Pas je ervaringsniveau aan!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 6:45 pm

De introductie van het ervaringsniveau in je profiel is een belangrijk onderdeel van de nieuwe manier van werken op het forum. Maar dan is het natuurlijk essentieel dat iedereen de waarde kiest die bij hem of haar past. Graag direct even doen!

* Je bent beginner. Je werkt op de automatische stand van de camera en weet niets of vrijwel niets van de techniek, compositie en dergelijke.

** Je werkt nog steeds op de automatische standen maar weet ondertussen wat meer van de techniek en compositie. De begrippen binnen de fotografie beginnen je wat te zeggen maar je gebruikt ze nog niet in de praktijk.

*** Je weet wat begrippen als diafragma, sluitertijden, ISO en dergelijke inhouden. Je gebruikt vaak de standen S, P, A en M van de camera en weet wat het effect is van de gekozen waarden. Je gevoel voor compositie begint zich steeds beter te ontwikkelen.

**** De techniek heeft nog maar weinig geheimen voor je. Je fotografeert al een tijd en je weet wat je doet. Je weet wat wel en wat niet werkt in bepaalde situaties. Je kan een foto in je hoofd al maken.

***** Fotograferen heeft in feite geen geheimen meer voor je. Je fotografeert al behoorlijk lang, wellicht zelfs professioneel.

Overschat jezelf niet! Niet meer dan 5% van onze bezoekers zouden volgens mij ***** moeten kiezen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Jan en Yuul » wo jan 01 2014 6:53 pm

Is het niet handiger eerst uit te leggen, wat daar de bedoeling van is? Of heb ik iets gemist?

Groet,

Jan (van Yuul :) )
Laatst gewijzigd door Jan en Yuul op wo jan 01 2014 7:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 562


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Peter » wo jan 01 2014 6:54 pm

Daar heb je dan over heen gelezen wellicht
viewtopic.php?f=82&t=53159
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor reneo57 » wo jan 01 2014 6:55 pm

Jan en Yuul schreef:Is het niet handiger eerst uit te leggen, wat daar de bedoeling van is? Of heb ik iets gemist?

Groet,

Jan (van Yuul :) )


Lezen hè :wink2:

Wat is er veranderd? Allereerst introduceren we een geheel nieuw profielveld met de naam "Ervaringsniveau". Aan de hand van dit profielveld kan een ieder voor zichzelf bepalen of hij/zij zich een beginnend, een meer gevorderd of volleerd fotograaf vindt. Je hebt keuze uit vijf niveaus en je bepaalt de waarde van dit veld zelf; er wordt niet op gemodereerd. Dit profielveld geeft de andere forumbezoekers een beeld van de ervaringen van de persoon die foto's plaatst, een vraag stelt of commentaar geeft. Standaard wordt voor iedereen het nieuwe veld op beginner (één ster) gezet, dus pas het zo snel mogelijk aan naar het niveau waarop jij hier benaderd wilt worden! Natuurlijk is de bedoeling van dit veld dat je in je commentaar naar anderen rekening houdt met de waarde ervan!
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Jaap Driest » wo jan 01 2014 7:01 pm

Ik denk dat veel mensen er moeite mee hebben om zichzelf goed in te schalen. Dat geldt overigens niet alleen voor fotograferen.
Zou het een idee zijn om een soort keuzehulp te ontwikkelen? Een set vragen waarin je jezelf kunt waarderen, of je ervaring kunt weergeven. Uiteindelijk komt er een score uit. Net als bij de Viva "Ben ik een goede minnaar?".
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Kroontje » wo jan 01 2014 7:03 pm

Het is het zelfde als een restaurant kiezen :lol: Hoe beter hoe meer sterren;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 7:04 pm

Ik heb de omschrijvingen in het eerste bericht van dit draadje ingevoegd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Peter » wo jan 01 2014 7:05 pm

Bij het profiel staat een 'richting gevende tekst' . Dat leek ons in eerste instantie voldoende

edit, Patrick was me voor
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Niet meer dan 5%

Berichtdoor gijs sandberg » wo jan 01 2014 8:49 pm

Beste Patrick,
Dat lijkt me wel erg ruim gedacht.
Van de nieuwe gebruikers zou je dat wellicht op 0.1 moeten stellen.
( is er een default waarde voor nieuwe aanmeldingen?)
Overigens mis ik de buiten-categorie (noem het maar de Freaks :twisted: )
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Kroontje » wo jan 01 2014 8:59 pm

Beetje vreemde reactie Gijs

Van de nieuwe gebruikers zou je dat wellicht op 0.1 moeten stellen.

Persoonlijk mij geheel onduidelijk
Overigens mis ik de buiten-categorie (noem het maar de Freaks :twisted: )

En Freaks willen we niet, of het moeten Nikon freaks zijn ;)


Kroontje
Kroontje



Onderwerp:

Re: Niet meer dan 5%

Berichtdoor Patrick » wo jan 01 2014 9:14 pm

gijs sandberg schreef:Beste Patrick,
Dat lijkt me wel erg ruim gedacht.
Van de nieuwe gebruikers zou je dat wellicht op 0.1 moeten stellen.
( is er een default waarde voor nieuwe aanmeldingen?)
Overigens mis ik de buiten-categorie (noem het maar de Freaks :twisted: )
Groeten, Gijs

Je begint gewoon op *. Iedereen heeft dat ook als standaard waarde gekregen. En wat is er mis met ***** als hoogste waarde? Dat zou echt het topje van de ijsberg moeten zijn. Niet meer dan 5% moeten er wat mij betreft in komen, maar dat is natuurlijk aan jullie!

Meer dan 5 niveaus lijkt mij niet verstandig. En je wint er niets mee ten opzichte van 5 niveaus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Marten » wo jan 01 2014 9:15 pm

Patrick schreef:....Overschat jezelf niet! Niet meer dan 5% van onze bezoekers zouden volgens mij ***** moeten kiezen...

En dan alleen nog als deze bezoekers ook foto's plaatsen.
Want daar is deze rating met name voor bedoeld begrijp ik uit je eerdere beantwoording.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor JanJacob » wo jan 01 2014 9:16 pm

Marten schreef:
Patrick schreef:....Overschat jezelf niet! Niet meer dan 5% van onze bezoekers zouden volgens mij ***** moeten kiezen...

En dan alleen nog als deze bezoekers ook foto's plaatsen.
Want daar is deze rating met name voor bedoeld begrijp ik uit je eerdere beantwoording.


Nee, niet alleen dat. Ook in de beantwoording over vragen van technische aard weet je zo beter hoe 'moeilijk' je het kunt maken.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor Marten » wo jan 01 2014 9:22 pm

JanJacob schreef:....Nee, niet alleen dat. Ook in de beantwoording over vragen van technische aard weet je zo beter hoe 'moeilijk' je het kunt maken.

Ik verwijs naar een antwoord van Patrick in het topic: "2014 ,,,," etc
Patrick schreef:......
Het veld is trouwens meer bedoeld voor de geplaatste foto's. Als iemand een beginner is reageer je neem ik aan anders op bepaalde zaken.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Pas je ervaringsniveau aan!

Berichtdoor jfbat » wo jan 01 2014 9:24 pm

Ik vind ook dat er een buitencategorie zou moeten zijn voor mensen die 5 sterren eigenlijk nog te weinig vinden voor zichzelf. Dan weet je tenminste meteen wat voor vlees je in de kuip hebt… ;)
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten