Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Bert vD » wo sep 06 2023 11:07 am

Ik ben het eens met de laatste sprekers en heb veel respect en waardering voor alle vrijwilligers op dit fijne forum. Ik heb en gebruik ook nog Nikon camera’s. Dat van die maandopdracht is als gezegd prima. Mijn zorg gold het nieuwe feedback-draadje (waar ik zijdelings ook een beetje bij betrokken ben). Vanwege fysiek ongemak fotografeer ik het liefst zo licht mogelijk. En dat is olympus. Maar als hier (feedback-draadje) ook de verplichting van alleen Nikon-camera’s komt vind ik dat hooguit lastig, maar wel te begrijpen. Of ms daar geen exif gebruiken? Andere opties? Dat was in ieder geval zoals ik m’n vraag bedoeld heb.
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1479


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Hester » wo sep 06 2023 11:11 am

Ik lees de voorgaande berichten ( niet allen) met stijgende verbazing. Voor mij is het vanzelfsprekend dat als je lid wordt van een nikon club je met een nikon body fotoos maakt. Als je lid bent van een harley davidson club ga je toch ook niet meerijden met een ducati? En die flauwe grappen en dat geneuzel over "regeltjes" vind ik inderdaad respectloos richting de mensen die deze club belangenloos mogelijk maken.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Patrick » wo sep 06 2023 11:29 am

Wat jij "flauwe grappen" noemt herbergt natuurlijk wel een legitieme vraag. Wanneer fotografeer je met Nikon? Camera, camera + objectief, mag ik flitsen met flitsers van andere merken, etc. In je motoren vergelijking. Als ik een Harley-blok in een Ducati lepel, rijd ik dan een Harley, een Ducati, beide of geen van beide?

En laten we niet overdrijven in het "bestuursleden die allemaal een baan hebben en dit allemaal mogelijk maken". Ik ben 5 jaar bestuurslid geweest en het is niet echt een baan naast je baan hoor...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 06 2023 12:00 pm

Hester schreef:Ik lees de voorgaande berichten ( niet allen) met stijgende verbazing. Voor mij is het vanzelfsprekend dat als je lid wordt van een nikon club je met een nikon body fotoos maakt. Als je lid bent van een harley davidson club ga je toch ook niet meerijden met een ducati?

Je maakt hier alleen wel een denkfout: het gaat hier niet alleen om leden van de NCN. Het gaat hier (ook) om forumleden. En hoewel dit forum uiteraard onder de vlag van de NCN hangt, sla je de discussie hiermee wel een beetje plat.
Hester schreef:En die flauwe grappen en dat geneuzel over "regeltjes" vind ik inderdaad respectloos richting de mensen die deze club belangenloos mogelijk maken.

En de meningen van anderen wegzetten als geneuzel is wél respectvol...? :cry:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 06 2023 12:05 pm

Ik heb deze discussie met toenemende verbazing gevolgd. We zijn een merk-club, waar leden met andere merken welkom zijn. Het lijkt mij logisch om, aan de in het magazine of aan de NCN verbonden media te plaatsen foto’s, de eis te stellen dat zij met een Nikon camera gemaakt moeten zijn.
Wel of geen Nikon body? Zijn andere merken objectieven en accessoires toegestaan?
Mijn inziens doet het merk van de objectieven er niet toe. Je kunt immers ook zonder objectief een pinhole-opname maken met behulp van een bodydop met een klein gaatje. Het beeld wordt dan geregistreerd door de sensor van de body van merk X, hetgeen in de Exif wordt weergegeven.
Kortom, maak de discussie niet ingewikkelder dan nodig.
De sensor bepaald het herkomst van de foto.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Patrick » wo sep 06 2023 12:10 pm

Nikkormaat schreef:De sensor bepaald het herkomst van de foto.

Dan fotograferen we waarschijnlijk met een Sony... :wave:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Nikkormaat » wo sep 06 2023 12:32 pm

Die flauwe wending had ik al verwacht. Het merk van de sensor staat echter niet in de Exif. Dus de fabrikant van de sensor doet er niet toe.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2780


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor henkk » wo sep 06 2023 12:38 pm

Het gaat hier vooral over het regeltje, de reikwijdte ervan (wel of niet alleen maandopdracht) en manieren om het te omzeilen. Heel creatief.

Maar wezenlijker vind ik de achtergrond en wel of we als NCN onafhankelijk zijn en blijven en hoe dan. Volgens de home pagina van onze website zijn we "de grootste onafhankelijke camera merken [sic] club van Europa". Op beurzen vertelde ik ook altijd dat we weliswaar een goede relatie met Nikon hebben maar er niet van afhankelijk zijn.

Wat mij betreft gaat dat erom dat we een eigen afweging maken en daarbij wel betrekken hoe een en ander uitwerkt op het merk Nikon en Nikon als organisatie, maar ons daardoor niet laten leiden. Dat we het sponsorschap van Nikon nu als argument gebruiken om Nikon materieel voor te schrijven voor de maandopdracht (zie viewtopic.php?f=82&t=75482&start=15#p954397), vind ik daarom niet zo'n sterke. Het staat ook los van de maandopdracht als 'wedstrijd' voor NCN- en forumleden. Wel een argument vind ik dat we met min of meer vergelijkbare uitgangspunten werken en dan kun je zoiets als een Nikon-body verlangen. Ik ben benieuwd naar welke argumenten er verder kunnen zijn voor de omstreden regel, los van het sponsorschap en het al dan niet publiceren van de uitkomsten.
Laatst gewijzigd door henkk op wo sep 06 2023 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 06 2023 12:39 pm

Nikkormaat schreef:Die flauwe wending had ik al verwacht. Het merk van de sensor staat echter niet in de Exif. Dus de fabrikant van de sensor doet er niet toe.

Ik zie dat niet als flauwe wending, maar als een argument wat (wat mij betreft terecht) de betrekkelijkheid van jouw maatstaf aantoont.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Highlander » wo sep 06 2023 1:27 pm

Er zijn een hoop voor en tegen argumenten bij het bestuur binnen gekomen.
Ik kan mij voorstellen dat ze die gaan bestuderen en dan met een wel overwogen beslissing komen.

Zelf ben ik niet gecharmeerd van de gemaakte beslissing, we hebben in het verleden met zijn allen de beslissing gemaakt om geen onderscheid meer te maken in de foto’s gemaakt met een ander merk camera of met Nikon en dat ga je nu wel weer doen.
Ook staat de foto maandopdracht op het open forum en dat is voor leden en niet leden toegankelijk, het lijkt mij dan ook niet verstandig om daar dan zo’n restrictie toe te passen.
Maar goed laten we het bestuur de tijd geven om hier rustig over na te denken.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor ben42 » wo sep 06 2023 1:34 pm

Humor, een niet onbelangrijk communicatie middel.
Soms leuk, soms ondersteunend in waar we het over hebben. (Soms zelfs beiden).

En enkele opmerkingen (hoe ver gaan we met onderdelen) waren in het verleden wel relevant, want (, uit mijn geheugen,) ik begreep dat Fuji camera's ooit ook een bijzonder positie innamen in de maandopdracht omdat deze op een of andere manier gelieerd zouden zijn aan Nikon camera's. Wat dat was, daar heb ik geen active herinneringen meer aan.

Nu wel duidelijk is dat het over de Nikon Body's gaat. En in het algemeen zit daar niet zo heel veel grijs gebied in. Het vervangen van een sensor in een Nikon body is geen sinecure, dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om. En Nikon gebruikt inderdaad sensoren van verschillende fabrikanten (is het vermoeden), maar Nikon zelf vermeld dat (over het algemeen) niet.

Het forum is van de club en gasten zijn welkom. En ben je het niet eens een ander, er wordt wel verwacht dat je elkaar respectvol behandelt. Dat geld voor iedereen. **)

Ben

**)
Lastig voor moderators is dat als we ingrijpen bij niet respectvolle berichten of berichten die tegen de regels ingaan wij hele bakken vol met ...... over ons gestort krijgen. Een aantal zaken laten we om die reden nog wel eens gaan. Het ingrijpen (b.v. op pauze zetten van een draad) heeft vaak zoveel gevolgen dat we dat alleen na zorgvuldige overweging doen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor Hester » wo sep 06 2023 1:37 pm

En de meningen van anderen wegzetten als geneuzel is wél respectvol...? :cry:


Nee dat had ik anders moeten zeggen.
Hester

Regiocoördinator
Berichten: 234


Locatie: Barchem
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor HenkvanZuylen » wo sep 06 2023 9:05 pm

Ik ben het ook met Karina eens

Zoals ik al eerder gezegd heb, als je er niet mee kan leven….voor een paar tientjes per jaar kan je eigen forum hosten
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 166


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor henkk » wo sep 06 2023 9:19 pm

We zijn een vereniging: ook al besteden het bestuur en andere vrijwilligers veel tijd, wil dat nog niet zeggen dat hun mening boven alles gaat. Het lijkt me goed als een gedragen beslissing genomen wordt en daar is de alv het gremium voor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wel of niet uitsluitend foto's gemaakt met Nikon camera's op dit forum

Berichtdoor MarcoEos70D » wo sep 06 2023 9:34 pm

HenkvanZuylen schreef:Zoals ik al eerder gezegd heb, als je er niet mee kan leven….voor een paar tientjes per jaar kan je eigen forum hosten

Dat vind ik wel zo’n ontzettend flauwe dooddoener… :roll:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten