Geen foto's meer

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Geen foto's meer

Berichtdoor Kroontje » do nov 28 2013 6:33 pm

Hallo

Nu even een persoonlijke opmerking vanaf mijn kant en niet als mod ;)
Misschien is het jullie al opgevallen, maar ik heb mijn foto's niet meer op het forum staan.
De redenen daarvoor is bijv. dat ik een hekel heb gekregen aan verzameldraadjes. Als je vraagt om reactie te geven op de foto die eerder is geplaatst, gebeurt dat niet.
Dit heb ik gemerkt aan het draadje wat ik maakte over bijzondere bewerkingen, met name plug-ins.
Ik vind de manier waarop nu de foto's geplaatst worden niet interessant, omdat alles door elkaar staat.
Hier wel onderbouwde reactie en daar niet. Persoonlijk kan ik me daar niet meer in vinden ;)
Ik weet dat dit forum als fotoapparatuur bestempeld is, maar ik mis de motivatie om hier nog foto's te plaatsen ;)

Met vriendelijke groet,

Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Robin » zo dec 08 2013 5:58 pm

Kan de reactie van Mark erg goed begrijpen.

Waar ik mij het meest aan erger is de discussie over presentatie/ beoordeling. In presentatie mag er geen "commentaar" geven mag worden, maar in het beoordelingsdraadjes word er alleen nog maar naar technisch perfecte beelden gestreefd door verscheidene leden.

Waarom stappen we hier niet vanaf?

Op verscheidene fora zijn er meerdere categorieën, zoals landschap en natuur, steden/architectuur, voertuigen op het land , lucht en te water, etc. Hierdoor kan iedereen filteren wat hij wil zien of niet etc. Elke post mag opbouwend bekritiseerd worden. Dit werkt op alle fora, waarom hier zou het hier niet werken? Ook de verzameldraadjes, ja ze staan apart, ik kijk er nooit naar behalve als ze weer actief zijn in actieve onderwerpen. Dit kan veel overzichtelijker door de categorieën, met daarin één singleshot draadje voor de enkele beelden. daarnaast vind ik de verzameldraadjes meer een dump plaats waar alleen foto's gepost worden zonder op een andere foto's commentaar te geven.
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Gebruikersavatar
Robin

Forumlid
Berichten: 2387


Locatie: Grootebroek
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Kroontje » zo dec 08 2013 6:04 pm

Mooie toelichting Robin ;)

Je slaat de spijker op zijn kop met een Moker :lol:
Mijn Dank ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Ton van de Wiel » zo dec 08 2013 6:09 pm

Robin, helemaal met je eens! We hadden hier toevallig afgelopen zaterdag ook al over gesproken tijdens de Anton Pieck parade en toen zaten we ook al op een lijn.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Jumpjiving » zo dec 08 2013 6:11 pm

Kroon, je bijdrage op deze site kan ik eigenlijk altijd wel waarderen
Het probleem dat je schets herken ik ook.
Mogelijk een aanleiding om de gehele opzet eens te heroverwegen.
Even de zaak opschudden.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor D. Haaksma » zo dec 08 2013 6:18 pm

Er zijn tig fotoforums.
Ik snap die plaatsingen hier ook niet.
En reageer daar eigenlijk ook niet op.
Het nut op ons forum van het plaatsen van een foto is verduidelijking van gebruik of verkeerd gebruik van apparatuur, ter verbetering van je technieken of meer inzicht, fouten opsporen etc.
En dan is men ineens weer terughoudend om op verzoek de betreffende plaat te posten. Vreemd vind ik dat dan.

Puur voor "kijk een wat een leuk plaatje ik gemaakt heb" is hier m.i. onzinnig. :twisted:
Ga daarvoor naar een dergelijke fotosite. Die zijn daarvoor en scoor je al die ooo's een aaa's.
Tante Truus van drie hoog achter vindt namelijk alles mooi.

Of open een parallel lopende site met albums of zo, speciaal voor de leden met die behoefte.
En, ik bedoel dat niet denigrerend, laat dat ook duidelijk zijn.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor bjornc » zo dec 08 2013 6:29 pm

Ik herken de problematiek.
Maar om nou op andere fotofora uit te zijn op óóó en ááá... daar herken ik mezelf niet in.
Ik zie het zelf graag dat ik opbouwende kritiek op mijn foto's krijg, en tegelijkertijd tips over hoe ik het kan verbeteren.

Opmerkingen als; Dit vind ik niets . Of; veel teveel verscherpt.

Daar kan je niet veel mee.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Ton van de Wiel » zo dec 08 2013 6:35 pm

Naar mijn bescheiden mening zijn er wat zaken die gescheiden moeten worden.
Ik zou graag een verdeling zien zodat ik zaken die mij interesseren snel kan vinden, en zaken die mij niet interesseren over kan slaan. Het zijn de bekende sub-verdelingen.
Macro, portretten, nachtfotografie, landschap, zwart-wit, straatfotografie, dieren en ga zo maar door. Als die onderverdeling er is kun je gerichter zoeken.
Zo heb ik persoonlijk niets met HDR of studio-fotografie., Die kan ik dan makkelijk links laten liggen. Zaken die wel mijn interesse hebben zijn dan eenvoudiger te vinden.
Voor mij geen onderscheid meer tussen foto beoordeling of technische beoordeling. Ook mijn tante Truus vind alles mooi maar die opinie hebben we niets aan. Ik denk dat de meeste mensen hier net iets meer zijn dan de gemiddelde amateur en ook veel interesse hebben achter de techniek van een camera en de techniek van een foto. Als we een foto plaatsen moet je dus kritiek kunnen verwachten, anders moet je de foto niet plaatsen. En die kritiek is er om van te leren, vooropgesteld dat de kritiek opbouwend is en met respect naar de fotograaf.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Kroontje » zo dec 08 2013 6:38 pm

Beste leden ik lees met veel bewondering mee :lol:
Ik vind het nu al mooi wat er naar boven komt ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor emdeklerk » zo dec 08 2013 7:05 pm

Ik weet het, ik trap een open deur in, maar ik vind dit nog steeds een cameramerkforum.

Al meerdere malen, ook in een ver verleden heb ik mij afgevraagd waarom het hier een soort "fotobucket" geworden is.

Mijns inziens hoort een foto hier alleen ter onderbouwing of illustratie van een bericht over Nikon-apparatuur, Nikon-optiek, Nikon-techniek of Nikon-problematiek.

Zoals ook dhr. Haaksma volkomen terecht opmerkt: er zijn zat fotofora.

Anders biedt natuurlijk ook Facebook een uitnemende gelegenheid...
Kan iedereen iets "leuk vinden" naar hartelust, en "delen" met de talloze "vrienden"!
Dan kan men volstaan met op dit forum even een linkje naar de eigen Facebookpagina te plaatsen,
waarna alle commentaar, gebrabbel en gesputter aldaar kan plaatsvinden!
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Léon Obers » zo dec 08 2013 7:16 pm

Robin schreef:Waar ik mij het meest aan erger is de discussie over presentatie/ beoordeling. In presentatie mag er geen "commentaar" geven mag worden, maar in het beoordelingsdraadjes word er alleen nog maar naar technisch perfecte beelden gestreefd door verscheidene leden

Ook de verzameldraadjes, ja ze staan apart, ik kijk er nooit naar behalve als ze weer actief zijn in actieve onderwerpen.

Door de geregelde terechtwijzingen als men bij "presentatie" teveel inhoudelijk en/of technisch ingaat op de daar getoonde foto's, laat ik die sectie tegenwoordig meestal reeds bij voorbaat links liggen.

Bepaalde verzameldraadjes vind ik overigens juist wel de moeite waard om te kijken zonder er commentaar te hoeven geven. De verzameldraadjes m.b.t. "oude manuele objectieven" en "zwart-wit" houd ik altijd bij.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor SwederD70 » zo dec 08 2013 7:31 pm

Robin schreef:Waar ik mij het meest aan erger is de discussie over presentatie/ beoordeling. In presentatie mag er geen "commentaar" geven mag worden, maar in het beoordelingsdraadjes word er alleen nog maar naar technisch perfecte beelden gestreefd door verscheidene leden.


:roll: :roll:
precies...nodigt ook ook erg uit allemaal om nog iets te schrijven of te posten...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor DannySan » zo dec 08 2013 7:48 pm

Vooropgesteld dat een ieder natuurlijk lekker zijn/haar eigen mening moet kunnen plaatsen wil ik wel even kwijt dat ik me volledig aansluit bij Kroontje en Robin.
De gedachtegang dat dit een apparatuur-forum is, waar de foto's alleen maar 'ter ondersteuning/verduidelijking van een probleem c.q. presentatie van een product' zijn en dat je voor een 'like' dan maar naar Facebook moet doet mij wel even de ogen redelijk 'open vallen'.

Als je zo'n gedachtegang vasthoudt dan is dit forum tot uitsterven gedoemd.
Dan wordt dit een forum waar oude mannetjes ellenlange discussies gaan voeren hoe je wel of niet technisch correct beschrijft waarom een focuspunt verdeeld is in 1/3 en 2/3 en dat die naar ratio verdeeld worden voor én achter dat scherpstelpunt; daarnaast gaan die mannetjes dan nóg langer in discussie waarom een foto die 'donker' geplaatst wordt (omdat die nu eenmaal door de TS 's avonds gemáákt was) echt niet 'goed' is en dat als zij dat zeggen dat het niet uitmaakt hoe mooi je zelf die foto vindt; dat hij dan toch echt niet mooi is omdat deze technisch gezien niet 'kloppend' zou zijn :?: :shock: :?

Foto's maken en delen is van 'nu'; dus als je als forum daarin mee wil groeien dan moet je ook van 'nu' zijn.
Juist diezelfde 'mannetjes' hebben letterlijk TONNEN aan kennis en ervaring aan boord; die kennis is zo nodig in deze tijd waarin iedereen die de Mediamarkt/Saturn uitloopt met een D-vulmaarin onder zijn/haar arm zich meteen 'volwaardig pro-fotograaf' waant.
Want ja, ook ik dacht dat toen ik mijn D3100 2 jaar geleden kocht; maar door hier te kijken/lezen/vragen te stellen/foto's te delen krijg ik gefundeerd commentaar (over het algemeen dan) en tips, trucs, hulp en opbeurende woorden. Waarom iemand 'afbranden' als zijn of haar foto's technisch niet 'correct' zouden zijn? Iedereen moet het toch 'leren'? En nee, niet iedereen haalt het niveau zoals ik hier soms voorbij zien komen.

Maar dat is juist ook zo mooi, foto's zien waarvan ik dan denk: "Wow, ik wilde dat ik ook zúlke mooie foto's kon maken" want dat inspireert mij om verder te gaan met mijn fotografie.
Ook het organiseren van uitjes die gaan over het leren maken van mooiere/betere foto's hoort daarbij; als het alleen maar zou gaan om het uitmelken van de D5300/Df/D7200/D8100/D400/D500/DXf en weet ik veel welke typen er nog komen en het technisch verhandelen van alle bijpassende technische onderdelen? Saai!

Het leuke is, is dat er onlangs eenzelfde discussie 'opdook' en dat er vanuit het 'team' werd gereageerd - ook op een uitgebreid bericht van mij - dat dit achter de schermen besproken zou worden.
Ik durf het niet te pinpointen, maar het lijkt mij dat er ondertussen al wel IETS gebeurt zou kunnen zijn. Of er wordt een uitspraak gedaan dat het definitief zo blijft zoals het is.
Jammer om te merken dat door niet 'slagvaardig' handelen er weer zo'n discussie oplaait; en het zal - zolang er niet IETS gebeurt - ook niet de laatste zijn...

Dit is wat ik ervan denk, doe ermee wat je wilt :mrgreen:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3826


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor bjornc » zo dec 08 2013 7:56 pm

DannySan schreef:Dan wordt dit een forum waar oude mannetjes ellenlange discussies gaan voeren hoe je wel of niet technisch correct beschrijft waarom een focuspunt verdeeld is in 1/3 en 2/3 en dat die naar ratio verdeeld worden voor én achter dat scherpstelpunt; daarnaast gaan die mannetjes dan nóg langer in discussie waarom een foto die 'donker' geplaatst wordt (omdat die nu eenmaal door de TS 's avonds gemáákt was) echt niet 'goed' is en dat als zij dat zeggen dat het niet uitmaakt hoe mooi je zelf die foto vindt; dat hij dan toch echt niet mooi is omdat deze technisch gezien niet 'kloppend' zou zijn :?: :shock: :?


Zonder namen te noemen kan ik wel stellen dat dat nu al gebeurt.

Maar je hele verhaal slaat de spijker op z'n kop Danny.
Gebruikersavatar
bjornc

Forumlid
Berichten: 1481


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Geen foto's meer

Berichtdoor Ton van de Wiel » zo dec 08 2013 8:01 pm

emdeklerk schreef:Ik weet het, ik trap een open deur in, maar ik vind dit nog steeds een cameramerkforum.

Al meerdere malen, ook in een ver verleden heb ik mij afgevraagd waarom het hier een soort "fotobucket" geworden is.

Mijns inziens hoort een foto hier alleen ter onderbouwing of illustratie van een bericht over Nikon-apparatuur, Nikon-optiek, Nikon-techniek of Nikon-problematiek.

Zoals ook dhr. Haaksma volkomen terecht opmerkt: er zijn zat fotofora.

Anders biedt natuurlijk ook Facebook een uitnemende gelegenheid...
Kan iedereen iets "leuk vinden" naar hartelust, en "delen" met de talloze "vrienden"!
Dan kan men volstaan met op dit forum even een linkje naar de eigen Facebookpagina te plaatsen,
waarna alle commentaar, gebrabbel en gesputter aldaar kan plaatsvinden!


Meestal kan ik me in je meningen vinden maar dit keer ben ik het niet met je eens. Jawel, het is een camera/merken forum maar het eindresultaat van die apparatuur is een foto. Als we alleen foto's zouden plaatsen als die een technisch onderwerp verduidelijken, dan zijn we snel klaar en heb ik nu al spijt dat ik contributie voor 2014 heb voldaan. Ik kan hier van alles lezen en leren over techniek, en het eindresultaat van die techniek zien door de foto's die mensen plaatsen. En daar leer ik van. Allen mag van mijn het onderscheid weg tussen een technische beoordeling of een gewone foto-beoordeling. Ik kan me werkelijk geen Nikon forum voorstellen zonder foto's.
Ton van de Wiel




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten