Blij met het forum

Plaats hier je vragen en opmerkingen over dit forum.

Onderwerp:

Blij met het forum

Berichtdoor Ronald53 » za jan 13 2024 11:35 am

Er worden her en der wel eens wat kritische opmerkingen over het forum geplaatst, en dat moet ook kunnen, dat houdt eenieder scherp. Ik wil hier nu echter even kwijt dat ik blij ben met het bestaan ervan. Waarom nu? De aanleiding is Facebook. Ik ben geen fan van Facebook, maar ik heb een account dat (hoop ik) zo min mogelijk naar mijzelf te traceren is en waar ik weinig of geen persoonlijke info deel. Af en toe maak ik gebruik van dat account om lid te kunnen worden van een FB-groep om zo de berichten te kunnen volgen. Zo was ik bijvoorbeeld (tijdelijk) lid van de groep rond de Z8. En nu nog ben ik lid van de groep over het Z 180-600 objectief. Daar ga ik binnenkort maar mee stoppen. Het is een grote herhaling van zetten geworden. De meeste posts gaan over:
- dat het zo lang duurt voordat iemand zijn/haar lens geleverd krijgt;
- dat men ontevreden is over de lensvoet, en welke oplossingen anderen daar voor hebben;
- hoe dit objectief het doet met de 1,4x teleconverter;
- idem voor de 2x teleconverter;
- welke tas geschikt is voor dit objectief;
- hoe goed/teleurstellend de scherpte is van dit objectief. Dat moet dan vaak worden vastgesteld aan de hand van foto's op Faecesbook;
- en of het verstandig is een filter te gebruiken.
De discussies herhalen zich met de regelmaat van een paar dagen of weken. Soms wordt er nog gediscussieerd n.a.v. een vraag die eerder is gesteld, als iemand opnieuw een vrijwel identieke vraag stelt. FartBook leent zich kennelijk niet goed voor het teruglezen van wat oudere berichten. Dat is juist de kracht van een forum als dat van NCN.
En dan heb ik het nog niet gehad over de keren dat iemand zijn/haar vraag op FB meent te moeten stellen in een
giga-groot font tegen een roze achtergrond!

:thumbup: :thumbup:

Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Patrick » za jan 13 2024 11:54 am

Veel verschil met een forum zie ik niet. Dat is toch ook een herhaling van zetten? Dat is het al sinds ik hier rondloop (2007!). Dat er een andere nummertje op een body staat verandert daar niet zoveel aan.

JAMMER DAT GROTER DAN 200 NIET MAG!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Skippy » za jan 13 2024 12:54 pm

Ronald, fijn dat je het nut van het forum waardeert. Overigens lever jij daar ook je bijdrage aan door met regelmaat nuttige informatie te posten en geduldig ook minder ervaren forumleden op weg te helpen. Uiteindelijk staat of valt het forum met de hoeveelheid en kwaliteit van de bijdragen. Wat dat betreft is er naar mijn mening over het geheel nog wel wat te wensen. Dat gezegd hebbende werd ik vanmorgen blij van het uitvoerige antwoord van ReneG op deze vraag viewtopic.php?t=75820
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Thymen » za jan 13 2024 1:15 pm

Facebook - Faecesbook - Fartbook.. :D
Z8 / 50 / 24-120 / 105 / 180-600 / Zf / Voigtländer 35 f2 / Godox V1
Gebruikersavatar
Thymen

Clublid
Berichten: 106


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor MarcoEos70D » za jan 13 2024 2:15 pm

Thymen schreef:Facebook - Faecesbook - Fartbook.. :D

Hat hellend vlak is hier goed zichtbaaar ja ;-)

Ik vind overigens beide platforms (fora versus social media) hun eigen voor- en nadelen hebben. Beiden hebben (wat mij betreft) hun afzonderlijke nut. En bij beide geldt hetgeen Skippy hieronder al treffend verwoordde: het valt of staat met de kwaliteit van de bijdragen/ bijdragers.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2330


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor annoh » za jan 13 2024 2:27 pm

Ik zit zelf op een aantal Facebook groepen betreffende (model)fotografie. Er wordt, in het algemeen, weinig gereageerd en slecht gelezen. Regelmatig zie je dezelfde vragen terugkomen.

Ook zit ik soms heel tijdelijk op een FB groep. Bijvoorbeeld nu even op een 'backpacking in India' groep. Ik heb nu al een netwerkje opgebouwd en ik ben er pas over een paar dagen. Dan is FB wel weer heel handig!!
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 369


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Ronald53 » za jan 13 2024 6:33 pm

Skippy schreef:Ronald, fijn dat je het nut van het forum waardeert. Overigens lever jij daar ook je bijdrage aan door met regelmaat nuttige informatie te posten en geduldig ook minder ervaren forumleden op weg te helpen. Uiteindelijk staat of valt het forum met de hoeveelheid en kwaliteit van de bijdragen. Wat dat betreft is er naar mijn mening over het geheel nog wel wat te wensen. Dat gezegd hebbende werd ik vanmorgen blij van het uitvoerige antwoord van ReneG op deze vraag viewtopic.php?t=75820
Leuk dat je zo complimenteus bent, maar ik weet van mijzelf dat dat geduld wel behoorlijk kan afnemen als er iemand zich hier aanmeldt en zonder zich voor te stellen plompverloren een vraag stelt. Maar goed, zo hebben we allemaal onze rafeltjes.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Highlander » di jan 16 2024 8:31 pm

Patrick schreef:Veel verschil met een forum zie ik niet. Dat is toch ook een herhaling van zetten? Dat is het al sinds ik hier rondloop (2007!). Dat er een andere nummertje op een body staat verandert daar niet zoveel aan.

JAMMER DAT GROTER DAN 200 NIET MAG!


Ik ben dit niet met jou eens, het forum geeft een veel grotere ondersteuning aan de club dan facebook.
En als ik Ronald zo hoor is facebook wel heel vluchtig.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor henkk » di jan 16 2024 8:36 pm

De grootste herhaling van zetten lijkt mij het woordspelletje dat mijn meest gebruikte functie op het forum laat zijn 'markeer alles als gelezen' (soms ook met andere berichten in 1 moeite door).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4944


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Patrick » di jan 16 2024 9:35 pm

Highlander schreef:
Patrick schreef:Veel verschil met een forum zie ik niet. Dat is toch ook een herhaling van zetten? Dat is het al sinds ik hier rondloop (2007!). Dat er een andere nummertje op een body staat verandert daar niet zoveel aan.


Ik ben dit niet met jou eens, het forum geeft een veel grotere ondersteuning aan de club dan facebook.
En als ik Ronald zo hoor is facebook wel heel vluchtig.

Dat was helemaal niet mijn punt. Mijn punt is dat het forum ook voor een groot deel bestaat uit steeds terugkomende vragen. Wel wat minder dan vroeger toen je meerdere pagina's aan posts achterliep als je een dag niet ingelogd was geweest. Maar toch.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 17 2024 11:30 am

Wel even bij de les/het topic blijven Patrick: Herhalingen met een frequentie van eens per (grootte orde) een week heb ik nog niet op het forum gezien.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Highlander » wo jan 17 2024 3:17 pm

Klopt Patrick, er waren toen inderdaad wel diepgaande topics die een hoop berichten op leverden.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6486


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Skippy » wo jan 17 2024 5:13 pm

Ik ben in 2006 lid geworden. In 2007 werd de D3 geïntroduceerd, in 2008 gevolgd door de D700. Dat was voor Nikon een grote sprong voorwaarts en maakte digitaal full frame voor bijna iedereen bereikbaar. Het aanbod aan digitale camera's was overzichtelijk met Canon en Nikon als belangrijkste fabrikanten. Veel fotografen waren nog niet overgestapt naar digitaal. Social media waren er nog niet. Dit alles resulteerde in veel activiteit op het forum. Tegenwoordig is dit allemaal veranderd en dat zie je terug in afgenomen forum activiteit. Neemt niet weg dat gelukkig nog nuttige informatie gedeeld wordt!
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Brava » wo jan 17 2024 6:18 pm

Las dit topic en moest even terug in mijn herinneringen.

Ben ook ergens in maart 2006 op het forum gekomen en ik kan mij ook herinneren dat het forum toen een stuk dynamischer/actiever was. Het Nikon forum was ook altijd al een “techniek” forum dus vooral veel gefröbel over objectieven en bodies. Foto beoordeling of feedback krijgen of geven was een wat onderbelicht deel van het forum. Denk ook dat bv Youtube een groot aandeel liefhebbers aantrekt immers testen, tutorials en how to kun je daar in elke vorm vinden.

Maar heb me er op zich in die 17 jaar altijd wel mee vermaakt. Even per dag meelezen vaak zonder in te loggen voerde bij mij wel de boventoon. Woonde en werkte toen in Spanje/Barcelona en ben dus nooit lid geworden. Destijds had je natuurlijk ook fotografie/vaktechneuten zoals bv Leon Obers, Hans Braakhuis of Mike etcetera en ging het er soms ook wel eens stevig aan toe.

Wat dat betreft steekt dit forum - wat mij betreft- zowel toen als nu er gelukkig positief bovenuit het wordt nooit echt lelijk of onaangenaam. Soms schurend en wrijving maar dat kan geen kwaad want dat geeft ook weer glans maar gelukkig nooit onaangenaam.

Ben nog steeds met Nikon en Nikkors in de weer wel is waar in afgeslankte vorm maar met niet minder plezier.


Lees hier nog met plezier een tijdje mee!
Brava

Forumlid
Berichten: 288


Locatie: Dirksland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Blij met het forum

Berichtdoor Ronald53 » wo jan 17 2024 7:32 pm

Ik ben nog geen 7 jaar lid van het forum, dus die discussies en activiteit, daar weet ik niets van. Mijn 1e bericht hier in dit draadje heeft betrekking op een vergelijking anno 2023/2024, van paar besloten Facebook groepen met het NCN forum. Waarbij mij op is gevallen dat op FB kennelijk iedereen denkt dat zijn/haar vraag uniek is en voor het eerst gesteld wordt, en daarom niet even kijkt of er al iets relevants is gepost. Waardoor je om de week of zo dezelfde vragen tegenkomt. Dat was de essentie van mijn openingspost. Ik kan daar overigens nog aan toevoegen dat ik bij het lezen van de berichten in die FB groepen regelmatig beweringen tegenkom waarvan ik denk dat ze het best gekarakteriseerd kunnen worden als ongefundeerde meningen of napraterij. En ook daar is er een verschil met ons forum: Wellicht wat minder activiteit, maar wat er aan informatie wordt verschaft is volgens mij inhoudelijk veel beter. Dat is mijn mening, en niet meer natuurlijk, ik mag het zonder bewijs niet eens een observatie noemen....
Laatst gewijzigd door Ronald53 op wo jan 17 2024 7:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1585


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Het Forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten