Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor CaptainHook » di nov 05 2013 8:21 am

emdeklerk schreef:Voor de geboden mogelijkheden niet te duur.

:?:
Is zeker een tikfoutje? :mryellow:

Je bedoelt waarschijnlijk: voor de geboden mogelijkheden TE duur...

Woeha, die draadontspanner, volkomen over-the-top en onzinnig. :lol:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor yzf1kr » di nov 05 2013 8:23 am

emdeklerk schreef:Voor iedere fotograaf die "gadget-proof" is.


Ik denk dat je het woordje “niet” vergeten bent.

Want dit is toch wel de ultieme gadgetcamera.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di nov 05 2013 8:52 am

Ik ben heel benieuwd hoe de zoeker is voor brildragers. Eerste berichten duiden op een "eyepoint" waarde van 15mm. In theorie betekent dat minder geschikt voor brildragers. Sowieso een gemiste kans dat er voor handmatig scherpstellen niet meer uit de kast getrokken is.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 8:59 am

Ik ga even overleggen op de achtergrond waar we hem bij gaan hangen op het forum. Ik denk bij de D800 en dergelijke.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArjanL » di nov 05 2013 9:01 am

CaptainHook schreef:
emdeklerk schreef:Voor de geboden mogelijkheden niet te duur.

Woeha, die draadontspanner, volkomen over-the-top en onzinnig. :lol:

Samen met 'T' stand vind ik dit nou juist een prima toepassing. Ik heb nooit begrepen waarom die twee mogelijkheden afgeschaft zijn.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor yzf1kr » di nov 05 2013 9:04 am

Patrick schreef:Ik ga even overleggen op de achtergrond waar we hem bij gaan hangen op het forum. Ik denk bij de D800 en dergelijke.


Als je naar de accesoires en aansluitmogelijkheden kijkt dan hoort hij bij de D600 en D7100 thuis.
het is een gadget camera, geen pro camera. :wink:
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » di nov 05 2013 9:07 am

We hebben de positionering al gedeeltelijk besproken in "Nikon strikes back". Ik denk een fijne camera om mee te werken maar de verhouding tussen prijs vs. features en kwaliteit is scheef wat mij betreft.

Marten schreef:Wat is de functie van de grote ronde knop rechtsonder het Df logo ?

Het voorste instelwieltje of "front command dial" anders vormgegeven.

Skippy schreef:Sowieso een gemiste kans dat er voor handmatig scherpstellen niet meer uit de kast getrokken is

Hier ben ik het helemaal mee eens als je deze body op de markt brengt voor alle Nikkors dan had ik hier meer verwacht. Misschien kun je met de Df toch nog iets beter handmatig scherpstellen dan met de huidig DSLRs waar de zoeker ingericht is op helderheid en niet op detail.
Laatst gewijzigd door ArendV op di nov 05 2013 9:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » di nov 05 2013 9:08 am

OK, Arend, dank.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor josj » di nov 05 2013 9:24 am

Ik denk dat ik mijn d700 nog maar een aai over zijn bolletje geef.
Het is me allemaal wat druk met al die knopjes en draaischijven.............maarja die sensor he !!! .
josj

Forumlid
Berichten: 216


Locatie: roermond

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Vincent » di nov 05 2013 9:31 am

yzf1kr schreef:
Patrick schreef:Ik ga even overleggen op de achtergrond waar we hem bij gaan hangen op het forum. Ik denk bij de D800 en dergelijke.


Als je naar de accesoires en aansluitmogelijkheden kijkt dan hoort hij bij de D600 en D7100 thuis.
het is een gadget camera, geen pro camera. :wink:


Met een D4 sensor kom je er niet echt onderuit om hem in het PRO segment te plaatsen... :roll:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor yzf1kr » di nov 05 2013 9:39 am

Dus de sensor bepaald welk segment het is?

Vreemde redenatie. Dus als we de sensor van de D600 zouden down graden naar die van de D4 dan zou het opeens een pro model worden? De D90 had ook de sensor van een D300, maar was ook geen pro. Ik snap de keuze voor de D4 sensor trouwens wel, bij het gebruik van een D600 of D800 sensor zouden die oude Ai en Pre-Ai objectieven keihard door de mand vallen.
En dan verliest Nikon weer een USP voor deze camera.

Om maar weer eens een autometafoor uit de kast te trekken: Een kever is ook geen sportwagen, ook al ligt er het zelfde motortje in een Porsche 356.

De keuze voor de D4 sensor staat trouwens haaks op de visie van statische fotografie die Nikon bij deze camera heeft. De D4 sensor moet het hebben van zijn prestaties vanaf ISO800, en is gericht op snelheid en actie.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Sharkey » di nov 05 2013 9:44 am

Voor mij is dit ook een gemiste kans van Nikon.

Dit is gewoon een D4 sensor, maar zonder het D4 -AF-systeem!, in een D600 omgeving verpakt in een semi retro voor- en boven kant, maar wel een super digitale achterkant.
Dus een typische alledaagse digitale Nikon camera tussen de D610 en D800 in, niks meer, niks minder.
Geen extra manuele scherpstel mogelijkheden, maar alleen nog steeds maar het "groene bolletje" ..... EV knop aan de verkante keer .... het matglas zal ook wel niet vervangbaar zijn ....

Vlees nog vis, voor mij.
Zeker met deze prijsstelling.

Lijkt me duidelijk dat ik een beetje teleurgesteld ben ;) :D
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » di nov 05 2013 10:00 am

Ik ben het wel met sharkey eens.

Ik had mijn ongenoegen al eerder geventileerd. Ik had erg gehoopt op een vervanger voor de D700. Iets wat ik overigens veel engelse fora lees. Blijkbaar, waaronder ikzelf, is er een redelijke groep D700-fotografen die de overstap naar de D800 niet willen maken en naar de D4 niet kunnen maken. De D6xx is voor deze groep een stap terug. Niet voor wat betreft de sensor, maar wel voor wat betreft de rest van de camera.

Ik vind het een enorme misser van nikon. Voor mij is de Df - digital failure.

Voor mij part had de D600 sensor erin gezeten, 51 af punten, +/-20 mp, pop-up flitser, video kan me niet zoveel schelen, krijg je er gratis bij. De Retro-look, hou toch op. Beetje lopen draaien aan schijfjes. De hang naar het verleden krijgt bij deze camera wel een stevig prijskaartje...

(maar die sensor is natuurlijk wel ok..)
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 10:16 am

Als je er zo naar kijkt is de Df niet gemaakt voor Melkmannen. :wink:

Je hoort dan niet bij de doelgroep. Dat maakt het nog geen failure...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » di nov 05 2013 10:33 am

Helaas zit het matglas inderdaad vast.
Het enige wat bij de presentatie over handmatig scherpstellen wordt gezegd is in- en uitschakelen van het scherpstelpunt in de zoeker.......

Afbeelding

Hier een vergelijking tussen de F3 en Df
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArendV op di nov 05 2013 10:36 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten