djunclesam schreef:Dergelijke onjuist informatie is altijd jammer... Deze winkel vergoed de eventuele inklarings-kosten volledig (en snel). Rondje op Tweakers leert dat deze winkel erg snel levert EN eventuele douanekosten terug overmaakt.
Weet je wel zeker dat de informatie van die winkel om de inklarings-kosten volledig (en snel) te vergoeden correct en volledig is?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een winkel voor Sinterklaas of Kerstman gaat spelen voor "particulieren" om het uit eigen zak te betalen. Bij bedrijfsmatige aanschaf, voor mensen die een BTW-nummer hebben, zou het misschien wel een optie kunnen zijn, met wat de winkel als service biedt. Maar dat komt dan voort uit de gedachte dat de winkel uiteindelijk die kosten dan ook weer kan verhalen bij de belastingdienst in het betreffende land via bepaalde douaneformaliteiten die je met elkaar moet uitwisselen. Dat is echter niet de gebruikelijk gang van zaken.
Ter extra aanvulling / edit:
Gebruikelijk bij leveranciers en zelfstandigen (fotografen) met een BTW-nummer "binnen Europa" is dat producten zonder BTW worden verstuurd, indien handelsgegevens + BTW-nummer van de fotograaf ook bij de leverancier bekend zijn.
De extra BTW die bij import door de douane (van leveranties buiten Europa) wordt geheven kan door de fotograaf met BTW-nummer uiteindelijk weer als "voorbelasting" worden teruggevorderd bij de belastingdienst bij de maandelijkse, kwartaal of jaar BTW-aangifte als de aanschaf van het product een bedrijfsmiddel is. Hetzelfde zoals dat het geval is met producten die in Nederland zelf worden aangeschaft waar BTW over is geheven.
Bij leveranciers / producten buiten Europa kan het zijn dat die producten reeds standaard zonder BTW (van de in dat land geldende regels) worden verstuurd. De extra BTW die bij import wordt geheven kan later weer worden teruggevorderd door zelfstandigen (fotografen) met een BTW-nummer zoals hiervoor omschreven.
Voor particulieren geldt dat dus niet.