2014: wijzigingen op het forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Marten » wo jan 01 2014 7:46 pm

Patrick schreef:"Ervaringsniveau".
.... Dit profielveld geeft de andere forumbezoekers een beeld van de ervaringen van de persoon die foto's plaatst, een vraag stelt of commentaar geeft.
..... Natuurlijk is de bedoeling van dit veld dat je in je commentaar naar anderen rekening houdt met de waarde ervan!


De meerwaarde hiervan is mij nog niet helemaal duidelijk.
Stel iemand stelt een vraag over het verband tussen sluitertijd, diafragma en ISO. De basis van het fotograferen. Beheers je dat niet dan zit je m.i. op niveau één, hoogstens twee sterren.

Zou ik daar dan inhoudelijk een ander antwoord op moeten geven als de vragensteller zichzelf vijf sterren heeft gegeven, dan bij iemand die zichzelf één ster heeft toebedeeld? Lijkt mij niet.
Ik kan mij wel voorstellen dat je wat meer geduld opbrengt bij de beantwoording als de vragensteller zichzelf een of twee sterren heeft gegeven. (maar dan ook minder geduld als hij/zij zichzelf 5 sterren heeft gegeven?)

(Vanuit historisch oogpunt gezien lijkt het mij overigens beter om de sterren te vervangen door cijfers 1 tm 5)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor jfbat » wo jan 01 2014 7:49 pm

HannahV schreef:Zeker een verbetering inderdaad! Vind het alleen een beetje jammer dat de beoordelingenhoek weg is, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

In feite is het hele fotopresentatiegedeelte nu een beoordelingshoek, tenzij je duidelijk aangeeft dat je dat niet wilt.

(dat heet opt out en is het stukje waar ik benieuwd van ben of het ook echt goed gaat werken)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 7:57 pm

@Marten: ja, je wordt "geacht" anders te antwoorden. Sterker nog: als iemand zichzelf op 5 sterren heeft gezet en met een al te simpele vraag komt, dan mag je dat best even laten weten wat mij betreft. :mryellow:

Het veld is trouwens meer bedoeld voor de geplaatste foto's. Als iemand een beginner is reageer je neem ik aan anders op bepaalde zaken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Reest » wo jan 01 2014 7:58 pm

Marten schreef:Stel iemand stelt een vraag over het verband tussen sluitertijd, diafragma en ISO. De basis van het fotograferen. Beheers je dat niet dan zit je m.i. op niveau één, hoogstens twee sterren.
Zou ik daar dan inhoudelijk een ander antwoord op moeten geven als de vragensteller zichzelf vijf sterren heeft gegeven, dan bij iemand die zichzelf één ster heeft toebedeeld? Lijkt mij niet.

Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Je geeft zelf antwoord op je eigen vraag:
Ik kan mij wel voorstellen dat je wat meer geduld opbrengt bij de beantwoording als de vragensteller zichzelf een of twee sterren heeft gegeven


En het sterren systeem is wat mij betreft prima.

Rinus

Edit: Patrick was me net voor met antwoorden :oops:
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 8:03 pm

Marten schreef:(Vanuit historisch oogpunt gezien lijkt het mij overigens beter om de sterren te vervangen door cijfers 1 tm 5)

Noem ze dan maar asterixen... Er zit geen enkele politieke overweging achter. En die asterixen/sterren komen vaak terug als je 5 niveaus hebt. Zoals in View NX, Capture NX, Lightroom, etc. Cijfers is meer iets als je een schaal van 1 tot 10 hebt, toch?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Marten » wo jan 01 2014 8:15 pm

Patrick schreef:Het veld is trouwens meer bedoeld voor de geplaatste foto's. Als iemand een beginner is reageer je neem ik aan anders op bepaalde zaken.

Voor de reactie op foto's zie ik absoluut meerwaarde.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor HannahV » wo jan 01 2014 8:17 pm

jfbat schreef:
HannahV schreef:Zeker een verbetering inderdaad! Vind het alleen een beetje jammer dat de beoordelingenhoek weg is, maar dat zal een kwestie van wennen zijn.

In feite is het hele fotopresentatiegedeelte nu een beoordelingshoek, tenzij je duidelijk aangeeft dat je dat niet wilt.

(dat heet opt out en is het stukje waar ik benieuwd van ben of het ook echt goed gaat werken)


Ohja haha, weer te vlug gelezen ;)
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor ATOR » wo jan 01 2014 8:29 pm

Misschien is het een idee om een richtlijn te geven voor het ervaringsniveau.

Iets als:
* help ik heb net een camera
** ik worstel nog met de belichtingsdriehoek en het scherpstellen
*** ik beheers de camera
**** ik beheers de camera en heb me verdiept in compositie, licht, kleurenleer en esthetiek
***** techniek en kennis zijn voor mij een tweede natuur en volledig ondergeschikt aan het uitdrukken van een idee
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 8:31 pm

ATOR schreef:Misschien is het een idee om een richtlijn te geven voor het ervaringsniveau.

Iets als:
* help ik heb net een camera
** ik worstel nog met de belichtingsdriehoek en het scherpstellen
*** ik beheers de camera
**** ik beheers de camera en heb me verdiept in compositie, licht, kleurenleer en esthetiek
***** techniek en kennis zijn voor mij een tweede natuur en volledig ondergeschikt aan het uitdrukken van een idee

Dat staat zowel in de uitleg van het profielveld als in dit draadje...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor ATOR » wo jan 01 2014 8:36 pm

Uhm ja, ik zie het net nadat ik dit postte :oops: Ik wilde mijn post hier al deleten maar ben net te laat :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor a vgastel » wo jan 01 2014 8:45 pm

Patrick schreef:@Marten: ja, je wordt "geacht" anders te antwoorden. Sterker nog: als iemand zichzelf op 5 sterren heeft gezet en met een al te simpele vraag komt, dan mag je dat best even laten weten wat mij betreft. :mryellow:

Het veld is trouwens meer bedoeld voor de geplaatste foto's. Als iemand een beginner is reageer je neem ik aan anders op bepaalde zaken.

Dus die mag dan even de grond in getrapt worden met als gevolg dat je weer van voren af begint.Denk dan wel even na bij deze een antwoord te geven.
Ook hij kan met een simpele vraag komen waar hij een misschien passend of zoekende is met een probleem waar hij tegen aan loopt.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Reest » wo jan 01 2014 8:49 pm

a vgastel schreef:Dus die mag dan even de grond in getrapt worden met als gevolg dat je weer van voren af begint.........


Zullen we ook afspreken dat we wat beschaafde taal proberen te gebruiken vanaf vandaag :?: :idea: .
Goed voornemen wellicht?

Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor erikcreugers » wo jan 01 2014 8:50 pm

Allereerst iedereen de allerbeste wensen voor 2014, en dat alle dromen mogen uitkomen....

Ik vind deze veranderingen hartstikke positief. Nu er een duidelijk onderscheid gemaakt wordt tussen mensen die pas voor het eerst een SLR in handen hebben, en vervolgens om advies/beoordeling vragen en de professionals die ons willen laten meegenieten van hun werk. Ook vind ik het geweldig dat de forumbeheerders in eerste instantie geen onderscheid (zullen) maken tussen beginners en profs. Iedereen wordt gelijkwaardig behandeld, en dat laatste zal voor veel mensen een extra trigger zijn om vooral toch foto's te gaan plaatsen.
Ik zelf zie het forum als een soort leerschool, en ik moet eerlijk zeggen, ik ben nu een jaar lid, dat dit forum (en eigenlijk de hele club) een grote leerschool is. Zelden heb ik op een fotografieforum zoveel enthousiaste mede forumgebruikers ontmoet die absoluut niet beroerd zijn om je verder te helpen bij bepaalde fotografische technieken. Die via pm of e-mail complete instructiehandleidingen uit cursussen etc opsturen, gewoon omdat deze mensen de zelfde passie hebben, namelijk fotograferen en ook ooit helemaal onderaan op de ladder zijn moeten beginnen.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Snowdog » wo jan 01 2014 8:58 pm

Dat ziet er goed uit .

Ik persoonlijk vindt dit een mooi en zeer leerzaam forum .

Als beginner heb ik hier al heel wat kunnen weg lezen .

Gr Ron .
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2014: wijzigingen op het forum

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 9:11 pm

Reest schreef:
a vgastel schreef:Dus die mag dan even de grond in getrapt worden met als gevolg dat je weer van voren af begint.........


Zullen we ook afspreken dat we wat beschaafde taal proberen te gebruiken vanaf vandaag :?: :idea: .

Dat lijkt me logisch. Dat is nooit anders geweest.

Maar als iemand zichzelf op 5 sterren heeft gezet en deze persoon komt met een beginnersvraag, dan mag je dat best even aangeven zodat de vraagsteller wellicht zijn niveau heroverweegt. Dat dus wel zonder hem/haar bij de knieën af te zagen...

Je doet jezelf tekort als je jezelf niet op een realistisch niveau zet. Daarom heb ik mezelf ook niet op ***** gezet trouwens. Ik word nog steeds beter en ben nog echt niet uitgeleerd. En dat terwijl ik met name van de techniek inmiddels toch wel heel veel weet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten