Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Peter » wo sep 06 2023 10:17 pm

ja, eens
je geeft je standpunt , - en als je het er niet mee eens bent -.., is het antwoord.., dan zoek je het toch ergens anders. Of richt een eigen forum op
Ik ben al jaren lid van NCN, - voormalig mod en forumbeheerder -, en in die 'ouwe tijd' had ik dat soort berichten klakkeloos verwijderd

Dat soort opmerkingen slaat elke vorm van discussie dood. Voor een discussie hebben we ooit dit forum opgericht he :-)
Dat was werk zat, en zeker geen 'baan' naast een baan
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Peter » wo sep 06 2023 10:28 pm

Highlander schreef:Er zijn een hoop voor en tegen argumenten bij het bestuur binnen gekomen.
Ik kan mij voorstellen dat ze die gaan bestuderen en dan met een wel overwogen beslissing komen.

Zelf ben ik niet gecharmeerd van de gemaakte beslissing, we hebben in het verleden met zijn allen de beslissing gemaakt om geen onderscheid meer te maken in de foto’s gemaakt met een ander merk camera of met Nikon en dat ga je nu wel weer doen.
Ook staat de foto maandopdracht op het open forum en dat is voor leden en niet leden toegankelijk, het lijkt mij dan ook niet verstandig om daar dan zo’n restrictie toe te passen.
Maar goed laten we het bestuur de tijd geven om hier rustig over na te denken.


Daar kom ik toch nog even op terug Chris
Jullie beheren het forum, en leggen daarover verantwoording af richting het bestuur van NCN
Eerlijk gezegd verwacht ik dat dit soort jullie eigen initiatief en keuzes. Je kan alles wel aan het bestuur gaan hangen. Maar dit is toch sec forumbeheer.
We hebben het hier niet over (beleid)keuzes van Nikon Club Nederland :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor henkk » wo sep 06 2023 10:56 pm

Als de (on-)afhankelijkheid geen beleidskeuze is van NCN, wat dan wel? Overstijgt m.i. het forumbeheer ruimschoots. Bepaalt een subsidierelatie wat er mag? Kom nou toch! De vereniging is rijk genoeg en voor een goede verhouding met Nikon lijkt mij wederzijds respect en goede contacten belangrijker dan kritiekloze volgzaamheid. Maar er is wel duidelijkheid nodig of Nikon-gebruik verplicht is vanwege de relatie - zoals is aangevoerd - of om andere steekhoudende reden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Highlander » wo sep 06 2023 11:28 pm

Als het alleen betrekking op het forum zou hebben dan heb je ook gelijk Peter en zo functioneert het ook binnen de ncn, zelden tot nooit mengt het bestuur zich in forum gerelateerde zaken.
Alleen heb je soms ook dingen waar niet alleen forumbeheer maar ook de redactie van het clubblad iets van mag vinden, en dan niet te vergeten de heren en dames van sociaal-media.
In zo’n geval is het, het bestuur die zich erover mag buigen wat wijsheid is in zo’n situatie.
En laten wij als forum gebruikers hun de tijd geven zodat ze met een wel overwogen besluit komen.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6487


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Tony D » wo sep 06 2023 11:57 pm

Ik ben zo langzamerhand de kern van de discussie kwijt.
Er is op een alv van enkele jaren geleden (uit mijn hoofd 2016) een discussie geweest over wat ons nu tot een Nikon-club maakte. Daar kwam uit dat het om de body ging. Andere accessoires konden van andere merken zijn. Logisch: als de firma Nikon toestaat dat een derde partij lenzen maakt met een F- of Z-mount, dan kunnen we die dus gewoon gebruiken. Zelfde geldt voor flitsers die ook met Nikon-body’s kunnen communiceren.
Toen ik moderator werd, ben ik de forumregels eens kritisch gaan doornemen en tot mijn verbazing staat er niets in over wel of geen Nikon-body. Alleen de puntentelling bij de maandopdracht is anders, dat is alles.
Zoals annoh al aangaf: sommigen van ons zijn beeldgericht en anderen meer merkgericht. Maar als je jezelf Nikon Club Nederland noemt dan zet je dat merk volgens mij op de eerste plaats. Dat je dat gebruikt om beelden te maken die je wil delen is daar een afgeleide van.
Ik zou het dus niet gek vinden als we hier afspreken om op het forum alleen beelden te plaatsen die met een Nikon-body zijn gemaakt. (Uitzondering zou dan kunnen zijn dat je een foto van je Nikon-body wil maken om daaraan iets te laten zien. Die zou je dan met andere camera of een telefoon moeten maken.)
Ik zie ook een ander argument langskomen: als het om de bespreking van een foto gaat, maakt het toch niet uit met welke camera hij gemaakt is? Nee, dat klopt. Maar we zijn toch Nikon Club Nederland en het forum is onderdeel van de club, ook al is het voor niet-clubleden toegankelijk. De kosten en de organisatie worden door de club(leden) opgebracht, niet-clubleden doen dus gratis mee. Dat wil voor mij zeggen dat alleen de clubleden kunnen bepalen wat er wel en niet toegestaan is. En als de algemene ledenvergadering ooit heeft besloten dat het om de Nikon-body gaat, zou dat hier ook moeten gelden.
Ik zou er voor zijn om op alle media van de NCN (website, forum, magazine, social media) uitsluitend foto’s van Nikon-body’s toe te staan. Dat heeft voor mij niet te maken met mogelijke sponsoring door Nikon NL of andere partners. Maar wel met het simpele feit dat we Nikon Club Nederland zijn en geen Canon, Fuji, Sony of wel merk dan ook Club Nederland.

En dan nog even het argument: als je het niet eens met de regels dan richt je toch je eigen club/forum op. Dat wordt door sommigen als dooddoener weggezet. Ik vind dat laatste juist een ondeugdelijk argument. Als jij bij een voetbalclub zit en je wil graag de bal met de hand spelen krijg je de keuze: of je wordt keeper of je gaat naar een andere club. Zo gek is dat argument dus niet.

Ton.
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Highlander » do sep 07 2023 7:09 am

Tijdens de Alv in 2016 is dit inderdaad besproken en de leden gaven juist aan niet een alleen Nikon vereniging te willen zijn, daarom is er toen gekozen voor een tussen oplossing dat er alleen van vrijwilligers in functie mag worden verwacht dat zij met een Nikon systeem schieten.
Veel eerder ergens in 2008/2009 is er in wijs besluit afgesproken dat het niet meer uitmaakt met welk merk systeem je foto maakt en plaatst op het forum.
Vandaar dat daarover ook niets in de reglementen vindt.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6487


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do sep 07 2023 8:51 am

Tony D schreef:En dan nog even het argument: als je het niet eens met de regels dan richt je toch je eigen club/forum op. Dat wordt door sommigen als dooddoener weggezet. Ik vind dat laatste juist een ondeugdelijk argument. Als jij bij een voetbalclub zit en je wil graag de bal met de hand spelen krijg je de keuze: of je wordt keeper of je gaat naar een andere club. Zo gek is dat argument dus niet.
Ton.

Het is niets meer en minder dan andere geluiden volledig doodslaan met een nietszeggend argument. Eerder schreef ik al: noblesse oblige. Dat betekent óók gewoon luisteren naar argumenten die niet overeenstemmen met de jouwe. Fatsoenlijk discussiëren betekent het gebruiken van inhoudelijke argumenten, en de dooddoener "dan richt je toch je eigen forum op" heeft niets inhoudelijks.

Voor wat betreft het Nikon-deel: ik snap je argumenten, maar daarmee passeer je wel het een en ander. Niet alleen dat er sowieso anders is besloten over het gebruik van andere apparatuur op het forum (er waren zelfs expliciete regels voor), maar ook dat er heel veel manieren zijn om Nikon een warm hart toe te dragen. Bij de één is dat de gebruikte apparatuur, bij de ander is dat de apparatuur die hij in de vitrine heeft staan, bij weer een ander is dat alleen binding vanuit het verleden. Zoveel mensen, zoveel gevoelens. Je kunt je dus prima met Nikon (en de club, het forum, de wedstrijden enz.) verbonden weten zónder dat de body waarmee je simpelweg op dit moment (het meest) fotografeert een Nikon-body is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor annoh » do sep 07 2023 9:05 am

Op de website pagina Wie zijn wij? lees ik het volgende:

Wie zijn wij?
Nikon Club Nederland is de grootste cameramerkenclub in Europa. Sinds onze oprichting in 1987 hebben we één doel: het delen van plezier in en kennis van fotografie, en in het bijzonder Nikon. Dat doen we met een grote groep enthousiaste vrijwilligers, zonder commerciële bijbedoelingen.

De discussie die we nu voeren gaat, voor een deel, over de woorden 'en in het bijzonder'. Wordt daarmee bedoeld: 'voornamelijk' of 'uitsluitend'? Of is het 'voornamelijk' met als uitzondering bij de Maandopdracht 'uitsluitend'?

Ik verneem heel geregeld van vrije tijd fotografen dat ze gestopt zijn met fotograferen vanwege gebrek aan inspiratie. Je kunt geïnspireerd worden dan wel blijven door het zien van beelden. Maakt het iets uit met welke camera, wat betreft inspiratie, een beeld gemaakt wordt?

De discussie raakt de kern van de organisatie. Ik denk dat het belangrijk is dat het Bestuur zich hierover uitspreekt.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
Online
annoh

Forumlid
Berichten: 370


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor HenkvanZuylen » do sep 07 2023 10:04 am

Een discussie is goed, maar dat betekend niet dat je ook je zin gaat krijgen (ook niet als de discussie eindeloos doorgezet wordt).
De oprichters/beheerders van een forum bepalen nu eenmaal de regels.
Als blijkt dat het voor jouw niet werkbaar is om die regels te volgen, dan kun je beter je heil elders zoeken.
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do sep 07 2023 10:14 am

HenkvanZuylen schreef:Een discussie is goed, maar dat betekend niet dat je ook je zin gaat krijgen (ook niet als de discussie eindeloos doorgezet wordt).

Reactie vanuit onjuiste aanname. Het gaat hier helemaal niet om "je zin krijgen". Het gaat om de beweegreden áchter een beslissing.
HenkvanZuylen schreef:De oprichters/beheerders van een forum bepalen nu eenmaal de regels.

Da's waar - en tegelijk te kort door de bocht. Een forum waarbij enthousiaste deelnemers afhaken door beslissingen "van boven" is immers ook ten dode opgeschreven. Een zorg die overigens ook op de ALV's ter sprake komt.
HenkvanZuylen schreef:Als blijkt dat het voor jouw niet werkbaar is om die regels te volgen, dan kun je beter je heil elders zoeken.

Alweer een aanname. Waarom zou het niet werkbaar zijn om de regel op te volgen?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Peter » do sep 07 2023 12:24 pm

je wordt toch helemaal flauw van die opmerking "zoek je heil maar ergens anders als het niet werk" . Vooral als moderators soortgelijke zaken gaan uitspreken zoals Ton
Mag ook wederzijds hé, als het jou niet bevalt wat anderen schrijven..., stap je zelf toch op.

Snap je,. daar schieten we toch helemaal niks mee op. Het forum is bedoeld juist tot het stellen van vragen, het bespreken van allerlei onderwerpen en het ventileren van standpunten die wellicht verschillen van jou mening.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor jan » do nov 02 2023 10:10 am

Als bestuur hebben wij als volgt besloten:

Alle (forum)leden mogen meedoen aan de Maandopdracht op het forum. Wanneer een niet-Nikon foto de meeste stemmen haalt, dan plaatsen wij deze niet in het magazine of op Social Media (Instagram en Facebook groep). Maar daarvoor in de plaats komt een foto gemaakt met een Nikon body met de daaropvolgende meest behaalde stemmen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » do nov 02 2023 10:54 am

Capeau :thumbup:

Mooi dat het bestuur heeft geluisterd naar de geuite bezwaren. Ik vind het voorgaande een oplossing die recht doet aan zowel de doelstellingen van de NCN als de belangen van de enthousiaste deelnemers. Ik zou er in voorkomende gevallen prima mee kunnen leven als de bij het winnen van een opdracht horende "exposure" beperkt wordt tot het forum.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Patrick » do nov 02 2023 12:15 pm

Tja...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten