Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Bak » vr mar 30 2018 3:42 pm

Update:
Een nieuw matglas van focusingscreen.com binnengekregen. Deze is geschikt voor de Df en inderdaad een tikkie breder dan het vorige matglas. Nadat ik in de vorige ronde zoveel geprobeerd had, was het nu een eitje. Met 5 minuten geregeld. Blijft nu wel goed zitten en werkt als een zonnetje.
Met al mijn objectieven, Ais, D, G en Tamron. Alles stelt netjes scherp en mijn autofocus is het ook consequent met de handmatige scherpstelling eens. Alleen mijn Sigma 105 weet ik nog niet, want die kan ik niet meer vinden... hūh... :huh:
Blij mee. (Het matglas dan, niet dat ik mijn Sigma niet kan vinden. Maar die ligt vast ergens op een 'logische' plek.)
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor ArendV » vr apr 06 2018 12:08 pm

Mooi Hans dat hij nu wel blijft zitten !

Eén vraagje, met mijn K3 matglas zie ik een kleine zwarte rand onderin.
Ik ben bij NSP langs geweest en die zeiden dat dit onvermijdelijk is met dit matglas, is dit bij jullie ook het geval?
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor Bak » vr apr 06 2018 1:15 pm

Nee Arend, bij mij ziet het er gewoon normaal uit. Geen extra randjes of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor emdeklerk » vr apr 06 2018 1:57 pm

Ik heb in mijn D700 het Katzeye-matglas. Laten monteren door dhr. Nabarro van JapanCamera in Wassenaar. Werkt fantastisch. (Katzeye is opgehouden te bestaan twee jaar geleden, maar van de restvoorraden is toen nog een allerlaatste serie matglazen gemaakt; ik heb misschien wel het laatste Katzeye-glas voor de D700...). Ik werk ook nog heel vaak met mijn MF-objectieven. Een greep: de 3,5/15mm, 1,4/35mm, de 1,2/50mm, de 2,8/180mm ED en de 4/80-200mm. Dat levert (uiteraard) geen problemen op. Ook met AF-objedtieven ondervind ik geen enkel probleem; noch met de lichtmeting. Matrixmeting en centrumbenadrukte meting werken feilloos, spotmeting gebruik ik zelden of nooit. Maar wat een genot: het Katzeye-glas werkt voor mij net zo heerlijk als de R-matglazen in mijn F2's.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon Df met K3 matglas van FM3A

Berichtdoor ArendV » vr apr 06 2018 2:28 pm

@Hans voor de bevestiging, misschien heeft het met de gebruikte shims te maken bij mij (2 stuks die niet exact hetzelfde zijn, maar wel de juist dikte - focus is spot on).
@emdeklerk, een Katzeye heb ik nog gebruikt in mijn D300, ze zijn inderdaad inmiddels gestopt.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten