Fotosite?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Peter » vr jul 08 2022 12:27 pm

LosGoud schreef:
Inmiddels heb ik me op een ander fotoforum aangemeld, waar het lekker bruist van de activiteit.

Ik heb geen idee wie verantwoordelijk is voor dit forum of wie het modereert, maar ik ben wel benieuwd naar een reactie van diegene(n).


welk forum is dat geworden ? Laat even weten
want dit forum is al lang gestorven voor mij (en velen met mij)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor LosGoud » vr jul 08 2022 1:16 pm

henkk schreef:Het forum is één van de activiteiten van NCN maar het lijkt mij niet een reden om lid te worden. Al was het maar omdat je ook als forumlid kunt deelnemen en zelfs alleen lezen. Lid worden van NCN zou je kunnen overwegen vanwege de activiteiten (excursies, cursussen van Nikon School Nederland, 'glasdagen' (gebruik van geleend glaswerk van Nikon of andere producenten), clubdagen bijv. in Burgers Zoo), verkoopfunctie forum (aankopen kan iedereen), korting bij diverse leveranciers en op apparatuurverzekering (zonder afschrijvingspercentages als bij reisverzekeringen), het clubblad 4 x per jaar van topkwaliteit en waarbij de enige beroeps de drukker is (en soms 1 auteur :). Ik vergeet vast nog wel wat en dat voor slechts € 30 per jaar. En ja, je kunt ook vrijwilliger worden.


Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie op dit topic en specifiek op mijn bijdrage. Ik ben lid van het forum geworden, vooral om te proeven hoe de sfeer is tussen de forumleden, hoe reageert men op elkaar en ook hoe reageert men als ik zelf wat post. Zijn het mensen, die vooral met de techniek achter/van de foto bezig zijn of zijn er ook leden, die al die regels over gulden snede, juiste uitsnede e.d. niet zo belangrijk vinden. Worden er veel of weinig "vliegen af gevangen", gaat het vaak over smaak, meningen, etc. Met andere woorden, hoe leuk zou ik het vinden om daar deel van uit te maken. Dit als eventuele opstap naar clublid.

Peter, ik heb bewust de naam van dat forum niet genoemd en heb er nu eerlijk gezegd een beetje spijt van dat ik dat in m'n bericht van vanmorgen gezet heb. Deze discussie gaat over dit forum en niet over een ander forum.
Groeten van Ben
Mijn Foto's
Gebruikersavatar
LosGoud

Forumlid
Berichten: 212


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor ben42 » vr jul 08 2022 1:43 pm

Graag schrijf ik over techniek, zie daarvoor mijn berichten **) uit het verleden.
De laatste tijd is dat wat minder geworden, waarom ?

1.
Soms wordt er nogal negatief gereageerd op technische bijdragen, als dat inhoudelijk is dat natuurlijk geen probleem, maar soms gaat dit verder dan inhoudelijk. Overigens gebeurd dit niet zo vaak, maar remt mij wel af.

2.
Soms heb ik het gevoel dat er door gebrek aan reacties of door de reacties weinig belangstelling is voor de techniek zoals ik in de draden behandel. (Kan natuurlijk mijn schrijfstijl zijn of ook de onderwerp keuze). Veel van de beschrijvingen van 'effecten' worden ook afgedaan met dat zal wel .... zijn zonder onderbouwing.

3.
Ondertussen is de camera zo complex geworden, dat het in tegenstelling tot vroeger voor veel meer mensen een black box is geworden. Waardoor de mensen de camera gebruiken waarvoor die gemaakt is zonder dat ze daarvoor de achterliggende technieken hoeven te begrijpen.
(Dit komt zeer veel voor, ook in de auto wereld, de computer wereld of in andere moderne electronica).
Gebruik, gebruiksgemak en resultaat zijn voor veel mensen veel belangrijker dan de technische achtergrond.

Nu snap ik dat niet iedereen wat met techniek heeft, maar omdat ik soms geen zin heb in nare of onzinnige reacties, schrijf ik wat minder over techniek, hoewel mijn interresse nog steeds in hoge mate aanwezig is.

Ben

**)
Zaken waar ik in geinterresseerd ben en in het verleden over geschreven heb zijn o.a.:
Projecties van lenzen en dan met name extreme groothoek objectieven. O.a. met vragen van mij, maar ook veel toelichting. (Ook de wiskunde hierachter).
Sensor eigenschappen en dan vooral wat effecten die ontstaan door de techniek. (Rare patronen, interferenties, weerspiegelingen).
Sensor eigenschappen, werking in combinatie met software. Vooral ook over ISO-invariance heb ik al jaren over geschreven.
Een lastig onderwerp is vrijwel altijd DOF. Al jaren komen hierop ook niet inhoudelijke nare reacties uit voort.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor hvds » vr jul 08 2022 4:41 pm

hvds schreef:De laatste keer dat een niet clublid (forumlid) een goed initiatief nam is dat vakkundig neergesabeld
.

Hierover is al eerder geschreven. Nikon Club Nederland (NCN) is een club die voor 100% op vrijwilligers draait en los staat van Nikon Europe (maar daar wel goede relaties mee onderhoudt). Ook niet-NCN-leden kunnen deelnemen op het forum maar geen (beheer-)taken vervullen (ook als zij dat zouden willen en al is dat technisch mogelijk). En over of het bedoelde initiatief tot het opzetten van een soort Nikon-wiki goed was, verschillen de meningen: het gebruik van content van Nikon Europe door fora zoals dit vond Nikon Europe desgevraagd niet hun voorkeur; het zou de zoekmachines (alweer die algorithmes) tot voor Nikon minder wenselijke resultaten kunnen brengen. Het is niet onze bedoeling te concurreren met Nikon zelf. Daarom hebben we dat initiatief niet verder laten gaan. Niet iedereen (NCN-leden en forumleden) was het daarmee eens maar het forumbeheer heeft hier een weloverwogen keuze gemaakt. Ook toen al is aangegeven dat het beschrijven van eigen ervaringen uiteraard wel kan maar dat gebeurt met mate.
Een verdere kwalificatie van het woord 'neergesabeld' laat ik na deze toelichting maar aan de gebruiker ervan


Toch sta ik achter deze term, het is toen verre van aangenaam aangepakt in mijn beleving, het initiatief op zich sneed hout, zeker omdat er vanuit de organisatie al langer geen berichten over nieuwe apparatuur werd geplaatst nadat Hans Braakhuis daar mee is gestopt.
Geneuzel over copyright afbeeldingen van Nikon is gebruikt om het initiatief af te kappen, dit had constructiever gekund in samenspraak met de initiatiefnemer.

Een forum wordt gefaciliteerd door een organisatie of iemand met een doelstelling, hier de Nikon club voor zijn leden, het forum wordt gemaakt door de gebruikers ook niet clubleden als hier alleen clubleden initiatieven mogen nemen sluit het dan af voor niet leden dan heb je ook niet dit soort discussies.

Terug naar het onderwerp….
Jammer dat er weinig inhoudelijk gepost wordt, lees dit forum als best lang en voeg af en toe iets toe en ook ik ervaar dat er weinig respons komt uit de lezers en vaak zijn ook de reacties heel erg voorspelbaar, zeker over nieuwe apparatuur.
Dit weerhoud velen (ook mij) om uitgebreid de moeite te nemen een artikel te schrijven en te plaatsen.

Pas de nieuwe Z800 mm F6.3 en Z400 MM F2.8 TC getest maar weet nu al dat als je daar iets over post de commentaren alleen maar gaan over de prijs en dat het onbetaalbaar is, het zou dan over de techniek en kwaliteiten van het objectief moeten gaan ongeacht of je het kan en wil! betalen

Groetjes
Henri
Laatst gewijzigd door hvds op vr jul 08 2022 11:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Karina2 » vr jul 08 2022 7:37 pm

Beste Henri,

Misschien dan toch een idee om clublid te worden? We geven 4x per jaar een full-colour magazine uit dat hoog gewaardeerd wordt. Daarin plaatsen we ook bijdragen van leden, waaronder bijvoorbeeld testresultaten/gebruikerservaringen betreffende specifieke apparatuur.
Henk heeft al andere voordelen van het lidmaatschap benoemd en op de website vind je meer informatie.

Vriendelijke groet,
Karen
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1571


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor hvds » di jul 12 2022 6:19 pm

HI Karen

Clublid worden is voor mij al lang geen optie meer.

Groetjes
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Tony D » di jul 12 2022 10:14 pm

hvds schreef:
Clublid worden is voor mij al lang geen optie meer.



Want?

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Gemmageluk60 » wo jul 13 2022 11:05 am

Helemaal met Henkk eens!
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor hvds » wo jul 13 2022 2:59 pm

Tony D schreef:
hvds schreef:
Clublid worden is voor mij al lang geen optie meer.



Want?

Ton



Dat was,is en blijft prive.

Fijne vraagstelling trouwens……….

Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor imaginary_nl » wo jul 13 2022 4:42 pm

#off topic
Poneren van een stelling zonder argumenten is in dezelfde categorie nietwaar?!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Vincent » wo jul 13 2022 7:57 pm

Ik snap eigenlijk de hele discussie niet…

Het is gewoon een feit dat het forum aan diepgang heeft ingeboet. Enorm ook. Toen dat langzaam gebeurde zijn ook een aantal inhoudelijk sterke fotografen afgehaakt hier, waardoor het proces alleen maar versnelt is. Die achteruitgang (want zo zie ik het, maar daarover kun je wel discussiëren) zal iedereen die hier langer op het forum rondhangt beamen. Dat kan gewoon geen discussie zijn!

Dat staat verder ook volledig los van eventuele andere voordelen van een lidmaatschap. Het forum was uniek en waardevol. Dat kun je niet vervangen door uitjes, lezingen, kortingsacties of een prachtig magazine. Dat was altijd complementair, en nu niet meer dus.

De discussie staat wat mij betreft ook los van eventuele voorkeuren van de huidige actieve leden. Als er nu geen vraag of wens meer is voor die diepgang, dan is het wat het is, prima voor mij hoor, een forum past zich aan aan zijn leden, of andersom. Waarschijnlijk beide…

Maar als ik naar mijzelf kijk, dan zou ik niet de fotograaf zijn die ik ben zonder die meerwaarde en diepgang die het forum hier vroeger had. En met mij nog een aantal. Die waarde kan en mag echt niet onderschat worden! En ja daar ben ik echt heel stellig in, en fel op als mensen dat willen bagatelliseren. Zou ik vandaag opnieuw beginnen en alle factoren zouden identiek zijn behalve het NCN forum (van hoe het was naar hoe het nu is) dan zou mijn werk en leven er nu heel anders uitzien, en daar zou waarschijnlijk ook geen camera in voorkomen!

Prima om hier de discussie te voeren wat het forum nu is, wat het brengt, of het de club en/of forumleden geeft wat ze willen, maar kom niet aan met de illusie dat het vroeger niet beter was. Want veel dingen waren vroeger niet beter, maar het Nikon Forum absoluut wel!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jul 13 2022 8:47 pm

Helemaal mee eens.
En om nu, als het gaat om forum inhoud, dit onlosmakelijk of telkens te verbinden aan het clublidmaatschap? Dat is een dooddoener eerste klas.
Het "neersabelen" van het initiatief van Wiebe, de argumenten en de toonzetting daarin is voor mij, (en ik niet alleen) de reden dat ik me hier niet echt meer thuisvoel. En ja, ik ben clublid.
Krabt het beheer zich nou niet eens achter de oren en denkt "dat hadden we anders moeten aanpakken"?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Patrick » do jul 14 2022 12:16 am

Nooit beseft dat Vincent een soort liefdesbaby van het forum is... :prost:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor hvds » ma jul 18 2022 5:41 pm

Patrick schreef:Nooit beseft dat Vincent een soort liefdesbaby van het forum is... :prost:


Gisteren stond er een post als reactie op deze post van Patrick
De post was on topic en weinig aanstootgevend beetje verbaasd dat hij nu compleet verdwenen is
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotosite?

Berichtdoor Peter » ma jul 18 2022 9:38 pm

correct..., door mij geplaatst en naderhand door mij verwijderd
Beseffende dat het toch allemaal niks uit haalt en ik mij echt verbaasde dat een van de geestelijke bedenkers van dit forum , - in een serieus draadje -, dergelijke onzin denkt te moeten uitkramen

maar goed, het is vechten tegen de bierkaai.., vandaar mijn 'delete'
Ik zal dit bericht laten staan, ter voorkoming van misverstanden
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten