Maximaal formaat afbeeldingen

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Vincent » vr apr 01 2022 2:30 pm

Al een flink aantal jaren is het maximale formaat van te plaatsen foto's op het forum gelimiteerd aan: 1920 pixels breed en 1280 pixels hoog.

In het verleden was dat ook een verklaarbare keuze aangezien steeds meer bezoekers het forum via mobiel bezochten en data in die tijd zowel traag als kostbaar was. Maar nu is het 2022... zelfs mobiele data is inmiddels zowel goedkoop als snel, terwijl tegelijkertijd de schermresolutie van zowel schermen thuis, laptops/tablets, als ook van mobieltjes steeds maar toeneemt.

Persoonlijk vind ik het daarom vaak jammer dat beelden op wel erg lage resolutie op het forum geplaatst kunnen worden. Vaak zet ik er dan ook een linkje onder naar een hogere resolutie bestand, dat is sowieso iets meer werk, maar tevens een luxe die veel leden niet bieden :wink2:

Bij horizontaal beeld is dit 'probleem' misschien minder aan de orde, maar met name verticaal beeld, zoals bijvoorbeeld portretten, worden bij een maximale langste zijde van 1280 wel erg klein (de horizontale zijde wordt bij een 3:2 ratio dan een magere 853 pixels). Wat mij betreft te weinig om het beeld goed te kunnen bekijken, beoordelen, of gewoon optimaal van te kunnen genieten. Zelfs de scherpte van het oog is dan vaak al moeilijk te beoordelen...

[kleine aanvulling]
Bijkomend argument; omdat veel forumleden Flickr gebruiken om hun beeld te uploaden, en zowel 1920 horizontaal als 1280 verticaal niet in de standaard afmetingen van Flickr zit, zie je hier vaak beeld gedeeld worden op de eerste beschikbare lagere resolutie. Voor horizontaal is dat 1600 (bij 1066) en bij verticaal zelfs maar 1024 (bij 683). De maximale resolutie wordt daarom vaak zelfs niet eens benut (!). (Muv de leden die hun beeld op exact de juiste afmetingen voor het forum uploaden)

Vanwege bovenstaande zou mijn vraag zijn of het mogelijk is om zowel de maximale horizontale als de maximale verticale zijde te verhogen naar 2048 pixels. Deze resolutie staat het dichtste bij de 1920 die we nu gebruiken van alle verschillende formaten die Flickr aanbiedt van je beeld, waardoor we de nieuwe afmetingen ook optimaal kunnen gebruiken. Deze nieuwe afmeting zou dan gelden voor zowel horizontaal als verticaal. Zou dit voorstel besproken kunnen worden binnen het forum team zodra daar tijd/gelegenheid voor is?

Als datagebruik/snelheid nog steeds als argument wordt gezien, zou het dan wel mogelijk zijn om zowel horizontaal als verticaal beeld een gelijke maximale afmeting te geven van de langste zijde? Ik ervaar het als onlogisch dat (bij een 3:2 ratio) een horizontaal beeld (1920*1280) 2,4 megapixel mag zijn en een verticaal beeld 'slechts' (1280*853) 1,09 megapixel.
Laatst gewijzigd door Vincent op vr apr 01 2022 3:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Skippy » vr apr 01 2022 2:38 pm

En dan heb je ook nog leden die foto's met een brede witte rand plaatsen 😉 Serieus, goed voorstel dat hopelijk gehonoreerd wordt.
Laatst gewijzigd door Skippy op vr apr 01 2022 2:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor MarcoEos70D » vr apr 01 2022 2:47 pm

Een verzoek wat ik volledig onderschrijf.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Vincent » vr apr 01 2022 3:02 pm

Skippy schreef:En dan heb je ook nog leden die foto's met een brede witte rand plaatsen


Ik wilde hem nog dikker maar mijn beeld werd toen te klein... :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Skippy » vr apr 01 2022 3:03 pm

Vincent schreef:
Skippy schreef:En dan heb je ook nog leden die foto's met een brede witte rand plaatsen


Ik wilde hem nog dikker maar mijn beeld werd toen te klein... :lol:

:D Boef!
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Robert » za apr 02 2022 6:54 pm

Dit is een goed voorstel en inmiddels ook ingesteld. Laten we al doende kijken hoe dit bevalt. Bijgaand een foto met een afmeting van 2048X2048 pixels:

Afbeelding
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor MarcoEos70D » za apr 02 2022 8:14 pm

Snel geregeld :thumbup: :thumbup: dank!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Nikkormaat » za apr 02 2022 8:33 pm

:clap: Zo zie je maar weer dat niet elk initiatief wordt geweigerd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Ronald53 » za apr 02 2022 8:46 pm

Ik ga er van uit dat ik nu in mijn profiel i.p.v. 1920 pixels nu 2048 pixels als maximale breedte moet instellen. Maar dat wordt (nog) niet geaccepteerd.
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Robert » za apr 02 2022 9:00 pm

Dank voor het melden Ronald ik zoek het uit.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Vincent » za apr 02 2022 9:31 pm

Robert schreef:Dit is een goed voorstel en inmiddels ook ingesteld.


Dank voor de snelle actie! :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor MarcoEos70D » za apr 02 2022 9:35 pm

Nikkormaat schreef::clap: Zo zie je maar weer dat niet elk initiatief wordt geweigerd.

Uiteraard niet. Ik heb dat ook niemand horen zeggen…
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Robert » za apr 02 2022 11:45 pm

Met dank aan Richard kan in het profiel nu een maximale fotobreedte ingesteld worden t/m 2048.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Skippy » zo apr 03 2022 9:11 am

Bedankt Richard en Robert.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Maximaal formaat afbeeldingen

Berichtdoor Vincent » zo apr 03 2022 12:57 pm

Robert schreef:Met dank aan Richard kan in het profiel nu een maximale fotobreedte ingesteld worden t/m 2048.


Super!

Misschien alleen de text naast het instelveld even aanpassen want daar staat de 1920 nog;

Foto breedte:
Hiermee kan je aangeven welke maximale breedte je wilt gebruiken bij het bekijken van het forum. 1920 Is de maximale waarde en ook de standaard waarde. Als je het prettiger vindt de foto's wat kleiner te laten tonen, dan kan een lagere waarde gekozen worden. Als een foto te groot is voor het venster wordt deze automatisch verkleind. De waarde kan achteraf veranderd worden via het gebruikerspaneel.


:thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten