgen. Daarnaast zijn er soms persoonlijke omstandigheden van de persoon achter de forumnaam "Pietje Puk". En dat is soms lastig te onderkennen via dit medium. Zeker via het anomien geschreven woord...

Mocht het dan toch fout gaan? Dan pas zou het moderatieteam in moeten grijpen. Maar dat is dus wat er, in mijn optiek, niet gebeurd...

Ik schrijf dit epistel overigens met alle respect voor ieder forumlid en het moderatieteam. Laatstgenoemde steekt toch maar weer een hoop vrije tijd in dit forum!! Laat dat gezegd zijn...Ook omdat ik graag gebruik maak van dit forum. Ter lering ende vermaak... :lol: Maar zaken als deze doet het plezier teniet... En maken eigenlijk dat ik de stap die Geert nu neemt erg goed begrijp.

En nu weer met z'n allen naar buiten. Hupsakee!! Mooi foto's maken :)

Met vriendelijke groet,

Rinaldo Wolvers
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor justme » do okt 17 2013 2:34 pm

Wolfman schreef:

Kritiek mag dus niet. Althans.. Openlijk in een topic...Deze word door WT verwijderd, zonder reactie....



Nogmaals, kritiek is altijd welkom, alleen niet handig om dat in andermans topic te doen. Goed dat je dit dus nu oppakt in deze sectie!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Cees » do okt 17 2013 2:42 pm

Heren, ik heb nu beide draadjes even doorgelezen. In feite zijn jullie het volgens mij wel eens, Rinaldo heeft een aantal opmerkingen gemaakt over niet ter zake doende opmerkingen en Wiebe heeft ze opgeruimd. Klaar. Daarbij heeft hij ook de post van Rinaldo opgeruimd. Lijkt mij te verdedigen, post had ook als attentiemail naar het team modjes kunnen gaan.
Los het svp verder even op per Pb, dat gaat makkelijker, of beter bel elkaar even!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor DannySan » do okt 17 2013 2:45 pm

En nou valt me de bek open, in plaats van dat men het probleem 'achter de schermen' oplost gooit de betreffende moderator maar een stuk weggeknipte tekst in het topic "erbij"?
Voor het leesgenot? :shock: :shock: :shock:
En het nut van deze reactie is... de discussie 'voor de schermen' oprakelen? In plaats van - zoals Peter treffend aangeeft - het netjes op te lossen?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Peter » do okt 17 2013 2:56 pm

Wolfman schreef:
Kritiek mag dus niet. Althans.. Openlijk in een topic...Deze word door WT verwijderd, zonder reactie....


Kritiek mag wel, graag zelfs. Ik heb daar geen moeite mee.
Ik zal ook (niet vaak) berichten verwijderen. Jullie vullen zelf het forum met reacties , wie ben ik om ze te verwijderen ?

Hooguit worden draadjes soms gesplitst of verplaatst. En ik besef me terdege dat de grenzen bij de secties fotobeoordelingen en foto presentaties soms dicht bij elkaar liggen. Bij presentaties willen we 'babbelbox' commentaar, bij beoordelingen een inhoudelijke reactie.
En ja.., het loopt soms door elkaar heen. Erg ? voor de een wel, voor de ander niet.

Ik pas ervoor om als een schoolmeester elke reactie te gaan toetsen of het wel of niet past binnen de regeltjes. Een ieder is volwassen genoeg lijkt me. Wordt het echt buitensporig dan grijpen we wel in. Voor de rest doen we primair een beroep op de volwassenheid van een ieder. En in de regel loopt dat best goed.

En daar waar zaken eens scheef gaan.., het zij zo. Dan buigen we en proberen we het de volgende keer beter te doen. Beschouw die leercurve als positief, dat doen wij ook

Dat geldt denk ik voor een ieder die zijn tijd steekt in de vereniging, van mod tot bestuurslid, van redactie lid tot regio coordinator en al die anderen die binnen de NCN actief zijn

That's all.
Online
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor yzf1kr » do okt 17 2013 2:59 pm

Waarom zijn de reacties gewist en niet gewoon afgesplists?

Je geeft zelf al aan waar deze discussie thuis hoort? Waarom niet gewoon zelf even verplaatst, dan was deze hele discussie overbodig geweest.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Zeer ontevreden na optreden van Moderatie

Berichtdoor Johan v. V. » do okt 17 2013 3:00 pm

Mensen toch. Er is iemand ontevreden over een ander iemand. Doe me een lol en probeer niet het hele forum erbij te betrekken. Wat wil je hiermee bereiken?
Zoals eerder is aangegeven zijn daar andere wegen voor.
Ik zou zeggen: slotje er op, overgaan tot de orde van de dag, en dit forum gezellig houden. Als iemand dat doet besluiten z'n lidmaatschap op te zeggen is dat zijn keus. Jammer, maar dat zegt meer van hem dan van een ander.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Online
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten