Nikon strikes back?

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor ATOR » do okt 24 2013 7:21 pm

Je mist het punt Ben. Dit is geen efficiënte fotomachine, dit is lifestyle. En dan betalen mensen graag meer voor minder.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor bcvthul » do okt 24 2013 8:58 pm

De camera gaat nikon DF heten.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor Marten » do okt 24 2013 9:01 pm

Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor Skippy » do okt 24 2013 9:02 pm

Doe dan maar DF1, is het tenminste niet de eerste en gelijk de laatste van zijn soort :)
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor ben42 » do okt 24 2013 10:39 pm

ATOR schreef:Je mist het punt Ben. Dit is geen efficiënte fotomachine, dit is lifestyle. En dan betalen mensen graag meer voor minder.


Volgens mij mis ik niet het punt. Maar volgens mij mis jij mijn punt. Velen roepen dat ze terug willen naar de basics. Volgens mij is dat iso/sluitertijd/diafragma/?AF? en voor de rest rolletje erin of in dit geval sensor erin en voor de rest niets.

Volgens mij is die basics zonder een display, heb je daar al die knoppen niet voor nodig en is een menu ook niet mogelijk.

Mijn tekst:
Ik denk het niet.

Is driedubbel:
1. Nikon gaat niet zo'n camera uitbrengen.
2. De velen die roepen dat ze terug willen naar de basics zouden dit niet kopen.
3. Voor een dergelijke camera ben ik ook niet de doelgroep.

Daarbij moet ik aantekenen dat de mensen die naar Luik gaan met alleen een Analoge Camera, dat vind ik een stoere groep, terug naar de basics. Foutjes zie je thuis pas. Aandacht voor het maken van de foto, maar pas thuis aandacht voor het resultaat. Vind ik stoer.

Nikon heeft uiteindelijk maar een doel met deze camera, dat is meer camera's verkopen zowel van dit type en de eventueele uitstraling die dit type heeft. Volgens mij heeft deze camera meer met image te maken dan met functionaliteit.

Wat ik overigens wel vind is, de DSLR heeft een veel grotere body dat de SLR's die ik heb uit het Analoge tijdperk, mijn D7000 is veel groter dan mijn X700 (of XG2). Terwijl alle andere camera's juist veel kleiner zijn geworden.
De extra dikte is tegenwoordig meer dan de dikte van de huidige compactcamera's en dat is dan inclusief een redelijke tot flinke zoom.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor oud0001 » vr okt 25 2013 12:06 am

En Nikon komt weer als mosterd na de maaltijd.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor Flandria » vr okt 25 2013 2:49 am

ben42 schreef:Daarbij moet ik aantekenen dat de mensen die naar Luik gaan met alleen een Analoge Camera, dat vind ik een stoere groep, terug naar de basics. Foutjes zie je thuis pas. Aandacht voor het maken van de foto, maar pas thuis aandacht voor het resultaat. Vind ik stoer.
Ben


Ben, je kan het ook anders zien, als je analoog goed kan fotograferen, kan je ook digitaal schieten. Scheelt een hoop "clicks".

Ik ben zeker benieuwd naar deze "nieuwe" camera maar voor geen toeters en bellen gebruik ik nog altijd mijn F3hp, M4-p en M6TTL.
Nog altijd naar volle tevredenheid, maar ik ben niet bang voor film en met het handje scherpstellen.
Als je -echt- tijdloos vanuit de basis wilt fotograferen......
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor dogo » vr okt 25 2013 10:55 am

Ik vind zelf dat hoe meer info er over deze nieuwe camera ("Nikon DF") van Nikon naar buiten komt, hoe teleurstellender de specificaties. Als de allernieuwste info van Nikon Rumors enigszins waar is, komt de Nikon DF niet in de schaduw van de Sony A7R en wellicht zelfs niet van de Sony A7. En als ze, zoals een beetje verwacht, een intro prijs willen hanteren van ca. € 3000 voor de body, dan wordt de Sony A7/A7R een interessantere optie voor overstappers naar Full Frame of zelfs misschien voor Nikon fotografen die geïnteresseerd zijn in een D800/D800E.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2013 11:05 am

Flandria schreef:
ben42 schreef:Daarbij moet ik aantekenen dat de mensen die naar Luik gaan met alleen een Analoge Camera, dat vind ik een stoere groep, terug naar de basics. Foutjes zie je thuis pas. Aandacht voor het maken van de foto, maar pas thuis aandacht voor het resultaat. Vind ik stoer.
Ben


Ben, je kan het ook anders zien, als je analoog goed kan fotograferen, kan je ook digitaal schieten. Scheelt een hoop "clicks".

Ik ben zeker benieuwd naar deze "nieuwe" camera maar voor geen toeters en bellen gebruik ik nog altijd mijn F3hp, M4-p en M6TTL.
Nog altijd naar volle tevredenheid, maar ik ben niet bang voor film en met het handje scherpstellen.
Als je -echt- tijdloos vanuit de basis wilt fotograferen......


De kennis en ervaring van Analoge fotografie kun je zeker meenemen naar het digitale tijdperk. Maar het is zeker niet hetzelfde. Het volume aangemaakte foto's is veel groter maar de norm ligt ook veel hoger. Voor een beroeps fotograaf is het in het huidig tijdsgewricht niet gemakkelijk de opdrachtgevers tevreden te stellen. Voor de hobbyist is het niet gemakkelijk om in de overvloed aan foto's die er tegenwoordig nog foto's te maken die er uit springen.

Daar waar vroeger de heer Kiek (een niet onbekwaam fotograaf) foto's maakte voor en vrijwel iedere foto waardering kreeg, zal ligt voor de huidige fotograaf de lat veel hoger. De foto's van de heer Kiek hadden toen al een hoog faceboek gehalte, hier kan de moderne fotograaf niet meer zijn brood mee verdienen.

Ook zullen de meeste beroepsfotografen zowel hun werkwijze als hun bedrijfsvoering hebben aangepast aan het digitale tijdperk. Dat geld volgens mij zowel voor het maken van foto's als alle andere zaken. De lat licht veel hoger, de concurrentie is veel groter.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor MartijnM » vr okt 25 2013 11:07 am

ben42 schreef:Daarbij moet ik aantekenen dat de mensen die naar Luik gaan met alleen een Analoge Camera, dat vind ik een stoere groep, terug naar de basics.


Terug naar de basics valt wel mee hoor, met een F6... :mryellow:
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor Marten » vr okt 25 2013 11:12 am

dogo schreef:Ik vind zelf dat hoe meer info er over deze nieuwe camera ("Nikon DF") van Nikon naar buiten komt, hoe teleurstellender de specificaties.

Dat lijkt mij een tamelijk voorbarige opmerking.
Eerst maar eens kijken waar Nikon mee komt.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor jfbat » vr okt 25 2013 11:43 am

Ik snap het vergelijk met de Sony A7 wel, maar ik weet niet of deze camera ook op hetzelfde marktsegment gericht is. Mij lijkt deze Nikon namelijk meer gericht op de mensen die voor een retrolook vallen, maar toch behoorlijk goede moderne specs willen. Toch een wat andere markt dan waar de A7 op gericht is. Wie weet heeft Nikon ook daar al een concurrent voor in de pijplijn zitten. Of wellicht hebben ze weloverwogen gekozen voor een iets andere benadering.

Uiteindelijk zullen we het pas weten wanneer deze camera op de markt is.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2013 2:45 pm

MartijnM schreef:
ben42 schreef:Daarbij moet ik aantekenen dat de mensen die naar Luik gaan met alleen een Analoge Camera, dat vind ik een stoere groep, terug naar de basics.


Terug naar de basics valt wel mee hoor, met een F6... :mryellow:


Kom op, ik heb de F70, als ik daar dezelfde lens op zet als op de F6 en we gebruiken hetzelfde fotorolletje, zijn de resultaten niet eens zo heel verschillend. Enige dat dan feitelijk nog scheelt is de belichting.

Ik neem even aan dat het belangrijkste object in Luik, Calatrava is. (Staat nog op mijn lijstje). Dat object loopt niet weg en beweegt ook maar weinig. Maar ook de andere dingen die je met analoog fotografeerd zijn volgens mij vooral vaste objecten. Dan is het verschil tussen de F70 en de F6 niet zo heel erg groot, (vind ik).

Technisch gezien een fabeltastisch apparaat de F6, maar voor mij toch echt te basic: tegenwoordig. :D

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor Marten » vr okt 25 2013 2:47 pm

ben42 schreef: Maar ook de andere dingen die je met analoog fotografeert zijn volgens mij vooral vaste objecten.

:shock:
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon strikes back?

Berichtdoor ben42 » vr okt 25 2013 2:51 pm

Marten schreef:
ben42 schreef: Maar ook de andere dingen die je met analoog fotografeert zijn volgens mij vooral vaste objecten.

:shock:

Ok, Ok ik kan beter even de resultaten afwachten van jullie trip en mijn mond houden.
Met de bovenstaande opmerking heb ik in ieder geval een uitdaging neergelegd.
Veel plezier voor de groep: Back to basic Luik.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten