Nikon Df

Discussies over de Df.

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » di nov 05 2013 1:42 pm

melkman schreef: De D800 als studiocamera, ....

Een hardnekkig misverstand. Gebruikers van de D800(E) weten beter.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor CaptainHook » di nov 05 2013 1:47 pm

Één ding heeft Nikon in ieder geval voor elkaar: REURING! :lol:

Wow, als je op de diverse forums (wereldwijd) ziet hoeveel reacties er komen...zowel ophemelen als afkraken. :!:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Marten » di nov 05 2013 1:53 pm

strangeartefact schreef:Heb al lezende beetje het gevoel dat Nikon het alleen maar fout kon doen wat ze ook gedaan hadden. ...... Ik heb amper resultaten of ervaringsverslagen gelezen en hier is deze camera al afgeschoten/afgemaakt door een paar mensen. .....

Volkomen mee eens Peter.
Ik krijg soms wel eens het gevoel dat dat de standaard reactie is van Nikon gebruikers. Je zag het ook toen de D800(E) uit kwam. Het was niks of het deugde niet. Intussen lopen daar hele volksstammen uiterst tevreden mee rond.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor oud0001 » di nov 05 2013 2:38 pm

Ik heb vroegah in mijn winkel veel meer DVD players van 49,95 euro verkocht dan van 149,95 euro.
Dat is een feit.

Kortweg als je winst wilt maken moet je verkopen.
Als je meer winst wilt maken moet je meer verkopen.
Als je meer wilt verkopen moet je de prijs laten zakken.
Als dat niet strookt met je productiekosten moet je eens achter je oren gaan krabben en dan je design en productiemethoden mogelijk gaan herzien.

Dat heeft niets te maken met afkraken. Meer met logica.
oud0001



Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » di nov 05 2013 2:49 pm

@Peter: volledig eens! Iets van gelijke strekking schreef ik zelf al op een ander forum. Het lijkt mij een prachtige camera, de specs zijn veelbelovend en de handmatige bediening met de schijven spreekt mij erg aan. 16MP zijn voor de gemiddelde prosumer ruim voldoende en de "digitale achterkant" van de D600/D800 is voor mij geen bezwaar.

Maar pas als ik de camera in handen heb gehad, kan ik pas echt oordelen.

Patrick schreef:Ik ga even overleggen op de achtergrond waar we hem bij gaan hangen op het forum. Ik denk bij de D800 en dergelijke.


Wordt nu denk ik eindelijk wel eens tijd om qua dSLR het forum iets anders in te gaan richten, om het overzichtelijk te houden:
  • Consumer-DX: eventueel onderverdelen in drie secties: D3xxx, D5xxx, D90 en D7xxxx ivm overeenkomsten qua respectievelijke doelgroepen, functies en bediening
  • Consumer-FX: D600, D610, Df
  • Pro DX: D100, D200, D300/D300s, D1-serie, D2-serie
  • Pro FX: D700, D800/D800E, D3-serie, D4-serie
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Skippy » di nov 05 2013 3:14 pm

Of simpel; DX en separaat FX. of levert dit onoverkomelijke problemen op bij de herinrichting?
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Bob42 » di nov 05 2013 3:15 pm

Skippy schreef:Ik citeer een eerste impressie van Nikon goeroe Bjorn Rorslett (van Nikongear)

"Just returned from my first encounter with the Df. It is a lovely camera and ergonomically it's a dream come true. Everything positioned where it should be. The viewfinder is much better than the sheer numbers would indicate and I had no problem whatsoever seeing the entire frame plus info below with my spectacles on. Focusing manual lenses was a breeze, even the 50/1.2, Noct, or my 35/1.4."

Any significant improvement over the D800's VF?
"Lightyears ahead."


Veelzeggende reactie van iemand die hem in handen heeft gehad en weet waar hij het over heeft. Alleen die prijs :roll:
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor erikcreugers » di nov 05 2013 3:16 pm

Slik..... € 3059,-- voor een retrocamera is echt wel even slikken! Ik vrees dat de Kerstman mijn wens niet zal honoreren, hoe graag ik 'm ook wil hebben.
Nikon D610 | Tamron SP AF 28-75 f/2.8 XR DI | Nikkor AF 85mm f/1.8D | Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G | Nikkor 70-300mm f/4-5.6G| SB700
Website: http://www.erikcreugers.nl
Gebruikersavatar
erikcreugers

Forumlid
Berichten: 294


Locatie: Geleen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Patrick » di nov 05 2013 3:17 pm

Tuihanti schreef:Ik heb vroegah in mijn winkel veel meer DVD players van 49,95 euro verkocht dan van 149,95 euro.
Dat is een feit.

Kortweg als je winst wilt maken moet je verkopen.
Als je meer winst wilt maken moet je meer verkopen.
Als je meer wilt verkopen moet je de prijs laten zakken.
Als dat niet strookt met je productiekosten moet je eens achter je oren gaan krabben en dan je design en productiemethoden mogelijk gaan herzien.

Dat heeft niets te maken met afkraken. Meer met logica.

Ik ben juist blij dat hier nog ruimte voor is. Anders lopen we allemaal straks met een camera van Casio of een of ander Chinees merk. Omdat het goed koop en goed genoeg is. Brrr! :?

Wie zegt trouwens dat Nikon hier niet flink op gaat verdienen? Er lijken voldoende liefhebbers voor dit soort camera's!

@Cyrus: ik ben er vooral nog niet over uit waar we de Df moeten indelen. Is het een soort D600? Een soort D800/D4? Of een aparte groep? Als we hem apart gaan zetten zou hij wel eens heel lang of altijd alleen kunnen blijven staan... Vanavond zullen we de knoop wel doorhakken. Blijkt de keuze achteraf toch niet zo gelukkig, dan kunnen we de boel nog wel verschuiven.

@Skippy: onlangs over gediscussieerd op het forum. We houden in principe de indeling aan die Nikon aanhoudt. Volgens Nikon lijkt de D610 meer op een D7100 dan op een D800. En daar kan ik me wel in vinden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » di nov 05 2013 3:22 pm

Skippy schreef:Of simpel; DX en separaat FX. of levert dit onoverkomelijke problemen op bij de herinrichting?


Ook niet gek. Het is in ieder geval heel merkwaardig dat de D600. D610 en mogelijk Df tussen de DX-camera's staan.

Bediening mag dan wel lijken op D7000/D7100, maar de D600 en D610 worden, door de FX-sensor met bijbehorende afwijkende eigenschappen t.o.v. DX, over het algemeen door een andere groep fotografen en met heel ander "glas" gebruikt dan de DX-camera's. Daardoor is een plek tussen de DX-camera's eigenlijk misplaatst.

@Patrick: als je de D600, D610 en Df bij elkaar zet in een categorie "prosumer FX", "instap FX", of hoe je het ook wil noemen, dan ben je er, volgens mij ;)
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor L.Cavalier » di nov 05 2013 3:30 pm

Eindelijk terug een camera waar alle instellingen in een oogopslag te zien, gelijk welke fotograaf kan hem zo opnemen en gaan fotograferen, anders dan de rest van de digitale toestellen waar je eerst in de menu's moest duiken wat er allemaal ingesteld staat.
Wat ik wel mis zijn verwisselbare matglazen en verwisselbare zoekers , maar iets moet er nog te wensen overblijven natuurlijk :wink2: :wink2:
Gebruikersavatar
L.Cavalier

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Kapellen

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor PaulBerkhout » di nov 05 2013 3:41 pm

Maar deze camera heeft toch ook ellenlange menu's ?
( in reactie op L Cavalier )

Vind het een apart gezicht, een retro body met van die dikke AF-S lenzen erop.

Gr, paul
PaulBerkhout

Clublid
Berichten: 156


Locatie: 't harde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Cyrus » di nov 05 2013 3:43 pm

waterkip schreef:Vind het een apart gezicht, een retro body met van die dikke AF-S lenzen erop.


Tsja... op mijn analoge F100 is het ook een gek gezicht, AF-S objectieven met VR. Maar goed, het kan en het werkt uitstekend, dus waarom niet?
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor ArendV » di nov 05 2013 3:45 pm

L.Cavalier schreef:Eindelijk terug een camera waar alle instellingen in een oogopslag te zien, gelijk welke fotograaf kan hem zo opnemen en gaan fotograferen, anders dan de rest van de digitale toestellen waar je eerst in de menu's moest duiken wat er allemaal ingesteld staat.

Dat gaat ook prima met de huidige DSLRs waar de instellingen in de zoeker te zien zijn en bij veel modellen ook op het LCD schermpje bovenop.
Wisselen van instellingen gaat ook snel bij de duurdere DX en alle FX modellen zonder je oog van de zoeker af te halen en zonder in de menu's te duiken met de instelwieltjes eventueel gecombineerd met het indrukken van één knop (ISO, belichtingscompensatie, witbalans, etc.). Ik moet nog zien dat de Df hier handiger in is met zijn geblokkeerde instelschijven bovenop.

L.Cavalier schreef:Wat ik wel mis zijn verwisselbare matglazen en verwisselbare zoekers , maar iets moet er nog te wensen overblijven natuurlijk :wink2: :wink2:

Hier ben ik het dan wel mee eens.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon Df

Berichtdoor Peter » di nov 05 2013 3:46 pm

Skippy schreef:Of simpel; DX en separaat FX. of levert dit onoverkomelijke problemen op bij de herinrichting?


We gaan er wel uitkomen :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Df”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten