Bewerken van berichten

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Bewerken van berichten

Berichtdoor Skippy » wo jul 14 2021 7:26 pm

Het bewerken van een door een gebruiker geplaatst bericht is met de huidige foruminstellingen na een bepaalde tijd niet meer mogelijk. In mijn herinnering is dat gedaan in een periode dat er op het forum verhitte discussies werden gevoerd en het aanpassen van geplaatste berichten door gebruikers ongewenst werd beschouwd. Kunnen we eens nadenken of deze beslissing teruggedraaid kan worden en dus het aanpassen van een bericht voor onbepaalde tijd weer mogelijk wordt?
Laatst gewijzigd door Skippy op wo jul 14 2021 7:26 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Ronald53 » wo jul 14 2021 7:41 pm

Mee eens. Wat mij betreft mag het worden teruggedraaid.

Ik fotografeer, dus ik ben.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Peter » wo jul 14 2021 9:46 pm

in forums vinden discussies plaats, waardoor het zonder meer verwijderen van iemands berichten discussies onbegrijpelijk maakt. Dat is een algemeen aanvaarde reden om in forumvoorwaarden te regelen dat berichten in beginsel niet zonder dringende reden worden verwijderd.

Om deze reden is destijds hiervoor gekozen.

Echter, dan moet het vooraf geregeld zijn en daarmee ingestemd worden (tijdens registratie) dat de berichten ineens "eigendom" worden van NCN. En dat is niet het geval
Zie cursief voor de acceptatie voorwaarden tijdens registratie




Door het bezoeken van de "NCN website" (hierna genoemd "wij", "ons", "onze", "NCN website", "https://forum.nikon-club-nederland.nl" en "https://nikon-club-nederland.nl"), ga je automatisch akkoord met de volgende voorwaarden. Als je niet akkoord gaat met deze voorwaarden, bezoek of gebruik de "NCN website" dan niet langer. We hebben het recht om de voorwaarden op ieder moment te wijzigen en zullen ons best doen om je hiervan tijdig op de hoogte te brengen, het is echter aan te raden om zelf de voorwaarden regelmatig te controleren op wijzigingen. Wil je niet akkoord gaan met deze wijzigingen, maak dan niet langer gebruik van de "NCN website". Blijf je gebruik maken van de "NCN website", dan ga je automatisch akkoord met de wijzigingen en of toevoegingen.

Dit forum draait op phpBB. phpBB is een bulletinboardoplossing die is uitgebracht onder de “GNU General Public License v2” (hierna “GPL”) en kan gedownload worden via http://www.phpbb.com en via de Nederlandstalige website http://www.phpbb.nl. De phpBB-software maakt internetgebaseerde discussies mogelijk. phpBB Limited is niet verantwoordelijk voor wat wordt toegestaan of juist geweigerd als toelaatbare inhoud en/of gedrag. Meer informatie over phpBB kun je vinden op https://www.phpbb.com/ of de Nederlandstalige website http://www.phpbb.nl.

Je verklaart geen berichten te plaatsen die kwetsend, obsceen, vulgair, lasterlijk, haatdragend, dreigend, seksueel georiënteerd of enig ander materiaal bevat die de wetten van je eigen land, het land waar “NCN Forum” is gehost of internationale wetgeving kunnen schenden. Het plaatsen van dergelijke berichten kan ertoe leiden dat je met onmiddellijke ingang en permanent wordt verbannen van dit forum. Tevens kan je provider worden ingelicht. De IP-adressen van alle berichten worden opgeslagen om deze voorwaarden te kunnen waarborgen. Je gaat er mee akkoord dat “NCN Forum” het recht heeft om ieder onderwerp te verwijderen, te wijzigen, te sluiten of te verplaatsen wanneer zij dit nodig achten. Als gebruiker ga je ermee akkoord, dat de informatie die je bij ons invoert wordt opgeslagen in een database. Hoewel deze informatie niet aan een derde partij zal worden verstrekt zónder je toestemming, kan “NCN Forum” nóch phpBB verantwoordelijk worden gehouden voor een hackpoging die ertoe kan leiden dat de gegevens vrijkomen.


Voorts staat hierover ook niks in de forumregels

Mijn conclusie. De vrijheid om eigen berichten te wijzigen / wissen staat gewoon overeind c.q. dient op verzoek verwijderd te worden. Het is te beschouwen als een persoonsgegeven en een ieder is vrij daarover te beschikken en dus ook vrij daarvan verwijdering te 'vorderen' (duur woord) :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Nikkormaat » wo jul 14 2021 10:13 pm

Ik ben het er mee eens dat berichten voor het behoud van de lijn in een discussie niet zo maar verwijderd moeten worden.
Ook vind ik het logisch om er voor te kiezen dat je jouw eigen berichten niet meer kan aanpassen als er op is gereageerd.
Ik vind het moeilijk verdedigbaar dat de mogelijkheid om wijzigingen of toevoegingen in een eigen bericht aan te brengen erg snel na plaatsing verdwijnt. Zelfs als er nog niet op gereageerd is.
Die beperking zou ik graag zien verdwijnen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor w.wind » wo jul 14 2021 10:47 pm

Als je de tekst aanlevert bij één van onze moderatoren, kan een bericht altijd worden veranderd en zijn we daar altijd toe bereid ( mits dit de discussie niet te veel beïnvloed natuurlijk)
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Peter » wo jul 14 2021 10:55 pm

Maar Wim, dat is goed bedoeld
Maar daar gaat het natuurlijk niet over
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor imaginary_nl » wo jul 14 2021 11:09 pm

Ik vind dat het aanpassen van de berichten wel beperkt mag zijn.

Het opstarten van een discussie en vervolgens berichten aanpassen haalt volledig de context van opmerkingen weg en maakt daarmee de hele discussie waardeloos.

Eerst nadenken voor plaatsen zou wellicht helpen.


Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Mieke53 » wo jul 14 2021 11:20 pm

Helemaal mee eens Patrick.
Gewoon ff nadenken wat je plaatst.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2383


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Peter » wo jul 14 2021 11:27 pm

In de hele discussie kun je ook nog betrekken de optie om je account van dit forum te mogen verwijderen c.q. laten te verwijderen

Om welke redenen dan ook.
Daar kunnen best gewichtige redenen voor zijn
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Mieke53 » wo jul 14 2021 11:33 pm

Moet het wel erg zijn wil iemand een accountverzoek doen tot verwijdering.
Komt dat voor?
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2383


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Peter » wo jul 14 2021 11:36 pm

Wat zou je denken ?
Lijkt me gewoon een recht.

Zelf Facebook kent die optie :prost:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Mieke53 » do jul 15 2021 12:21 am

Dat recht snap ik wel😊
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2383


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor justme » do jul 15 2021 8:00 am

dit zou bij met name de hardware sectie van het forum wel welkom zijn, zodoende kunnen we Topic Starts blijven updaten met nieuwe informatie over een toestel of objectief, en hoeven er geen nieuwe topics te worden geopend als er bijvoorbeeld een nieuwe firmware uitkomt...
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor Skippy » do jul 15 2021 8:41 am

De directe aanleiding dat ik dit onder de aandacht breng is dat ik onlangs een bericht heb geplaatst met een aantal foto's waarvan ik later twee foto's heb aangepast en op Flickr vervangen. In het oorspronkelijke bericht kan ik dan de links naar Flickr niet meer aanpassen waardoor de foto's niet meer zichtbaar zijn. Maar afgezien hiervan vraag ik mij af waarom deze beperking op dit forum nodig geacht wordt als op alle andere forums die ik bezoek dit niet het geval is. Zoals door Peter aangestipt raakt het ook het "eigendomsrecht" van persoonlijke data als je eigen berichten niet kan wijzigen of verwijderen.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bewerken van berichten

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 15 2021 9:45 am

Peter schreef:Wat zou je denken ? Lijkt me gewoon een recht.

Zo simpel is het niet. Juist op fora is het uitermate ongewenst dat iemand zijn account verwijderd en alle berichten verdwijnen. Hele discussies worden daarmee in één klap onleesbaar en onbegrijpelijk, omdat er berichten weggevallen zijn.

Gelukkig hoeft een account ook niet verwijderd te worden, terwijl je toch aan de AVG-eisen kunt voldoen. Het kan al voldoende zijn om een account te anonimiseren. Dan blijven de berichten bewaard, de topics leesbaar, en is de bewuste forumdeelnemer niet meer herleidbaar. Daarmee worden beide belangen gediend. Er is normaal gesproken ook geen goede reden om een harde verwijdering van je account te eisen, behalve rancuneuze gevoelens.

Er zijn overigens heel veel fora waarin de edit-mogelijkheid beperkt is (meestal tot een uur na plaatsing), of waarbij alleen betalende leden (of in dit geval: clubleden) de onbeperkte mogelijkheid hebben. Het heeft voor- en nadelen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten