Pas je ervaringsniveau aan!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Patrick » do jan 02 2014 10:53 am

Marten schreef:Hoe langer ik nadenk over het nieuwe systeem met ervaringsniveaus, hoe goed bedoeld dan ook, des te meer vrees ik dat het doel, - namelijk het verbeteren van de kwaliteit van de reacties- er niet mee wordt bereikt.

Ik houd het daarom maar op één ster.

Als veel bezoekers dat zo gaan doen dan heb je het systeem al om zeep geholpen voordat het een kans heeft gehad zich te bewijzen... :roll:

Het is toch duidelijk wat we willen bereiken met de introductie van dit nieuwe profielveld?

@Fotomarinus: het maakt toch niet uit of de laagste waarde 0 of 1 sterren is? Probleem van geen sterren is dat je dan het veld helemaal niet in je profiel te zien krijgt. En het is juist de bedoeling dat het bij iedereen te zien is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor ReneG » do jan 02 2014 10:59 am

Ik vind het een prima idee.

PS: En als mensen zichzelf voor de gek willen houden door zichzelf een andere score te geven dan ze zichzelf waard vinden, of zichzelf meer- of minderwaardig voelen t.o.v. anderen door dit systeem, dan is dat hun eigen probleem. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Marten » do jan 02 2014 11:15 am

Patrick schreef:...Het is toch duidelijk wat we willen bereiken met de introductie van dit nieuwe profielveld?

Jazeker, dat is mij duidelijk, Patrick.
Maar het maken van onderscheid tussen mensen, ook al doen zij dat zelf en dient het welk goed doel dan ook, stuit mij tegen de borst.
De overige wijzigingen die jullie hebben ingevoerd lijken mij trouwens prima!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor jdgraaf » do jan 02 2014 11:31 am

Marten schreef:
Patrick schreef:...Het is toch duidelijk wat we willen bereiken met de introductie van dit nieuwe profielveld?

Jazeker, dat is mij duidelijk, Patrick.
Maar het maken van onderscheid tussen mensen, ook al doen zij dat zelf en dient het welk goed doel dan ook, stuit mij tegen de borst.
De overige wijzigingen die jullie hebben ingevoerd lijken mij trouwens prima!


Onderscheid in mensen mag indien goed bedoeld.
Om het simpel te houden, kleuters stop je toch ook niet in dezelfde klas als 8e groepers?
Een beginner kan en mag je andere commentaren geven dan een vergevorderde zoals Leon Obers. En daarvoor is in mijn ogen een "onderscheid" noodzakelijk.
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Patrick » do jan 02 2014 11:35 am

jdgraaf schreef:Om het simpel te houden, kleuters stop je toch ook niet in dezelfde klas als 8e groepers?

In wezen doen we dat hier natuurlijk wel. We hebben alles van de basisschool tot universitair geschoolden in dezelfde klas. 8)

Vandaar dat we herkenbaar willen maken of je deel uitmaakt van groep 1, groep 2, etc. Om ervoor te zorgen dat je de feedback krijgt die het best bij je past. Niet om een hiërarchie tussen de bezoekers te creëren.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor jdgraaf » do jan 02 2014 11:42 am

Patrick schreef:In wezen doen we dat hier natuurlijk wel. We hebben alles van de basisschool tot universitair geschoolden in dezelfde klas. 8)

Vandaar dat we herkenbaar willen maken of je deel uitmaakt van groep 1, groep 2, etc. Om ervoor te zorgen dat je de feedback krijgt die het best bij je past. Niet om een hiërarchie tussen de bezoekers te creëren.


Maar volgens mij zeggen we hetzelfde om aan te geven hoe en wat voor feedback je moet geven moet je weten met wie je te maken hebt en op welk niveau die zich bevindt. Nogmaals ik ben het eens met de gekozen oplossing, en tijd zal het uitwijzen of de gekozen oplossing de juiste is.
Ik denk zelf van wel, maar goed ik kan er naast zitten. De tijd zal het leren.

Jan
Een berg Nikon spullen....
Gebruikersavatar
jdgraaf

Forumlid
Berichten: 821


Locatie: Hoofddorp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Haket » do jan 02 2014 2:34 pm

Het is een prima idee om door de TSer te laten aangeven op welk niveau hij denkt te zitten en daar commentaar op wenst.
Dit lijkt mij een hele goede manier om nieuwe Nikonians enthousiast te maken en te houden.
Voor de zeer ervaren leden voorkomt het ook irritatie om er van uit te gaan dat er al veel ervaring aanwezig is.
Gebruikersavatar
Haket

Clublid
Berichten: 1629


Locatie: Assen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Thor » do jan 02 2014 3:24 pm

Allereerst nog voor iedereen de beste wensen voor 2014! (Dit is mijn eerste post dit jaar)

Nog maar even een losse opmerking van mijn kant, dat er op vele fora talenten zijn die niets met de gebruikte techniek hebben en de mooiste resultaten boeken, en andersom. Dit in vele verschillende takken van hobbyisme! Of je nu aan sport, fotografie, quilten of schilderen doet, het gaat om resultaten. :lol:

Wat meet je dan als je alles begrijpt wat SPAM en belichting is, maar alleen met 'kiekjes' thuis komt?? (***)
met de groeten uit Lelystad
Nikon D300s Nikkor 16-85 / 18-200 / 70-300 Samyang 85:1.4 Nikon SB600 D70/D60/P600/S3500 & FZ1000
Gebruikersavatar
Thor

Forumlid
Berichten: 854


Locatie: De Nieuwe Wildernis
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor ReneG » do jan 02 2014 3:37 pm

Thor schreef:Allereerst nog voor iedereen de beste wensen voor 2014! (Dit is mijn eerste post dit jaar)

Nog maar even een losse opmerking van mijn kant, dat er op vele fora talenten zijn die niets met de gebruikte techniek hebben en de mooiste resultaten boeken, en andersom. Dit in vele verschillende takken van hobbyisme! Of je nu aan sport, fotografie, quilten of schilderen doet, het gaat om resultaten. :lol:

Wat meet je dan als je alles begrijpt wat SPAM en belichting is, maar alleen met 'kiekjes' thuis komt?? (***)


Meestal is het verschil ook weer niet zo extreem. Pak je gewoon het gemiddelde, dat heb ik ook gedaan. Voorbeeld:

Techniek ligt me, dat leer ik snel. Ik ken alle opties van mijn camera en elke andere Nikon DSLR heb ik (weet ik uit ervaring) in no-time onder controle. Ik maak zelden technisch slechte foto's (onscherp, verkeerd belicht etc). Ik snap ook hoe sensors, lichtmetings- en flitssystemen werken, al heb ik niet al die kennis paraat.

Ik heb daarentegen weinig inzicht in wat een mooie foto gaat maken (al weet ik tegenwoordig wel wat ik mooi vind, dat is voor mij al heel wat). Compositie-technisch ben ik naar mijn idee weinig creatief, ik denk zelfs matig.

Oftewel, voor techniek geef ik mezelf een 4 en voor compositie e.a. een 2. Dat is gemiddeld een 3. Lijkt me niet zo moeilijk als je eerlijk bent over wat je zelf kunt?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor CaptainHook » do jan 02 2014 4:00 pm

Ik kom altijd met 5 sterren kiekjes thuis! :lol:
Het woord 'kiekjes' is trouwens afkomstig van de Nederlandse Fotopionier Israël Kiek: http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABl_Kiek
Zijn achternaam is in Nederland synoniem geworden voor de pretentieloze, uit de losse pols geschoten, foto: het kiekje.

Maar ff sereneus, we zullen natuurlijk allemaal wel eens de betere en deze-moet-ik-snel-deleten-shots maken. En wat voor de één, de vol trots getoonde, maar de nimmer aflatende stroom van schattige kinder- en huisdierenkiekjes, leuk zijn om naar te kijken, zal de ander vervelen.
Als ik voor mezelf spreek, deze categorie heeft me, ook in mijn 1-ster stadium, nog nooit aangesproken, maar dat terzijde.

Enige zelfreflectie conform dit recent geplaatste stroomdiagram: viewtopic.php?f=37&t=53188 zou wel de 'consumeerbaarheid' van menig geplaatste foto kunnen verhogen. En dientengevolge de kwaliteit van de reacties en het forum(niveau) in het algemeen. :idea:
Soms (of vaker :wink: ) moet je gewoon kunnen zeggen dat iets niet goed is en/of niet boeit. Zodat hopelijk het de volgende keer WEL een boeiend kiekje is!
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Sandervb » do jan 02 2014 8:24 pm

Ik vind het eigenlijk wel een goede oplossing en ik denk ook dat als die goed gebruikt wordt dat het zeker kan werken.
Nikon D7100
Nikkor AF-S 50 1.8 G \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 50 AW & 202 AW
Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2 \ Carry Speed FS-Slim Prime
Gebruikersavatar
Sandervb

Forumlid
Berichten: 962


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor reneo57 » do jan 02 2014 8:29 pm

Al zitten er bij die denken, meer sterren dan sta ik hoger in aanzien, maar ja die vallen vanzelf wel door de mand. :wink2:
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Bert vD » do jan 02 2014 9:10 pm

Na natuurlijk ook mijn beste wensen voor 2014: ik vind het ook een goede poging van het bestuur om de discussies op het forum wat meer te stroomlijnen mits een ieder zijn best doet de gedachtengang er achter te volgen. Sterren zijn er voor een makkelijker inschatten hoe te antwoorden op een vraag van een forumlid. Niet meer en niet minder. Toch..........?


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Ton van de Wiel » do jan 02 2014 9:14 pm

Nou vooruit, heb mezelf drie sterren gegeven. Met een drie was ik vroeger op school best blij geweest.
Ton van de Wiel



Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor JaapV » do jan 02 2014 11:07 pm

Relativeer eens een beetje.
Neem wat afstand van jezelf.
Het lijkt hier net alsof er voor sommigen geen écht leven bestaat buiten dit forum.
Die sterretjes zijn maar een hulpmiddeltje. Geen militaire rang of zo... :roll:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten