Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor JaapV » vr jul 03 2015 12:41 am

Peter vroeg wat ik er zelf, inhoudelijk van vond.
Dat had ik na het lezen van de eerste pagina al willen neerzetten maar ik struikelde enkele keren over overbodige emoties die mij de behoefte daartoe even ontnamen. Dat overkomt me vaker in zulke draadjes.
Mijn weinig constructieve mening is dat het - behalve wat ik hiervoor schreef - prima gaat zoals het nu is. Ik ben het eigenlijk helemaal eens met Highlander, hier vlak voor.

Een kleinigheid die eigenlijk nauwelijks on-topic is moet me nog van het hart. Dit knipseltje staat aan het begin van dit draadje:
djunclesam schreef:(...)
Beginners krijgen hier altijd een welgemeend schouderklopje na het plaatsen van een foto, maar veel verder gaat het niet. Typ ik onlangs hele epistels over mijn persoonlijke ervaring met flits technieken bij bruidsfotografie, wordt daar zelfs niet op gereageerd, gewoon ook helemaal niet. Daarmee zeg ik ook niet dat ik gelijk heb of alles goed doe, integendeel, maar een forum kan iets toe voegen als de leden met verschillende ervaringen, hun kennis en technieken gaan uitwisselen. Daar wordt iedereen beter van. DAT is toegevoegde waarde van een forum. Niet het voor de 100e keer herhalen van uitslagen van labtesten van andere sites. Daarom valt het volgens mij ook zo op dat er meer over andere merken gesproken wordt, niet omdat dat veel meer gebeurt, maar omdat er verder nergens over gesproken wordt...
(...)

Er is helemaal niks mis mee, maar ik voelde mij al aangesproken bij de genoemde "epistels" die hij eerder schreef. Het zat knap in elkaar. Zó zelfs, dat het niet alleen buiten mijn type fotografie maar ook ruim boven mijn "fotografeerniveau" lag. Ik kon er helaas niks mee, maar ik zat wel voor de schrijver te hopen dat er méér dan één zou zijn die er wél over mee kon praten. Het feit dat dat niet het geval bleek te zijn gaf me te denken. Mogelijk zouden sommige "toppertjes" zich erbij neer moeten leggen dat slechts betrekkelijk weinig regelmatige bezoekers van dit forum zich fototechnisch gezien in die ijle luchtlagen bewegen.
En stiekem denk ik ook dat de meeste toppertjes zich dit al lang geleden gerealiseerd hebben. :clap:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 03 2015 7:38 am

jfbat schreef:edit: qua de club. Persoonlijk zou ik het vreemd vinden als de club afscheid zou nemen van Nikon als ankerpunt. Dan is het een fotoclub als elke andere. Maar er moet wel gewoon plek zijn voor mensen met merkvreemd spul. En een kritische houding op Nikon moet ook mogelijk zijn. Dus: mag iemand die geen Nikon spullen (meer) heeft, lid worden van de club? Wat mij betreft: waarom niet.

Ben ik het helemaal mee eens.

Stel je voor dat het NIET mogelijk zou zijn dat je nog reacties zou mogen plaatsen m.b.t. andere merken en dezelfde houding zou elk ander "merken" georiënteerd forum aanhouden, dan zou je überhaupt nergens reacties kunnen plaatsen in die forums. Terwijl juist daar een aanmerkelijk aandeel in aantallen van gebruik van apparatuur gelegen is.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Vincent » vr jul 03 2015 9:09 am

JaapV schreef:Mogelijk zouden sommige "toppertjes" zich erbij neer moeten leggen dat slechts betrekkelijk weinig regelmatige bezoekers van dit forum zich fototechnisch gezien in die ijle luchtlagen bewegen.


Deels eens met je verhaal (en vooral het compliment dat ik er zelf in las :angel: )

Maar ik blijf het dan raar vinden dat workshops van bijv. Ferry Knijn binnen de kortste keren zijn uitverkocht terwijl er voldoende clubleden rondlopen die, hoewel met een ander portfolio en wellicht iets mindere uitleg-kwaliteiten, feitelijk hetzelfde kunnen/doen, én die kennis ook willen delen.

Want, wellicht val ik in de herhaling, maar op fotoapparatuur-technisch gebied zijn we echt niet onderscheidend. 99/100 vragen die hier gesteld en goed beantwoord worden kun je op ieder ander forum stellen. Met hetzelfde antwoord. Juist doordat er een club aan dit forum vastzit, heb je trouwere leden. Er is hier in mijn ogen ook veel minder verloop, en veel meer betrokkenheid (vandaar wellicht dat draadjes als deze zoveel reacties oproepen).

Want zo kun je ook tegen de zogenaamde 'toppertjes' aankijken. Op veel fora absorberen nieuwe leden heel veel informatie, worden 'goed' en gaan dan naast hun schoenen lopen en zie je nooit meer terug. Hier zie ik een groep die, vanwege de betrokkenheid bij NCN, blijft plakken en graag informatie wil delen en doorgeven. Ik vind het oprecht jammer dat daar zo weinig mee wordt gedaan...

Betrokkenheid, trouwe leden, en kennis. Dat is een recept voor een succesvol forum. Een goed gestructureerd forum met vragen over fotoapparatuur is erg zinvol, maar dan blijft er een handjevol users met veel apparatuur kennis over, die repeterende vragen gaat beantwoorden en de rest vand e users zoekt zijn heil elders. Ik zou het oprecht spijtig vinden als het forum die kant op zou gaan!

Maar ja, wie ben ik...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 03 2015 9:17 am

djunclesam schreef:....hoewel met een ander portfolio en wellicht iets mindere uitleg-kwaliteiten, feitelijk hetzelfde kunnen/doen, én die kennis ook willen delen.

Daar ligt misschien wel het succes van die workshops. :o :D :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor JvdKooij » vr jul 03 2015 9:20 am

djunclesam schreef:Want zo kun je ook tegen de zogenaamde 'toppertjes' aankijken. Op veel fora absorberen nieuwe leden heel veel informatie, worden 'goed' en gaan dan naast hun schoenen lopen en zie je nooit meer terug. Hier zie ik een groep die, vanwege de betrokkenheid bij NCN, blijft plakken en graag informatie wil delen en doorgeven. Ik vind het oprecht jammer dat daar zo weinig mee wordt gedaan...


Maar ja, wie ben ik...


Vincent,
Interesse in het geven van een workshop landschapsfotografie?
en dan met de nadruk op bewerking van de foto's.

Wie jij bent, een van de mensen die goed zijn, en dat ook nog eens op een geweldige manier kunnen overbrengen.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Vincent » vr jul 03 2015 9:45 am

Léon Obers schreef:Daar ligt misschien wel het succes van die workshops. :o :D :wink:


Ik voegde de "wellicht" maar toe voordat iemand anders dat als argument zou opvoeren :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 03 2015 10:24 am

jfbat schreef:
JaapV schreef:Een apart "hoekje" voor andere merken is geenszins het "idee" van Piepenholleke. Het werd in dit draadje ook al aangedragen door MarcoEOS700.

Het idee is zelfs al zo oud, dat dat aparte hoekje er al is. Daarom verbaas ik me over het aandragen van die oplossing, die is er immers al. Weten de leden die het aandragen dat dan niet? De grappige manier waarop ik die verbazing wilde weergeven, komt blijkbaar verkeerd over (ik dacht dat de smiley wel duidelijk maakte dat je het met een flinke knipoog moest nemen, maar smileys worden niet door iedereen hier begrepen herinner ik me nu uit een eerdere discussie hier), mijn excuses daarvoor.

Sorry, misschien was ik niet duidelijk. Ik bedoelde met mijn opmerking over die aparte hoek niet dat die er niet is en er wel moest komen, maar dat dat aparte hoekje wat mij betreft gewoon de beste oplossing is. Ook op ons Canon-forum werkt dat zo.

Ik heb echter bij het hier op het Nikon-forum in gebruik zijnde hoekje af en toe het gevoel dat "men" nog steeds vindt dat "niet aan Nikon gerelateerde apparatuur" stiekem toch op/aan een Nikon body moet zitten. Oftewel: (bijvoorbeeld) wel een topic over een Tamron objectief op een Nikon body, maar niet een topic over een Canon/Sony/whatever DSLR. Dat lees ik af en toe tussen de regels door in sommige reacties, maar goed, dat kan ook mijn perceptie zijn natuurlijk ;)

Ik zou persoonlijk nooit de Nikon-identiteit volledig overboord gooien. Daar verlies je volgens mij alleen maar mee. Nikon heeft een rijke geschiedenis en ik ben zelden zoveel betrokkenheid en kennis daarover tegengekomen dan op dit forum. Dat moet je koesteren - zonder echter in de kramp te schieten.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor JaapV » vr jul 03 2015 1:23 pm

Marten schreef:Mijn opvatting:
Als het Nikon forum een merkenforum wil blijven dan moet het zich beperken tot Nikon en Nikon gerelateerde onderwerpen.
Wil men ook andere merken aan bod laten komen dan wordt dit forum een algemeen fotografieforum. Daar is niets mis mee, maar dan dient wel de naam van dit forum te worden aangepast.
Ik hoop op een correcte discussie.

Nou, dat hebben we geweten! :wink2: :lol:
Na de tot dusver geuite meningen denk ik dat de consensus ongeveer net zo ligt als ik zoëven heb verwoord: "niks meer aan doen".
En wat de naam betreft: het is maar een naam, het hoeft toch niet noodzakelijkerwijs een exacte omschrijving te zijn?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Marten » vr jul 03 2015 1:35 pm

Zie mijn eerste post maar als uitdagende stelling om de discussie op gang te brengen.
Die discussie is wat mij betreft tot nu toe correct verlopen.
Conclusies laat ik graag aan anderen over.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Skippy » vr jul 03 2015 2:01 pm

Marten, ik ben wel benieuwd naar jouw mening. Zou jij bepaalde veranderingen doorgevoerd willen zien?

Van mij mag het blijven zoals het is. Ik vind de bijdragen over niet-Nikon in het algemeen nuttig. Als ik iets niet wil lezen herken ik dat aan de kop van het bericht of ik ben er snel achter als ik de tekst lees. Veranderingen om niet-Nikon berichten, discussies etc. te weren zullen m.i. negatief uitpakken voor de kwaliteit en kwantiteit van het forum.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Marten » vr jul 03 2015 2:39 pm

Luc, ik gebruik het forum primair voor het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie over alles wat met NIKON te maken heeft. Ik heb er veel van opgestoken.
Andere merken interesseren mij ook, maar ik bezit ze niet. Kan er dus ook niets zinnigs over zeggen.
Als ik gericht iets over een ander merk wil weten staat het gehele internet tot mijn beschikking.

De toenemende aandacht op dit forum voor andere merken, maakt dat ik steeds meer moet gaan zoeken naar de voor mij relevante Nikon informatie. De topics die gaan over andere merken beperken zich namelijk niet alleen tot "niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur", maar komen elders op het forum ook aan de orde, zoals bij "fotografische aankopen", "coffeecorner" etc. In het overzicht van onderwerpen staat ook alles door elkaar.
Daarbij komt dat ik niet zit niet te wachten op "bevindingen" met betrekking tot een ander cameramerk, die meer weg hebben van een reclame campagne, dan dat er sprake is van een objectief verslag met pro's en con's.

Een duidelijker onderscheid en overzicht is dus wenselijk wat mij betreft.
Hoe, dat laat ik graag aan de de forumbeheerders, het bestuur en vooral de NCN leden over.
groet,
Marten
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Skippy » vr jul 03 2015 2:41 pm

Duidelijk, bedankt voor je toelichting Marten.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Vincent » vr jul 03 2015 2:57 pm

Marten schreef:Luc, ik gebruik het forum primair voor het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie over alles wat met NIKON te maken heeft. Ik heb er veel van opgestoken.


Ieder zijn ding hoor, dus verder zonder waardeoordeel, maar ik snap gewoon niet hoe 'zoveel mogelijk informatie' over een merk een doel op zich kan zijn... Het gaat toch om het fotograferen? Om de foto's? Niet om zoveel mogelijk van alle apparatuur met hetzelfde merkje te weten??

Maar misschien komt in een draadje als dit juist het onderscheid tussen de foto-fotografen en de apparatuur-users naar boven. Niets mis mee, maar lijkt me juist de hele basis voor deze discussie. Zoals emdeklerk al zegt is het volgens hem een apparatuur forum, jij behoort dus bij dat kamp. Ik vind het daarentegen een fotografieforum met ook geneog medestanders. Elke keer bij een dergelijke discussie komt het op die tegenstelling uit. De fotografen tegenover de apparatuur-users. Daar gaan we dus ook nooit uitkomen... :wink:

Dan is alleen de vraag hoe het zo gefaciliteerd kan worden dat beiden aan hun trekken komen. Daarin lijkt de huidige opzet meer dan voldoende wat mij betreft!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Skippy » vr jul 03 2015 3:05 pm

Precies, daar zit de crux. Het forum is ooit gestart als toegevoegde waarde voor de Nikon Club Nederland toen de digitale apparatuur nog in de kinderschoenen stond. Het merendeel van de leden was liefhebber en kenner, vooral van Nikon apparatuur uit het analoge tijdperk. Niets mis mee, integendeel maar de tijden zijn nu eenmaal veranderd. Digitale techniek heeft fotografie m.n. bereikbaar gemaakt voor een groep fotografen die niet primair in techniek geïnteresseerd is maar in praktische bruikbaarheid en resultaten.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony, Fuji, Samsung, Leica, Canon.....of alleen Nikon?

Berichtdoor Flandria » vr jul 03 2015 3:10 pm

Kijk eens wat er van die "harde kern" is overgebleven: weinig tot niets.
Die zijn al lang en breed afgehaakt of hebben hun interesses verlegd.
Zo gaat dat nu eenmaal, erosie zeg maar, net als een taal slijt.
Maar het forum "slijt" mee. ook dat houd je niet tegen.
Flandria




Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten