Fotosite?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Fotosite?

Berichtdoor AntoineS » wo jul 06 2022 8:52 pm

Beste mensen,
Het valt mij op dat dit Nikon forum steeds meer is verworden tot een fotosite, een soort Instagram lite zeg maar. Ik lees bar weinig meer over techniek, nieuwe apparatuur, vragen hierover etc of ben ik nou de enige die dat opvalt?
AntoineS

Forumlid
Berichten: 14


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Ronald53 » wo jul 06 2022 10:38 pm

Hallo Antoine,
Je woordgebruik is meteen ook een kwalificatie. De definitie van "verworden", als terug te vinden via Google:
"1) Achteruitgaan 2) Decadent 3) Degenereren 4) Diep gezonken 5) Ontaarden 6) Verderven". Bedoel je dit ook, of wil je aangeven dat je een verschuiving constateert?
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor palindroomreinier » do jul 07 2022 9:24 am

De Z 9 firmware C:Ver.2.10 2022/07/06 Downloadpagina bekijken, deze is al twee dagen beschikbaar!!
Flickr: Palindroomfotografie Reinier Kok
Gebruikersavatar
palindroomreinier

Clublid
Berichten: 1102


Locatie: Almere
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 07 2022 9:44 am

AntoineS schreef:Ik lees bar weinig meer over techniek, nieuwe apparatuur, vragen hierover etc of ben ik nou de enige die dat opvalt?

Als dat iets is wat je stoort, wat houdt je dan tegen om actief te worden en er zelf iets aan te doen?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor JJG » do jul 07 2022 11:54 am

https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor hvds » do jul 07 2022 2:35 pm

MarcoEos70D schreef:Als dat iets is wat je stoort, wat houdt je dan tegen om actief te worden en er zelf iets aan te doen?


De laatste keer dat een niet clublid (forumlid) een goed initiatief nam is dat vakkundig neergesabeld
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 07 2022 3:24 pm

hvds schreef:
MarcoEos70D schreef:Als dat iets is wat je stoort, wat houdt je dan tegen om actief te worden en er zelf iets aan te doen?

De laatste keer dat een niet clublid (forumlid) een goed initiatief nam is dat vakkundig neergesabeld

I know, I know. Helaas.

Maar er zit nog wel wat ruimte tussen wat toen speelde en een TS die 2 berichten per jaar plaatst. Er is dus ruimte voor verbetering - en die begint bij jezelf, toch? Vandaar mijn opmerking.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Vincent » do jul 07 2022 5:00 pm

Ronald53 schreef:Hallo Antoine,
Je woordgebruik is meteen ook een kwalificatie. De definitie van "verworden", als terug te vinden via Google:
"1) Achteruitgaan


Het is toch een terechte conclusie, dus wat is je punt? Ee eerste definitie lijkt me ook prima op zijn plaats...

MarcoEos70D schreef:wat houdt je dan tegen om actief te worden en er zelf iets aan te doen?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

en daarnaast, als het van 1 of 2 actieve leden zou afhangen dan was het tij al lang gekeerd. Dat is al meermaals door verschillende personen geprobeerd... zonder veel succes overigens.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 07 2022 10:47 pm

Vincent schreef:
Ronald53 schreef:Hallo Antoine,
MarcoEos70D schreef:wat houdt je dan tegen om actief te worden en er zelf iets aan te doen?


https://nl.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Te makkelijk. Ik geloof in “verbeter de wereld, begin bij jezelf”. Los daarvan verwerp ik zijn standpunt helemaal niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor LosGoud » do jul 07 2022 11:07 pm

Ik volg deze discussie met belangstelling. Ik fotografeer inmiddels bijna 60 jaar en 22 jaar met Nikon en heb nooit deelgenomen aan enig fotoforum. Dit forum is het eerste fotoforum, waarop ik me heb ingeschreven eind mei. In eerste instantie om te kijken hoe zo'n forum draait, wat het mij kan brengen, wat ik aan het forum kan toevoegen en op basis daarvan te besluiten of ik ook lid wil worden van de club. Toen ik net lid van het forum was heb ik wat zaken gepost, onder andere om de reacties op het forum te peilen. Ik verbaasde me er toen wel over dat het relatief rustig was op het forum (en soms geen enkele reactie komt) en dat ik veel postings voorbij zag komen die eigenlijk niks met fotografie te maken hadden ( Mijn eerste reactie ... ketting [VERZAMEL]).

Inmiddels heb ik me op een ander fotoforum aangemeld, waar het lekker bruist van de activiteit.

Ik heb geen idee wie verantwoordelijk is voor dit forum of wie het modereert, maar ik ben wel benieuwd naar een reactie van diegene(n).
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Vincent » vr jul 08 2022 8:08 am

MarcoEos70D schreef:Te makkelijk. Ik geloof in “verbeter de wereld, begin bij jezelf”.


Er is natuurlijk niets makkelijker dan ‘wat je zegt ben je zelf’ roepen. Het is ook een beetje van deze tijd dat je schijnbaar nergens meer iets van mag vinden als je het zelf niet beter doet of kunt. Een slechte en kwalijke manier van converseren wat mij betreft, ook de reden dat veel dingen überhaupt niet meer worden besproken, in conflict eindigen en topics die snel doodbloeden hier.

Daarnaast is er dus al meermaals door mensen geprobeerd om het hier weer een beetje in gang te trekken, zonder veel succes, soms kun je de wereld ook gewoon niet verbeteren in je eentje. Sterker, juist ook de personen die het geprobeerd hebben lijken daarna helemaal of bijna helemaal te zijn afgehaakt als actieve deelnemers aan dit forum, er zit blijkbaar ook een ‘prijs’ aan ‘de wereld’ proberen te verbeteren en dan na een tijdje inzien dat het gewoon geen effect heeft. Integendeel zelfs… de trend is en blijft de andere kant op gaan.

Die algehele tendens is gewoon dat het forum het meeste van zijn diepgang verloren heeft, en een oppervlakkige fotodump plek is verworden. Ik vind dat persoonlijk een behoorlijke achteruitgang, en dat is een understatement, maar voel zelf ook niet meer de drang en noodzaak om, tegen beter weten in, te proberen om ‘de wereld te verbeteren’ hier. En toch vind ik er nog steeds iets van! Lekker makkelijk ja! :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 08 2022 9:19 am

Vincent schreef:Er is natuurlijk niets makkelijker dan ‘wat je zegt ben je zelf’ roepen. Het is ook een beetje van deze tijd dat je schijnbaar nergens meer iets van mag vinden als je het zelf niet beter doet of kunt. Een slechte en kwalijke manier van converseren wat mij betreft, ook de reden dat veel dingen überhaupt niet meer worden besproken, in conflict eindigen en topics die snel doodbloeden hier.

Je blijft, ondanks dat ik dat al weerlegde, hangen in de onjuiste aanname dat ik zou zeggen dat TS hier niets van mag vinden. Dat is echter niets meer dan dat: jouw eigen invulling, wellicht gebaseerd op je eigen frustratie. Prima, maar... ik schrijf dat helemaal niet (en vind dat ook niet). Ik ben zelf altijd van het praten én doen, en dat is de reden voor m'n reflectievraag. Ik stel een open vraag, omdat in het antwoord mogelijk ook oplossingen kunnen schuilen, en het zou fijn zijn als die ook gewoon wordt beantwoord - zónder dat er door anderen iets anders van gemaakt wordt.
Vincent schreef:Daarnaast is er dus al meermaals door mensen geprobeerd om het hier weer een beetje in gang te trekken, zonder veel succes, soms kun je de wereld ook gewoon niet verbeteren in je eentje. Sterker, juist ook de personen die het geprobeerd hebben lijken daarna helemaal of bijna helemaal te zijn afgehaakt als actieve deelnemers aan dit forum, er zit blijkbaar ook een ‘prijs’ aan ‘de wereld’ proberen te verbeteren en dan na een tijdje inzien dat het gewoon geen effect heeft. Integendeel zelfs… de trend is en blijft de andere kant op gaan.

Dat is mij, zoals je weet, ook bekend, en daar heb ik ook iets van gevonden. Maar juist omdat de wereld, zoals jij ook schrijft, niet in je eentje verbeterd kan worden, is het dus nodig om dat met méér mensen te doen. Ziedaar de reden van mijn vraag...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Ronald53 » vr jul 08 2022 9:27 am

Vincent schreef:--- knip --- Het is toch een terechte conclusie, dus wat is je punt? Ee eerste definitie lijkt me ook prima op zijn plaats... --- knip ---
Ik wil allereerst aangeven dat ik van mijzelf vind dat ik niet lang genoeg actief ben op dit forum om te kunnen constateren of het idd zo is dat er een verandering heeft plaatsgevonden. Maar of een verandering ook een achteruitgang is, is volgens mij een persoonlijke opvatting. Als die verschuiving er idd is, dan kun je ook constateren dat de actieve forumleden kennelijk meer geïnteresseerd zijn in het delen van foto's dan het bespreken van de techniek. Dat kan voor een deel van de leden een achteruitgang inhouden. De kwalificatie "Instagram Lite" snap ik overigens niet. Op het forum staan de foto's in elk geval veel groter afgebeeld dan de postzegels op Insta. En anders dan op Insta is op het forum een deel van de foto's gelukkig voorzien van Exif data waar je wat aan hebt als je geïnteresseerd bent in de techniek achter de foto (Welke hardware is gebruikt? Welke instellingen?). Als ik ergens voor zou willen pleiten is dat het toegankelijk maken van de Exif data op het forum een no-brainer wordt.
Met vriendelijke groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor henkk » vr jul 08 2022 9:31 am

Gelukkig hebben we vrijheid van meningsuiting. In dit draadje komen meningen voorbij die mede worden uitgedrukt door een woordkeus. Ik loop er een paar langs, ook omdat een reactie van het forumbeheer wordt gevraagd.

AntoineS schreef:... dat dit Nikon forum steeds meer is verworden tot een fotosite, een soort Instagram lite zeg maar.

Op het woord 'verworden' is hiervoor al ingegaan door schrijvers; het zal aan mijn beperkte vaardigheden met Instagram liggen waardoor ik misschien niet al het mogelijke te zien krijg maar persoonlijk vind ik de kwaliteit van de foto's en de manier waarop die worden gepresenteerd op het forum uitstijgen boven wat in doorsnee op Instagram langskomt. Gelukkig heeft het forum geen algorithmes die je voortdurend beelden met vergelijkbare inhoud voorschotelen.

AntoineS schreef: ben ik nou de enige die dat opvalt?

Nee, dat was mij - en anderen - ook al opgevallen. De inhoud van het forum wordt gemaakt door de mensen die eraan deelnemen - uitzonderingen daargelaten, daar kom ik zo op - en als gebruikers het leuk vinden om hun foto's te laten zien aan anderen, vind ik dat een zinvol gebruik van het forum. En als dat tot meer berichten leidt met foto's dan over techniek of nieuwe apparatuur, dan vind ik dat de weerspiegeling van de belangstelling van de gebruikers.
Het doet mij persoonlijk ook altijd deugd als iemand op het forum geholpen kan worden met een te maken keuze, het oplossen van een technisch probleem of het delen van ervaringen met nieuwe (of oude) apparatuur. Gelukkig komt dat ook nog steeds voor.

hvds schreef:De laatste keer dat een niet clublid (forumlid) een goed initiatief nam is dat vakkundig neergesabeld

Hierover is al eerder geschreven. Nikon Club Nederland (NCN) is een club die voor 100% op vrijwilligers draait en los staat van Nikon Europe (maar daar wel goede relaties mee onderhoudt). Ook niet-NCN-leden kunnen deelnemen op het forum maar geen (beheer-)taken vervullen (ook als zij dat zouden willen en al is dat technisch mogelijk). En over of het bedoelde initiatief tot het opzetten van een soort Nikon-wiki goed was, verschillen de meningen: het gebruik van content van Nikon Europe door fora zoals dit vond Nikon Europe desgevraagd niet hun voorkeur; het zou de zoekmachines (alweer die algorithmes) tot voor Nikon minder wenselijke resultaten kunnen brengen. Het is niet onze bedoeling te concurreren met Nikon zelf. Daarom hebben we dat initiatief niet verder laten gaan. Niet iedereen (NCN-leden en forumleden) was het daarmee eens maar het forumbeheer heeft hier een weloverwogen keuze gemaakt. Ook toen al is aangegeven dat het beschrijven van eigen ervaringen uiteraard wel kan maar dat gebeurt met mate.
Een verdere kwalificatie van het woord 'neergesabeld' laat ik na deze toelichting maar aan de gebruiker ervan.

Vincent schreef:en daarnaast, als het van 1 of 2 actieve leden zou afhangen dan was het tij al lang gekeerd. Dat is al meermaals door verschillende personen geprobeerd... zonder veel succes overigens.

Precies. Zo heb ik laatst eens gepost over een - voor mij spannende - reparatie die ik had uitgevoerd aan een lens maar na enkele belangstellende vragen bleef het daar verder stil. Allemaal niet zo spannend voor anderen, denk ik dan maar. En wat betreft kerend tij, er zijn liefhebbers van eb (veel strand! gemakkelijk wandelen langs de vloedlijn!) en vloed (lekker veel water! veiligste moment om te zwemmen!) :) .
Ik hoor wel eens opmerkingen als "als je blijft doen wat je altijd doet, krijg je wat je altijd krijgt". Dat geldt hier ook, denk ik.

LosGoud schreef: Dit forum is het eerste fotoforum, waarop ik me heb ingeschreven eind mei. In eerste instantie om te kijken hoe zo'n forum draait, wat het mij kan brengen, wat ik aan het forum kan toevoegen en op basis daarvan te besluiten of ik ook lid wil worden van de club.

Het forum is één van de activiteiten van NCN maar het lijkt mij niet een reden om lid te worden. Al was het maar omdat je ook als forumlid kunt deelnemen en zelfs alleen lezen. Lid worden van NCN zou je kunnen overwegen vanwege de activiteiten (excursies, cursussen van Nikon School Nederland, 'glasdagen' (gebruik van geleend glaswerk van Nikon of andere producenten), clubdagen bijv. in Burgers Zoo), verkoopfunctie forum (aankopen kan iedereen), korting bij diverse leveranciers en op apparatuurverzekering (zonder afschrijvingspercentages als bij reisverzekeringen), het clubblad 4 x per jaar van topkwaliteit en waarbij de enige beroeps de drukker is (en soms 1 auteur :). Ik vergeet vast nog wel wat en dat voor slechts € 30 per jaar. En ja, je kunt ook vrijwilliger worden.

Vincent schreef:Die algehele tendens is gewoon dat het forum het meeste van zijn diepgang verloren heeft, en een oppervlakkige fotodump plek is verworden. Ik vind dat persoonlijk een behoorlijke achteruitgang, en dat is een understatement, maar voel zelf ook niet meer de drang en noodzaak om, tegen beter weten in, te proberen om ‘de wereld te verbeteren’ hier. En toch vind ik er nog steeds iets van! Lekker makkelijk ja! :wink:

Los van de woordkeuze is dit ook mijn beeld alhoewel ik persoonlijk vind dat er bij voorbeeld van vogels fantastische foto's hier langskomen. En ook diverse creatieve werken worden geplaatst, van 3D tot analoog. Ik voel dat als mensen die trots zijn op wat ze hebben gemaakt en dat graag delen. En gelukkig zijn het niet alleen maar superdesuup foto's wat langskomt, gemaakt met lenzen van duizenden €€ maar zijn er ook foto's die vooral schitteren door de trots van de maker en dat mag ook.

Kortom, het forum wordt gemaakt door wat je er zelf in stopt en wat anderen er in stoppen en op dat laatste heb je beperkt invloed. Het zij zo. Kritiek leveren mag maar als anderen dat zouden moeten oplossen, mag je alleen hopen dat het ook gebeurt.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jul 08 2022 11:59 am

henkk schreef:En wat betreft kerend tij, er zijn liefhebbers van eb (veel strand! gemakkelijk wandelen langs de vloedlijn!) en vloed (lekker veel water! veiligste moment om te zwemmen!) :) .

Mooie beeldende manier van omschrijven dit. Er is niet één waarheid als het gaat om wat een forum zou moeten bieden.
henkk schreef:Kortom, het forum wordt gemaakt door wat je er zelf in stopt en wat anderen er in stoppen en op dat laatste heb je beperkt invloed. Het zij zo. Kritiek leveren mag maar als anderen dat zouden moeten oplossen, mag je alleen hopen dat het ook gebeurt.

Eens! En dat was ook de reden van mijn vraag aan TS.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar de reactie van diezelfde TS op de antwoorden.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten