Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Bert vD » do aug 31 2023 9:05 pm

Dit naar aanleiding van de nieuwe spelregels voor de maandopdracht. Vanaf m’n 16e fotografeer ik met Nikon. Dat is een fotoliefde die niet roest. Totdat m’n camera’s (rond 2010) fysiek voor mij te groot en te zwaar werden. Vandaar dat ik in 2011 er Olympus naast heb aangeschaft. Daar heb ik nu een mooie en uitgebreide set van. De Nikonapparatuur heb ik natuurlijk gehouden, want tja oude liefde... Jammer genoeg werd die enkele jaren geleden gestolen.
Nu vind ik NCN een fijne club met een dito forum. Een weliswaar klein, maar actief groepje. Voor de maandopdrachten (heel erg leuk initiatief) heb ik daarom voor enkele tientjes een Coolpix AW100 aangeschaft. Lekker licht, scheelt punten, maar nogal beperkt (alleen JPEG). En enkele maanden geleden min/meer per ongeluk een D5500 met kitlensje gescoord. Ook niet al te zwaar. Ik kán dus wel Nikon-foto’s plaatsten. Maar werk ook veel met de Oly.
Mogelijk ben ik de enige op het forum die niet wil/ kan investeren in relatief zware Nikonlenzen of dure Z-apparatuur.
Enerzijds kan ik de redenatie van het bestuur tav wel/niet Nikon camera’s volgen, maar vind het anderzijds wat kort door de bocht. Hoe erg is het dat foto’s gemaakt met niet-Nikon camera’s hier een plek krijgen? Als we nu camera’s etc van andere merken gingen bespreken, a la.
En mijn grootste zorg: hoe gaat dat straks met het nieuwe Feedbackdraadje dat bijna van start gaat?! Daar zou ik ook graag op Oly-foto’s feedback willen hebben. Komt die Nikon-verplichting daar ook? En hoe moet dat met analoog gemaakte foto’s (alhoewel een minderheid)?! Of wel een Nikon-camera maar geen Nikonlens?!
Ik vrees dat dan opnieuw een aantal actieve (forum)leden zal (moeten) afhaken.
Misschien gewoon geen exif-data plaatsen? Hoe erg is dat voor Nikon?
Ik wens het bestuur en andere betrokkenen alle mogelijke wijsheid toe in dezen.
Laatst gewijzigd door Bert vD op do aug 31 2023 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 31 2023 9:16 pm

Helemaal eens, Bert. Ik heb meer Nikons dan Canons, maar fotografeer met name met de laatste. Heb daarmee al eens de maandwedstrijd gewonnen ;-)

Blijkbaar gaat het bestuur bij wat tegengas of vragen direct overstag en sluit daarmee een groep enthousiaste leden van de vereniging of het forum uit. Er was altijd al een scheiding tussen NCN-leden en niet-leden (en dat vind ik logisch), maar nu gaat men nog een stap verder. Een potentieel glijdende schaal, want vragers, klagers en zeurders houd je altijd.

Prima om een merkenclub te zijn, maar dat strekte wij/zij-gedoe vind ik persoonlijk nogal jammer.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor voorhammr » do aug 31 2023 9:36 pm

Om meteen maar even te reageren, het is niet onze bedoeling om foto's van andere merken te weren van dit forum. Enkel voor de maandopdrachten waar een wedstrijd component aan vast zit en tevens publicatie van de foto op diverse media hebben wij besloten dat dit vanaf heden enkel met Nikon camera's toe te staan.
Bestuurslid ICT
=====================================
Nikon Z8
NIKKOR Z 50mm f/1.8 S
NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 24-70mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S
NIKKOR Z 180-600mm f/5.6-6.3 VR
Gebruikersavatar
voorhammr

Bestuurslid
Berichten: 1328


Locatie: Weesp
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor gijs sandberg » do aug 31 2023 10:10 pm

Beste Robin c.s.
Ik heb de bedoelde regels niet uitvoerig gelezen.
Mijn voorkeur is een liberale houding.
Groeten, Gijs
Ps. What about andere cameras met Nikon glas ?
Krijgen we tzt ook de verplichting om "nikon branded" geheugenkaartjes te gebruiken ?
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 31 2023 10:12 pm

gijs sandberg schreef:Ps. What about andere cameras met Nikon glas ?

Ander glaswerk mag blijkbaar wel, zolang de body maar Nikon is... :silent:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Henk » do aug 31 2023 10:26 pm

Marco, voor zover ik weet adverteer jij niet in ons magazine en sponsor je ook onze clubdag niet. Nikon Benelux wel. Dan is het niet zo gek dat we af en toe wat regels stellen in het voordeel van Nikon. Maar je zegt het zelf al: klagers en zeurders hou je altijd ....

En Bert, ik vind dat je een beetje doordraaft. We hebben het alleen over de maandopdracht en niet over andere draadjes, waaronder het feedback draadje.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor josti » do aug 31 2023 10:35 pm

De soep is niet zo heet.... op het forum gelden bij mijn weten geen restricties voor het tonen van foto's met welk merk die ook maar gemaakt zijn. De regel is alleen bij de maandopdracht van toepassing omdat daar publicatie in de diverse NCN-media (magazine en de socialmedia kanalen) aan vast zit.
Overigens bereiken mij (mail, pb) nu ook andere suggesties (bv die van Bert hierboven om geen exif te vermelden) om hier mee om te gaan. Die gaan we serieus bekijken uiteraard.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Bert vD » do aug 31 2023 10:38 pm

Dat is fijn Henk. Een hele geruststelling. Niet dat ik het er mee eens ben. Maar als het hier bij blijft, vooruit dan maar.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor henkk » do aug 31 2023 10:57 pm

Ik meen mij te herinneren dat wij ooit onafhankelijkheid hoog in het vaandel hadden staan. Ook goed voor de externe geloofwaardigheid. De redenering om in de maandopdracht geen andere bodies te laten gebruiken doet afbreuk aan die onafhankelijkheid. Dat vind ik jammer. Want wie durft er dan nog kritiek te geven op Nikon? (gelukkig is het camerarubber van mijn huidige Nikon nu ook bestand tegen 'Europees zweet').

Niettemin ben ik wel voor zo'n restrictie omdat we wat mij betreft geen fotoclub zijn maar primair een club van Nikon-gebruikers. Er was iirc zelfs ooit een apart draadje op het forum voor foto's met niet-Nikon apparatuur gemaakt. Als je dan een wedstrijd organiseert mag je wel zo'n beperking toepassen, vind ik. In de Mini-race mag je ook niet met een 911 meedoen (manke vergelijking, haha). In niet-competitieve draadjes heb ik er vooralsnog minder moeite mee.

Kortom: eens met het beleid maar niet met de redenering ervoor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 31 2023 11:08 pm

Henk schreef:Marco, voor zover ik weet adverteer jij niet in ons magazine en sponsor je ook onze clubdag niet. Nikon Benelux wel. Dan is het niet zo gek dat we af en toe wat regels stellen in het voordeel van Nikon.

Ik las niet dat Nikon er moeite mee had, maar slechts datgeen lezer vragen had gesteld. Nogal een verschil. Prima om keuzes te maken, maar hopelijk kan je er dan ook tegen dat niet iedereen daar vrolijk van wordt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do aug 31 2023 11:09 pm

josti schreef:De soep is niet zo heet.... op het forum gelden bij mijn weten geen restricties voor het tonen van foto's met welk merk die ook maar gemaakt zijn. De regel is alleen bij de maandopdracht van toepassing omdat daar publicatie in de diverse NCN-media (magazine en de socialmedia kanalen) aan vast zit.
Overigens bereiken mij (mail, pb) nu ook andere suggesties (bv die van Bert hierboven om geen exif te vermelden) om hier mee om te gaan. Die gaan we serieus bekijken uiteraard.

Top. Succes met de afwegingen :thumbup:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Henk » do aug 31 2023 11:20 pm

MarcoEos70D schreef:
Henk schreef:Marco, voor zover ik weet adverteer jij niet in ons magazine en sponsor je ook onze clubdag niet. Nikon Benelux wel. Dan is het niet zo gek dat we af en toe wat regels stellen in het voordeel van Nikon.

Ik las niet dat Nikon er moeite mee had, maar slechts datgeen lezer vragen had gesteld. Nogal een verschil. Prima om keuzes te maken, maar hopelijk kan je er dan ook tegen dat niet iedereen daar vrolijk van wordt.


Nikon heeft niet geklaagd, maar we vinden het wel belangrijk dat we op goede voet blijven met ze. We hebben een heel fijn contact en profiteren daar als club ook van. Daar mag dan ook best iets tegenover staan. Ik snap ook prima dat je er niet vrolijk van wordt, maar het wordt hier wel meteen weer opgeblazen. Daar vind ik dan op mijn beurt ook wel wat van.

De vrager (niet klager) wilde van ons weten of het verstandig was om een foto van een ander cameramerk te plaatsen in ons magazine. Daar hebben we ons als bestuur over uitgesproken en vervolgens Jos gevraagd de spelregels aan te passen. Dat dit dan nadelig uitpakt voor sommigen is jammer, maar het zij zo.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1733


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Bert vD » vr sep 01 2023 12:10 am

Opgeblazen of niet, Henk, naast dat ik t jammer vind voor de maand opdracht was ik ook bezorgd over het nieuwe feedback-item dat door een aantal actieve NCN-ers wordt opgezet. Ik ben erg blij dat je die zorg uit de wereld geholpen hebt.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » vr sep 01 2023 8:07 am

Henk schreef:Ik snap ook prima dat je er niet vrolijk van wordt, maar het wordt hier wel meteen weer opgeblazen. Daar vind ik dan op mijn beurt ook wel wat van.

Kwestie van perspectief.

Er wordt hier in eerste instantie een niet-onderbouwde mededeling gedaan, waarbij pas na vragen van forumdeelnemers stukje bij beetje de redenen en de kadering duidelijk wordt. Als je niet wilt dat er iet "opgeblazen" (if so) wordt, moet je duidelijk communiceren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor josti » vr sep 01 2023 9:03 am

MarcoEos70D schreef:....Er wordt hier in eerste instantie een niet-onderbouwde mededeling gedaan, waarbij pas na vragen van forumdeelnemers stukje bij beetje de redenen en de kadering duidelijk wordt. Als je niet wilt dat er iet "opgeblazen" (if so) wordt, moet je duidelijk communiceren.


Excuus voor de niet zo snelle communicatie van de aanpassing. Die komt geheel op mijn conto; ik wilde de nieuwe regel voor de nieuwe maandopdracht van kracht laten worden en heb hem bij de voorwaarden 's avonds snel aangepast. Ik wilde z.s.m. daarna een mededeling daarover doen. Helaas was Anno mij voor in het draadje van de maandopdracht en daarna gaat het balletje natuurlijk rollen. Laten we afwachten wat het bestuur doet met de andere suggesties die nu binnengekomen zijn en daarbij voor ogen houden dat wat er ook besloten wordt, het onmogelijk om het iedereen naar de zin maken. We moeten er volgens mij vooral voor waken dat de maandopdracht een leuk draadje blijft waar een aantal leden elke maand fanatiek mee aan de slag gaat.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2911


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten