Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Eeuw » di nov 05 2013 10:34 am

@Patrick; Haha, klopt helemaal!
Het is de camera van deze Eeuw!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 10:42 am

:lol: :lol: :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » di nov 05 2013 10:45 am

@Patrick

Nee, niet voor melkmannen ;-)

Zoals de camera werd gehypt (daar zijn we zelf ook een beetje debet aan), de prijsstelling en de D4 sensor, dat geeft voor mij een 'beeld' van zo'n camera. Voor dat bedrag en sensor verwacht ik een beste camera, geen hang-naar-het-verleden-samenraapsel-met-minder-features-dan-een-D6xx. Dat maakt het voor mij wel een failure. De camera zo bouwen dat je niet het volledige potentieel uit de sensor haalt.

Ik ben niet de doelgroep, maar wie is dat dan wel? Jemig een D4 sensor, daar moet je toch iets beters omheen kunnen bouwen, waar meer mensen echt iets mee kunnen doen?

(is er iemand die de sensor in mijn D700 kan solderen?)
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 10:59 am

Ik zie niet echt wat je mist aan deze camera. Het is een soort onthaast-camera. Ik denk dat veel puristen het bijna jammer zullen vinden dat er autofocus op zit.

De beeldkwaliteit zal volgens mij gewoon geweldig zijn van deze camera.

Hoe de camera aanvoelt? Morgen kan je 'm gaan proberen bij Calumet in Rotterdam, donderdag bij Calumet Amsterdam. Zal je net zien dat ik donderdag, ik werk er echt vlak bij, naar een cursus ben aan de andere kant van Amsterdam. :roll:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Avado » di nov 05 2013 11:12 am

Ik moet zeggen, dat ik toch wel erg warm word van deze camera. Het zou best wel eens niet alleen de camera van de 'Eeuw' kunnen worden, maar ook van mij.

Ik ga hem snel bekijken, dat is zeker.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor jfbat » di nov 05 2013 11:14 am

melkman schreef:Zoals de camera werd gehypt (daar zijn we zelf ook een beetje debet aan), de prijsstelling en de D4 sensor, dat geeft voor mij een 'beeld' van zo'n camera.

Volgens mij was het allerbelangrijkste deel van de hype dat het een retro-vormgegeven camera zou worden. Ook de filmpjes maken duidelijk dat het meer een "lifestyle" camera zou worden dan een moderne DSLR zoals bijvoorbeeld een D700 opvolger…

En dat is ook precies de markt: dat groepje fotografen dat meent dat zij als enigen nog begrijpen waar het bij fotograferen nu eigenlijk écht om draait, de puristen, de mensen die - hoewel ze mogelijk de tijd helemaal niet hebben meegemaakt dat een diitale camera nog vooal iets uit Wondere Wereld was - een hang naar het verleden hebben en dat enorm romantiseren. Maar het ook geen probleem vinden veel geld uit te geven voor een camera en daar ook het beste van verwachten. En daar zijn er best veel van...
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]
Gebruikersavatar
jfbat

Forumlid
Berichten: 1017



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Avado » di nov 05 2013 11:20 am

En daar zijn er best veel van...


Precies!

Ik zit al 25 jaar in de marketing en de PR en ik geloof er heilig in, dat deze camera echt een succes wordt voor Nikon. En waarschijnlijk ook voor mij :D
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor pixelpeter » di nov 05 2013 11:23 am

@Patrick die schreef:
ik zie niet echt wat je mist aan deze camera


Wat je mist is o.a. een sluitertijd van 1/8000 sec.

En dan te bedenken dat de Lumia 1020 (smartphone) een snelste sluitertijd van 1/16000 sec heeft (en 41 MP en RAW output krijgt begin 2014)
Nikon besteedt zijn kennis en energie aan achterhoede gevechten met retro voor de happy few i.p.v. super innovatieve geweldige camera's te maken
voor het midden van de markt. Het consumentengedrag verandert razend snel. Nikon is bezig met het verleden en te weinig met de toekomst.
Ik zei het al eerder; laat Nikon snel wat mensen van Sony binnenhalen voor het te laat is. Maar misschien kan dat in de Japanse cultuur helemaal niet.
Laatst gewijzigd door pixelpeter op di nov 05 2013 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
PixelPeter
Al 50 jaar amateur
Gebruikersavatar
pixelpeter

Forumlid
Berichten: 355


Locatie: Hillegom
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » di nov 05 2013 11:25 am

@patrick

Ah, puristen, maar dat is een niche. Die zullen zelden tevreden zijn. En onthaasten moet ik zelf doen (is mij verteld), dus de camera zal daar (helaas) niet veel bij helpen.

Wat ik mis? Mag ik het anders stellen, waarom zou ik voor dat bedrag geen D800 aanschaffen? Voor mij blijven alleen de sensor en de glimmende schijfjes over, die zijn onderscheidend (oh ja, een 'retro'-look). De glimmende schijfjes vallen af, blijft alleen de sensor over in een body die in veel opzichten minder is dan een D800/6xx.

Ik snap echt niet waarom dit een mooie camera wordt gevonden...


@jfbat

Misschien wordt het inderdaad een 'lifestyle' camera, met bijpassende lyfestyleprijs. Van de concurrentie zijn daar genoeg voorbeelden van. Maar dan is het ook weer een niche, en blijft het zonde van de sensor. Alleen maar een paar kleine wijzigingen doorvoeren, sluitertijd, af punten, syncspeed (is die nu 200 of 250?), misschien toch video erin. Dan zou het ook mijn lifestyle kunnen zijn...
Laatst gewijzigd door melkman op di nov 05 2013 11:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Avado » di nov 05 2013 11:29 am

Daarom maken de camerafabrikanten ook zoveel verschillende soorten camera's. Er zijn tenslotte miljarden mensen met talloze meningen, voorkeuren, smaken, etc...

Ik denk dat de doelgroep voor deze camera zeer groot is.
Gr. Andre
Avado

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Bommelerwaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 11:46 am

@Melkman: de D800 blijft gewoon te koop hoor. Dus geen probleem!

@Pixelpeter: 1/16000 lukt vast alleen met een elektronische sluiter. Met een grote FX spiegel is dat niet of nauwelijks haalbaar. Of je moet het combineren, zoals destijds bij de D70. Maar heb je dat nou echt nodig? Als je toch onthaast kan je er ook een ND filter voor zetten. :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor strangeartefact » di nov 05 2013 11:53 am

Wat een draadje is dit zeg.....
Ieder zijn ding toch? Heb al lezende beetje het gevoel dat Nikon het alleen maar fout kon doen wat ze ook gedaan hadden. Gelukkig inderdaad voor een ieder is er meer dan de df bij Nikon dus koop wat je past en bedenk dat voor velen dit niet eens een haalbare camera is kwa prijs. Ik heb amper resultaten of ervaringsverslagen gelezen en hier is deze camera al afgeschoten/afgemaakt door een paar mensen. Wel byzonder.

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor melkman » di nov 05 2013 12:01 pm

@patrick

Toch wel. 36MP is veel te veel. Hoe mooi ik de D800 ook vind. Dit trekt mijn Mac amper, backuppen wordt ook pittig (ja, ik weet het, schijf kost niks). Wat moet ik in vredesnaam met die (te-)veelheid aan pixels? Als ballast meeslepen?

Maar vervelender, de 36MP trekken een zware wissel op mijn lenzen. Ik heb mooie lenzen, ai's, ai-s'en en af-d's. Met de D700 kan ik met 1/30 uit de hand nog wel fotograferen, dat krijg ik nog wel scherp. Dat gaat me met de D800 niet lukken. Ik denk dat ik wel een stop ga missen.

Ik had gehoopt, en ik denk dat er meer zijn, dat de Df hier tussen zou zitten. De D800 als studiocamera, de D4 voor de prof buiten de deur, de D610 als instap en de Df, als opvolger van de D700, voor de gevorderde amateur.

Maar, laat ik er over ophouden. Anders krijg ik last van cirkelredeneringen ;-) Het is niet mijn camera, net zo min als de D800. Ik ga niet overstappen, ik heb teveel fijne lenzen en een D700. Maar de Mark III vult die ruimte bijvoorbeeld wel op.
Oude meuk is leuk.
Rolleiflex 3.5F | Leica R4s | Nikon D700
Gebruikersavatar
melkman

Forumlid
Berichten: 169


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di nov 05 2013 12:19 pm

melkman schreef:Ik snap echt niet waarom dit een mooie camera wordt gevonden...

Er zijn genoeg liefhebbers voor wie de optelsom van de goede eigenschappen van deze camera (jawel, die zijn er) een eventuele aanschaf rechtvaardigen. Ik noem het lagere gewicht en kleinere formaat (dan van de D800), de handmatige bediening, de prima kwaliteit van de sensor, het relatief bescheiden aantal megapixels waardoor de bestandgrootte binnen de perken blijft en oudere objectieven goed presteren. Ik ben niet blind voor de nadelen maar om deze camera gelijk af te serveren gaat me te ver. Het glas is halfleeg of halfvol, wat mij betreft halfvol :|
Laatst gewijzigd door Skippy op di nov 05 2013 12:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di nov 05 2013 12:20 pm

strangeartefact schreef:Wat een draadje is dit zeg.....
Ieder zijn ding toch? Heb al lezende beetje het gevoel dat Nikon het alleen maar fout kon doen wat ze ook gedaan hadden. Gelukkig inderdaad voor een ieder is er meer dan de df bij Nikon dus koop wat je past en bedenk dat voor velen dit niet eens een haalbare camera is kwa prijs. Ik heb amper resultaten of ervaringsverslagen gelezen en hier is deze camera al afgeschoten/afgemaakt door een paar mensen. Wel byzonder.

Peter

Mee eens Peter. We zijn gewoon gruwelijk verwend met z'n allen. Nieuw, beter, het is nooit genoeg. Het failliet van de Westerse consumptiemaatschappij.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten